handdator

Visa fullständig version : Skatterna som höjs i sommar


submarine3
2016-05-02, 23:41
Här är hela listan över alla de skatter som kommer att höjas.

Sänkt ROT-avdrag

Höjd skatt med ca 1.700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt

Återinförande av den särskilda löneskatten för personer över 65 år som arbetar, den så kallade Silverskatten

Höjd skatt på bensin med 44 öre/l (=55 öre/l inkl. moms)

Höjd skatt på kapitalplaceringar

Höjd skatt på diesel med 48 öre/l

Höjda arbetsgivaravgifter för unga

Halverat RUT-avdrag för personer under 65 år

Höjd effektskatt på kärnkraft

Slopat avdrag för läx-RUT

Höjd miljöskatt på naturgrus

Höjd skatt på bekämpningsmedel

Höjd skatt för inkomster över 50 000 kr/mån

Sänkt och slopat avdrag för pensionssparande (sänkt avdrag infördes vid årsskiftet)

Avskaffad nedsättning av krogmoms

Höjd skatt för banker

Höjd skatt för småföretagare (3.12)

Avskaffad avdragsrätt för gåvor till välgörenhet

Avskaffad avdragsrätt för förvaltningsavgifter

Införande av skatt för vägslitage

Höjd koldioxidskatt

Högre skatt på bränsle som förbrukas i flyg eller fartyg

Klimatskatt på inrikesflyg / Skatt på flygresor

Högre skatt på vissa uppvärmningsbränslen

Högre skatt på vissa biodrivmedel

Höjd skatt på avfallsdeponi

Skatt på handelsgödsel

Skatt på avfallsförbränning

Höjda fordonsskatter (infördes vid årsskiftet för vissa bilar, lätta bussar och lätta lastbilar)

Höjd skatt på öl och vin med 9 % (infördes vid årsskiftet)

Höjd skatt på sprit med 1 % (infördes vid årsskiftet)

Höjd skatt på cigaretter med 6 % (infördes vid årsskiftet)

Skatt införs på viss privatinförsel av cigaretter

Höjd skatt på snus med 12 % (infördes vid årssiftet)

Slopad gruppregistrering till mervärdesskatt

Särskild skatt för finansiering av större infrastrukturprojekt

Införande av energiskatt på större solcellsanläggningar

Skatt på finansiella tjänster

Högre moms på biobiljetter

Avskaffat schablonavdrag för musiker

Kemikalieskatt på elektronikvaror

Klein
2016-05-03, 00:18
Det man undrar är ju hur stor den totala skatteförändringen är i procent och absoluta tal, allt annat likvärdigt.

Tomten
2016-05-03, 01:33
Det man undrar är ju hur stor den totala skatteförändringen är i procent och absoluta tal, allt annat likvärdigt.

Tror han tagit informationen från skattebetalarna.se

http://www.skattebetalarna.se/kampanj/skattesmall-nej-tack

Regeringen har hittills höjt skatterna eller aviserat höjningar på över 50 miljarder kronor. Motsvarande för skattesänkningar handlar om knappt 4 miljarder kronor. I vår PM ”Skattesmäll 2015–2017 – Regeringens genomförda eller aviserade förändringar på skatteområdet” presenterar vi hela listan.


http://www.skattebetalarna.se/sites/default/files/skattesmall_pm_skattebetalarna_april_2016.pdf

Vi kan ju konstatera att läget är ganska illa, då man håller på med en hel del annat trixande för att få korthuset att hålla ihop.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/bokforingstrix-statens-finanser-varre.html

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trangselskatten-regeringen-behaller-intaktern

Akademiska hus hade 2014 en avsevärd kassa om drygt 4.5 miljarder, men en utdelning på 6.5 miljarder förutsätter minst 2 miljarder kronor i ökad skuldsättning. En skuldsättning som kostar ränta och amorteringar, som sedan Akademiska hus hyresgäster, dvs universitet och högskolor, får betala. Svenska staten tar alltså från utbildningsbudgeten för att finansiera övriga underskott och utgiftspost ställs mot utgiftspost.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/09/fredagsmys-statsbudgetens-underskott.html

Brunfel
2016-05-03, 01:57
Hah, jag som såg fram emot löneökning från 36500 till 40000. Med lite flyt får jag ut lika mycket som innan iaf :)

Yes
2016-05-03, 05:00
Återigen, endast obildade plebejer citerar text utan att ange källa. Det är dessutom rent oförskämt och ett brott mot upphovsrätten.

blåvitt
2016-05-03, 05:07
Höjningar som inte hade behövts om inte Sverige hade dragits ner av den pågående flyktingkrisen som kostar oss 46 miljarder per år!




Skatteflyktingkrisen alltså.

Flygplan
2016-05-03, 06:15
Hah, jag som såg fram emot löneökning från 36500 till 40000. Med lite flyt får jag ut lika mycket som innan iaf :)

Jag vet inte var TS fått den informationen från. Enligt skatteverket sänks inte den lägre brytpunkten.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/beloppprocentsatser/privatbeloppfaq/narskamanbetalastatliginkomstskattochhurhogarden.5 .10010ec103545f243e8000166.html

Dreas
2016-05-03, 06:23
Jag vet inte var TS fått den informationen från. Enligt skatteverket sänks inte den lägre brytpunkten.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/beloppprocentsatser/privatbeloppfaq/narskamanbetalastatliginkomstskattochhurhogarden.5 .10010ec103545f243e8000166.htmlTS har inte gjort sin faktakoll. Att han sedan inte visar källan gör trådstarten lite värdelös. Mig veterligen så höjs inte brytgränsen. Och 1700? För vilken lön då?

Stompa
2016-05-03, 06:37
Återigen, endast obildade plebejer citerar text utan att ange källa. Det är dessutom rent oförskämt och ett brott mot upphovsrätten.

En lista med "sakinnehåll" likt den ovan är inte skyddad av upphovsrätt.

Yes
2016-05-03, 06:57
En lista med "sakinnehåll" likt den ovan är inte skyddad av upphovsrätt.
Ok, fel av mig. Det är dock inte första gången, utan han har för ovana att saxa artiklar utan att ange källa.

MasterChief
2016-05-03, 07:48
Återigen, endast obildade plebejer citerar text utan att ange källa. Det är dessutom rent oförskämt och ett brott mot upphovsrätten.

Hur många gånger har herr patricier brutit mot upphovsrätten själv då? ;)

shut teh face
2016-05-03, 08:08
Det gör inget. Skatt är ju häftigt

bladhet
2016-05-03, 08:42
Huvudsaken pengarna går till någonting bra! Som tex. Ahmed 12år (25år)

PureWhey
2016-05-03, 08:42
Helt galet.

Huvudsaken pengarna går till någonting bra! Som tex. Ahmed 12år (25år)

Varför ett några hundra miljoner hit och dit på saker som detta? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6422704

Yes
2016-05-03, 10:32
Hur många gånger har herr patricier brutit mot upphovsrätten själv då? ;)
Det är en fråga om stil. Klippa och klistra andras texter likt en abderitisk analfabet är helt enkelt smaklöst.

Andy.da.wohoo
2016-05-03, 10:36
Synd att beskatta kärnkraft.

PureWhey
2016-05-03, 10:43
Skönt att skattepengarna går till vettiga saker iaf, tur att det höjs!
http://www.sydsvenskan.se/malmo/de-reste-jorden-runt-for-nara-2-miljoner/
http://www.gd.se/gastrikland/gavle/regionen-satsar-fem-miljoner-pa-ny-framtidsdag-orimligt-nar-sjukvarden-samtidigt-gar-pa-knana

dluddeckens
2016-05-03, 10:47
Äntligen höjning!

LillisJ
2016-05-03, 11:08
Hade varit mindre plågat att betala för flyktingar om det var 100 kvinnor och barn med 1 man, istället för 100 män och 100 "tonåringar". Kvinnorna och barnen måste väl till stor del gå vilse på vägen helt enkelt, visst? :) :)

Anton Fräs
2016-05-03, 11:15
Återigen, endast obildade plebejer citerar text utan att ange källa. Det är dessutom rent oförskämt och ett brott mot upphovsrätten.

Detta tåls inte att sägas nog.

mangemani
2016-05-03, 11:24
betalar gärna mer skatt, men då ska de gå till viktiga saker som vi i sverige behöver och saker som behöver repareras här och inte till helt onödiga skitsaker som de i dagsläget går till, bla ekonomiska migranter och terrorister. är målet med skattehöjningen i grund och botten avsedd för att vi ska kunna ta in ännu mer folk så är denna regerings tankesätt sinnessjukt.

Alexton
2016-05-03, 11:37
Jag vill inte betala mer skatt. Politiker måste lära sig hushålla med de pengar som finns, prioritera rätt saker och inte slösa.

Om politikerna inte klarar detta så måste de hyra in konsulter alternativt extra ekonomer som håller i pengarna tills de kan hantera pengar.

Att alltid höja skatterna är inte direkt ett recept invaggar en i trygghet när man vet hur mycket som slösar i kommuner.

På nationell nivå är det samma trötta gamla sosse politik som råder.

PureWhey
2016-05-03, 11:41
Jag vill inte betala mer skatt. Politiker måste lära sig hushålla med de pengar som finns, prioritera rätt saker och inte slösa.

Om politikerna inte klarar detta så måste de hyra in konsulter alternativt extra ekonomer som håller i pengarna tills de kan hantera pengar.

Att alltid höja skatterna är inte direkt ett recept invaggar en i trygghet när man vet hur mycket som slösar i kommuner.

På nationell nivå är det samma trötta gamla sosse politik som råder.

Pengar slösas åt höger och vänster konstant. Det är småbarn på positioner med mycket pengar som kan slösas hejvilt utan några konsekvenser.

Så länge det är på det viset kan jag tänka mig att betala skatt för det absolut essentiella. Kan jag jobba och få betalt svart skulle jag inte tänka mig för en sekund.

DPahkamaa
2016-05-03, 12:36
"Det är häftigt att betala skatt"

PureWhey
2016-05-03, 13:17
"Det är häftigt att betala skatt"



Hahaha, den är så go'

timoat
2016-05-03, 15:14
Hade varit underbart om det fanns dropdown menyer när man deklarerade så man fick välja exakt vad ens stålar gick till.

Andy.da.wohoo
2016-05-03, 15:37
Hade varit underbart om det fanns dropdown menyer när man deklarerade så man fick välja exakt vad ens stålar gick till.

Nja. Jag tror att det hade lett till mer nackdelar än fördelar tyvärr. Folk är på tok för individualistiska nuförtiden.

timoat
2016-05-03, 15:39
Nja. Jag tror att det hade lett till mer nackdelar än fördelar tyvärr. Folk är på tok för individualistiska nuförtiden.

Ja det är klart. Det skulle vara alldeles för mycket att sätta sig i för att göra informerade val (ungefär som politikerna som handskas med våra stålar idag hehe)

filmjölk
2016-05-03, 15:57
Man hade ju kunnat göra så att man betalar sin summa skatt oavsett, men väljer via menyer hur man önskar att dessa pengar fördelas. Alternativt väljer man ingenting alls om man anser att staten fördelar bra eller inte bryr sig.

blåvitt
2016-05-03, 16:04
Det skulle inte gå att driva en skattefinansierad myndighet om budgeten varierar från år till år och beror på befolkningens magkänsla. Allt skulle gå åt helvete på max fem år :/

dream_theater_
2016-05-03, 17:36
Jag förstår inte "Höjd skatt med ca 1.700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt". I månaden? Årligen? När betalar jag 1700 kr, är det när jag tjänar 36001 kr/mån?

BelowAverage
2016-05-03, 18:31
Det skulle inte gå att driva en skattefinansierad myndighet om budgeten varierar från år till år och beror på befolkningens magkänsla. Allt skulle gå åt helvete på max fem år :/

Vem bryr sig? Bara man kan gnälla "mina pengar!!!" och skriva sosse ett par gånger.
Amidoinitrite? *popcorn*

Staten behöver $ oavsett vad så länge budgeten inte håller. Underskottet måste hanteras, får man förutsätta, för jag antar att ingen tror staten kan trolla fram pengar?
Personligen tycker jag skatter är ett mer konkret och äkta sätt än att sälja obligationer vilket är alternativet och av det blöder staten ränta istället. Vilket jag tycker känns väl kortsiktigt.
Men vafan, lev på lånade pengar och låga skatter. Verkar ju sitta skitfint för medelhavsländerna.

LillisJ
2016-05-03, 18:36
för jag antar att ingen tror staten kan trolla fram pengar?

Kan staten trolla bort pengar borde dom väl kunna trolla fram dom igen. :MrT:

Magnus N
2016-05-03, 18:54
Vem bryr sig? Bara man kan gnälla "mina pengar!!!" och skriva sosse ett par gånger.
Amidoinitrite? *popcorn*

Staten behöver $ oavsett vad så länge budgeten inte håller. Underskottet måste hanteras, får man förutsätta, för jag antar att ingen tror staten kan trolla fram pengar?
Personligen tycker jag skatter är ett mer konkret och äkta sätt än att sälja obligationer vilket är alternativet och av det blöder staten ränta istället. Vilket jag tycker känns väl kortsiktigt.
Men vafan, lev på lånade pengar och låga skatter. Verkar ju sitta skitfint för medelhavsländerna.

Då är det bättre att som Sverige leva på lånade pengar och höga skatter :)

BelowAverage
2016-05-03, 19:15
Kan staten trolla bort pengar borde dom väl kunna trolla fram dom igen. :MrT:

Vill du att något ska göras ogjort får du uppfinna en tidmaskin. Vill du gnälla så är du helt rätt ute. Men det löser inga problem.

filmjölk
2016-05-03, 19:32
Men vafan, lev på lånade pengar och låga skatter. Verkar ju sitta skitfint för medelhavsländerna.

Det fungerade faktiskt skitfint verkar det som. När gick grekerna i pension? 50-55? Det blir ju ett helt annat liv då, det ihop med låga skatter. Sen rasade det iofs, men det var många år de levde jävligt gött. Tänk att få vara en lat jävel, ta siesta, prokrastinera allt, alltid komma sent, ta ledigt lite när som helst och ändå vara ekonomiskt stabil rentav rik.

Var det i 30 år de höll på så?

dream_theater_
2016-05-03, 19:44
Det fungerade faktiskt skitfint verkar det som. När gick grekerna i pension? 50-55? Det blir ju ett helt annat liv då, det ihop med låga skatter. Sen rasade det iofs, men det var många år de levde jävligt gött. Tänk att få vara en lat jävel, ta siesta, prokrastinera allt, alltid komma sent, ta ledigt lite när som helst och ändå vara ekonomiskt stabil rentav rik.

Var det i 30 år de höll på så?

Jag känner folk som har gjort så hela sina liv, och det har ju fungerat för dem. Vilket fantastiskt samhälle vi hade kunnat ha där folk sitter nedsjunkna i sin egen lathet, gnällandes över dåliga politiker och invandrare som stjäl jobb vi inte vill ha!!

Luca Brasi
2016-05-03, 20:12
Det fungerade faktiskt skitfint verkar det som. När gick grekerna i pension? 50-55? Det blir ju ett helt annat liv då, det ihop med låga skatter. Sen rasade det iofs, men det var många år de levde jävligt gött. Tänk att få vara en lat jävel, ta siesta, prokrastinera allt, alltid komma sent, ta ledigt lite när som helst och ändå vara ekonomiskt stabil rentav rik.

Var det i 30 år de höll på så?
Har de slutat?

Ajemän
2016-05-03, 21:25
[B]
Höjd skatt med ca 1.700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt


Hur ändras brytpunkten så det kostar en 1700kr?

leo1
2016-05-04, 01:52
Jag har en ja eller nej-fråga.

Är det inte pga höga skatter vi har det så bra i Sverige?

sabenada
2016-05-04, 02:31
Jag har en ja eller nej-fråga.

Är det inte pga höga skatter vi har det så bra i Sverige?

Det är pga höga skatter och andra angrpep på samhället som ni inte har det bättre i Sverige.

Klein
2016-05-04, 04:29
Jag har en ja eller nej-fråga.

Är det inte pga höga skatter vi har det så bra i Sverige?

Nej. Ökad produktion av eftertraktade produkter och tjänster relativt till befolkningsmängd skapar ökat välstånd. Skatt, vilket i huvudsak är omfördelning av resurser från produktiva till improduktiva människor, minskar denna produktion och därför också välståndet.

Nyland
2016-05-04, 04:46
Ledare i Expressen om dolda skatter:
http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/staten-doljer-den-verkliga-skattechocken/

"En vanlig löntagare betalar omkring 52 procent av sin inkomst i olika sorts skatter. Men allmänheten tror i genomsnitt att det samlade skatteuttaget ligger på 34 procent, enligt en rapport från Svensk Näringsliv förra året."

Nu betalar jag iofs. inte skatt i Sverige men jag trodde också att det låg runt en tredjedel. Fast Svensk Näringsliv kanske har fördel av att överdriva siffran?

sabenada
2016-05-04, 05:19
Ledare i Expressen om dolda skatter:
http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/staten-doljer-den-verkliga-skattechocken/

"En vanlig löntagare betalar omkring 52 procent av sin inkomst i olika sorts skatter. Men allmänheten tror i genomsnitt att det samlade skatteuttaget ligger på 34 procent, enligt en rapport från Svensk Näringsliv förra året."

Nu betalar jag iofs. inte skatt i Sverige men jag trodde också att det låg runt en tredjedel. Fast Svensk Näringsliv kanske har fördel av att överdriva siffran?

Det är ju bara halva inkomstskatten som ligger på ca 30%. Andra halvan har döpts om till arbetsgivaravgift. Utöver det har du moms och diverse punktskatter också.

Klein
2016-05-04, 06:00
Tycks minnas att jag betalade 62% skatt när jag tog ut lön som egenföretagare i Sverige för 10 år sedan. 25% moms på resterande belopp gav totalt skattetryck på kring 71.5%.

Dreas
2016-05-04, 06:08
Ledare i Expressen om dolda skatter:
http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/staten-doljer-den-verkliga-skattechocken/

"En vanlig löntagare betalar omkring 52 procent av sin inkomst i olika sorts skatter. Men allmänheten tror i genomsnitt att det samlade skatteuttaget ligger på 34 procent, enligt en rapport från Svensk Näringsliv förra året."

Nu betalar jag iofs. inte skatt i Sverige men jag trodde också att det låg runt en tredjedel. Fast Svensk Näringsliv kanske har fördel av att överdriva siffran?Skatten har inte legat på en tredjedel sedan gud vet när.

Ser du bara på din lön för arbetsgivaren så går det runt 45-50% av din lön i arbetsgivaravgift. Sedan har du moms på allt du köper.

Trodde att det låg högre än 52% faktiskt.

Lyset
2016-05-04, 12:20
TS har inte gjort sin faktakoll. Att han sedan inte visar källan gör trådstarten lite värdelös. Mig veterligen så höjs inte brytgränsen. Och 1700? För vilken lön då?

Jag förstår inte "Höjd skatt med ca 1.700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt". I månaden? Årligen? När betalar jag 1700 kr, är det när jag tjänar 36001 kr/mån?


Nu verkar det ju bara vara hittepå att brytpunkten skulle sänkas (https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/beloppprocentsatser/privatbeloppfaq/narskamanbetalastatliginkomstskattochhurhogarden.5 .10010ec103545f243e8000166.html)
, men beräkningen som sådan är ju inga konstigheter. Sänks brytpunkten så får alla som ligger över den gamla brytpunkten en lika stor skattehöjning.

Exempel:
2015 var brytpunkten knappt 37 000 kronor i månaden (36933, se länk), och OM man då skulle sänka brytpunkten till låt säga 36 000, då skulle det innebära att alla med en lön över 37 skulle få betala statlig skatt på ytterligare en knapp tusenlapp varje månad. Det vill säga ungefär 185 kronor extra per månad, vilket alltså motsvarar drygt 2000 per år.

Guckenn
2016-05-04, 12:39
Jag har en ja eller nej-fråga.

Är det inte pga höga skatter vi har det så bra i Sverige?

Är det inte för att vi kunde sälja allt till alla efter att hela Europa förutom Sverige var sönderbombat efter andra världskriget?

Klein
2016-05-04, 12:43
Är det inte för att vi kunde sälja allt till alla efter att hela Europa förutom Sverige var sönderbombat efter andra världskriget?

Nej. Sverige hade värdsledande tillväxt från cirka 1870 till 1960.

http://eh.net/encyclopedia-graphics/schon.sweden.figure1.png

Macroman
2016-05-04, 12:49
Man hade ju kunnat göra så att man betalar sin summa skatt oavsett, men väljer via menyer hur man önskar att dessa pengar fördelas. Alternativt väljer man ingenting alls om man anser att staten fördelar bra eller inte bryr sig.

Då hade de varit tvungen att halvera skatten eftersom en hel del myndigheter och funktioner varit tvungna att läggas ner pga uteblivna intäkter. Bra förslag alltså!

Man ska också vara medveten om att bara 30 % av skatteintäkterna går till vård, skola och omsorg resten är transfereringar dvs bidrag. 1 miljon kommer att leva på bidrag år 2020. 4,5 miljoner arbetar dvs betalar för allt detta...

ARMSTARK
2016-05-04, 13:02
Nej. Sverige hade värdsledande tillväxt från cirka 1870 till 1960.

http://eh.net/encyclopedia-graphics/schon.sweden.figure1.png

Det var väl ungefär då (60-70-talet) som man började bearbeta folket att det fanns bidrag att söka och det var inget att skämmas för. Grejjen var att svenskarna var för stolta för att söka några bidrag, "Hellre svälter jag ihjäl än å lever på andra" typ. Kan den planande kurvan kanske bero på att folk numera i större utsträckning lever på bidrag?

Macroman
2016-05-04, 13:15
Det var väl ungefär då (60-70-talet) som man började bearbeta folket att det fanns bidrag att söka och det var inget att skämmas för. Grejjen var att svenskarna var för stolta för att söka några bidrag, "Hellre svälter jag ihjäl än å lever på andra" typ. Kan den planande kurvan kanske bero på att folk numera i större utsträckning lever på bidrag?

I princip är det som du säger. Skattetrycket ökade enormt från 1970 och framåt. Tidigare finansministern Kjell-Olof Feldt jobbade hos Gunnar Sträng på finansdepartementet och berättade i sina memoarer att de in princip fick sitta och hitta på bidrag för att inte budgetens skulle visa plus. Vilket isf skulle indikera att man borde sänka skatterna...

Trots S-regeringar på 50-60-talen var skattetrycket lågt och ekonomin liberal. Skattetrycket 1960 var 14 % och 28 % 1969 typ.

Klein
2016-05-04, 13:15
Det var väl ungefär då (60-70-talet) som man började bearbeta folket att det fanns bidrag att söka och det var inget att skämmas för. Grejjen var att svenskarna var för stolta för att söka några bidrag, "Hellre svälter jag ihjäl än å lever på andra" typ. Kan den planande kurvan kanske bero på att folk numera i större utsträckning lever på bidrag?

Jag tror man ska kika på den offentliga sektorns tillväxt i stort och den ökade arbetsmarknadsregleringen snarare än just möjligheten att söka bidrag.

Hanse
2016-05-04, 14:35
Bra skattehöjningar... inte en enda drabbar mig direkt. :)

Cletus
2016-05-04, 18:25
Löfvéns nya bilskatt kommer ta död på landsbygden:

http://www.klimatupplysningen.se/2016/05/04/regeringen-lofvens-nya-bilskatt-kommer-att-ta-dod-pa-landsbygden/

Yes
2016-05-04, 20:21
Löfvéns nya bilskatt kommer ta död på landsbygden:

http://www.klimatupplysningen.se/2016/05/04/regeringen-lofvens-nya-bilskatt-kommer-att-ta-dod-pa-landsbygden/
Det är bara att hoppas att förslaget inte går igenom. Handlar förvisso inte bara om landsbygden även om de kommer drabbas hårdast.

Det är en anledning till att jag genuint hatar miljörörelsen...

mottat
2016-05-04, 20:23
Höjs skiten så pass mycket kommer folk börja köra avställt och dom kommer förlora pengar. Du ska bli stoppad rätt jävla ofta fall böterna ska bli dyrare än den där piss skatten.

Yes
2016-05-04, 20:28
Höjs skiten så pass mycket kommer folk börja köra avställt och dom kommer förlora pengar. Du ska bli stoppad rätt jävla ofta fall böterna ska bli dyrare än den där piss skatten.
Det hade varit sant om det inte vore för den lilla detaljen med försäkring. Såvitt jag förstått innebär det även att köra oförsäkrat, och det är en jävligt stor risk att ta.