handdator

Visa fullständig version : Oförmögen till depression av skulderblad - sjukgymnast?


Loke
2016-05-06, 21:08
Hej, jag försöker hjälpa en vän med träningen. Hon har en radda med problem och svårigheter, men nu handlar det om en detalj: Hon tycks inte alls ha förmåga till depression av skulderbladet. Spontant tycker jag det är en viktig grej att öva på när man gör tex latsdrag, men i hennes fall alltså, jag lyckas inte få henne att alls dra ner axlarna ens en millimeter innan sjäva draget börjar.

Tror även hon är dålig på att dra ihop skulderbladen vid roddar och hon säger själv att hon är osäker hur det funkar i bänkpress (vilket är svårare för mig att se). Jag har försök få igång nedere och mellersta trapezius med lite aktiveringsövningar, men i min okunskap är jag osäker hur väl jag lyckades med det. Det blev inte bättre i de andra övningarna av det iaf.

Vad gör man? Kan en sjukgymnast hjälpa? Är detta ens nåt sjukgymnaster rotar i om man inte har direkt ont för stunden? Alla tips för att få igång den här motoriken välkomnas.

Sheogorath
2016-05-06, 21:12
Kan hon inte träna på att göra en shrug med en pinne över huvudet? Aktivt jobba med höjning och sänkning. När hon lyckas isolera den rörelsen bör det vara en baggis att överföra det till en latsdragsstång. Att belastningen kommer från andra hållet tror jag kommer att vara ovidkommande. Hjärnan vet vad som ska hända med skulderbladen. Är det då en ren styrkefråga får hon ju anpassa sig till detta och köra bebisvikter i latsdraget tills styrkan finns där.

jSEb1ULOzSQ

Loke
2016-05-06, 21:25
Ja, glömde att nämna det, jag tänkte faktiskt också lite så. Vi övade lite med shrugs (dvs, bara sträcka upp armarna så högt det går) och efter en stund kopplade hon så pass att hon lyckades höja axlarna lite. Sen lyckades hon även medvetet slappna av så de sjönk ner. Jag sänkte latsdragsvikten till nästan inget men tyckte mig inte se att hon lyckades upprepa sänkningen där.

Men ok, då ska hon få öva mer på shrugs, tack för input :)

Termy
2016-05-07, 09:53
Menar du att hon inte kan utföra depression just i latsdragsövningen, eller inte alls i andra sammanhang obelastat?

Testa att hon står med ryggen mot en vägg och armarna raka ovanför huvudet och träna där på lite rak-armade "wall-slides" där hon försöker dra ned skulderbladen.

Testa även att värma upp med ett par set i latsdraget med halverad vikt, där hon inte utför latsdrag alls utan enbart testar skulderbladsdepression med raka armar.

Se även om hon har lättare att få till det om hon hänger i en chinsstång på raka armar och bara drar kroppen uppåt utan att böja armarna, då det även där blir en skulderbladsdepression med samma muskler.

Loke
2016-05-12, 21:43
Nu fick det att vakna till liv iaf!

Ja, förut gick det inte alls oavsett vikt. Nu fick hon först kör en massa shrugs med kvastskaft framför spegel. Sen gick vi till latsdraget, minsta möjliga vikt och i principkörde shrugs där (dvs, framför allt fokus på att trycka upp handtaget, ner behövde hon bara slappna av). Sen la vi på några kilos vikt och då fick hon aktivt börja dra och då kunde hon även känna muskelrna som drar ner skulderbladet. Efter en stund fick vi faktiskt till helt acceptabel rörelse.

Så ja, tack för hjälpen! Sjukt kul att se rörelsen komma igång där det förra veckan inte hände något alls :)