handdator

Visa fullständig version : Kommer till Sverige, vad bör ätas?


Sohlsken
2016-05-06, 17:42
Kommer i sommar till Sverige för första gången på två år. Har några veckor, och det innebär ju att jag har tid att ÄTA SAKER!

Bör nämnas att jag har celiaki, alltså glutenintolerant (råg, korn, vete) och är allergisk mot sötningsmedel.
Kommer mestadels vara i Örebro.

Vad har tillkommit på den svenska marknaden som absolut bör ätas? Typ i matbutik eller allmänt utbud, jag planerar inte att gå på restaurang så mycket.

LÅT MATFÖRSLAGEN TRILLA IN!

LoveMachine
2016-05-06, 18:06
Ren i alla dess former, hjorton, löjrom, västerbottensost och allt annat gott från den lite vackrare, lite vildare, landsändan.

0x5f3759df
2016-05-06, 18:08
Alltså två år.... Det är väl ungefär den tidsrymden det hinner tillkomma en ny yoggi och tas bort en festis limited edition. Har ju inte riktigt vart en matrevolution sen 2014.

Kischen
2016-05-06, 18:08
Allergisk mot sötningsmedel?

Sohlsken
2016-05-06, 18:08
Alltså, nu menar jag saker som inte fanns där för två år sedan ;D jag är uppväxt i Sverige och kommer självfallet att vräka i mig alla underbara svenska ostar, älg, prickekorv, leverpastej, brunost, och diverse udda kryddade korvar från Scan.

Sohlsken
2016-05-06, 18:09
Allergisk mot sötningsmedel?

Sukralos ger mig sjukt ont i magen :(

Sohlsken
2016-05-06, 18:11
Alltså två år.... Det är väl ungefär den tidsrymden det hinner tillkomma en ny yoggi och tas bort en festis limited edition. Har ju inte riktigt vart en matrevolution sen 2014.

Det brukar tillkomma nya glassar också :)

Ärligt talat minns jag inte riktigt vad som finns.

Kischen
2016-05-06, 18:11
Sukralos ger mig sjukt ont i magen :(

Används inte så mycket längre.

Yes
2016-05-06, 18:38
Ren i alla dess former, hjorton, löjrom, västerbottensost och allt annat gott från den lite vackrare, lite vildare, landsändan.
Glöm inte heller blodpudding och palt.

Sohlsken
2016-05-06, 18:43
Palt har jag aldrig ätit, men du kan räkna med blodpudding med lingonsylt, samt gravad lax, knäckebröd med RÄKOST <3

Don H
2016-05-06, 18:48
Stekt inlagd strömming på knäcke
Rökt makrill med mayo på knäcke

LillisJ
2016-05-06, 18:49
Köttbullar, mos och lingon :)

Andy.da.wohoo
2016-05-06, 18:50
Surströmming och sill. I omvänd ordning.

Sohlsken
2016-05-06, 18:52
Surströmming.

Nej. Vi bannlyser min mor när hon äter det. Det finns två saker jag blankvägrar.

1. Surströmming
2. Kimchi/kimchee.

Sheogorath
2016-05-06, 18:57
alltså två år.... Det är väl ungefär den tidsrymden det hinner tillkomma en ny yoggi och tas bort en festis limited edition. Har ju inte riktigt vart en matrevolution sen 2014.

:d

Sheogorath
2016-05-06, 18:58
Dennis' hot dog

Rahf
2016-05-06, 19:14
Palt har jag aldrig ätit, men du kan räkna med blodpudding med lingonsylt, samt gravad lax, knäckebröd med RÄKOST <3

Palt krockar tyvärr med glutenallergin. Men det är ingen smakrevolution, så du missar inget fantastiskt.

Sohlsken
2016-05-06, 19:17
Undrar i mitt stilla sinne om jag inte kan göra en variant av palt på havre- eller bovetemjöl. Bovete har mycket smak men beter sig relativt glutenlikt. Lyckades göra riktiga bagels med bovete.

Jockefoten
2016-05-06, 19:21
Det galnaste inom svenskt livsmedel de senaste åren måste väl varit att mineralvattnet Loka börjat med lite "crazy" smaker.
Sen har Kvargmarknaden exploderat. Finns i alla dess former och smaker.

Sheogorath
2016-05-06, 19:24
ProPud är väl det mest spännande som hänt de senaste 10 åren. Har faktiskt sin indikation.

Eljest
2016-05-06, 19:35
Köttbullar, potatismos, gräddsås och lingon.

Yes
2016-05-06, 19:35
Palt har jag aldrig ätit, men du kan räkna med blodpudding med lingonsylt, samt gravad lax, knäckebröd med RÄKOST <3
Det är typ som kroppkakor.

(Come at me Norrland! Come at me bro'! ;) )

Ett Orm
2016-05-06, 19:40
Nån spännande GMO kanske.

Prova surströmming! Gört!

Sohlsken
2016-05-06, 19:51
Det galnaste inom svenskt livsmedel de senaste åren måste väl varit att mineralvattnet Loka börjat med lite "crazy" smaker.
Sen har Kvargmarknaden exploderat. Finns i alla dess former och smaker.

Vilken kvarg är bäst?

ProPud är väl det mest spännande som hänt de senaste 10 åren. Har faktiskt sin indikation.

Vad är ProPud?

Det är typ som kroppkakor.

(Come at me Norrland! Come at me bro'! ;) )

Har heller aldrig ätit :p

Prova surströmming! Gört!

Nej.

Yes
2016-05-06, 19:57
Har heller aldrig ätit :p

Hvadfalls!? Kroppkakor med skirat smör och lingonsylt är bland det bästa som kommit från det här jävla landet.

Nå, nu vet du i varje fall vad ska äta när du kommer till Sverige...

Sheogorath
2016-05-06, 20:31
Vad är ProPud?


Proteinpudding blev en grej för några år sedan. Något geni kom på att om man tog mindre vatten när man blandade en proteindrink, så blev det istället en pudding. Nu finns det färdiggjord i förpackningar som ger 20 gram protein och chokladsmaken är väldigt lik chokladpudding eller pucko eller något sådant. Man får en sked till. Två sådana är ett helt OK mellanmål när man t.ex. pendlar och inte vill kladda, och inte heller vill få i sig lika mycket skit som med bars.

Alkro
2016-05-06, 20:34
Lösgodis!

Luca Brasi
2016-05-06, 20:36
Det har faktiskt tillkommit 34567st olika kvargvarianter sedan 2014.

Sheogorath
2016-05-06, 20:37
Det har faktiskt tillkommit 34567st olika kvargvarianter sedan 2014.

Ingen är mer prisvärd, har bättre sammansättning eller är godare än kvarg med Fun Light så det är en fruktansvärt ointressant marknad tycker jag. Det är så lätt att inte kladda att man t.o.m. kan blanda det i tåget eller var man nu ska äta sin kvarg.

StarkaUlf
2016-05-06, 20:39
Hvadfalls!? Kroppkakor med skirat smör och lingonsylt är bland det bästa som kommit från det här jävla landet.

Nå, nu vet du i varje fall vad ska äta när du kommer till Sverige...

Och Palt är det absolut bästa :)

The_RobRoy
2016-05-06, 20:54
Det galnaste inom svenskt livsmedel de senaste åren måste väl varit att mineralvattnet Loka börjat med lite "crazy" smaker.
Sen har Kvargmarknaden exploderat. Finns i alla dess former och smaker.

Något som hände de 3 åren jag var borta var att alla slutade dricka vanlig god lager och alla skulle ha något som kallades IPA helt plötsligt - IPA, IPOR??

Sheogorath
2016-05-06, 20:55
Och vi äkta ölälskare kan uppskatta båda!

(men inte stout, det är ju inte ens gott)

Sohlsken
2016-05-06, 21:00
Lösgodis!

Finns på IKEA :') dock bara ett IKEA i hela delstaten, men jag fick tårar i ögonen när maken visade mig svenskt lösgodis i USA. Åt mig illamående på hemkola.

Åh, alla de smaker som inte tagit sig hit än <3 <3 <3

Något som hände de 3 åren jag var borta var att alla slutade dricka vanlig god lager och alla skulle ha något som kallades IPA helt plötsligt - IPA, IPOR??

Lycka till att hitta glutenfritt öl som är drickbart. Tack för påminnelsen dock, KOPPARBERGS CIDER!

Och vi äkta ölälskare kan uppskatta båda!

(men inte stout, det är ju inte ens gott)

Off you go, debattera nu inte öl i en glutenintolerant tråd.

Yes
2016-05-06, 21:09
Något som hände de 3 åren jag var borta var att alla slutade dricka vanlig god lager och alla skulle ha något som kallades IPA helt plötsligt - IPA, IPOR??
Alla hipsters började plötsligt dricka öl och nu tävlar de om vem som kom på att dricka IPA först.

Och vi äkta ölälskare kan uppskatta båda!

(men inte stout, det är ju inte ens gott)
Äkta öl börjar i ärans och hjältarnas land. Därifrån kan man röra sig österut för riktigt fin ölkultur. Västerut degenereras den fina kulturen. Nog för att det finns en och annan fin brygd från de brittiska öarna, men det finns ju inget som slår bra lokalproducerad öl från Bayern.

Yes
2016-05-06, 21:10
Off you go, debattera nu inte öl i en glutenintolerant tråd.
Åh, fan! Tänkte inte på det... Mina sympatier. Jag ska inte debattera öl mer i den här tråden.

mela
2016-05-06, 21:12
Välkommen hem! ;)

Undrar i mitt stilla sinne om jag inte kan göra en variant av palt på havre- eller bovetemjöl. Bovete har mycket smak men beter sig relativt glutenlikt. Lyckades göra riktiga bagels med bovete.
Min mormor gör glutenfria kroppkakor på typ leilas blåa mjöl. Smakar precis som de vanliga. Med mycket kryddpeppar! Palten kan du lämna i norrland!

Det är typ som kroppkakor.

(Come at me Norrland! Come at me bro'! ;) )

Ingen smålänning som skäller istället? :D palt. Pfft.

mela
2016-05-06, 21:17
Btw så finns det massor av glutenfria ölar på syatembolaget nuförtiden ;) många fina! Så där kan du ta en tur!

anvihl
2016-05-06, 21:19
Välkommen hem! ;)


Min mormor gör glutenfria kroppkakor på typ leilas blåa mjöl. Smakar precis som de vanliga. Med mycket kryddpeppar! Palten kan du lämna i norrland!



Ingen smålänning som skäller istället? :D palt. Pfft.

Orkade inte, skakade sakta på huvudet och suckade uppgivet över vad som bekommit av mänskligheten istället. :sleep:

Yes
2016-05-06, 21:27
Ingen smålänning som skäller istället? :D palt. Pfft.
Jo, förvisso. Men, jag har respekt för norrlänningar. ;)

nickke
2016-05-07, 09:26
Semper har kommit med en del "nya" grejer, vet inte hur deras utbud såg ut när du var här senast, men några favoriter hos mina glutenintoleranta familjemedlemmar är kex-chokladen (finns ju som både mörk & ljus), sen har de kommit med några nya kaksorter, en med vit choklad och nötter, en annan med mörk choklad och chokladbitar i. Ska även finnas en glutenfri glasstrut som de säger är rätt god. Har för mig att det var någon form av jordgubbsfyllning i den. Sen har ju almondy släppt en del nya tårtor.

G_lund
2016-05-07, 13:16
Kolla in Mormor Magdas glassar i glassdisken. :)

Jakobson
2016-05-07, 18:13
Kalops och gräddstyvad oxpytt + rödbetor

Spettet
2016-05-07, 18:16
Ärtsoppa?