handdator

Visa fullständig version : Styrketräning med vegetarisk kost

8x8
2016-05-06, 18:45
Tänkte bara dela med mig av att jag slutade äta kött och kyckling för 2 år sedan. Äter mjölkprodukter, ägg, bönor och fisk för protein. Fått minst lika bra resultat som åren innan då jag åt kött. Min hy har blivit mycket bättre och magproblem som jag haft är i princip borta. Insikten om hur köttindustrin fungerar fick mig att välja bort köttet så det var bara en oväntad bonus. Här är tex en film om kycklingkött.

https://www.facebook.com/djurensratt/videos/10154170665703633/

Ni andra gör självklart som ni vill! Tänkte bara dela med mig av detta, inte pracka på nån annan hur ni ska göra! Ha det gott allesammans

R0B
2016-05-06, 18:48
Tror i och för sig att det är väldigt få eller ingen alls som hävdat att man inte kan bygga en rejäl fysik utan att äta kött. Men good for you.

0x5f3759df
2016-05-06, 18:49
Hur är styrketräning med vegetarisk kost relevant till din situation? Du får ju antagligen största delen av ditt proteinintag från animaliska produkter precis som vilken köttätare som helst. Du äter inte kött från däggdjur men du äter definitivt inte vegetariskt.

Anders The Peak
2016-05-06, 18:50
Låter förståndigt och sunt med hänsyn till miljö och djurhållning. Bra jobbat! Men jag tror att de flesta som kallar sig vegetarianer idag äter enligt det upplägget.

BlötSnö
2016-05-06, 19:22
Tror i och för sig att det är väldigt få eller ingen alls som hävdat att man inte kan bygga en rejäl fysik utan att äta kött. Men good for you.

Blossom Taintons bror är en av dem. Han sa det till mig iallafall.

TS, alla som hävdar att det inte går kan ingenting om näringslära eller kosthållning.

Rätta mig om jag har fel förresten, men är inte många BCAA som finns ute på marknaden vegetariska/veganska? Jag känner till ett par, men vill minnas att jag läst på en hel del att de tar många av aminosyrorna från soja.

Alkro
2016-05-06, 20:21
Det här kanske är offtopic men kan någon vegetarian förklara resonemanget bakom att äta fisk men inte andra djur, verkar för mig lite ologiskt. Förstår givetvis att man kan gilla fisk men inte kyckling/kött, men att kalla det för vegetarian?

Diomedea exulans
2016-05-06, 20:28
Det här kanske är offtopic men kan någon vegetarian förklara resonemanget bakom att äta fisk men inte andra djur, verkar för mig lite ologiskt. Förstår givetvis att man kan gilla fisk men inte kyckling/kött, men att kalla det för vegetarian?

Är inte vegetarian, men kan tänka mig att det känns mindre illa att äta något som simmat fritt i havet än något som fötts upp. Men med den filosofin borde man väl iofs äta vilt...

Alkro
2016-05-06, 20:32
Är inte vegetarian, men kan tänka mig att det känns mindre illa att äta något som simmat fritt i havet än något som fötts upp. Men med den filosofin borde man väl iofs äta vilt...

Ja, fast fisket förstör ju ofta deras naturliga miljö.

Diomedea exulans
2016-05-06, 20:36

Japp. Jag vet en biolog som äter allt utom fisk och skaldjur, just för att fiske förstör havslivet så mycket.

blåvitt
2016-05-06, 20:37

Peskoterianer är antingen låsta i en kompromiss eller hycklare imo.

Mvh vegetarian som ibland äter mejeri och ägg i sociala sammanhang

anvihl
2016-05-06, 21:20

Japp och en hel del av fisken man köper är odlad dessutom. Man äter alltså ofta uppfödda djur samtidigt som man stödjer fiskeindustrin som förstör haven (Y).

// Han som äter typ 10kg fisk i veckan.

Arbeider
2016-05-06, 21:26
Du är inte en vegetarian om du äter fisk.. Att äta fisk är fortfarande att äta kött; fiskens kött.. *facepalm*

Zekerna
2016-05-06, 23:41
Mjölkindustrin är en av dom absolut värsta i många länder, att välja att gå vegetarian och äta laktosprodukter är enligt mig rätt 2face.

Donkens
2016-05-06, 23:48
Mjölkindustrin är en av dom absolut värsta i många länder, att välja att gå vegetarian och äta laktosprodukter är enligt mig rätt 2face.
Alla har sina skäl till varför man är vegetarian.

Sen finns det veganer som kör helhjärtat, klädesplagg får inte ens ha nån koppling till djur.

Zekerna
2016-05-07, 00:30
Alla har sina skäl till varför man är vegetarian.

Sen finns det veganer som kör helhjärtat, klädesplagg får inte ens ha nån koppling till djur.

Absolut, sa bara vad jag tyckte. Jag själv skulle inte klara mig som vegetarian eller dylikt då jag inte tycker om grönsaker :smash:*screwy*

G_lund
2016-05-08, 22:43

Fast nu snackar vi om Sverige.

Är mjölkindustrin felfri?
Absolut inte, men den känns ändå inte riktigt lika smutsig som köttindustrin.
(Nu tänker jag både på djur och klimatpåverkan i stort.)

Det bästa vore ju såklart helt veganskt, men jag nöjer mig hittills med att skära ner ordentligt på köttätandet och intalar mig själv att jag iaf gör någon sorts skillnad.

jonkii
2016-05-08, 23:49
Absolut, sa bara vad jag tyckte. Jag själv skulle inte klara mig som vegetarian eller dylikt då jag inte tycker om grönsaker :smash:*screwy*

Beror på hur man ser det. Jag har aldrig varit någon grönsaksfantast, men med en moralisk övertygelse så spelar det mindre (ingen) roll. Nu är jag grönsaksfantast!!! (Börjar cravea ångkokt broccoli as we speak)

Är mjölkindustrin felfri?
Absolut inte, men den känns ändå inte riktigt lika smutsig som köttindustrin.
(Nu tänker jag både på djur och klimatpåverkan i stort.)

Man får beakta vad som händer med alla (hälften) av de kor/kalvar som inte producerar mjölk samt hur kvigor hålls gravida etc. Sen slutar ju alla i nötdisken tillslut. Antingen har de fått leva tills vuxen ålder, dock drastiskt förkortat liv, eller slaktats som kalv efter några månader.

När en vegotråd spårar!! *popcorn*

Anyho... Som Lakto-Ovo-Pescetarian är ju protein fantastiskt lätt att få i sig in i absurdum. Som helvegetarian går det också bra om man vill.

hurril
2016-05-09, 00:07
Knappast moraliskt överlägset en fri blandkost men hälsomässigt förmodligen det hälsosamma sättet att leva? Jag menar, ägg river in kycklingindustrin, fisk river in fiskodlingar och mjölk nötindustrin så du har ju full bingo ändå i antietik =)

shogunr
2016-05-09, 00:28
Tänkte bara dela med mig av att jag slutade äta kött och kyckling för 2 år sedan. Äter mjölkprodukter, ägg, bönor och fisk för protein. Fått minst lika bra resultat som åren innan då jag åt kött. Min hy har blivit mycket bättre och magproblem som jag haft är i princip borta. Insikten om hur köttindustrin fungerar fick mig att välja bort köttet så det var bara en oväntad bonus. Här är tex en film om kycklingkött.

https://www.facebook.com/djurensratt/videos/10154170665703633/

Ni andra gör självklart som ni vill! Tänkte bara dela med mig av detta, inte pracka på nån annan hur ni ska göra! Ha det gott allesammans

Man är knappast ren vegetarian om man äter fisk. Fisk är knappast vegetabiliskt vad jag vet... *facepalm* även ägg är väl högst tveksamt, med ditt synsätt om djurhållning och kanske tom mjölk?

Eller så kan man se det som så att man gör det bästa av saken. Svensk djurhållning är i många avseenden väldigt bra, man kan även välja rätt produkter. Naturbeteskött etc...

Köper du dom värsta sorterna av ägg så lär inte dom kycklingarna heller behandlas så väl... men dom lever längre. Men det tänkte du så klart inte på.... *facepalm*

PureWhey
2016-05-09, 07:41
"Vegetarianer" som äter fisk är ett konstigt fenomen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2016-05-09, 08:02
Det kallas att vara pescetarian.

unsuspected
2016-05-09, 10:05
Moraliskt bäst är väl att ha ett eget litet jävla jordbruk men hur hållbart är det? Palla att gå upp kl 4 för att fixa för middagen :) Sen att det har även en klimatpåverkan om alla skulle ha så och utvecklingen går faktiskt framåt .

Ajasoro
2016-05-09, 20:12
Kul att du skippat rött kött och kyckling, men du är inte vegetarian så länge du äter djur. Alltså, fiskarna får utstå oerhört mycket lidande och nästan alla hav är antingen utfiskade eller nära. Ett boktips är Jonathan Safran Foers "Att äta djur", han har en del bra poänger gällande vilka djur vi äter och vilka vi avstår från att äta. Äggindustrin och mejeriindustrin är dessutom minst lika smutsiga som köttindustrin.

Förstår inte vad som skiljer din kost från andra köttätares kosthållning? Du får fortfarande i dig animaliskt protein.

Wzup2u
2016-05-09, 20:35
Finns tom extremfall där mamman inte matar sin unge med bröstmjölk...
Hmm...

EnergiÖverskott
2016-05-10, 05:59
Du äter alltså mjölkprodukter, fisk och ägg?

Du är inte vegetarian. Inte ens i närheten.

Zekerna
2016-05-10, 12:52
Beror på hur man ser det. Jag har aldrig varit någon grönsaksfantast, men med en moralisk övertygelse så spelar det mindre (ingen) roll. Nu är jag grönsaksfantast!!! (Börjar cravea ångkokt broccoli as we speak)

Man får beakta vad som händer med alla (hälften) av de kor/kalvar som inte producerar mjölk samt hur kvigor hålls gravida etc. Sen slutar ju alla i nötdisken tillslut. Antingen har de fått leva tills vuxen ålder, dock drastiskt förkortat liv, eller slaktats som kalv efter några månader.

När en vegotråd spårar!! *popcorn*

Anyho... Som Lakto-Ovo-Pescetarian är ju protein fantastiskt lätt att få i sig in i absurdum. Som helvegetarian går det också bra om man vill.

Känner inget moraliskt kall direkt.

Zekerna
2016-05-10, 12:53
Finns tom extremfall där mamman inte matar sin unge med bröstmjölk...
Hmm...

Låter otroligt normalt

Wzup2u
2016-05-11, 20:10
Du äter alltså mjölkprodukter, fisk och ägg?

Du är inte vegetarian. Inte ens i närheten.

En typ av vegetarian är han, idagens läge är ordet vegetarian stort och benämns inte som förr, man säger vegan till det sk gamla vegetarian :) but u know that i know ^^

Wain
2016-05-11, 20:42
En typ av vegetarian är han, idagens läge är ordet vegetarian stort och benämns inte som förr, man säger vegan till det sk gamla vegetarian :) but u know that i know ^^

Nej. Äter man fisk så är man lika mycket vegetarian som om man äter klövdjur.

Wzup2u
2016-05-11, 20:44
Nej. Äter man fisk så är man lika mycket vegetarian som om man äter klövdjur.

Thats true, syftade på mjölkprodukterna =)

EnergiÖverskott
2016-05-15, 15:52
Thats true, syftade på mjölkprodukterna =)
Lakto-vegetarian i så fall.

Vegetarisk kost = enbart vegetabilier.

hurril
2016-05-15, 18:05
Vore det meningsfullt att beskriva min kost som lakto-ovo-karno-pesco-vegetarian?

anvihl
2016-05-15, 18:32
Vore det meningsfullt att beskriva min kost som lakto-ovo-karno-pesco-vegetarian?

A.k.a körrrv.

Ozziking
2016-05-15, 19:10

glöm inte frukto också #frukt

cero
2016-05-15, 19:11
Lakto-vegetarian i så fall.

Vegetarisk kost = enbart vegetabilier.

Vad är då vegan?

;)

jonkii
2016-05-15, 19:26
Vad är då vegan?

;)

Något som berör andra aspekter än kost. En vegan äter helvegetariskt men undviker även i största möjliga mån andra sätt och industrier som utnyttjar djur. Så som päls, ull, läder, skinn, och alla möjliga produkter där djur återfinns eller utnyttjats.

Edit:
;)