handdator

Visa fullständig version : Mättar varm mat mer än kall?


Trunker
2016-05-07, 14:01
Som topic lyder, stämmer detta och finns det någon fysiologisk förklaring?

Ta gröt till exempel.
Har jag kall grött upplever jag att den är hårdare och jag får tugga längre = mer mättnad.

Har jag varm gröt så känns den mjukare och kan nästan svälja utan att tugga dessvärre (får alltid påminna mig själv om att tugga).

Deffar just nu så försöker komma fram till vad som är bäst och om det finns någon förklaring?

cero
2016-05-07, 18:10
Tror inte det har med temperaturen att göra så mycket som konsistensen. Flytande föda mättar som bekant sämre, och i detta fallet är det väl något mellanläge. Exakt vad det är som gör att det mättar sämre vet jag dock inte.

Jakobson
2016-05-07, 18:25
Varm ger iallafall mer mättnadskänsla, en föredetta flickvän fick anorexi och när hon påbörjade behandling var det mångasom fick äta kall mat eftersom det gav mindre mättnadskänsla och därav mindre ångest

Bob90
2016-05-07, 18:34
Rent logiskt så bör det stämma. Kall mat måste väl innebära mer jobb från kroppen i form av att det går åt energi att hetta upp maten till kroppstemperatur?

Edit: Pratar vi enbart om mättnadskänsla förresten?

cero
2016-05-07, 18:35
Varm ger iallafall mer mättnadskänsla, en föredetta flickvän fick anorexi och när hon påbörjade behandling var det mångasom fick äta kall mat eftersom det gav mindre mättnadskänsla och därav mindre ångest

Där ser man. :thumbup:

Beemel
2016-05-07, 19:17
Där ser man. :thumbup:

Frågan är om det är applicerbart på ett icke ätstört psyke.
Jag tycker helt och hållet det beror på vad jag äter hur mättnadskänslan påverkas inte pga temperaturen.

Jakobson
2016-05-07, 19:26
Frågan är om det är applicerbart på ett icke ätstört psyke.
Jag tycker helt och hållet det beror på vad jag äter hur mättnadskänslan påverkas inte pga temperaturen.

Testa äta samma måltid; varm och kyld, se vad som upplevs mest mättande :)

Rahf
2016-05-07, 22:21
För ännu ett psykologiskt trick: ät på liten tallrik.

Jag känner sällan skillnad på kall eller varm mat, förutom att kall mat är torrare och alltså inte mättar via vätska. Däremot kommer mättnaden snabbare om smaken inte är något fantastiskt gott, utan ok/tolererbart.

wilhelmblomgren
2016-05-07, 22:55
Rent logiskt så bör det stämma. Kall mat måste väl innebära mer jobb från kroppen i form av att det går åt energi att hetta upp maten till kroppstemperatur?

Edit: Pratar vi enbart om mättnadskänsla förresten?

Kan ligga något i det!

Beemel
2016-05-08, 05:42
Testa äta samma måltid; varm och kyld, se vad som upplevs mest mättande :)

Det har jag har gjort många gånger och mättnadskänslan varierar beroende på vad det är för mat. En del mat mättar bättre varm och en del kall. Och ibland är det tvärtom mot hur jag upplevt det tidigare (med samma rätt). Så för mig är inte temperaturen på maten en avgörande faktor för mättnadskänslan.

Beemel
2016-05-08, 05:43
Däremot kommer mättnaden snabbare om smaken inte är något fantastiskt gott, utan ok/tolererbart.

Detta skriver jag dock under till 100% på.

shoe
2016-05-08, 16:54
Mättnad är ju ett så komplext ord. Vad betyder det egentligen? Man kan äta torsk och broccoli tills magens dimensioner sätter gränsen, ändå två minuter senare är man sugen på något som tillfredställer en. För att svara på frågan så tycker jag att det spelar mindre roll vilken temperatur maten har. Blir jag inte tillfredställd av maten så blir jag inte mätt, varför jag tror att valet av livsmedel är viktigare än själva temperaturen.

wilhelmblomgren
2016-05-08, 19:06
Mättnad är ju ett så komplext ord. Vad betyder det egentligen? Man kan äta torsk och broccoli tills magens dimensioner sätter gränsen, ändå två minuter senare är man sugen på något som tillfredställer en. För att svara på frågan så tycker jag att det spelar mindre roll vilken temperatur maten har. Blir jag inte tillfredställd av maten så blir jag inte mätt, varför jag tror att valet av livsmedel är viktigare än själva temperaturen.

Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat och dels fyllnadsgrad av magsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll.

-https://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger

Här tror jag dock att personen i fråga syftar på den upplevda mättnadskänslan.

Aliaas
2016-05-08, 20:30
Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat och dels fyllnadsgrad av magsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll.

-https://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger

Här tror jag dock att personen i fråga syftar på den upplevda mättnadskänslan.

Mättnad är också en känsla reglerad av interaktionerna mellan Laterala samt Ventromediala hypthalamus. VMH hämmar LH som ständigt bibehåller kroppen i ett stadium av hunger och vakenhet. Hormoner såsom Leptin (från fettväv) och inkretiner GLP-1 (från full tunntarm) inhiberar hungerkänslor medans Ghrelin (från tom magsäck) främjar. LH är också under konstant interaktion med substansen orexin som frisätts vid vaket tillstånd.

Individer som lider har fetma har ofta utvecklat en Leptin-resistans som orsakar sänkta mättnadskänslor eller avsaknar helt Leptin vilket leder till obotlig hunger och ``ätning till döds´´.

Således är hunger och mättnad mycket mer komplext än bara magsäcksfyllnad och/eller livsmedel. Det har att göra med både hormon/inkretin utsöndring, vakenhet, Leptinresistans och framförallt genetika förutsättningar.

Vet inte om jag bidrog med något nu men tycker själv att det är grymt intresant :)

Ozziking
2016-05-08, 21:11
Jag tror att mitt leptin blev uppfuckat av min period av självsvält då mina mättnads och hungerkänslor fortfarande inte är helt i funktion.

OT: Tycker jag att kall mat mättar bättre än varm. Och smakar bättre i många fall.

Aliaas
2016-05-08, 21:26
Jag tror att mitt leptin blev uppfuckat av min period av självsvält då mina mättnads och hungerkänslor fortfarande inte är helt i funktion.

OT: Tycker jag att kall mat mättar bättre än varm. Och smakar bättre i många fall.

Alltså Leptin utsöndras ifrån Adipocytrna (fettceller) som ett hormon, jag är tveksam till att du har en genetisk defekt som leder till att din fettväv ej utsöndrar adekvat mängd leptin.

Visserligen kan det väll var så att du har fått någon slags felbalans i dina mättnadsfunktioner men jag tror inte att det är just leptin som är boven i ditt fall.

Vissa individer med Diabetes typ 1 har ineffektiv glukosomsättning i VMH och således lägre inhibition av LH, detta leder till att de har störda mättnadskänslor, kanske detta är mer troligt?

men vad vet jag... :D

Ozziking
2016-05-08, 21:33
Alltså Leptin utsöndras ifrån Adipocytrna (fettceller) som ett hormon, jag är tveksam till att du har en genetisk defekt som leder till att din fettväv ej utsöndrar adekvat mängd leptin.

Visserligen kan det väll var så att du har fått någon slags felbalans i dina mättnadsfunktioner men jag tror inte att det är just leptin som är boven i ditt fall.

Vissa individer med Diabetes typ 1 har ineffektiv glukosomsättning i VMH och således lägre inhibition av LH, detta leder till att de har störda mättnadskänslor, kanske detta är mer troligt?

men vad vet jag... :D

Hahah ja nej jag vet inte. Men något i mig blev helt skruvat iallafall. Kanske borde kolla upp det ICE.