handdator

Visa fullständig version : Onödigt att träna extra hårt under deff?


Ram Dass
2016-05-05, 18:10
Hej!

Nu när jag kör en 7-8 veckors diet och räknar med att tappa 4-5 kg så känns det onödigt att lägga extra krut på träningen. För i bästa fall ökar jag lite granna i muskelvolym, knappt märkbart, men tar jag det relativt lugnt så känns det som jag kan behålla det mesta ändå.

Medans om jag ligger på kaloriöverskott så känns det mer "bang for the buck" att träna hårdare, när kroppen har tillräckligt med energi för att bygga in någon betydande muskelmassa.

Så jag tänker att det kanske är en smart ide att ta det lite lugnare under deffen med träningen och sedan ligga på lite mer när det är färdigdeffat? Hur resonerar/gör ni? :-)

LillisJ
2016-05-05, 18:16
Träna så hårt som det går utan att du riskerar att skada dig.

Ram Dass
2016-05-05, 18:27
Träna så hårt som det går utan att du riskerar att skada dig.

Låt oss säga att jag satsar järnet på att få större ben, 8 veckor där jag böjer 3 ggr i veckan på kaloriunderskott. I bästa fall ökar jag tex. 2-3% muskelmassa i benen. Hade jag bara tagit det lugnt så hade jag gått plus/minus 0%.

Ponera att samma träning skett på ett kaloriöverskott och jag hade kanske kunnat öka 8-10% på samma tid med samma träning.

Såklart, 2-3% extra är ju inte förkasta, men stämmer min teori i övrigt?

BobaFett
2016-05-05, 19:05
Träna så hårt du bara kan så kommer du förhoppningsvis inte tappa så mycket muskler.

Beroende vilken fettprocent du vill till och hur snabbt du vill dit så kan du tappa rätt mycket även om du tränar hårt, för att inte tala om att du ska ta det lugnt.

Din teori är åt helvete fel med andra ord.

Rolfarsson
2016-05-05, 20:23
Det behövs inte mycket träning för att behålla den muskelmassa som du redan har, och då du återhämtar dig sämre på ett kaloriunderskott så är det logiska att sänka volymen och ev frekvensen.
Lyle Mcdonald har skrivit en bra text om detta här (http://www.bodyrecomposition.com/training/weight-training-for-fat-loss-part-2.html/).

vicarious
2016-05-05, 20:34
Det krävs inte särskilt hög frekvens på träningen för att bibehålla musklerna men när du väl tränar får du se till att träna hårt. Max effort.