Visa fullständig version : Det nya bra-iga brödet!!!
Du som gillár vitt bröd kan skatta dig lycklig nu.
Pågen har tagit fram en ny variant av vittbröd med mycket kostfibrer genom att tillsätta Majsstärkelse i brödet.
Det blir som att äta ett grovt bröd fast med den goda smaken av ett vitt.
Innehåller för övrigt väldigt lite socker jämfört med andra brödsorter. Endast 2,5 gram är sockerarter :hbang:
Innehåller väldigt lite fett också och endast varav 0,4 gram är mättat!!!
Detta bröd är banbrytande om inte annat, man har äntligen börjat lyssna på konsumenterna och plockar fram produkter som vi vill ha.
Jag har nog aldrig sett ett så nyttigt bröd och jag har letat, ur fiber, fett och socker innehållaspekter!!
Gott är det också, mumsar på det nu! :)
Läs mer:
www.pagen.se :cheers:
någon mer som har Pågen Gott Gräddat Grovbröd som favorit?
King Grub
2004-04-19, 10:42
Min favorit:
http://www.angbagarn.se/images/produkt/morkt_fullkorn.jpg
Vetemjöl, sirap och härdat fett, är det "Bra" det???
Jag tycker inte det hjälper att dom har blandat ner nån majsprodukt. Sorry.
M
King Grub
2004-04-19, 10:46
Originally posted by Miranda
M
Nej, bara för att man tillsatt lite kostfiber blir ju inte brödet nyttigare på något annat sätt. Vanlig formfranska med en matsked linfrön till så blir det i princip samma sak.
Originally posted by Miranda
M
Du måste ju ha någon typ av socker för att brödet ska jäsa så det intressanta där är ju hur mycket som är kvar i det färdiga brödet.
Min favorit när det gäller bröd är mammas limpor.:love:
Originally posted by z_bumbi
Min favorit när det gäller bröd är mammas limpor.:love:
Samma här! :naughty:
Mammas degiga och feta limpa lät inte speciellt hälsosamt :D
Bobbokrull
2004-04-19, 14:40
Mig gillar:
http://www.vagott.se/bilder/fullkorn.jpg
åt nån morotslimpa nyss med ägg å kaviar på, va riktigt gott. Sen hur nyttig den var är en annan sak
Originally posted by abjorn
åt nån morotslimpa nyss med ägg å kaviar på, va riktigt gott. Sen hur nyttig den var är en annan sak
ALLT som är gott är nyttigt...
...för själen!
Man måste ju unna sig ibland också! :thumbup:
Originally posted by abjorn
Om det är den jag tänker på är den ganska bra, god är den i alla fall.:eating:
"Det goda" från Schulstad va det visst. Aldrig handlat det förrut men kommer nog fortsätta med det :eating:
Originally posted by King Grub
Min favorit:
^^^^^^
Den är fan inte dum...men Schuldstadts Kärnråg är det ultimata brödet. Så jäkla gott.
Nej, det blir inte som ett grovt bröd, det blir ett vitt bröd med fibrer... fortfarande totalt fritt från näringsämnen ;D
no1fitness
2004-04-20, 04:20
Mmmmm bröd...:eating: :love:
Patrizia
2004-04-20, 09:37
Jag ser det där vita "nyttiag" brödet ungefär som nyckelhålsmärkt korv. Visst är det bättre än originalet MEN fortfarande inte nyttigt...
GhostFace
2004-04-20, 11:05
Nej, bara för att man tillsatt lite kostfiber blir ju inte brödet nyttigare på något annat sätt. Vanlig formfranska med en matsked linfrön till så blir det i princip samma sak.
Och så bör "folk" ev. följa rekommendationen inte mera än 3 skivor formfranska tillsammans med 3 msk linfrön / dag.
Så få inga idéer...!
Läste en rekommendation att man inte borde överdosera hela linfrön med mera än 3 msk / dag. Av förklarliga skäl...:D
Äh va snackar ni om!
Kan ni inte ens se och erkänna en bra produkt när ni har den framför ögona på er. :smash:
Brödet har ju svin lite fett och socker och nästan inget mättat fett alls sen så är det Fiberikt!
Finns det någon som kan visa ett bröd med lägre fett/mättat fett och sockerinnehåll och samma eller högre fiberinnehåll så visa mig men tror jag det blir svårt att hitta.
Det enda som gör det mindre nyttigt är att det är ett raffinerat vetemjöl.
Sen så är det där brödet ypperligt till tex varma mackor, smörgåstårta, toast skagen, räkmacka, fattiga riddare, Kanapeer ja what ever där ett vitt bröd behövs.
GhostFace
2004-04-20, 11:06
Btw, är inte Sverige det land i Europa som äter mest bröd ?
:confused:
Säkert!
Ju länge söderut man komemr ju mindre mackor äts det.
I Asien så existerar knappt fenomenet.
Är iofs ingen toppen föda heller egentligen. Men satan va praktiskt.
Jag komemr ihåg den gamla devisen som gamla sosse Staten svergie gick ut med - 5 smörgåsar om dagen!
Hur sjukt är inte det?
Lever nog kvar...
Min favorit:
Favorit låter bra...kanske man borde testa...
Frågan är hur "nyttigt" är det?
Har du nån info på det?
Originally posted by cali
Brödet har ju svin lite fett och socker och nästan inget mättat fett alls sen så är det Fiberikt!
Det enda som gör det mindre nyttigt är att det är ett raffinerat vetemjöl.
Fett är inte farligt.
Socker är onödigt men det är raffinerat mjöl också.
Fibrer får jag i mig mer än tillräckligt hur som helst.
Och att det är raffinerat mjöl gör en jäkla skillnad.
Brödet grub brukar rekommendera, finax fullkorn innehåller inget tillsatt socker (som inte jästen snodde), har 1.7g fett varav inget är härdat vegetabiliskt och 6g fibrer. Skillnaden är att det innehåller fullkornsråg, klippt råg, surdeg, linfrön och kruskakli. Visst innehåller det också vetemjöl, men lite näring iaf.
Mitt mest använda bröd är fazers skepparhalvor, mycket råg, grahamsmjöl och vetemjöl samt rågkli. 6.5g sockerarter och 1g fett, 9.5g kostfibrer. Visst innehåller det kanske mer socker, men inga mängder, och det lär vara bra mycket nyttigare.
Till de absolut bästa bröden hör väl schulstad skovmand, råg rätt igenom och inget tillsatt socker. 4g sockerarter, 1g fett och 8g kostfibrer.
Själv skulle jag hellre köpa god i kvardrat råg eller polarkraft lingon. De innehåller visserligen 10-11g socker/100g och mer fett, men rågmjölet gör ju att de ger någon näring och inte bara är bukfyllnad och tomma kalorier som det vita brödet, oavsett hur mycket fibrer det har ;D
Originally posted by cali
Säkert!
Ju länge söderut man komemr ju mindre mackor äts det.
I Asien så existerar knappt fenomenet.
Är iofs ingen toppen föda heller egentligen. Men satan va praktiskt.
Jag komemr ihåg den gamla devisen som gamla sosse Staten svergie gick ut med - 5 smörgåsar om dagen!
Hur sjukt är inte det?
Lever nog kvar...
5 är ju ingenting :D
Originally posted by Dipshit
Favorit låter bra...kanske man borde testa...
Frågan är hur "nyttigt" är det?
Har du nån info på det?
Gjort på vetemjöl, fullkornsmjöl av råg, klippt råg, surdeg av vete, jäst, linfrö, kruskakli, betfiber, vetegluten, sirap, salt och maltvinäger.
Konserverat med sorbinsyra och sockret är enbart jästnäring.
Näringsvärde/100g:
190kcal
8g protein
1.6g fett
40g kolhydrater
6g kostfibrer
Vad har det för GI?
alltså "Det nya bra-iga brödet!!!"
Ingen som vet på ett ungefär, är det som ett ljust eller ett mörkt vad det gäller GI?
King Grub
2004-04-22, 16:49
Originally posted by AJO
Ingen som vet på ett ungefär, är det som ett ljust eller ett mörkt vad det gäller GI?
Tror du någon gör ett GI-test så fort en ny brödsort lanseras på marknaden?
Tror du någon gör ett GI-test så fort en ny brödsort lanseras på marknaden?
Nej det tror jag inte, men det kanske finns någon som kan ge ett ungefärligt värde med hjälp av att titta på ingredienserna eller ngt..., har kostfiberna en GI sänkande effekt?
Mamma köpte "Finax Familjegrova Linfrö" denna handling. Är detta ett nyttigt och bra bröd? Kom ju inte så bra i aftonbladets test (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,438086,00.html). (nej jag litar inte på aftonbladet)
Vinnarbrödet i testet, "Schulstad Kärnråg", hur är det GI-mässigt? Är det ät mycket bättre bröd än "Finax Familjegrova Linfrö"?
Vilka bröd är egentiligen bäst? Knäckebröd har väl ganska högt GI? Likaså pumpernickel eller?
Är "Schulstad Kärnråg" ett pumpernickel bröd? Hur smakar det jämfört med "Va'gott Fullkornsbröd"?
King Grub
2004-05-29, 19:41
Finax Fullkorn och Linfrö har lägst GI av alla bröd, mycket på grund av att de är tvebagade: dvs, har kylts ner mellan två bakningar, med bildande av resistent stärkelse som följd.
Schulstad Kärnråg ligger betydligt högre i GI, men visst är det ett nyttigare bröd.
Knäckebröd har väl ganska högt GI?
Ja
Likaså pumpernickel eller?
Nej.
Är "Schulstad Kärnråg" ett pumpernickel bröd?
Det kan man väl säga. Pumpernickeltyp i alla fall.
Titta på innehållsförteckningarna så ser du väl om ett bröd är nyttigt eller inte. Ingredienserna står angivna i fallande ordning, så om de två första sakerna du ser är vetemjöl och socker, är det sällan det bästa valet. ;) Så gott som alla flerkornsbröd är helt okej. GI är inte det intressantaste när man väljer bröd, eftersom man sällan äter enbart bröd. Och alla bröd har högt II.
Hur lågt GI har Finaxbröden? Ungefär högt har "Kärnråg"?
Hur högt II har alla bröd? Omkring 100 eller?
Står ingredienserna alltid i fallande ordning(är det lag eller dylikt på det)? Är det då i fallande viktordning eller väljer tillverkarna själva om det skal vara volym/viktordning?
King Grub
2004-05-29, 20:10
Hur lågt GI har Finaxbröden?
40-50.
Ungefär högt har "Kärnråg"?
70 eller strax över.
Hur högt II har alla bröd? Omkring 100 eller?
Formfranska referens med 100, grovt bröd strax under, 95-98.
Står ingredienserna alltid i fallande ordning
Ja.
är det lag eller dylikt på det)?
Ja.
Är det då i fallande viktordning
Ja.
Spectral
2004-05-29, 20:33
klart favoriten! någon som vet vad det har för GI? ingredienserna är iaf vatten, rågmjöl, vetemjöl, siktat rågmjöl, havrekli, sirap, surdeg på vete och råg, rågflingor, klippt fullkornsråg, vetegluten, äpplesylt, malt, linfrö, jäst, fiskolja (Omega 3 ), förjäst vetemjöl, salt, mjölbehandlingsmedel enzymer (amylaser).
Ingen som har en bild på Schulstad Kärnråg?
Tror aldrig jag sett det faktiskt
Tror att detta är det iaf...
Nepp, har jag aldrig sett förr..
Var hittade du bilden?
Originally posted by Trytter
Nepp, har jag aldrig sett förr..
Var hittade du bilden?
www.schulstad.dk
Hur lågt GI har Finaxbröden?
40-50.
Ungefär högt har "Kärnråg"?
70 eller strax över.
Orättvist, nåja, kan jag väl käka det då o då för att minska ner mängden kostfibrer lite, skulle tro jag ligger en bit över 60g jag...
Pain Barrier
2004-06-07, 20:27
Min favorit:
Tycker personligen det smakar sågspån, men förmodligen bland det nyttigaste man kan hitta.
Hemköps absolut fullkorn i färskbröddisken kan jag rekommendera annars! :thumbup:
Ev. att jag blandade ihop det med "sport extra" (också i hemköps färskbröddisk).
Avser iaf. det rektangulära av dem, där man ser gott om havreflingor eller dylikt på ytan. ;)
Det andra "ovala" av dem gillar jag inte lika mycket, vare sig smakmässigt, och man känner också tydligt av att det har ett betydligt högre gi.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.