handdator

Visa fullständig version : Vart refererar ni era källor från?


robiiiinnnn
2016-05-03, 10:54
Det är en sak och sitta och skriva och snacka från sina egna erfarenheter, dra egna slutsatser och spekulationer, men frågan är väl hur pålitligt det blir. Om ni nu refererar något till era källor utifrån det ni säger och uttalar er ifrån, vart får ni tag på dessa bra och pålitliga källor? Någon speciell hemsida där dom utför studier?
Jag tänker mig att man måste kunna skilja på vad som är skitsnack nuförtiden och vad som faktiskt stämmer då jag hör allt för mycket skitsnack nowdays inom kost och träningsvärlden....

PureWhey
2016-05-03, 10:56
Böcker och vetenskapliga artiklar.

Tap3worm
2016-05-03, 11:29
Någon speciell hemsida där dom utför studier?


ScienceDirect och PubMed för det mesta. Tycker även Google scholar är rätt underskattad för att bränna av flera databaser.

Tapeworm

Chrba
2016-05-03, 12:05
Tycker Aftonbladet och expressen är bra att reffera till, lättlästa så att alla kan förstå. Tycker pubmed och liknande sidor är lite svåra att läsa och alla förstår inte vad som egentligen sägs där.

Ett Orm
2016-05-03, 12:37
Jag refererar helst till personer som jag anser ha gedigen kunskap om ämnet.
Om jag har länkat blir det ofta till träningslära, som har koll på läget för det mesta.
Enskilda studier anser jag kan bli lite fattigt.
Aftonblaskan mm refererar jag enbart till i ironiskt sfyfte.

stemag
2016-05-03, 12:42
Kolozzeum !

MackeJuve
2016-05-03, 12:58
Finns ju situationer där man "vet" att någon har fel och får ett behov av att korrigera den personen. Är dock på tok för ointresserad för att sitta inne på massa fakta från studier och dylikt. Blir mycket "Gudiol skrev dock det här" och "det här har jag läst här", m.a.o. usla källor. Säger den personen emot kan jag ju dock lätt googla fram studien som sidan/personen jag refererade till hade som källa. Är oftast inte alltför komplexa saker jag argumenterar för/emot utan sådant som är vanligt förekommande idéer hos "vanliga människor". Exempel på grejer som jag har argumenterat för/emot:

- Cola Zero är lika dåligt som vanlig Cola
- Du blir fet om du äter efter kl.20
- Knäböj/marklyft är bra magträning

Blir det mer komplext än så så brukar jag vara tyst :) Önskar dock att jag hade motivationen/energin för att sätta mig in mer vetenskapligt i träning och kost. Styrketräning är ju trots allt mitt största intresse.

cero
2016-05-03, 13:02
Jag refererar helst till personer som jag anser ha gedigen kunskap om ämnet.

Jag med. Mycket mer träffsäkert än att själv söka upp t ex studier som man inte har kunskapen att förstå och sätta i rätt sammanhang.

BobaFett
2016-05-03, 13:11
Böcker samt artiklar från folk som är vettiga. Jacob Gudiol, Brad Schoenfeld, King Grub (han skriver ju här), Jacob Wilson, Mark Rippetoe etc.

PureWhey
2016-05-03, 13:16
ScienceDirect och PubMed för det mesta. Tycker även Google scholar är rätt underskattad för att bränna av flera databaser.

Tapeworm



Är Scholar underskattat?!

Tap3worm
2016-05-03, 13:56
Är Scholar underskattat?!
inte? Lätt bortglömt kanske är ett bättre ord. Utgår från min bekantskapskrets där många inte använder det/inte tycker om det.
Av kommentaren att drömma så antar jag att du tycker om det?

Tapeworm

PrimalAeon
2016-05-03, 14:00
- Cola Zero är lika dåligt som vanlig Cola
Hur bemöter man den egentligen? Blir galen *gah!*

PureWhey
2016-05-03, 14:04
inte? Lätt bortglömt kanske är ett bättre ord. Utgår från min bekantskapskrets där många inte använder det/inte tycker om det.
Av kommentaren att drömma så antar jag att du tycker om det?

Tapeworm



Tycker det funkar utmärkt :-)

Cletus
2016-05-03, 14:04
Hur bemöter man den egentligen? Blir galen *gah!*

Socker vs inte socker.

MackeJuve
2016-05-03, 14:12
Hur bemöter man den egentligen? Blir galen *gah!*

Gudiol har länkat till studier kring det. Sök typ "Gudiol Cola Zero" på Google så dyker det nog upp. Argumenten har varit typ antingen att socker-substitutet är farligt eller att socker-substitutet binder fett så att du blir lika fet av Zero som socker-Cola.

filmjölk
2016-05-03, 15:46
Jag refererar av princip ytterst sällan till källor. Jag tycker att diverse forum på internet och Kolozzeum i synnerhet ofta har ett slags krav på källhänvisning, annars blir man avfärdad, detta är något som stör mig.

ATJL
2016-05-03, 16:22
Jag refererar av princip ytterst sällan till källor. Jag tycker att diverse forum på internet och Kolozzeum i synnerhet ofta har ett slags krav på källhänvisning, annars blir man avfärdad, detta är något som stör mig.

Källa på det..?!! :d:d

Ett Orm
2016-05-03, 16:53
Ett problem för mig med att posta enskilda studier är att jag då får anses stå bakom att de stämmer,är väl utförda och relevanta. Något jag i princip aldrig kan.

Naturligtvis kan man ju braska och tillägga "i den här studien kom man fram till", "det är pekar mot" osv, men att göra det för att vinna ett argument känns sunkigt.

skivan
2016-05-04, 10:35
http://examine.com/ har rätt hög kvalitet.

Arne Persson
2016-05-04, 22:28
Refererar främst min hjärna...

Bärsärk
2016-05-04, 22:32
Refererar främst min hjärna...

Kan du inte använda den hjärnan och besöka min något skämtsamma tråd,

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226143

?