handdator

Visa fullständig version : Skolios orsakad av Winged Scapula? (Lång text med bilder)


Nyland
2016-05-03, 04:50
Jag har en sk. ”Winged Scapula” på min vänstra sida, dvs, mitt skulderblad sticker ut när jag gör vissa rörelser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Winged_scapula

Jag tror att jag haft detta hela mitt liv men jag är inte helt säker. Det kan tydligen orsakas av en skada eller sjukdom men jag kan inte komma på någon specifik händelse som skulle kunna orsakat det så jag tror det är medfött. Jag har haft det så länge som jag minns men ingen har någonsin sagt något om det eller förklarat för mig vad det är, jag fick reda på termen ”Winged Scapula” för några år sedan genom internet.

Jag har aldrig haft någon smärta pga. av detta, min rörlighet är något begränsad när det gäller att lyfta saker över huvudet men det märkte jag först när jag började styrketräna och det hindrar mig inte från att utföra militärpress eller liknande (min rörlighet åt andra hållet är större och jag kan klia mig på ryggen bättre än de flesta). Jag har alltså inte upplevt några direkta besvär av detta utan mest sett det som lite av en estetisk grej, det kan se lite ”freaky” ut i vissa positioner men som sagt, det är ingen som direkt kommenterat och för det mesta syns det inte (jag tror jag har ett relativt milt exempel jämfört med andra jag sett bilder på).

För drygt ett år sedan skadade jag ryggen i ett marklyft. Sen dess har jag haft besvär med nedre ryggen vid tunga marklyft och knäböj. Eftersom det aldrig tycks bli helt bra bestämde jag mig slutligen för att gå till en fysioterapeut vilket jag gjorde igår. Han gav beskedet att mina ryggproblem beror på att jag har Skolios (kurvad ryggrad). Vidare menade han att denna Skolios är ett resultat av att jag, pga. av min Winged Scapula, utvecklat en obalans i mina ryggmuskler. Min högra Rhomboid är betydligt starkare än min vänstra samtidigt som min vänstra Trapezius är betydligt starkare än min högra. Det verkar alltså som att min vänstra Rhomboid inte aktiveras ordentligt och att min Trapezius därför tar över arbetet. Han sa att de starkare musklerna på höger sida (Rhomboid) drar ryggraden åt det hållet vilket påverkar ryggradens kurva. Jag har tagit några bilder på min rygg för att visa detta och jag tycker det syns tydligt. Man ser sällan sin egen rygg så jag har inte upptäckt detta själv tidigare. Att min vänstra Trapezius är större har jag sett (det syns framifrån) och jag har tänkt att det beror på min Winged Scapula men aldrig känt att det är något som jag behövt oro mig för (ingen är helt symmetrisk).

Så nu är alltså frågan, hur kan jag fixa detta? Fysioterapeuten sa att det bästa jag kunde göra var att sluta träna (*screwy*) eller iaf. sluta lyfta tungt. Han sa att det var styrketräningen som orsakat detta och att det kunde bli värre i framtiden om jag fortsatte träna. Om jag ändå skulle fortsätta träna tyckte han att jag skulle försöka fokusera på att stärka de svagare musklerna för att räta ut ryggraden. Dock hade han inte några specifika instruktioner (han verkade helt ointresserad av styrketräning trots yrket). Jag vill bara tillägga att han var trevlig och hjälpsam i övrigt men det kändes som att det var fel person för mig att besöka med mitt problem. Därför vänder jag mig nu till Kolozzeum för hjälp.

Min ryggträning har till 99% bestått av övningar där jag använder höger och vänster sida samtidigt (stångrodd, kabelrodd, T-Bar, chins, latsdrag). Jag tränade även en hel del marklyft tidigare men med ryggproblemen är det inte aktuellt i nuläget. Jag antar att för att stärka vänstersidan skall jag göra isolationsövningar (typ. hantelrodd eller enarms maskinrodd). Problemet är väl att om Rhomboiden inte aktiveras ordentligt i icke-isolationsövningarna så kommer samma sak att ske här, dvs. Trapezius kommer att ta över? Även om jag lyckas träna upp vänster Rhomboid så kommer min vänstra Trapezius att utvecklas ännu mer. Hur gör jag för att endast träna Rhomboiden? Skall jag använda lätta vikter och satsa på den beryktade ”mind-muscle connection”?

En annan fråga är hur jag skall göra med den högra sidan? Skall jag sluta träna höger Rhomboid helt? Eller köra 1 set höger och 3 set vänster?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Old Nick
2016-05-03, 08:48
Höger Teres Major ser även ut att vara större än vänstra.

CoKEmaN
2016-05-03, 09:20
Jag anser det föga troligt att skoliosen beror på din vingscapula. För att avhjälpa vingscapulan så träna serratus anterior och nedre delarna av trapezius, gärna unilateralt, (en sida i taget). Att sluta träna (helt) kan göra att skoliosen blir värre eller i alla fall gör mer ont. Hur mycket besvär har du i bröstryggen av din skolios? Att din vingscapula skulle ge smärta lumbalt är rätt osannolikt enligt mig, dock så ska tilläggas att jag inte har undersökt dig, det har den andra sjukgymnasten gjort.

Jag har god erfarenhet om att träna skoliosryggar unilateralt, där man försöker lägga viss fokus på rotation på ena sidan och lateralflexion på andra sidan för att försöka stärka delar som behöver stärkas. För att hitta rätt rörelseriktning i rätt del krävs dock en bra undersökning.

Nyland
2016-05-03, 10:36
Jag kanske skall tillägga att mitt ryggont från marklyft och knäböj, som var anledningen till att jag gick till fysioterapeuten, var en bakåtskjuten disk. Behandlingen för detta var en övning där man lutar sig bakåt (MacKenzie har jag lärt mig att den heter från en annan tråd).

Detta verkade dock inte vara speciellt allvarligt och enligt fysioterapeuten var det mest ett sympton på min Skolios eftersom min ryggrad belastas på ett felaktigt sett pga. att den ej är rak. Att "räta ut" ryggraden var alltså det viktiga i det långa loppet.

CoKEmaN
2016-05-03, 10:40
Ja.. Har du några besvär i bröstryggen?

Nyland
2016-05-03, 10:55
Jag anser det föga troligt att skoliosen beror på din vingscapula. För att avhjälpa vingscapulan så träna serratus anterior och nedre delarna av trapezius, gärna unilateralt, (en sida i taget). Att sluta träna (helt) kan göra att skoliosen blir värre eller i alla fall gör mer ont. Hur mycket besvär har du i bröstryggen av din skolios? Att din vingscapula skulle ge smärta lumbalt är rätt osannolikt enligt mig, dock så ska tilläggas att jag inte har undersökt dig, det har den andra sjukgymnasten gjort.

Jag har god erfarenhet om att träna skoliosryggar unilateralt, där man försöker lägga viss fokus på rotation på ena sidan och lateralflexion på andra sidan för att försöka stärka delar som behöver stärkas. För att hitta rätt rörelseriktning i rätt del krävs dock en bra undersökning.

Ok, så du tror att han jag besökte kan ha haft fel? Svårt för mig att avgöra men det lät logiskt när han beskrev det. I vilket fall så syns det väl ändå tydligt på bilderna att mina ryggmuskler är väldigt olika på höger och vänster sida så oavsett om det gett mig skolios eller ej så borde jag väl försöka åtgärda det?

Som sagt tror jag min vingscapula är medfödd och som jag förstått det går den i så fall inte att träna bort. Och även om jag inte har tränat specifikt för att få bort den så har jag blivit mycket starkare i hela ryggen de senaste 2-3 åren utan att det gjort någon skillnad.

Om du med lumbalt menar ländryggen så berodde det som sagt på en förskjuten disk (se inlägget ovan), alltså väldigt indirekt orsakat av min vingscapula (enligt fysioterapeuten).

Jag har inga problem med bröstryggen vad jag märkt och den enda smärtan jag haft är längst ner i ländryggen.

CoKEmaN
2016-05-03, 17:41
Med andra ord har du inte direkt några besvär nu längre?

mvh

Nyland
2016-05-04, 02:34
Med andra ord har du inte direkt några besvär nu längre?

mvh

Förutom smärtan i ländryggen vid tunga mark och böj har jag inte haft några som helst problem med ryggen. Och diskförskjutningen uppkom som sagt efter ett dåligt utfört marklyft vilket jag förstått är ganska vanligt och kan hända vem som helst. Förhoppningsvis kan jag bli av med det genom att göra rehab övningen.

Är det möjligt att ha en mild grad av skolios utan att det skapar några problem?

Nyland
2016-05-05, 09:21
Ok, jag har försökt göra lite research online och hittade denna text:

Scapular winging: anatomical review, diagnosis, and treatments
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2684151/

Den är inte helt lättläst men om jag har förstått det rätt kan vingscapula bero på att tre olika muskler har någon form av nervskada:

1. Serratus Anterior (vilket är det vanligaste)
2. Trapezius (ovanligt)
3. Rhomboid (väldigt ovanligt)

Jag verkar alltså ha det tredje och mest ovanliga alternativet.

If allowed to progress, atrophy of the rhomboids may be evident. Weakness of the rhomboids can be tested by having the patient try to bring his or her scapulas together medially, or by having the patient push his or her elbows backwards against resistance with hands on hips. Difficulty with either task suggests weakness of the rhomboids, but this may be masked by trapezius hypertrophy.

När det gäller behandling står följande:

Strengthening of the trapezius is the primary objective of physical therapy, as the middle portion of the trapezius can compensate for rhomboid weakness or paralysis.

Det verkar alltså inte som om det går att träna upp sin Rhomboid om man har en nervskada (iaf. inte till samma nivå som en helt frisk muskel) och att det faktiskt är positivt att kompensera med en stark Trapezius?

Att vingscapula skulle kunna orsaka skolios pga. obalans i ryggmuskulaturen nämns inte någonstans i denna studie och jag har inte heller hittat något annat om det i mina sökningar. Jag börjar misstänka att min skolios (som aldrig gett mig några besvär) inte har något som helst samband med min vingscapula och att detta endast var en feldiagnos av fysioterpeuten.

Om detta stämmer finns det ingen mening med att ändra min träning, det enda negativa är det estetiska men jag har inga planer att ställa mig på en scen så det känns som det kan kvitta.

Nyland
2016-05-05, 09:37
Jag kan väl bjuda på en bild av min "vinge" så vi vet vad vi pratar om.

CoKEmaN
2016-05-05, 09:40
Många (kanske t o m de flesta) har liten skolios utan att ha några besvär. Det krävs ingen nervskada för att man ska ha vingscapula. Vingscapula i vila är skillnad från vingscapula i rörelse. Man kan ha en scapuladyskinesi utan att ha en nervskada och behöver då hitta rätt rörelsemönster och muskelaktivering.
Oavsett vad dina problem beror på så finns det ingen större anledning till att ändra träningen om du inte har några problem av det.

Vill du få bort vingscapulan så försök ta reda på varför du har den, det räcker inte med att se en atrofi i rhomboideus för att diagnostisera..

CoKEmaN
2016-05-05, 09:41
Kan väl förresten nämna att jag också har vingscapula, men kan kompensera för den i rörelse.

Nyland
2016-05-06, 02:57
Vill du få bort vingscapulan så försök ta reda på varför du har den, det räcker inte med att se en atrofi i rhomboideus för att diagnostisera..

Tack för svaren fast jag förstår att det inte går att säga så mycket utan att ha undersökt själv. Jag skall göra ett nytt besök hos en fysioterapeut nästa gång jag är i Sverige, för tillfället har jag inte några andra alternativ än den jag redan besökt. Tills dess kommer jag träna på som vanligt och jobba på att förbättra min diskförskjutning.

CoKEmaN
2016-05-06, 10:50
Låter bra, lycka till!

Scratch89
2016-05-07, 17:39
Jag träffar patienter som har vingskapula och skolios utan symptom på veckobasis. Det är när man börjar få problem som det är viktigt att hitta saker att jobba med.