handdator

Visa fullständig version : Ena dagen stram hud runt magen, andra pluffsig


remixxa
2016-05-07, 14:59
Jag har märkt av ett fenomen med mig själv som jag inte borde vara ensam om. Jag har alltid haft några extrakilon (tänk ca 17-20% bf) och styrketränat regelbundet i snart 3 år med helt okej resultat. Nu under deff har jag märkt att just mag-partiet, främst sidor samt navel-regionen varierar rätt mycket i slapphet/åtstramad och jag kan inte riktigt lista ut varför. Ena dagen kan jag knappt nypa tag om något fett runt magen och hela magen känns ihopstramad, medans andra dagen känns huden grymt pluffsig och jag får tag om en bra bit fläsk/hud som känns slapp.
Mina tankar går åt att det kan vara saltbalansen (ökat saltintag ena dagen) som binder vätska och gör huden pluffsig, eller att jag tryckt snabba kolhydrater en dag som gör något med huden. Jag har helt uppriktigt sagt ingen aning! Någon här som känner igen sig eller har ett vettigt svar vad det kan vara?

1x0
2016-05-07, 15:27
Ja det känner jag igen.

Här är en intressant tråd:
http://www.body.se/forum/deff-och-fettminskning/lost-fett-268013

&

"Many people have noted that fat loss is often discontinuous, that is it often happens in stops and starts. So you’ll be dieting and dieting and doing everything correctly with nothing to show for it. Then, boom, almost overnight, you drop 4 pounds and look leaner."
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html

(Minns att jag läst liknande här på forumet, hittar ej tråden)
__________________________


Själv har jag legat på kraftigt underskott i snart 4 veckor med <75g kolhydrater per dag. Inbillar mig att jag är sladdrigare/plufsigare på magen vissa dagar än innan jag började dieten. Även fast det skiljer -3kg på vågen.


Har även märkt fenomenet att om jag droppar kalorier och kolhydrater, tightas kroppen till markant de första 5 dagarna. Efter det, med fortfarande lågt kalori och kolhydratsintag, blir formen sämre och sämre (sämre, som i plufsigare, mest runt magen).

Om det är som de två länkarna ovan är oklart för mig.
Jag tror (också) det kan vara att jag börjar salta maten mer och mer, för jag byter ut mycket frukostmat mot "riktig" mat.
(Svårt att förklara vad jag menar, att jag äter mer "riktig" volymmat som kräver salt i både tillagning och bordskrydda. Till skillnad från frukostmat/efterrättsmat som inte innehåller mycket salt/kräver mycket sälta.)

Jampen
2016-05-07, 22:01
Salt och kolhydrater är orsaken! kroppen släpper och binder vätska..En dag kan man vara riktigt hård nån dag senare känna sig fet och pluffsig! Även med oförändrad kost!

Rahf
2016-05-07, 22:58
Välkommen till vätskeretention. Välkommen till en normal kropp.

wilhelmblomgren
2016-05-07, 23:02
Känner mig alltid mycket mer stram i huden efter en utekväll, där jag inte har käkat något efter.

Det hela beror på vätskebalansen.

Jontalinen
2016-05-07, 23:33
Beror som sagt mycket på födointag dagen/dagarna innan. Kolhydrat + salt kan påverka en hel del.

Samtidigt finner jag det ologiskt vid många tillfällen. Kan ligga på extremt strikt diet med minimalt med kolhydrater och vara lite vattnig. Sen tar jag en refeed-dag på balans med mycket kolhydrater och ser ut som en grekisk gud dagen efter. Är nog ganska komplext och kan påverkas av mycket.

Rahf
2016-05-07, 23:36
Saltbalansen är väl det som skapar subkutan vätskeretention, medan kolhydraterna fixar muskelfyllnad?

remixxa
2016-05-08, 00:01
Ah sjutton, då var jag inne på rätt spår ändå. Tack för svaren!
Vet att jag hade riktigt stramt i flera dagar och var såklart nöjd med det. Sen gick jag ut och tog en burgare (utan pommes eller annat) och dagen efter kom pluffset som ett dhl-paket. Misstänkte direkt det vita hamburgebrödet. En diet utan något salt och inga snabba kolhydrater kan ju vara en lösning.

Möjligt att det tas upp i body-tråden som någon länka till (ska läsa den vid tillfälle), men det är ändå rätt intressant att det just är mage/sida som det märks på och ingen annanstans. Någon som har en reflektion om det?

Rahf
2016-05-08, 10:45
Magen är det första och "viktigaste" du kollar på.

Skär inte ned på saltet. Det krävs en bra mängd innan kroppen mättas, och att gå andra vägen kan vara negativt för hälsan.

gohardorgohome
2016-05-14, 08:18
Ah sjutton, då var jag inne på rätt spår ändå. Tack för svaren!
Vet att jag hade riktigt stramt i flera dagar och var såklart nöjd med det. Sen gick jag ut och tog en burgare (utan pommes eller annat) och dagen efter kom pluffset som ett dhl-paket. Misstänkte direkt det vita hamburgebrödet. En diet utan något salt och inga snabba kolhydrater kan ju vara en lösning.

Möjligt att det tas upp i body-tråden som någon länka till (ska läsa den vid tillfälle), men det är ändå rätt intressant att det just är mage/sida som det märks på och ingen annanstans. Någon som har en reflektion om det?

Nej, lär dig använda salt rätt istället så kommer du se bättre ut.

remixxa
2016-05-15, 04:23
Nej, lär dig använda salt rätt istället så kommer du se bättre ut.

Okej, har du en snabbkurs i hur man ska använda salt rätt? :)

Bossebäver
2016-05-15, 11:24
Okej, har du en snabbkurs i hur man ska använda salt rätt? :)

Det handlar om konsistens. Drastiska ökningar kommer öka mångden vatten du håller ett tag, tills läget stabiliseras. Likväl kommer drastiska sänkningar få dig att släppa vatten.

Rahf
2016-05-15, 17:01
Det handlar om konsistens. Drastiska ökningar kommer öka mångden vatten du håller ett tag, tills läget stabiliseras. Likväl kommer drastiska sänkningar få dig att släppa vatten.

Consistence/consistent är ett engelskt uttryck som du försöker försvenska. Vi svenskar använder konsistens för att beskriva strukturen och känslan av ett föremål eller ämne (läs: mat).

Det du söker är konsekvens, konsekvent beteende, eller konsekvent handlande.

Så, nu hoppas jag att denna svengelska aldrig visar sin lögnaktiga nuna igen.

PS: Jag med dig. Ett balanserat saltintag är bäst för hälsan.