handdator

Visa fullständig version : Vad är styrka för dig/när började du känna dig stark?


Scorpionida
2016-05-09, 17:38
Ja, frågan är helt enkelt, när började du känna dig stark? Eller också vad är styrka för dig?

Vilka vikter (eller om du kör kroppsvikt eller någon annan slags styrketräning) krävdes det för att just du skulle känna dig stark?

Om det är i relation till andra, till medelsvensson, till världsrekordet i bänkpress spelar ingen roll, det är din subjektiva känsla som räknas!!!

För att börja med mig själv, så är mina stats:

97,5 kg bänk
90*4 rodd
150 kg mark
110*2 böj.

Är en 189 cm lång man.

Så frågan är, känner jag mig stark? Ibland känner jag mig stark, ibland inte. Men stark på riktigt? Nej verkligen inte haha. I rodd känner jag mig stark, men så tränar jag inte på styrkelyftar-gym heller där folk drar 100 kg+ i sälrodd.

Ps man behöver heller inte skriva sina stats om man inte vill/orkar

shut teh face
2016-05-09, 17:44
Jag kände mig stark när jag var starkare/smidigare än andra som inte tränar
När man kan köra på med vilken vardagsaktivitet/arbete som helst och inte bli trött som många andra

Jämfört med andra tränande är man alltid svag känns det som.. Sä det gör jag aldrig.

:D

King Grub
2016-05-09, 17:58
200x1 i knäböj, 110x10 i bänk, 27x28 varje arm i hantelcurl är milstolpar.

mangemani
2016-05-09, 17:59
för många år sedan, men fysiskt stark är oviktigt för mig, fysisk styrka är inget som imponerar på mig, stark blev jag när jag slutade bry mig vad folk tycker till 100% och personer med ett starkt psyke imponerar.

Cletus
2016-05-09, 18:29
Haha classic mangemani-svar :D

Jag började känna mig stark när jag kunde värma upp med vikter som noviser maxar/inte ens maxar. När man värmer upp i t ex bänkpress på vikter 50-100 kg och sen "börjar man träna".

27x28 varje arm i hantelcurl är milstolpar.

Vad är the dealio med den här?

Minikubik
2016-05-09, 18:40
Mina bp är 250 i bänk, 275 i mark och 310 i böj. När jag gjorde dom lyften kände jag mig inte så stark, men nu när jag tänker tillbaka så känner jag att jag var nog rätt stark ändå. Känner mig för övrigt aldrig särskilt stark överlag

Brofessorn
2016-05-09, 18:41
När jag reppar på 200 kg i knäböj, då kan jag kalla mig själv stark.

King Grub
2016-05-09, 18:55
Vad är the dealio med den här?

Ummmm hantelcurl, alternerande? 27-kiloshantlar, 28 reps på varje arm.

cero
2016-05-09, 18:59
Ummmm hantelcurl, alternerande? 27-kiloshantlar, 28 reps på varje arm.

Varför just 27x28?

King Grub
2016-05-09, 19:00
Därför att jag inte klarade 29.

cero
2016-05-09, 19:01
Därför att jag inte klarade 29.

:laugh:

Bra jobbat.

Bärsärk
2016-05-09, 19:02
Jag har aldrig känt mig stark, tvärt om. Jag tyckte det var så fruktansvärt tråkigt att försöka bli stark också så jag gav upp med det ganska tidigt.

Har haft en ganska lat syn på träning, och det har funkat för mig. Lyckats bygga vad jag skulle kalla för "hyfsade" resultat.

Senast jag kände mig stark var när jag drog en 8a på 140 kg i kabelrodden med vad jag skulle kalla för en "trög" och rätt svår trissa.

cero
2016-05-09, 19:04
100/150/150 i bänk/böj/mark så hade jag känt mig "stark", men det är ingenting om man jämför med vissa andra här.

Jag tyckte det var så fruktansvärt tråkigt att försöka bli stark också så jag gav upp med det ganska tidigt.

Är det inte det man gör oavsett om man tränar för volym eller styrka? Ta en hantel, lyft, ta en tyngre, repeat.

Bärsärk
2016-05-09, 19:08
Är det inte det man gör oavsett om man tränar för volym eller styrka? Ta en hantel, lyft, ta en tyngre, repeat.

Nja, jag har jobbat ganska mycket med att försöka göra vikterna tyngre genom att försvåra övningsutförande/trötta ut mig med fler reps/övningar.

Exempelvis mitt benpass, så kör jag 2-3 varianter på baksida lår och 2-3 varianter på framsida lår och sen nån hack/benböj innan jag går på knäböjen, vad gör jag då i knäböjen sådär i slutet på ett sådant pass? Bra under 100 kg.

Blir ju aldrig mycket vikt på stången under varje övning, men totala volymen jag lyft blir en del.

Sohlsken
2016-05-09, 19:21
Kände mig stark på gymmet när jag enkelt orkade lyfta det som var omöjligt tidigare.

Började känna mig stark i allmänhet när jag inte längre behövde hjälp med att öppna burklock (till makens förtret, han gillade sitt jobb).

JHilding
2016-05-09, 19:22
Jag har bara känt mig stark när jag var 16-19 då jag åt onyttigt. Kött 6 dagar i veckan och rikliga mängder kvarg.

Nu när jag äter vegetariskt 6 dagar i veckan är jag klenare än någonsin. Så guldåldern var 16-19, men föredrar helt klart och leva som jag gör nu.:naughty:

Sheogorath
2016-05-09, 19:32
Någon slags känsla av att inte-vara-klen får jag när jag kickar upp 110 kg över huvudet. Men stark känner jag mig aldrig. Man jämför ju främst med andra på gymmet som är av samma storlek eller större, och/eller har lika många år på gymmet bakom sig.

peterson
2016-05-09, 20:14
Haft några tillfällen då jag känt mig stark men de är få och glesa.
100kg bänk och muscle up i ringar och stång minns jag.

Zekerna
2016-05-09, 20:18
Höjde från 12 på 12.5 i hantelpress till 12 på 30 på 3 månader :)

shoe
2016-05-09, 20:20
Anser mig själv vara väldigt klen just nu. Började styrketräna för ett par månader sedan, och mina långsiktiga mål, där jag anser mig vara stark är när jag når följande vikter i 3-5 reps. Den goda 1/2/3/4 "viktskivemodellen :D

Militärpress 60 kg
Bänkpress 100 kg
Knäböj 140 kg
Marklyft 180 kg

Nuvarande stats med 5 reps gjorda
Militärpress 47,5 kg
Bänkpress 70 kg
Knäböj 80 kg
Marklyft 120 kg

Hur lång tid kan det tänkas ta att nå dessa mål med seriös träning och allt där omkring? Givetvis lite "hur långt är ett snöre", men uppskattningsvis? 1-5 år? 26 år gammal. Genetik a la medel.

spoon
2016-05-09, 21:00
Jag känner mig stark när jag kör set på 150 i böj och 200 i mark. Bänken suger. Jag har tränat ganska länge för att nå dom redultaten och vet att det är starkare än många. Tränar dagligen med massa folk som är mycket starkare. Men jag är ändå nöjd med mina framgångar. Tråkigt att aldrig tillåta sig att vara nöjd. Det är inget motsatsförhållande i att vara nöjd med sitt arbete och att blicka framåt mot nya mål.

Tapatalk

Blomkål
2016-05-09, 21:13
Började nog känna mig stark i trean i grundskolan och då jämförde jag med folk i min ålder. Nu jämför jag mig med tävlande i min ålder och anser fortfarande att jag är stark. Jämför jag med kroppsvikt ser jag kanske någon om året som är i närheten av mig, om ens det.

nissenice
2016-05-09, 21:23
styrka för mig är när man kan hänga på mycket extravikt och ändå köra flertalet reps strikta chins och dips

Wzup2u
2016-05-09, 21:27
När jag var liten och bevisade för mor att jag kunde bära hennes icakassar.

Agitator
2016-05-09, 21:38
Tyckte väl att jag blev lite stark när jag rensade hantelstället...

Tills nya hantlarna kom, då blev man lite svag igen =(

Så svårt det där, siffran ändras ju hela tiden. Förut var 100 kg bänk starkt och 140 i böj var så sjuka siffror för att inte tala om 200ing i marken.

Nu är det siffror man knappt höjer ett ögonbryn över. Naturligt förstås att det är förändras över tiden.

Vet inte, när man inser att man är en av de få starkaste på gymmet kanske? Men man känner sig alltid svag.

Var ifs rätt nöjd när jag styrkevände och pressade 100 kg med väldigt lätt push, men direkt efter det så var man ju svag igen för att man inte tar 120+

spoonchest
2016-05-09, 22:37
100/150/150 i bänk/böj/mark så hade jag känt mig "stark", men det är ingenting om man jämför med vissa andra här.





På ett styrketräningsinriktat internetforum ska det mycket till innan man känner att man sticker ut styrkemässigt. Vad som anses som rätt modesta vikter här skulle många medelsvenssons skada sig på.

Se till exempel på konditionsträning. Tar man milen under 45 är man riktigt duktig. Men ska man sabotera för sig själv ordentligt så kan man börja jämföra sig med folk som placerar sig rätt bra på internationella löptävlingar.

Rahf
2016-05-09, 23:03
Konstigt nog var det när man började hantera 10 kilos-viktkakor med en hand.

Diomedea exulans
2016-05-09, 23:24
Jag skulle säga att det är när man har 14 poäng eller över i STY i "Drakar och Demoner"-systemet, eller tre prickar eller över i Strength i "White Wolf"-systemet. Enligt Warhammersystemet skulle jag säga att det räcker med tre eller fler poäng i S.

Klein
2016-05-10, 02:07
200x1 i knäböj, 110x10 i bänk, 27x28 varje arm i hantelcurl är milstolpar.

Vid vilken kroppsvikt?

Själv är jag fet och svag och har aldrig känt mig stark.

HMS Laestander
2016-05-10, 02:55
Har aldrig känt mig stark och kommer nog aldrig göra det heller. Ligger nog mer i min personlighet än något annat.

Manta
2016-05-10, 03:56
Jag vet inte riktigt vad jag anser vara stark. Jag vet endast att jag inte är där än.

nickke
2016-05-10, 06:28
Kommer nog aldrig känna mig stark så länge jag vistas på detta forum. Man blir ju dwarfad av alla i allt :d

Peter.B
2016-05-10, 07:17
Nu måste jag vara tråkig och säga att jag känner mig lite stark varje gång jag ökar i gymmet eller slår PB eller reps-PB. Jag försöker i alla fall att inte jämföra mig mot andra (hänger man på Kolo och tränar på STK blir man bara dwarfad konstant) så jag försöker istället att jämföra mig mot mig själv. Och blir jag starkare har jag ju möjlighet att känna mig lite stark, så varför inte ta den möjligheten att vara lite nöjd och stolt över framsteg?

Jag har ett långtgående mål om 1,5 x kv i bänk, 2 x kv i böj och 2,5 x kv i mark - då skulle jag anse mig stark. Även dips med 50 kg+ extra och pullups med ungefär samma extrabelastning skulle jag vilja nå någon gång. Vet inte om jag nånsin når detta, men då skulle jag känna mig stark utifrån mina förutsättningar och mål!

MackeJuve
2016-05-10, 07:26
Skitsvårt att svara på. Man höjer ju ständigt sin "stark-gräns". Kände mig med all sannolikhet rätt stark när jag i gymnasiet bänkade vikter på 100 till 120 kg. Det känns ju dock inte starkt längre.

Jag är ju "stark" om man jämför med gemene man. Folk kan ju nästan bli lacka när man bänkpressar 130-140 kg och man påstår att "äsch det är inte särskilt speciellt". Men frågan var ju när JAG kände mig stark. Jag kände mig stark när jag markade 250 kg. Det och när det blir reps på +210 kg i samma övning, då känner jag mig ändå rätt stark. Men ska man gå tillbaka till när jag först kände mig stark så kan man säkert gå så lågt som 90 kg bänkpress etc.

Scorpionida
2016-05-10, 09:13
Kul med många svar! För övrigt håller jag med Mangemani, åtminstone för min egen skull. Att mental styrka är viktigt, eller egentligen mycket viktigare än fysisk styrka. Börjat med dykning, vilket kräver mental styrka när ska göra övningar under vattnet där masken ryker bort...

För min del är nog 150 kg böj, 130 kg bänk och 180 kg mark starkt för mig. Men utifrån mina egna kroppsliga förutsättningar. Sedan så måste jag se ut stark också, that's a given cofffee

Matsa
2016-05-10, 09:29
Jag känner mig stark och svag flera gånger under de flesta dagar. Å ena sidan kan jag göra ganska många lyft med vikter som en otränad man inte kan lyfta alls, då är man nog ändå ganska stark. Å andra sidan så jämför jag mig sällan med otränade utan med personer med liknande träningsbakgrund, då är det många som är starkare än mig även bland mina bekanta.

Om jag måste sätta siffror på när jag tycker att man börjar bli stark så... 200kg böj, 100kg militärpress, 150kg bänk, 230kg marklyft, 130kg pushpress. Vid de siffrorna börjar man (som någon uttryckte det) vara "svag bland de starka". :)

forslund
2016-05-10, 09:30
Jag tog relativt nyligen både 200 i marklyft och 145 i bänkpress. Efter det går jag faktiskt runt med en "det här gör inte gemene man"-känsla i kroppen. Även om jag är med riktiga mått mätt rätt svag.

anvihl
2016-05-10, 09:31
Aldrig känt mig starkt. Böjer 250+, bänkar 195 och markar 300+ efter måånga års träning, dagen man känner sig stark hade jag slutat.

Matsa
2016-05-10, 09:33
Mina bp är 250 i bänk, 275 i mark och 310 i böj. När jag gjorde dom lyften kände jag mig inte så stark, men nu när jag tänker tillbaka så känner jag att jag var nog rätt stark ändå. Känner mig för övrigt aldrig särskilt stark överlag

Det är ju fruktansvärt bra vikter! Eftersom marken är så låg i förhållande till resten måste jag fråga, var det utrustningslyft eller är bara marklyft inte din grej?

MackeJuve
2016-05-10, 09:42
Kul med många svar! För övrigt håller jag med Mangemani, åtminstone för min egen skull. Att mental styrka är viktigt, eller egentligen mycket viktigare än fysisk styrka.

Ja men det är ju så självklart att det inte behöver tas upp. Frågan var ju enkel, "när började du att känna dig stark?". Givetvis går mental styrka och hälsa före fysisk styrka men det betyder ju inte att frågan blir helt orelevant för det. Bara för att något är mer viktigt betyder det inte att den mindre viktiga saken blir oviktig. Jag tror de flesta på Kolozzeum anser att styrka är ganska viktigt, eftersom att det är kul att lyfta tunga saker :)

MackeJuve
2016-05-10, 09:46
Aldrig känt mig starkt. Böjer 250+, bänkar 195 och markar 300+ efter måånga års träning, dagen man känner sig stark hade jag slutat.

Är det där verkligen sant eller försöker du bara att förminska dig själv lite? Jag vet ju hur det är, man flyttar fram sin gräns för styrka hela tiden. Man jämför sig med de bästa i landet, eller kanske t.o.m. världen. Men stark måste du ju ha känt dig i perioder?

aijou
2016-05-10, 11:44
Jag har nog aldrig känt mig stark. Jag tror inte att jag kommer göra det heller då mina referensramar höjs i takt med att jag blir starkare. Det betyder dock inte att jag inte kan vara nöjd med mina prestationer.

Hade jag haft samma referensramar nu som för 5-6 år sedan så hade jag varit stark idag.

LoveMachine
2016-05-10, 15:25
Jag skulle säga att det är när man har 14 poäng eller över i STY i "Drakar och Demoner"-systemet, eller tre prickar eller över i Strength i "White Wolf"-systemet. Enligt Warhammersystemet skulle jag säga att det räcker med tre eller fler poäng i S.

Min årliga utvärdering av mig själv sker genom att stat:a ut mig själv på ett nWoD formulär. Där har jag nu nått upp till tre prickar styrka vid några tillfällen, så jag har en bra bit kvar innan jag är stark på riktigt. Andra fält på formuläret har förändrats dess då mer över de senaste sex åren, inte bara i önskvärd riktning.

Diomedea exulans
2016-05-10, 15:26
Andra fält på formuläret har förändrats dess då mer över de senaste sex åren, inte bara i önskvärd riktning.

Det är ju klart att Skills, Knowledges och Talents ökar och minskar genom åren. Tror nästan min Willpower har ökat också.

timoat
2016-05-10, 15:27
20 armhävningar I ett sträck!

r3mpuh
2016-05-10, 15:27
När stången slutade kännas tung i bänkpress.

LoveMachine
2016-05-10, 15:37
Det är ju klart att Skills, Knowledges och Talents ökar och minskar genom åren. Tror nästan min Willpower har ökat också.

Tänkte val mest på mina flaws och derangements. Fast jag vet inte om det handlar om att jag blivit mer en knepigare människa, blivit mer självkritisk eller fått bättre självinsikt. Fast jag tror de korrelerar med antalet hogskolepoäng jag tagit.

On topic så kände jag mig rätt stark när jag tog 180 kg i marklyft. Men det har aldrig upprepats sedan dess så då har jag gått tillbaka till att vara svag. Och när jag på senare tid äntligen slog mitt gamla low bar PB med high bar, d.v.s. 137,5 kg. Tar jag 100 kg i bänkpress så kanske jag får känna mig stark igen. För utanför Kolo så är det i alla fall en ansenlig vikt.

Diomedea exulans
2016-05-10, 15:55
Och on topic för egen del har jag nog aldrig känt mig stark. Den enda övning jag är hyfsat stark i om man jämför med andra personer är bänkpress, och det är också den övning som mäter "riktig styrka" sämst. Till och med stångcurl mäter den bättre (man lyfter oftare upp saker än puttar saker).

En sak som hade varit viktig för att jag skulle känna mig stark är att jag blir mindre bräcklig. Jag kan jobba på en gård och lyfta upp en tung säck på ryggen, men ofta känner jag i samma veva smärta i ryggen. Jag tycker inte styrka räknas om man skadar sig medan man använder den.

Men om man ska gå efter gym-aktiviteter skulle jag nog utan att skämmas våga kalla mig stark om jag tog 200 i marklyft. Eller nej, 170 räcker nog. Sen kanske 140 i knäböj, men det lär man ju ändå klara om man tar så mycket i marklyft.

Minikubik
2016-05-10, 17:19
Det är ju fruktansvärt bra vikter! Eftersom marken är så låg i förhållande till resten måste jag fråga, var det utrustningslyft eller är bara marklyft inte din grej?

Tack, är väl så att jag aldrig riktigt fick till marken ordentligt. Har nött teknik och försökt hitta rätt övningar för bra överföring till mark men nä.Enda utrustning jag använt är bälte, knälindor och armbågswrap samt handledslindor.

Scorpionida
2016-05-11, 11:14
Hade lite dötid på jobbet, så räknade ihop snittet på de tre stora utifrån de svaren som kommit in. Endast dock räknat de vikterna där man faktiskt känt sig stark vid ögonblicket.


Så den genomsnittliga subjektiva starkhetskänslan infinner sig hittills vid:


Böj: 173 kg

Mark: 207 kg

Bänk: 120 kg

Rollspel: 3 dragon-powercards eller nånting åt det hållet.

filmjölk
2016-05-11, 11:55
Styrka för mig är relativt till kön. Man kan ju relatera till vikt också, men det gillar inte jag. I styrkelyftssiffror (klassiskt böj-bänk-mark) för herrar så är 100-120-140 (ja det är skrivet i rätt ordning) starkt. För damer 80-40-80.

För mig personligen så skiftar det rätt fort om jag känner mig stark eller ej, men sedan jag började med TRT så känner jag mig jävligt stark hela tiden. Nu vet jag rent intellektuellt att jag är rätt medioker: 130*4 i snedbänk, 130*8 i FU-bänk etc. men jag känner mig ändå skitstark.

Macroman
2016-05-11, 12:29
Konsensus på kolo är väl att om man inte drar 300 i mark så är man svag?

Macroman
2016-05-11, 12:31
Styrka för mig är relativt till kön. Man kan ju relatera till vikt också, men det gillar inte jag. I styrkelyftssiffror (klassiskt böj-bänk-mark) för herrar så är 100-120-140 (ja det är skrivet i rätt ordning) starkt.

Personligen skulle jag också säga dessa vikter eftersom Svenne Banan inte är i närheten av att klara detta.

filmjölk
2016-05-11, 12:32
Konsensus på kolo är väl att om man inte drar 300 i mark så är man svag?

Nu överdriver du nog en smula:) 300kg i marklyft är överjävligt bra.
Det är förfasiken proffsbyggarsiffror.

olle lindblad
2016-05-11, 12:46
När jag började träna ordentligt tyckte jag att 180 - 140 - 220 skulle vara starkt.
Vet inte om det mest handlade om att jag tyckte det såg kul ut med blå kakor på stången. Siffrorna känns fortfarande ganska rimliga, de flesta måste träna på rätt bra för att fixa det.

Gerdler
2016-05-11, 13:50
För att börja med mig själv, så är mina stats:

97,5 kg bänk
90*4 rodd
150 kg mark
110*2 böj.

Är en 189 cm lång man.
Hur lyckas man ro 90*4 när man bara tar 150 i mark? Jag är starkare i mark men hopplöst svagare i rodd. Du kanske är byggd dåligt för mark med dina 2 meter, jag är typ en tvärhand hög och en sopa på rodd så där har vi säkert svaret. :Virro

Ska jag göra en fyra i rodd så vill jag nog gissa på att jag tar en fyra(eller åtminstone en trea) på dubbelt i mark men sen kör jag sällan fyror i mark utan oftare färre och sällan fyror i rodd, nästan alltid fler.

Rahf
2016-05-11, 13:51
Hur lyckas man ro 90*4 när man bara tar 150 i mark? Jag är starkare i mark men hopplöst svagare i rodd. Du kanske är byggd dåligt för mark med dina 2 meter, jag är typ en tvärhand hög och en sopa på rodd så där har vi säkert svaret. :Virro

Eller så har man en viss teknik i rodd som tillåter 90x4, eller man kanske inte har lika stränga krav som andra.

Gerdler
2016-05-11, 13:57
Eller så har man en viss teknik i rodd som tillåter 90x4, eller man kanske inte har lika stränga krav som andra.
Jo, det är sant. Men om vi börjar snacka rodd-teknik så stänger väl moderatorerna detta forumet, så vi skiter i det.;)

Macroman
2016-05-11, 14:16
Nu överdriver du nog en smula:) 300kg i marklyft är överjävligt bra.
Det är förfasiken proffsbyggarsiffror.

Minns en episk tråd från häromåret där vissa mentalt svaga skribenter ville godkänna så lågt som 200 kg men Hurril gav dom då så episkt mycket stryk (i skrift ofc...) att de genast vek ner sig och gick med på hans icke förhandlingsbara 300 kg... :laugh:

Det visade sig väl senare att det bara är en handfull (i Sverige) varje år som klarar den vikten på tävling har jag för mig...

MackeJuve
2016-05-11, 14:41
Minns en episk tråd från häromåret där vissa mentalt svaga skribenter ville godkänna så lågt som 200 kg men Hurril gav dom då så episkt mycket stryk (i skrift ofc...) att de genast vek ner sig och gick med på hans icke förhandlingsbara 300 kg... :laugh:

Det visade sig väl senare att det bara är en handfull (i Sverige) varje år som klarar den vikten på tävling har jag för mig...

Jag minns också den tråden och det var inte som du beskriver utan folk hade, som vanligt, olika uppfattning av vad som är starkt. Några ville jämföra med vanliga Svenssons, några med folk som hade tränat några år och andra med vad som faktiskt var en riktigt grym prestation.

Jag gjorde en omröstning för några år sedan där 259 medlemmar svarade. Då var 200 kg(44,4 %) och 250 kg(18,15 %) de populäraste svaren. Jag röstade själv på 250 kg. Antar att jag jämför med folk som har tränat några år. 250 kg tar för en "vanlig tränande" ganska lång tid att nå upp till och skulle i min viktklass duga på ett SM. Mitt emellan 200 kg(nybörjardrömgränsen) och 300 kg(rutinerad-drömgränsen).

Macroman
2016-05-11, 14:48
Jag minns också den tråden och det var inte som du beskriver utan folk hade, som vanligt, olika uppfattning av vad som är starkt. Några ville jämföra med vanliga Svenssons, några med folk som hade tränat några år och andra med vad som faktiskt var en riktigt grym prestation.

Never ruin a good story... ;)

Piranha
2016-05-11, 15:44
300 i böj var jag kanske inte nöjd med men den dagen hatade jag inte mig själv iaf.

Scorpionida
2016-05-11, 19:56
Hur lyckas man ro 90*4 när man bara tar 150 i mark? Jag är starkare i mark men hopplöst svagare i rodd. Du kanske är byggd dåligt för mark med dina 2 meter, jag är typ en tvärhand hög och en sopa på rodd så där har vi säkert svaret. :Virro

Ska jag göra en fyra i rodd så vill jag nog gissa på att jag tar en fyra(eller åtminstone en trea) på dubbelt i mark men sen kör jag sällan fyror i mark utan oftare färre och sällan fyror i rodd, nästan alltid fler.

Eller så har man en viss teknik i rodd som tillåter 90x4, eller man kanske inte har lika stränga krav som andra.

Svaret är nog att jag verkligen verkligen älskar rodd. Det jag alltid känt mig som starkast i. Strikta pararellt (ej hipster-pendleyrodd) gör jag på 80 kg arbetsset. Men tröttnar på att ligga still på samma vikter så kör lösare form på 90 kg, använder lätt bengung. Så kallat kontrollerat fuskande för att kunna öka någon gång o sedan i framtiden orka göra strikta på 90 kg.

Blomkål
2016-05-11, 20:21
Vill ändra mitt svar till när jag gjorde chins med 50kg extra. Två tjugor och en tia och så man får gå som en anka fram till ställningen. Det kändes maffigt och det är alltid folk som mirar mig när jag gör chins. Enda övningen jag dessutom gör strikt.

Mitt pinnsmala ex väger kring 50kg och jag fixade en ful chin med henne hängandes runt midjan. Det känns som om folk får bra perspektiv också när de inte ens fixar en med sin egen kropp.

Scorpionida
2016-05-11, 20:41
Vill ändra mitt svar till när jag gjorde chins med 50kg extra. Två tjugor och en tia och så man får gå som en anka fram till ställningen. Det kändes maffigt och det är alltid folk som mirar mig när jag gör chins. Enda övningen jag dessutom gör strikt.

Mitt pinnsmala ex väger kring 50kg och jag fixade en ful chin med henne hängandes runt midjan. Det känns som om folk får bra perspektiv också när de inte ens fixar en med sin egen kropp.

*flex**flex**flex*

Blomkål
2016-05-11, 20:52
*flex**flex**flex*

Oj, du kanske tolkade det som att jag gjorde 2x20 och 1x10? Nej, jag pratade om vikterna i bältet :d

z_bumbi
2016-05-11, 21:12
Första gången var nog när jag bar hem två säckar jord, t o m trädgårdsmästarna som ägde butiken såg lite fundersamma ut när jag la upp säckarna på axlarna och gick. Iofs var jag tvungen att stanna i backen och vila en stund men det var mest en fråga om brist på kondition. :)
Nästa tillfälle var när vi skulle flytta ett skåp på jobbet och vi skulle vara två personer som höll emot men den andra slutade eftersom han var rädd om sin rygg.

Sen har jag inga konkreta exempel på fysisk styrka utan snarare en kombination av styrka, kondition och rörlighet och/eller psykisk styrka.

Rahf
2016-05-11, 21:14
Hur mycket vägde jordsäckarna?

Luca Brasi
2016-05-11, 21:48
Jag skulle säga att det är när man har 14 poäng eller över i STY i "Drakar och Demoner"-systemet, eller tre prickar eller över i Strength i "White Wolf"-systemet. Enligt Warhammersystemet skulle jag säga att det räcker med tre eller fler poäng i S.

Jag satsar på att bli magiker kan man säga.

filmjölk
2016-05-12, 11:43
Jag skulle säga att det är när man har 14 poäng eller över i STY i "Drakar och Demoner"-systemet, eller tre prickar eller över i Strength i "White Wolf"-systemet. Enligt Warhammersystemet skulle jag säga att det räcker med tre eller fler poäng i S.

När jag var barn spelade vi adnd 2nd. edition, då var du tvungen att ha 16 i strength för att få ut något vettigt av det. 14 var som 8 eller 10, ingen bonus.

Diomedea exulans
2016-05-12, 15:42
När jag var barn spelade vi adnd 2nd. edition, då var du tvungen att ha 16 i strength för att få ut något vettigt av det. 14 var som 8 eller 10, ingen bonus.

Orealistiskt!

filmjölk
2016-05-12, 15:58
Orealistiskt!

Nja överdrev lite, du kunde bära mer utrustning och några mer saker, men för att få skadebonus var du tvungen att ha 16. Det gav +0 i hit +1 i damage. 17 gav +1/+1 och 18 +1/+2. Sedan kom exceptional strength: 18 följt av en siffra mellan 1 och 100. 100 kallade man av någon anledning för 00. 18/00 Var alltså högst, det gav +3/+6.

Strength över 18/00 (tex 19)kunde bara uppnås med speciella elexir och av monster.

haha vadfan vad jag kommer ihåg, det här är 25år sedan:D

Diomedea exulans
2016-05-12, 18:26
Nja överdrev lite, du kunde bära mer utrustning och några mer saker, men för att få skadebonus var du tvungen att ha 16. Det gav +0 i hit +1 i damage. 17 gav +1/+1 och 18 +1/+2. Sedan kom exceptional strength: 18 följt av en siffra mellan 1 och 100. 100 kallade man av någon anledning för 00. 18/00 Var alltså högst, det gav +3/+6.

Strength över 18/00 (tex 19)kunde bara uppnås med speciella elexir och av monster.

haha vadfan vad jag kommer ihåg, det här är 25år sedan:D

Jag kommet nog ihåg varenda småregel i Warhammer från 1997-99. Det var väl för att jag lärde mig det under tiden då min hjärna var som mest mottagligt för info. Tänk om man hade lärt sig något vettigt istället. #bitter