Visa fullständig version : Sköldkörtelproblem
BobaFett
2016-05-04, 14:44
Om man har sköldkörtelproblem, sänks ämnesomsättningen så att man förbrukar mindre kalorier eller är det aptiten som ändras så att man går upp i vikt?
Tänker på nedsatt hormonproduktion i sköldkörteln alltså.
Du får sänkt ämnesomsättning samt sänkt termogenes.
Dock leder brist på aktivt T3 (samt T4 som är den inaktiva formen) också till minskad aptit. Den effekt av brist på tyroidea hormon har på kroppsvikten är därmed väldigt induviduell.
Jag utgår nu att du syftar på defekt/låg hormonsyntes i sköldkörteln (hypothyrodism)
Om man har sköldkörtelproblem, sänks ämnesomsättningen så att man förbrukar mindre kalorier eller är det aptiten som ändras så att man går upp i vikt?
Tänker på nedsatt hormonproduktion i sköldkörteln alltså.
Man åker på fler symptom än bara sänkt ämnesomsättning eller mindre aptit.
BobaFett
2016-05-05, 19:15
Man åker på fler symptom än bara sänkt ämnesomsättning eller mindre aptit.
Jo jag är medveten om det.
Har läst att viktuppgång och svårighet att gå ner i vikt är vanligt men har inte lyckats hitta vad det beror på.
Min tjej har försökt att deffa men har svårt att gå ner. Har legat på 1400 kcal om dagen i flera veckor och har legat stadigt på 67 kilo. Troligtvis beror det på att vi haft ätardagar men hon har några av symptomen för hypotyreos också.
Om ni starkt misstänker det, be att dom testar värdena på vårdcentralen.
Jo jag är medveten om det.
Har läst att viktuppgång och svårighet att gå ner i vikt är vanligt men har inte lyckats hitta vad det beror på.
Min tjej har försökt att deffa men har svårt att gå ner. Har legat på 1400 kcal om dagen i flera veckor och har legat stadigt på 67 kilo. Troligtvis beror det på att vi haft ätardagar men hon har några av symptomen för hypotyreos också.
Det är ett väldigt lätt och billigt test för en sjukdom som är relativt vanlig (10-15% män, 5% kvinnor har någon slags defekt i thyroidea) så jag tycker helt klart att hon ska testa sig.
Dessutom är det inte bara ämnesomsättningen som påverkas, biverkningar som slöhet, koncentrations svårigheter och tilloockmed nedsatt hjärnfunktion kan också framkomma.
Det är ett väldigt lätt och billigt test för en sjukdom som är relativt vanlig (10-15% män, 5% kvinnor har någon slags defekt i thyroidea) så jag tycker helt klart att hon ska testa sig.
Dessutom är det inte bara ämnesomsättningen som påverkas, biverkningar som slöhet, koncentrations svårigheter och tilloockmed nedsatt hjärnfunktion kan också framkomma.
Thyroideaproblem är ju vanligare hos kvinnor än hos män.
Thyroideaproblem är ju vanligare hos kvinnor än hos män.
Ja självklart, fel av mig
Kastade om siffrorna
BobaFett
2016-05-06, 09:08
Jag har också läst att det är betydligt vanligare bland kvinnor.
Tomas Tryffel
2016-05-06, 10:03
Vad som dock kan vara problematiskt är klassificeringen av vad som anses normalt.
Vanligtvis kanske man gör en bedömning utifrån TSH-värdet, vilket åtminstone förut ansågs vara normalt upp mot 5 mlU/L.
Nya förslag gör gällande att behandling bör övervägas över 2.5 (personligen har jag 2.9, och anses på VC vara normal).
Givetvis tar man även med andra mätvärden och symptom vid bedömning av ev. behandling.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.