handdator

Visa fullständig version : AC luxation - operera?


zeusden1
2016-05-04, 15:14
Hej. Jag har lite funderingar kring ac luxation som jag fått, och jag undrar om jag bör operera skadan eller inte. Diagnosen är AC-luxation mellan grad 2 och 3.

Kön: Man
Ålder: 25
Längd: 180
Vikt: 74

Ramlade på axeln för fyra dagar sedan och har fått en ac luxation konstaterad. Har även varit på återbesök hos ortoped som säger att operation inte alltid behövs med att han skulle kolla med sina kollegor om vad rekommendation mitt fall blir.

Just nu har jag inte ont i neutralt läge men det smärtar ordentligt vid lyftrörelser framåt och åt sidan inåt. Förmodligen är detta ovidkommande eftersom att jag har förstått det som att i princip all smärta försvinner efter ca 4-5 veckor.

Jag skulle väldigt gärna uppskatta råd angående operation eller inte. Om jag förstått det rätt så kan det vara så att skada läker ut helt vid rätt rehab utan operation, men att "knölen" på axeln kommer vara kvar. Egentligen kan jag leva med att ha en knöl á la Quasimodo om jag blir så återställd jag kan bli, även om jag såklart föredrar att inte ha en puckel. Som jag förstått det så är det inte helt säker att en operation heller gör stor skillnad jämfört mot bara sjukgymnastik.

Råd plz

zeusden1
2016-05-09, 14:44
Nu har den mesta av svullnaden runt knölen gått ner men knölen är fortfarande rejäl och är synlig. Jag kan numera lyfta armen över huvudet men det är inte smärtfritt.

Ska träffa ortoped för uppföljning imorgon. Ska diskutera frågan om operation men för mig så känns det angeläget om att operera skadan.

arogen
2016-05-09, 18:22
Operation är inte så vanligt efter första gången du luxerar aeln. Snarare om det sker upprepade gånger. Bra sjukgymnastik och rehab hjälper mycket. Jag har luxerat vänsteraxeln fyra gånger och inte opererat.

zeusden1
2016-05-09, 21:04
Operation är inte så efter första gången du luxerar aeln. Snarare om det sker upprepade gånger. Bra sjukgymnastik och rehab hjälper mycket. Jag har luxerat vänsteraxeln fyra gånger och inte opererat.

Tack för ditt svar. Som jag förstått det så är det inte en "klassisk" lux där man luxerar axelledkulan utan en AC-leds luxation där jag bland annat slitit av AC-leden och skadat andra leder i axeln. Med andra ord blir det svårt att luxa på samma sätt två gånger.

Här kommer två röntgen och en förklaring av graderingen.

Den här första bilden visar en ac lux grad tre från röntgen. Det är änden på mitt nyckelben som bildar "knölen" (obs inte min bild och inte min röntgen.
http://www.orthozentrum.ch/Portals/0/Content/Schulter/AC%20Lux%20III.JPG

Den här andra bilden visar den klassiska "graderingen" av AC-luxar, där man säger att jag ligger någonstans mellan 2 och 3.
http://images.radiopaedia.org/images/2251689/4672531fd9472063b29e1941f35dc1_gallery.jpg

Den här sista och tredje bilden visar hur min axel och min knöl ser ut. Min knöl ser ut att vara ungefär samma storlek, men det är inte min bild.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/rider-down-injuries-recovery/804302d1370027609-my-ac-shoulder-separation-story-experience-img_0597.jpg

Vidare har jag förstått det som att det finns en större riskbild, säg 15-20år, för att drabbas av ytterligare problem som artros och smärtor. Jag lutar verkligen åt att önska reparation eftersom att jag faktiskt önskar en större sannolik att slippa problem i framtiden. Att jag troligtvis inte kan köra mycket axelträning/bröst är lite tråkigt med det kan jag leva med.

Scratch89
2016-05-10, 10:58
Operation minskar inte risken för artros. Snarare tvärtom, skulle jag säga.

zeusden1
2016-05-10, 14:40
Operation minskar inte risken för artros. Snarare tvärtom, skulle jag säga.

Tack för ditt svar.

Det verkar vara delat det här - en del förespråkar operation, andra inte. Vad tror du om överhuvudspressar när jag är "återställd" - går det utan operation?

Scratch89
2016-05-19, 08:16
Det är väl svårt att säga såhär. Men varför inte? Du ska vara återställd dock.

Joe Hardgainer
2016-06-17, 13:07
Inte operation. AC-ledsartros kommer nog att ske en största sannolikhet senare i livet. Du kan nog göra det allt som inte gör ont. I regel är det konservativ regim och rehab för återgång till ursprungaakrivitet.

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Linjedomarn
2016-06-19, 10:19
Att jag troligtvis inte kan köra mycket axelträning/bröst är lite tråkigt med det kan jag leva med.

Jag har fått AC-lux på både axlarna, och jag har inga problem att utföra bröst och axelträning. Det ända som resulterar i smärta är dips, annars går det hur bra som helst.

Ingen operation eller rehabilitering för min del, utan vilade bara.