handdator

Visa fullständig version : Hålla glass fryst påstranden!?


sotala
2016-05-08, 11:57
Jag funderar över hur jag ska lyclas hålla glass fryst minst 5 timmar åt gången när jag är på stranden.

Det är många glassar jag ska ha, för 20 familjer. Ca 100 glassar.
Räcker det med att ha en kylbox och flera kylklampar eller kan jag driva ngn frysbox (finns det ens?) Med bilbatteri eller dylikt?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Minikubik
2016-05-08, 12:44
Jag funderar över hur jag ska lyclas hålla glass fryst minst 5 timmar åt gången när jag är på stranden.

Det är många glassar jag ska ha, för 20 familjer. Ca 100 glassar.
Räcker det med att ha en kylbox och flera kylklampar eller kan jag driva ngn frysbox (finns det ens?) Med bilbatteri eller dylikt?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Finns ju kyl oxar man kopplar till cigg uttaget i bilen med lite mcgyver går det ju att koppla det direkt till ett batteri om man vill.

nissenice
2016-05-08, 12:45
Finns ju kyl oxar man kopplar till cigg uttaget i bilen med lite mcgyver går det ju att koppla det direkt till ett batteri om man vill.

finns det inte varianter som har batterimöjligeter också?

sotala
2016-05-08, 12:45
Finns ju kyl oxar man kopplar till cigg uttaget i bilen med lite mcgyver går det ju att koppla det direkt till ett batteri om man vill.
Ja, dem enda jag har hittat är dock sådana som håller ex -15c under omgivande temp. Exempel: är det 25c ute så är det 10c i boxen :/ de måste finnas ngt bättre

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Minikubik
2016-05-08, 12:51
http://www.peli.com/eu/sv/product/outdoor-heavy-duty-coolers/elite-cooler/standard/20QT/
Så nog finns det, troligtvis finns billigare varianter också ute på marknaden

Quint
2016-05-08, 13:04
Enda jag använt själv är sådana som fungerar mer som kyl än frys, men verkar ju finnas frysvarianter också om man söker runt lite på google.

Flera av dem jag hittat verkar dock bara använda kompressorn, som behövs för att frysa, om de körs på 230V. Denna hittar jag inget om sådana begränsningar i beskrivningen, men den är ju inte direkt billig:
http://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/waeco-kylbox-coolfreeze-2229p.html

Och den, trots priset, lämnar ju fortfarande frågor runt hur länge den köra kompressorn och hålla minusgrader på eventuellt batteri (om den nu kan det) och hur många glassar du egentligen kan få ned i den (ca 100 glassar känns ju minst sagt svårt).

Men annars får du väl ta med dig en "riktig" frys och ett dieselaggregat på en släpkärra :)

King Grub
2016-05-08, 13:07
Mmmmmm 100 glassar...*drool*

Luca Brasi
2016-05-08, 13:09
Det finns gasoldrivna frysar.Billigt och smidigt.

Minikubik
2016-05-08, 13:14
Frågan är ju lite om det är en engångs grej eller något som ska göras om flera gånger, även vilken budget det rör sig om. Engångs grej med stor budget så kan man i princip hyra en frysbil(om inte annat lär man ju vara kung på stranden när man rullar upp i sin egen glassbil)

leo1
2016-05-08, 13:17
Den gamla hederliga modellen med stor frigolitlåda och vanlig is då?

Edit: kanske is blandat med kylklampar.

Pickels
2016-05-08, 15:36
Is och salt?
1 min in i klippet. http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/120232

Gerdler
2016-05-08, 17:35
Is och salt är nog det enklaste men ett problem kan vara att kyla går nedåt så du skulle helst ha glassarna under blandningen. En möjlighet är att byta ut innehållet i kylklampar till en saltlösning som du kan frysa i din frys men som smälter vid runt -20 till -15 grader C. Risken är dock att om du inte har din kylbox väldigt väl isolerad och undviker att öppna den så ofta så kommer dock temperaturen vara en bra bit över frysklamparnas smältpunkt.

har du tillgång till billig kolsyreis? Vad är din budget? Hur stor får behållaren vara? Om du har en skåpbil så kan du kanske fylla en 400 liters frys med massa annat och bara låta den termiska trögheten bli stor nog så att den håller temperaturen i flera timmar.

Gerdler
2016-05-08, 17:44
Vatten och etylenglykol (~35%) i frysklampar eller bara i några petflaskor som du mestadels lägger över glassen en en väl tilltagen frysbox. Så slipper du allt kludd med saltet och du får troligen högre smältvärme.