handdator

Visa fullständig version : Tankar och erfarenheter kring kosthållning/diet sett ur ett långsiktigt perspektiv.


EnergiÖverskott
2016-05-02, 06:24
Ja, som ämnesraden säger är jag nyfiken på vart ni finner den för er perfekta balansen för välmående, prestation och upplevd hälsa när det gäller vad ni stoppar i er.

Jag har vänner som äter ketogent, extremt lågfett, inte bryr sig ett skvatt samt de som fokuserar något enormt på protein etc. Samtidigt har jag de som verkar äta väldigt lite energi sett från perspektivet till kroppsbyggnad och aktivitetsgrad samtidigt som deras kroppar verkar vara oförmögna att vilja droppa vikten. Jag har även de i min närhet som verkar kunna äta absurda mängder energi men, har extremt svårt för att lägga på sig något nämnvärt alls.

Väldigt luddigt första inlägg kanske men, jag vill bara ha igång lite diskussion här. Inte om någon enskild kosthållning utan jag vill diskutera mängder av olika erfarenheter. Vad äter ni? Ungefär hur stor mängd energi? Hur aktiva är ni? Hur många måltider per dag? Hur ser fördelningen mellan makronutrienter ut? etc.

Jag själv åt under mina år när jag tränade riktigt seriöst enlig klassiker 2,5 gram protein/kilo kroppsvikt, 1 gram fett/kilo kroppsvikt samt resten av budgeten med kolhydrater. 2-3 måltider/dag samt någon shake efter träning.

Min tanke är nu att fortsätta i de banorna när jag ska börja träna seriöst igen, alternativt våga mig på att testa en ketogen diet pga att många i min närhet mår så extremt bra utav den typen av kosthållning. Lägg där till IBS-mage och socker/sötsug från hela helvetet så känns det kanske befogat att ge det ett riktigt seriöst försök. För övrigt blir det två måltider/dag och någon shake EAA eller protein efter träning då jag oftast går eller cyklar någon mil hem efter träning.

Sjukt gigantisk wall of text men, det hade vart kul med en diskussion rent allmänt om vart ni står i denna fråga. :)

Southmountain25
2016-05-02, 07:04
En ketogen diet innebär ju en kolhydratfattig kost och inte en fettfattig.

Utan att ha testat LCHF känns det rent spontant som att det skulle kunna innebära undermåliga prestationer på gymmet om du nu vill komma igång med träningen mer seriöst, i alla fall till en början. Tror det tar en viss stund för kroppen att vänja sig vid en sådan kost och att du under den första tiden av dieten kan uppleva svårigheter med koncentration samt ork. Något att tänka på om du upplever svårigheter med kombinationen!

EnergiÖverskott
2016-05-02, 07:12
En ketogen diet innebär ju en kolhydratfattig kost och inte en fettfattig.

Utan att ha testat LCHF känns det rent spontant som att det skulle kunna innebära undermåliga prestationer på gymmet om du nu vill komma igång med träningen mer seriöst, i alla fall till en början. Tror det tar en viss stund för kroppen att vänja sig vid en sådan kost och att du under den första tiden av dieten kan uppleva svårigheter med koncentration samt ork. Något att tänka på om du upplever svårigheter med kombinationen!

Ja, visst är en ketogen kost en väldigt kolhydratfattig sådan. Jag tänker att det nog är en omställning men, iom att jag precis ska börja komma igång med träningen igen lär jag inte märka om träningen blir undermålig. Hela jävla jag är undermålig just nu. Haha.

Zekerna
2016-05-02, 11:47
Jag käkade LCHF ett bra tag och jag tycker definitivt att jag har betydligt mer energi när jag äter kolhydrater i kosten. Förövrigt kan man väl inte ens gå upp i vikt på LCHF eller ;)? Det dom marknadsför det som ju! :)

forslund
2016-05-02, 14:26
Jag tycker alldeles för många fokuserar på siffror och tror att det kommer få en att må bra. Det ska vara 2,5 g protein/kg/kv hit eller lågkolhydrat dit. Det pressas ohyggligt stora fettsnåla måltider, sedan ska man deffa, sedan ska man bulka, det ska vara näringstiming hit och perfekta tidpunkter och kosttillskott.

För många resulterar det i helt förstörda mättnadssignaler, man kan "äta hur stora måltider som helst", extremt sötsug, man skippar sociala evenemang för att det bjuds på <insert-valfri-förbjuden-maträtt-här>.

Många skulle må mycket bättre genom att slappna av lite. Skippa skitmaten. Träna det man tycker är roligt och inte vad man tror är optimalt för tillfället. Ät mer på känn (ni vet vad normala portioner är).
Inse att man faktiskt inte dör av ett överskott på 1000 kcal ena dagen eller 1000 i underskott andra dagen.
Successivt faktiskt lära sig lyssna på sina signaler igen.

Vissa klarar av att ha ett otroligt uppstyrt liv med kaloriräkning men tycker det läggs alldeles för mycket fokus på fel saker. Det är hur man mår mellan öronen som skall spela störst roll. Allt annat är liksom sekundärt.

anvihl
2016-05-03, 03:56
Sluta fokusera på sätt att äta, makros osv. Äter mycket proteinrik mat och vad du tycker är gott. Sluta räkna, sluta lägga upp planer osv, av erfarenhet på brädan håller det bara ett par veckor för folk ändå.

Beemel
2016-05-03, 05:55
Har provat både lågkolhydrat och lågfettkost. Och kan helt ärligt säga att jag inte kände någon som helst skillnad i min träning. Den enda skillnaden jag upplevt var att jag nästan aldrig fick mjölksyrekänningar när jag käkade lågkolhydratkost.

Senaste åren har jag därför skitit fullständigt i macrona, har sett till att få i mig tillräckligt med protein och endast hållt koll på kalorierna där efter. Och hör och häpna. Jag känner ingen skillnad beroende på detta heller.
Det enda jag känner skillnad på är mängden kalorier jag äter.

Eljest
2016-05-03, 13:06
Jag gör storkok några dagar i veckan på mat som ligger nära sitt ursprung. Rotfrukter, grönsaker, kött, fisk, fågel , ägg och oljor och lite mejeriprodukter. Jag lägger upp en portion utifrån livsemedelsverkets tallriksmodell och räknar inte kalorier över huvud taget. Ju längre ett livsmedel kommer från sitt ursprung, desto mer undviker jag det. Att alltid ha matlådor hjälper mig att slippa tänka på vad jag ska äta. Prtionsstorleken får jag hjälp med av livsmedelsverkets hemsida, tycker att det är jättebra att bli påmind hur mycket man behöver om man tex är fysiskt aktiv.

Försöker i största möjliga mån undvika hunger, hunger är min värsta fiende. Då kan jag inte äta långsamt och känna den mättnad jag vill. Mellanmål bestående av lite kvarg eller en frukt är verkligen så otroligt värdefullt för mig. Jag kan inte äta 2 gånger per dag, måste äta ofta.

Kan tipsa om den här, och läs den mot bakgrund av ditt eget liv.
http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_35505/cf_394/1310_Kostpolicy-SOK-2009.PDF

Rahf
2016-05-03, 14:34
Jag käkade LCHF ett bra tag och jag tycker definitivt att jag har betydligt mer energi när jag äter kolhydrater i kosten. Förövrigt kan man väl inte ens gå upp i vikt på LCHF eller ;)? Det dom marknadsför det som ju! :)

Tyvärr stämmer inte detta påstående. Rent fysiologiskt funkar kroppens viktförändringar enligt denna väldigt förenklade ekvation:

Energi = Kalorier

Energi in - Energi ut = Viktförändring

Överäter man kommer alltså kroppen lägga på sig fettvikt.

Sen finns det ett otal trådar här som diskuterar prestationsförmågan på lågkolhydratkost kontra normalkost, och där var det bättre alternativet -- enligt mitt minne -- en normalkost.

Xead
2016-05-03, 14:44
Har provat både lågkolhydrat och lågfettkost. Och kan helt ärligt säga att jag inte kände någon som helst skillnad i min träning. Den enda skillnaden jag upplevt var att jag nästan aldrig fick mjölksyrekänningar när jag käkade lågkolhydratkost.

Senaste åren har jag därför skitit fullständigt i macrona, har sett till att få i mig tillräckligt med protein och endast hållt koll på kalorierna där efter. Och hör och häpna. Jag känner ingen skillnad beroende på detta heller.
Det enda jag känner skillnad på är mängden kalorier jag äter.

+1. För mig fungerar det också bäst med att hålla ett tillräckligt högt proteinintag och sedan lägga all fokus på kalorierna :).

PureWhey
2016-05-03, 15:02
Jag tycker alldeles för många fokuserar på siffror och tror att det kommer få en att må bra. Det ska vara 2,5 g protein/kg/kv hit eller lågkolhydrat dit. Det pressas ohyggligt stora fettsnåla måltider, sedan ska man deffa, sedan ska man bulka, det ska vara näringstiming hit och perfekta tidpunkter och kosttillskott.

För många resulterar det i helt förstörda mättnadssignaler, man kan "äta hur stora måltider som helst", extremt sötsug, man skippar sociala evenemang för att det bjuds på <insert-valfri-förbjuden-maträtt-här>.

Många skulle må mycket bättre genom att slappna av lite. Skippa skitmaten. Träna det man tycker är roligt och inte vad man tror är optimalt för tillfället. Ät mer på känn (ni vet vad normala portioner är).
Inse att man faktiskt inte dör av ett överskott på 1000 kcal ena dagen eller 1000 i underskott andra dagen.
Successivt faktiskt lära sig lyssna på sina signaler igen.

Vissa klarar av att ha ett otroligt uppstyrt liv med kaloriräkning men tycker det läggs alldeles för mycket fokus på fel saker. Det är hur man mår mellan öronen som skall spela störst roll. Allt annat är liksom sekundärt.

Pratar du om dig själv nu eller?

Zekerna
2016-05-03, 15:24
Tyvärr stämmer inte detta påstående. Rent fysiologiskt funkar kroppens viktförändringar enligt denna väldigt förenklade ekvation:

Energi = Kalorier

Energi in - Energi ut = Viktförändring

Överäter man kommer alltså kroppen lägga på sig fettvikt.

Sen finns det ett otal trådar här som diskuterar prestationsförmågan på lågkolhydratkost kontra normalkost, och där var det bättre alternativet -- enligt mitt minne -- en normalkost.

Var mer ett skämt då vissa säger så :)

Hanse
2016-05-03, 17:28
Jag äter på klassiskt byggarvis med 2-3G protein/kkv 1g fett/kkv och resten kolisar upp till min kilokalorigräns. Men bara för att jag tävlingssatsar i cbb.
När jag inte längre har ett tävlingsmål kommer jag gå över till att äta gott och nyttigt utan närmare tanke på en viss fördelning av makros.
Men oavsett så kommer basfödan vara havre, ägg, mjölk, fisk, kyckling samt frukt och grönt i stora lass... Toppat med glass. :)

forslund
2016-05-03, 17:51
Pratar du om dig själv nu eller?

Hehe, nej. :) Men jag har sett det hända, allt för ofta.

CoolHandLuke
2016-05-03, 17:55
Mest inne på mikronutrienter och andra spårämnen nuförtiden. Dvs både få sig mycket och bra fördelat. Det innebär äta "hel" mat. Vilket är lite klurigt ibland. Det främsta är förstås att få bort allt separerat och raffinerat. Dvs dra ner på oljor, socker, gryner/mjöl som inte är fullkorn osv. Sen försöka äta ett brett spektrum av mat med olika mikronutrientsstyrkor.

Sen kanske man borde äta hela djur också. Enklare med fisk och fågel. Jobbigare med nöt och gris. Med mjölk kan man lirka lite mer. Dvs dricka lättmjölk och ha smör på mackan typ.

Enklaste är förstås grönsaker, rotfrukter och frukt. Även om de är kan vara artförädlade så borde man kunna leva med det. De kanske inte är ultimat "friska" men de har ju fått tillräckligt för att producera växtnäringen så det kan ju inte vara skit alltihop.

Lite OT:
Svårt att hitta 100% fullkornsbröd som inte är rågkärnebröd eller rågknäckebröd att köpa i butik, kan jag meddela. Men gröt funkar ju nästan alltid och då är det lätt att välja 100% fullkorn. :)