Logga in

Visa fullständig version : 100 kalorier överskott för 1,5 kg/månad uppgång?

erinome
2016-05-10, 09:30
Kan det stämma att det är 100 kalorier skillnad mellan jämvikt och en uppgång på 1,5 kg per månad?

King Grub
2016-05-10, 09:33
Nej, 100x30 blir bara 3000 kcal.

erinome
2016-05-10, 09:58
Nej, 100x30 blir bara 3000 kcal.

Menar du att dessa 3000 kcal överskott på en månad omvandlas till 750 g muskler, eller vad menar du? (3000/4=750)

Jag fick denna siffra genom att kolla mitt genomsnittliga kaloriintag och min genomsnittliga viktförändring för två olika perioder, vilket jag sedan använde för att rita en rät linje.

AquaRegia
2016-05-10, 10:10
Du har varken full koll på hur många kalorier du äter eller hur många kalorier du gör av med.

erinome
2016-05-10, 16:24
Du har varken full koll på hur många kalorier du äter eller hur många kalorier du gör av med.

Jag loggade allt jag åt med myfitnesspal. Någon gång åt jag ute och fick uppskatta hur många kalorier det var men annars vägde jag maten. Appen var inställd på stillasittande och jag lade inte till några träningspass. Jag brukar promenera ca en timme per dag och mitt jobb är inte så fysiskt ansträngande. Träningen 3 ggr per vecka tror jag inte bränner många kalorier heller. Ändå gick jag ned i vikt när jag försökte följa målet strikt, det mål som skulle ge 2 kg uppgång per månad.

Jag räknade ut genomsnittligt kaloriintag per dag för en femdagarsperiod. Och samma sak för de sex dagarna efter det. Sen räknade jag ut genomsnittlig kroppsviktsförändring under samma två perioder, med en förskjutning på en dag framåt. (det man äter syns ju på vågen tidigast nästa morgon) Det gjorde jag med openoffice linest-funktion som syns på bilden.

Då fick jag de två punkter som jag visade tidigare. Drog en rät linje, och utifrån den fick infon jag skrev. Det finns säkert flera felkällor, och jag har ingen aning om hur bra denna metod är, men jag ville bara snabbt hitta ett bättre värde än det myfitnesspal gav för jag har haft en nedgång i kroppsvikt i ca en vecka, och jag vill gå upp. En felkälla jag kan tänka mig är att jag har ju använt viktförändring och kaloriintag för två perioder för att få fram dessa siffror, men när vikten ändras så ändras kaloribehovet för att få samma viktförändring, dock tror jag att detta har liten betydelse i detta sammanhang. Enligt myfitnesspal har jag för mig det var 10 kalorier mer vid 0,8 kg mer kroppsvikt eller nåt, det borde inte påverka resultatet jättemycket i det här fallet, det är ändå tänkt att vara en grov uppskattning.

Rawrx
2016-05-10, 16:53
Det finns säkert flera felkällor, och jag har ingen aning om hur bra denna metod är, men jag ville bara snabbt hitta ett bättre värde än det myfitnesspal gav för jag har haft en nedgång i kroppsvikt i ca en vecka, och jag vill gå upp.

Kanske jag missförstod ditt screenshot men det ser ut som du gjort en
regression på 6 dagars kalorier och vikt? Det är ganska tunt underlag.

Även om du ligger på exakt +100 kcal/dag är det rätt svårt att få motsvarande uträknade skillnad i vikt att materialisera sig i ett exceldokument om du inte mäter under lång period.

Eftersom kroppsvikten lätt kan variera +/- något kilo är det svårt att dra slutsatser på så små skillnader som något kilo hit eller dit. Har du en mätperiod där det skiljer desto fler kilon får du bättre siffror också.

erinome
2016-05-10, 17:28
Kanske jag missförstod ditt screenshot men det ser ut som du gjort en
regression på 6 dagars kalorier och vikt? Det är ganska tunt underlag.

Även om du ligger på exakt +100 kcal/dag är det rätt svårt att få motsvarande uträknade skillnad i vikt att materialisera sig i ett exceldokument om du inte mäter under lång period.

Eftersom kroppsvikten lätt kan variera +/- något kilo är det svårt att dra slutsatser på så små skillnader som något kilo hit eller dit. Har du en mätperiod där det skiljer desto fler kilon får du bättre siffror också.

Det var en period på 11 dagar totalt. (6+5) Men regressionen var i första steget för varje sådan period, ja, i nästa steg dessa två perioder som två punkter. Jo, jag misstänkte att det var en kort period. Men samtidigt verkar det ju som att det direkt blev skillnad när jag gick från att ha ätit hundratals kalorier över målet i första perioden, där det visade ca 9 kg/månad uppgång, till att äta mycket nära målet i den andra perioden, där det visade en nedgång i vikt? Jag har loggat min kroppsvikt sedan flera månader, dock inte kalorier. Min kroppsvikt har gått upp lite för långsamt tror jag, 0,6 kg/månad, men jag tror också att den har flaxat för mycket upp och ned. Jag antar att en jämn uppgång är bättre? Det är bl.a. därför jag nu räknar kalorier och försöker ligga nära målet. Hur länge tycker du att jag ska ligga kvar på myfitnesspals mål, innan jag utvärderar och ev. ökar kaloriintaget? Och hur vet jag hur mycket jag ska öka? Jag gjorde detta för att veta vad jag bör äta och enligt denna metod bör jag öka med lite drygt 200 kcal. (ligger ca 100 under jämvikt nu och bör ligga ca 100 över, detta kan dock vara helt åt skogen, men detta är som sagt vad mina siffror gav...)

Rawrx
2016-05-10, 17:43
Men samtidigt verkar det ju som att det direkt blev skillnad när jag gick från att ha ätit hundratals kalorier över målet i första perioden, där det visade ca 9 kg/månad uppgång, till att äta mycket nära målet i den andra perioden, där det visade en nedgång i vikt?

Jo, självklart blir det skillnad. Och det brukar ju synas rätt snabbt på ett diagram vart det barkar. Det kan vara rimligt att vänta två veckor innan man drar några större slutsatser.

Jag har loggat min kroppsvikt sedan flera månader, dock inte kalorier. Min kroppsvikt har gått upp lite för långsamt tror jag, 0,6 kg/månad, men jag tror också att den har flaxat för mycket upp och ned. Jag antar att en jämn uppgång är bättre?

Att det flaxar upp och ner kommer mar inte undan. Iaf om vi pratar om från dag till dag. 2-3 dagars långa viktflax är inget konstigt.

Hur länge tycker du att jag ska ligga kvar på myfitnesspals mål, innan jag utvärderar och ev. ökar kaloriintaget? Och hur vet jag hur mycket jag ska öka? Jag gjorde detta för att veta vad jag bör äta och enligt denna metod bör jag öka med lite drygt 200 kcal. (ligger ca 100 under jämvikt nu och bör ligga ca 100 över, detta kan dock vara helt åt skogen, men detta är som sagt vad mina siffror gav...)

En vecka tycker jag är rimligt. Sedan tycker jag du skall okulärbesiktiga din viktserie tills du ser en trend bland allt brus och sedan justera då och då tills du blir nöjd.

erinome
2016-05-10, 17:56
Att det flaxar upp och ner kommer mar inte undan. Iaf om vi pratar om från dag till dag. 2-3 dagars långa viktflax är inget konstigt.Jag tror inte mitt räknas som fluktuationer. Det var typ en vecka eller mer på jämvikt eller nedgång ibland. Inte bra antar jag.

En vecka tycker jag är rimligt. Sedan tycker jag du skall okulärbesiktiga din viktserie tills du ser en trend bland allt brus och sedan justera då och då tills du blir nöjd.
Ok. Det har gått 6 dagar nu, så imorgon höjer jag om trenden fortsätter. Dock åt jag lunch ute idag så det är svårt att veta exakt hur många kalorier det var. Jag testar höja från 2810 till 3024 kcal imorgon.

Rolfarsson
2016-05-10, 18:11
Menar du att dessa 3000 kcal överskott på en månad omvandlas till 750 g muskler, eller vad menar du?

Vad förstår du inte? Äter du 100 kalorier mer än vad du förbrukar så kommer det att resultera i ett 3000 kaloriers överskott på en månad, och 3000 kalorier motsvarar inte +1.5 kg i kroppsvikt (1 kilo fett består av ~7000 kalorier).

erinome
2016-05-10, 18:16
Vad förstår du inte? Äter du 100 kalorier mer än vad du förbrukar så kommer det att resultera i ett 3000 kaloriers överskott på en månad, och 3000 kalorier motsvarar inte +1.5 kg i kroppsvikt (1 kilo fett består av ~7000 kalorier).

Han skrev bara att det blev "bara 3000" kcal. Det säger bara att det blir en mindre uppgång än 1,5 kg eftersom han använde ordet "bara". I övrigt fanns där ingenting att förstå. Jag bad om mer info.

Ozziking
2016-05-10, 20:20
100 kcal är +-0. Kan inte göra något större skillnad kropps/viktmässigt om man typ inte går på tävlingsdiet

Edit* Tvivlar iallafall på det. 250 kcal möjligtvis.

erinome
2016-05-10, 21:38
Ok, en annan fråga då. Vad anser ni om metoden jag använde?

1) räkna fram genomsnittligt kaloriintag och genomsnittlig viktförändring för två perioder, t.ex. genom att använda AVERAGE- resp. LINEST-funktionerna i openoffice calc

2) använd dessa värden för att rita två punkter i ett diagram, kg/mån (y-axeln) för två olika kaloriintag (kcal/dag, x-axeln) Funktionen xy-scatter gör detta, välj varianten som bara ritar ut punkterna, inga linjer.

3) dra en trendlinje och låt programmet visa ekvationen

4) antingen grafiskt eller algebraiskt med ekvationen från punkten ovan få fram viktförändring/mån för ett visst kaloriintag, t.ex. jämviktsläget (vilket är där linjen skär x-axeln)

kvarnis
2016-05-10, 22:08
Här snackar vi verkligen Analysis Paralysis. :smash:

erinome
2016-05-10, 22:23
Här snackar vi verkligen Analysis Paralysis. :smash:

utveckla?

kvarnis
2016-05-10, 22:50
utveckla?

Det går inte att räkna ut sin exakta kaloriförbrukning till minsta decimal, myfitnesspal kan ha fel många livsmedel har ett annat energinnehåll än vad som uppges etc.

Rawrx
2016-05-10, 22:51
Ok, en annan fråga då. Vad anser ni om metoden jag använde?

Den funkar nog, men du behöver nog betydligt mer data för att få fram någonting vettigt.

Men vad är syftet med uträkningen?

Om du vill få fram kcal/kg så kan du utgå ifrån ca 7500 kcal/kg fett.

Om du vill veta om du skall äta mer eller mindre, så jämför resultatet med vad du hade tänkt dig och justera efter det.

Om du vill få fram fina scatterplots och trendlinjer så är det väl bara att köra på och fortsätta mata in data och se vad det blir.

Rahf
2016-05-10, 23:03
:d

Beemel
2016-05-11, 04:14
Det går inte att räkna ut sin exakta kaloriförbrukning till minsta decimal, myfitnesspal kan ha fel många livsmedel har ett annat energinnehåll än vad som uppges etc.

Och det näringsinnehåll som uppges på ett livsmedels förpackning har även en felmarginal den då det är ett medelvärde för produkten som anges.

erinome
2016-05-11, 06:00

Eftersom jag ätit olika och tagit snittet över en period så minskar den effekten. Vad i övrigt är din poäng? Detta var tänkt för att få en grov uppskattning om hur mycket jag skulle öka mitt kaloriintag.

erinome
2016-05-11, 06:04
Den funkar nog, men du behöver nog betydligt mer data för att få fram någonting vettigt.

Men vad är syftet med uträkningen?

Om du vill få fram kcal/kg så kan du utgå ifrån ca 7500 kcal/kg fett.

Om du vill veta om du skall äta mer eller mindre, så jämför resultatet med vad du hade tänkt dig och justera efter det.

Om du vill få fram fina scatterplots och trendlinjer så är det väl bara att köra på och fortsätta mata in data och se vad det blir.
Jag har redan skrivit vad syftet var. Jag gick ned i vikt och ville grovt uppskatta hur mycket jag skulle öka kaloriintaget för att gå upp i vikt. Eftersom jag gick upp 9 kg/mån en period så använde jag den informationen för att räkna ut hur mycket som borde ge 1,5 kg/vecka.

kvarnis
2016-05-11, 09:39
Och det näringsinnehåll som uppges på ett livsmedels förpackning har även en felmarginal den då det är ett medelvärde för produkten som anges.

Det var ungefär det jag ville ha sagt, om TS redan räknar kalorier och styrkeökningarna stagnerat rekommenderar jag att lägga till ytterligare 200 kcal per dag, utvärdera kroppsvikt och styrkeprogressionen efter några veckor.

HenrikJ
2016-05-11, 10:25
Jag har hört att Mark Rippetoe gick upp 1.5 kilo i månaden på det överskottet. Stämmer det? :D :D