handdator

Visa fullständig version : Styrkelabbets över-/underkroppsprogram


Bulkmeier
2016-05-03, 19:25
Hej kosmonauter!

Jag är en programhoppare av rang och har nu bestämt mig för att fr.o.m. denna veckan välja ett träningsupplägg och sedan köra det fram till jul bara för att.

Jag trivs väldigt bra med diverse halvkroppsupplägg med 4 träningstillfällen per vecka.

Hittade ett från den eminente Daniel Richter som driver Styrkelabbet som såg intressant ut.

Är det någon här som prövat det, eller för den delens skull har lite åsikter att dela om programmet?

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Lite klent på underkroppspassen eventuellt?

Määng
2016-05-03, 19:39
Hej kosmonauter!

Jag är en programhoppare av rang och har nu bestämt mig för att fr.o.m. denna veckan välja ett träningsupplägg och sedan köra det fram till jul bara för att.

Jag trivs väldigt bra med diverse halvkroppsupplägg med 4 träningstillfällen per vecka.

Hittade ett från den eminente Daniel Richter som driver Styrkelabbet som såg intressant ut.

Är det någon här som prövat det, eller för den delens skull har lite åsikter att dela om programmet?

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Lite klent på underkroppspassen eventuellt?

Spelar ingen roll. Är du en programhoppare in i själen som mig så kommer du ändå inte köra programmet fram till jul så lägg inte ner tid på planering i onödan.

Bulkmeier
2016-05-03, 19:47
Spelar ingen roll. Är du en programhoppare in i själen som mig så kommer du ändå inte köra programmet fram till jul så lägg inte ner tid på planering i onödan.

Nu har jag förvisso aldrig "bestämt" mig innan, så det återstår väl att se helt enkelt. Men din åsikt är registrerad.

Määng
2016-05-03, 19:50
Nu har jag förvisso aldrig "bestämt" mig innan, så det återstår väl att se helt enkelt. Men din åsikt är registrerad.

Jag har bestämt mig ungefär 30 gånger.

Programmet är bra enligt mig och tycker du att du vill ha mer på underkroppspasset så kan du väl slänga in lite benspark och lårcurl som inte är så ansträngande.

Bulkmeier
2016-05-03, 20:16
Jag har bestämt mig ungefär 30 gånger.

Programmet är bra enligt mig och tycker du att du vill ha mer på underkroppspasset så kan du väl slänga in lite benspark och lårcurl som inte är så ansträngande.

Poäng tagen, jag gör så att jag prövar helt enkelt så får vi se.
Men bra att veta att programmet verkar vettigt, tack!

Bumb
2016-05-03, 21:48
Bra tråd! Tittat länge på de här prg efter ett uppehåll o kört 531 ca 7 cykler.

Vore kul o höra andras erfarenheter av det här prg, hör ju inte så mycket om det annars.

Nyland
2016-05-04, 02:45
Spelar ingen roll. Är du en programhoppare in i själen som mig så kommer du ändå inte köra programmet fram till jul så lägg inte ner tid på planering i onödan.

:d Jag känner igen mig själv så väl i detta. Min räddning är att jag ändå alltid inkluderar samma basövningar i mina program så jag får hyfsat kontinuerlig träning ändå.

Programmet ser mycket bra ut tycker jag och han ger ju exempel på ytterliggare övningar man kan lägga till om man vill göra mer (vilket dock ej verkar nödvändigt).

Peter.B
2016-05-04, 06:51
Jag kör det just nu men med några smärre modifikationer.
Jag kör 531 + FSL på första övningen varje pass istället för 5x5.
Lagt till en magövning på varje underkroppspass.
Lagt till utfall på ena underkroppspasset.
Kör en övning för biceps och en för triceps på ena överkroppspasset och en övning för baksida axlar på andra.
Passen är ändå klara på en timme vilket är väldigt skönt. Gillar det starkt men kan inte säga så mycket om resultaten än eftersom jag kört så pass kort tid...

paropirat
2016-05-04, 07:51
Jag var också en programhoppare av rang under 1,5 - 2 år, men detta var faktiskt programmet som fick mig att sluta hoppa! Jag tycker det är en perfekt kompromiss mellan alla variabler du vill åt men samtidigt kan börja noja över.

Detta var för övrigt också programmet som tog mig från att se ut som en smalfet räka till att i alla fall se lite semi-vältränad ut (iaf tillräckligt för att folk ska påpeka det) :P

Bumb
2016-05-04, 09:35
Jag kör det just nu men med några smärre modifikationer.
Jag kör 531 + FSL på första övningen varje pass istället för 5x5.
Lagt till en magövning på varje underkroppspass.
Lagt till utfall på ena underkroppspasset.
Kör en övning för biceps och en för triceps på ena överkroppspasset och en övning för baksida axlar på andra.
Passen är ändå klara på en timme vilket är väldigt skönt. Gillar det starkt men kan inte säga så mycket om resultaten än eftersom jag kört så pass kort tid...

Inte för att vara sån men kör du 531 och fsl och ändrat några assistansövningar är de ju inte detta program du kör :P

Funderar också på detta program nu o största skillnaden mellan detta och 531 är ju egentligen att det är 5 tunga arbetsset istället för 3 arbetsset varav 1 är tungt.

Peter.B
2016-05-04, 09:38
Inte för att vara sån men kör du 531 och fsl och ändrat några assistansövningar är de ju inte detta program du kör :P

Funderar också på detta program nu o största skillnaden mellan detta och 531 är ju egentligen att det är 5 tunga arbetsset istället för 3 arbetsset varav 1 är tungt.

Haha okej då, det har du ju rätt i egentligen. :smash: Dock inte ändrat några assitansövningar, bara lagt till några, nästan enligt Daniels mall.

LunaSpice
2016-05-04, 10:49
Jag körde detta program i höstas och fick väldigt bra resultat. Utöver de övningarna som ingår i programmet la jag även in stångcurls, triceps pushdowns med rep på överkroppspassen samt 1-2 isolationsövningar för ben på underkroppspassen.

Bumb
2016-05-04, 13:37
Jag körde detta program i höstas och fick väldigt bra resultat. Utöver de övningarna som ingår i programmet la jag även in stångcurls, triceps pushdowns med rep på överkroppspassen samt 1-2 isolationsövningar för ben på underkroppspassen.


Hur länge körde du? Lust att dela din före/efter vikter i basövningarna?

LunaSpice
2016-05-04, 18:26
Hur länge körde du? Lust att dela din före/efter vikter i basövningarna?

Jag körde aug-dec och hade då haft ett uppehåll på drygt 1,5 år från styrketräning så lite noobgains fick jag nog på köpet. Jag låg ett par hundra kcal över balans under hela perioden och gick upp drygt 3 kg totalt.

Bänk: 95 -> 117,5
Knäböj: 100 kg -> 127,5 (tror jag)
Mark: 125 -> 170

Bumb
2016-05-04, 18:45
Jag körde aug-dec och hade då haft ett uppehåll på drygt 1,5 år från styrketräning så lite noobgains fick jag nog på köpet. Jag låg ett par hundra kcal över balans under hela perioden och gick upp drygt 3 kg totalt.

Bänk: 95 -> 117,5
Knäböj: 100 kg -> 127,5 (tror jag)
Mark: 125 -> 170


De va rikrigt bra på den tiden. Slog du pbn med? Varför slutade du med det?

LunaSpice
2016-05-04, 19:32
De va rikrigt bra på den tiden. Slog du pbn med? Varför slutade du med det?

Ja, absolut.

Jag hade ett uppehåll under 2 mån drygt av olika orsaker och när jag började igen testade jag PPL. Det föll inte lika bra ut så nu kör jag halvkroppspass istället och märker efter några veckor att det verkligen är det rätta träningssättet för mig.

shogunr
2016-05-04, 21:08
Har börjat köra med styrkelabbets över/underkroppsprogram som bas, men gjort några modifieringar. Lagt till lite på överkroppsdelen bland annat.

Tycker att programmet är kalas som grund och halvkropp känns nästan som enda chansen om man skall kunna träna igenom kroppen 2 gånger i veckan.

Överkroppsprogrammet känns som det lätt blir rätt mastigt. Underkroppen blir ju typ som ett vanligt benpass + mage. Tycker inte att underkroppen är i underkant. Knäböj + raka marklyft så har man täckt in det mesta av underkroppen sen kan man lägga till lite benspark och lårcurls om man vill som även nämns i grundprogrammet.

Rekommenderas!!!