handdator

Visa fullständig version : Nackbesvär av vadträning?


Martin85e
2016-05-09, 12:56
Jag har råkat ut för ett återkommande problem med nacken och tänkte nu vädra min teori om orsaken för att se om det är någon som har någon liknande erfarenhet.
För ungefär ett år sedan började jag få våldsam migrän någon gång i månaden. Till att börja med var det så våldsamt att jag inte kunde gå ur sängen utan att spy av yrsel.
Detta hände ett par gånger, sedan dess har det blivit mycket mildare men mer frekvent. Jag vaknar nu kanske 1-2 gånger i veckan med ont i nacken som strålar upp i huvudet. Det är inte migrän, mer känslan av att ha druckit en flaska vin dagen innan. Det börjar alltid på morgonen och försvinner nästan alltid vid 14-15 tiden.

Till att börja med trodde jag det berodde på min arbetsställning då jag sitter hukad över en dator hela dagarna. Men jag har aldrig haft problem med detta innan.
Förra veckan var jag rejält förkyld och skippade gymträningen i en vecka ungefär. Då märkte jag att problemet med nacken var helt borta. När jag tänkte på detta så är det alltid dagen efter träning jag känner av värken, aldrig efter en vilodag. Först tänkte jag att det kanske är shrugsen på ryggpassen som ställer till det. Men värken kan lika gärna komma dagen efter ett armpass. Då började jag fundera på om det är någon övning jag alltid kör som kan orsaka nacksmärtor. Det enda jag kör varje pass är vader.

Så min fråga är denna: kan det vara så att stående vadpress är boven? När man står med mycket vikt på axlarna och juckar upp de sista repsen så måste det väl bli en väldig belastning på kotorna? Jag ska nu prova att skippa denna övning ett tag och se vad som händer, men är det någon som erfarit något liknande?

Zekerna
2016-05-09, 13:26
Tycker du borde besöka en kiropraktor alternativt läkare, om inte testa att inte köra stående vadpress!

Loke
2016-05-09, 13:33
Tycker du borde besöka en kiropraktor alternativt läkare, om inte testa att inte köra stående vadpress!

Ja, eller varför inte en sjukgymnast som faktiskt har vetenskaplig utbildning på ämnet? *rolleyes*

Martin85e
2016-05-09, 13:36
Tycker du borde besöka en kiropraktor alternativt läkare, om inte testa att inte köra stående vadpress!

Ja, eller varför inte en sjukgymnast som faktiskt har vetenskaplig utbildning på ämnet? *rolleyes*

Jag varit hos en kiropraktor som knäckte lite, men det förbättrade ingenting. Läkare har jag också pratat med, innan jag kom på det här med vadpressen. Han sa typ "träna ofta är farligt, sluta med det". *facepalm*

Zekerna
2016-05-09, 13:41
Jag varit hos en kiropraktor som knäckte lite, men det förbättrade ingenting. Läkare har jag också pratat med, innan jag kom på det här med vadpressen. Han sa typ "träna ofta är farligt, sluta med det". *facepalm*

Det är ju omtalat om kiropraktik fungerar, jag tycker personligen det funkat för mig. Tråkigt att han inte lyckades lösa ditt problem. Om han sa så som du citerade tror jag nog han var blåst. :)

Zekerna
2016-05-09, 13:55
Ja, eller varför inte en sjukgymnast som faktiskt har vetenskaplig utbildning på ämnet? *rolleyes*

Absolut.

z_bumbi
2016-05-09, 19:16
Har du en vadpress som trycker för mycket på trapsen kan du får problem med huvudvärk. Utrymmet mellan dynorna är helt enkelt för smalt för just den kroppsbyggnaden.
Du kan testa att köra sittande i en benpress (med säkerhetsspärrar) eller helt enkelt strunta i att försöka köra de där sista repsen som du tror påverkar dina kotor och se om någon av de varianterna gör att du slipper symptomen.

Sohlsken
2016-05-09, 19:39
Anekdot: Jag kan inte använda stående vadpress eller böjmaskiner som lägger tryck på axlarna eller trapsen. Det gör mig illamående, får ont i huvudet, ryggen och nacken.

Inte lika mycket anekdot: Min svägerska är sjukgymnast med fokus på sportskador. Jag bad henne om råd och hon sa att hon avråder sina patienter från de övningarna p.g.a. att de lägger ett onaturligt tryck på överkroppen, speciellt axlar och nacke. Detta speciellt därför att kroppen måste anpassa sig till maskinen, istället för t.ex. fria vikter där kroppen tvingas att balansera, och att man enkelt kan överlasta i maskin just i och med att de bara tillåter en specifik rörelse.

Om du vill fortsätta en liknande övning skulle jag rekommendera att använda en skivstång istället, eller kanske att hålla i hantlar.

För övrigt, varför tränar du vaderna varje dag?
Även rekommenderar jag snarare sjukgymnast än kiropraktor, trots att jag brukade vara väldigt beroende av kiropraktik. Kiropraktorer ger väldigt sällan råd om permanenta/långsiktiga lösningar, och sjukgymnaster har som mål att du aldrig ska behöva komma tillbaka.

Martin85e
2016-05-09, 19:56
Anekdot: Jag kan inte använda stående vadpress eller böjmaskiner som lägger tryck på axlarna eller trapsen. Det gör mig illamående, får ont i huvudet, ryggen och nacken.

Inte lika mycket anekdot: Min svägerska är sjukgymnast med fokus på sportskador. Jag bad henne om råd och hon sa att hon avråder sina patienter från de övningarna p.g.a. att de lägger ett onaturligt tryck på överkroppen, speciellt axlar och nacke. Detta speciellt därför att kroppen måste anpassa sig till maskinen, istället för t.ex. fria vikter där kroppen tvingas att balansera, och att man enkelt kan överlasta i maskin just i och med att de bara tillåter en specifik rörelse.

Om du vill fortsätta en liknande övning skulle jag rekommendera att använda en skivstång istället, eller kanske att hålla i hantlar.

För övrigt, varför tränar du vaderna varje dag?
Även rekommenderar jag snarare sjukgymnast än kiropraktor, trots att jag brukade vara väldigt beroende av kiropraktik. Kiropraktorer ger väldigt sällan råd om permanenta/långsiktiga lösningar, och sjukgymnaster har som mål att du aldrig ska behöva komma tillbaka.

Tack för ditt utförliga svar! Det låter onekeligen som vadpressen är mitt problem. Jag känner mig som ett ihoptryckt dragspel i ryggen/nacken ibland. Illamående och huvudvärk. Mina vader började inte växa förrän jag började höja frekvensen och köra dem varje pass. Det var i samband med introduktionen av stående vadpress som problemen kom när jag tänker efter.

Tror du det räcker med att hålla sig borta från denna övning, eller är skadan redan skedd så att säga? så jag behöver någon slags behandling?

Sohlsken
2016-05-09, 20:20
Tack för ditt utförliga svar! Det låter onekeligen som vadpressen är mitt problem. Jag känner mig som ett ihoptryckt dragspel i ryggen/nacken ibland. Illamående och huvudvärk. Mina vader började inte växa förrän jag började höja frekvensen och köra dem varje pass. Det var i samband med introduktionen av stående vadpress som problemen kom när jag tänker efter.

Tror du det räcker med att hålla sig borta från denna övning, eller är skadan redan skedd så att säga? så jag behöver någon slags behandling?

Som sagt är det min svägerska som är sjukgymnast, jag är engelskalärarinna, så varesig du behöver behandling kan jag inte svara på. Det skadar nog inte att göra iaf ett eller två besök hos sjukgymnast och få höra deras åsikt i frågan.
De problemen låter lika vad jag fick, men jag har även haft mina egna unika åkommor så jag tänker inte säga vilken hjälp jag fick.

Personligen, då jag är för lat för att skaffa hjälp, skulle jag börja med att utesluta övningen. Om problemet återkommer skulle jag vända mig till sjukgymnast :)

Luca Brasi
2016-05-09, 20:26
Du kanske har allmänt dålig hållning när du tränar?
Förmodligen har det med att göra med din arbetsställning vid datorn också.
Om du har typ triggerpunkter i trapezius tex eller hur det är veteskapligt korrekt att beskriva en kroniskt överansträngd muskel, så kan säkert träningen provocera fram migrän,men träningen är knappast boven i dramat så att säga.

Arbeider
2016-05-09, 22:22
Kan helt enkelt bara vara extrem stelhet i nackens muskulatur. Jag hade jobbat på att försöka få upp rörligheten i nacken och ryggens extensorer, testa lite lätt att göra en "plow stretch". http://www.exrx.net/Stretches/ErectorSpinae/Plow.html
Känns den stretchen extremt obehaglig i nacke och rygg utan att du till och med ens kommer ner fullt i stretchen så vet du att du har något att jobba på.

Jag får nämligen samma problem om min nacke blir för stel(sitter också väldigt mycket framför dator), och det är främst regelbunden stretching och att inte sova med en kudde som håller mig symptomfri.

Martin85e
2016-05-10, 08:10
Du kanske har allmänt dålig hållning när du tränar?
Förmodligen har det med att göra med din arbetsställning vid datorn också.
Om du har typ triggerpunkter i trapezius tex eller hur det är veteskapligt korrekt att beskriva en kroniskt överansträngd muskel, så kan säkert träningen provocera fram migrän,men träningen är knappast boven i dramat så att säga.

Vi får se. I måndags körde jag vadpress och vaknade med "bakfylle-huvudvärk".
Igår skippade jag den och mår normalt idag. Så än så länge håller min tes. ;)

Martin85e
2016-05-10, 08:14
Kan helt enkelt bara vara extrem stelhet i nackens muskulatur. Jag hade jobbat på att försöka få upp rörligheten i nacken och ryggens extensorer, testa lite lätt att göra en "plow stretch". http://www.exrx.net/Stretches/ErectorSpinae/Plow.html
Känns den stretchen extremt obehaglig i nacke och rygg utan att du till och med ens kommer ner fullt i stretchen så vet du att du har något att jobba på.

Jag får nämligen samma problem om min nacke blir för stel(sitter också väldigt mycket framför dator), och det är främst regelbunden stretching och att inte sova med en kudde som håller mig symptomfri.

Det kan säkert vara en bidragande faktor med mycket stillasittande framför datorn. Det enda som hjälper direkt för mig är att gå ut på en lång promenad eller träna på gymmet. Då släpper det oftast om man inte låter det eskalera för långt. Stretcha försöker jag göra hela tiden också. Ska prova "Plow stretch" :)