handdator

Visa fullständig version : Hur skiljer jag på träningsvärk vid ländrygg och potentiella problem?


Dovahkiin
2016-05-09, 20:09
Jag är fortfarande såpass grön på all form av styrketräning att jag har lite svårt att veta vad som är vad med kroppens reaktioner och känslor efter träningen...

Exempelvis har jag börjat få en, vad jag tror är, ganska ihållande träningsvärk runt ländryggen efter att ha stegat mig uppåt i belastning i marklyftet en del (och alla andra övningar i stadig takt ännu). När jag filmat så ser ryggen fortfarande rak och vettig ut, så vi behöver inte gå över tekniken här och nu, jag är mest ute efter er erfarenhet av vad som är normal och helt ok träningsvärk, och vad som man ska se upp med när det gäller värk och ömmande runt ryggen från just marklyft.

Värken är i mitt fall inte starkt lokaliserad till någon central mittpunkt, som vid ryggraden, utan är rätt diffus över hela nedre ryggen och ner mot överdelen av rumpan. Även ut åt sidorna lite då. Det känns i mitt tycke som vanlig muskelömhet, och är därför jag tror det helt enkelt är en träningsvärk som aldrig helt hinner försvinna innan nästa marklyftspass, ännu. Det avtar dock oftast litegrann efter ca två dygn, som vanlig träningsvärk, det hinner bara inte försvinna helt. Vill inte riskera saker med ryggen bara, därför jag hör mig för nu, innan något gått snett.

CarlKarlsson
2016-05-10, 15:41
Träningsvärk för mig håller i kanske 2-3 dagar första gången. Sen vid regelbunden träning max dagen efter. Byter man övning och använder sig av muskler som inte annars används så blir det 2-3 dagar då med. Sen lär man sig som sagt vad som är smärta och vad som är träningsvärk.

Jag hade också bra hållning och utförande tyckte jag under mark och stångrodd, vilket slutade i diskbråck. Bålstabilitet är nyckeln för att undvika skador i ryggen.

Kan tillägga att jag hade liknande smärta i ländryggen innan mitt diskbråck kom. Blev allt stelare och stelare i ryggen.

Dovahkiin
2016-05-10, 22:38
Hm, det låter ju inget vidare. Hur ska man lära sig vad som är vettig bålstabilitet och hur det känns när man har det då? Om man tycker det känns vettigt nu så tycker man ju det, lite svårt att ändra på utan att lyckas skaffa bättre referenser isf.

Men jag vill tillägga att jag då och då får träningsvärk även i muskler som jag tränar varje pass, lite beroende på dagsformen när jag tränar. Exempelvis i triceps har jag fått träningsvärk i flera gånger det senaste, trots samma övningar varje gång. Så lite kan det ju vara att jag enbart är såpass grön, och lättare får träningsvärk ännu.

Det i ryggen gör mest att jag blir lite lätt stel i ett dygn eller så, sedan avtar det sakta. Hade det varit ihållande hela tiden hade jag nog varit ännu oroligare. Men öm är jag som sagt längre, det tar längre tid att klinga av helt.

CoKEmaN
2016-05-13, 07:11
Jag anser att träningsvärk är lätt att urskilja i vanliga muskler, lite svårare i ländryggen. Träningsvärk kommer sällan i vila, snarare när muskeln aktiveras eller töjs ut. Har du dina ryggbesvär i vila så skulle jag säga att det inte är träningsvärk utan annan värk. Om du vill ha hjälp så skulle jag rekommendera att gå till sjukgymnast. Kostar inte mycket om du går till någon som är ansluten till landstinget. Alltid bra om nån får titta på det.

shoe
2016-05-13, 15:56
Hur känns det ifall du försöker stretcha? Ifall det känns i muskeln när du drar ut den, men ej i total vila, skulle jag säga att det är träningsvärk, annars vore en bra idé att kolla upp det, ifall smärtan finns där även när du är helt stilla.