Visa fullständig version : Vetenskapens värld om gluten
Ikväll visades ett inslag i Vetenskapens värld (http://www.svtplay.se/video/8405842/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-svt-1) om trenden med glutenfritt (se ca. 40:20 in i programmet). Tycker personligen det var ett intressant inslag som tog upp olika aspekter av detta.
Diskussionsfrågor:
- Vad tyckte ni om inslaget?
- Hur ser ni själva på gluten ur ett hälsoperspektiv? Kan det finnas några fördelar även för personer som inte har celiaki att utesluta gluten?
- Vilka erfarenheter har ni som själva testat att utesluta gluten?
Sohlsken
2016-05-09, 20:51
Är det avsnitt 16? Som född med celiaki vill jag gärna se det, och det är tacksamt nog en serie som kan ses från USA.
Är det avsnitt 16? Som född med celiaki vill jag gärna se det, och det är tacksamt nog en serie som kan ses från USA.
Japp, det är avsnitt 16.
Perramja
2016-05-09, 20:53
För personer med känslig mage inklusive mig själv är det ofta fördelaktigt att dra ner på gluten, stora mängder sliter ganska hårt på en ibs mage.
Ska kika på hela avsnittet, älskar vetenskapens värld :)
För personer med känslig mage inklusive mig själv är det ofta fördelaktigt att dra ner på gluten, stora mängder sliter ganska hårt på en ibs mage.
Så är det för mig också. Jag har haft problem med orolig mage hela livet (har antagligen odiagnosticerad IBS) men när jag slutade med gluten försvann problemen i princip helt. Äter idag en hel del glutenfria substitut som glutenfritt bröd, glutenfri pasta o.s.v utan problem.
Luca Brasi
2016-05-11, 21:04
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/13/Nocebo_WikiWorld.png/485px-Nocebo_WikiWorld.png
Luca Brasi
2016-05-11, 22:44
Under merparten av vår biologiska historia så har vi inte ätit gluten.
https://www.biooekonomie-bw.de/files/cache/819b949057b95a5c6121c438cdd01eb1_f10393.jpg
Vi borde klumpa ihop oss och oxidera sulfider och sånt istället.
De perioder jag äter ofantligt mycket gluten så mår min mage galant, min avföring är suverän och min hy är slät och fin, något som jag hört kan påverkas av bl.a gluten. Min kropp funktionar bäst på 500g vetebröd om dagen.
Trams, vi människor är allätare och om vi inte hade förmåga att anpassa oss till ny kost och föda så skulle vi dö ut. Våra kroppar klarar av att äta nästan allt, i lagom stora mängder.
Trams, vi människor är allätare och om vi inte hade förmåga att anpassa oss till ny kost och föda så skulle vi dö ut. Våra kroppar klarar av att äta nästan allt, i lagom stora mängder.
Man ska dock inte dra alla individer över en kam. Utöver de med celiaki (för vilka det kan vara direkt farligt att äta gluten) finns det nog också rätt många, däribland jag själv, med olika typer av magproblem som mår bättre utan det. Dock tror jag inte heller att det finns några hälsofördelar med att undvika gluten för de som inte upplever några problem av det.
så allt prat om allergier är bara trams? Vi måste bara ge nötallergiker lite mer nötter så kanske de slutar dö av anafylaktisk-chock.
Sparven från Minsk
2016-05-14, 13:44
så allt prat om allergier är bara trams? Vi måste bara ge nötallergiker lite mer nötter så kanske de slutar dö av anafylaktisk-chock.
Allergi har ju inget med vår förmåga att bryta ned all sorts föda och att anpassa oss. Allergi är ett sjukdomstillstånd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.