handdator

Visa fullständig version : Vindrutetorkaren - bra eller dålig?


MasterChief
2016-05-01, 17:27
Jag skulle gärna höra forumets åsikter om vindrutetorkaren. Jag ser att de regelbundet används i handbollsklubbens träning. Unga tjejer ligger på marken och med flexad höft kastar de benen från vänster till höger och samtidigt sker en extrem rotation i ländryggen. Jag är ingen sjukgymnast men det ser ju förjävla illa ut. Är flexad höft kombinerat med explosiva och maximala vridningar i ryggraden lämpliga? Vi pratar nu inte om 20-åriga brottare utan 14-åriga tjejer, många är långa och besitter inte någon speciell bålstyrka.

Här är övningen, dock sker den ju något mer kontrollerad här. Så tänk den utförd av en ung flicka utan bålkontroll.

AmmRHEGCnjI

Min inställning till att träna denna del av kroppen har alltid varit att man ska låsa fast bålen likt denna övning

CuYjh7v0vKo


All input i detta skulle uppskattas mycket!

Arbeider
2016-05-01, 17:35
Det är ju bara kroppsvikten man jobbar med, eller ja inte ens det egentligen, utan underkroppen. Ingen stor fara med det..

Edit: Dessutom ligger man med ryggen på golvet, så den är redan väldigt avbelastad..

AquaRegia
2016-05-01, 17:47
Som vanligt så beror det väl på vad man har för mål. Det ser ut som en alldeles utmärkt övning för klättrare.

MasterChief
2016-05-01, 17:51
Det är ju bara kroppsvikten man jobbar med, eller ja inte ens det egentligen, utan underkroppen. Ingen stor fara med det..

Edit: Dessutom ligger man med ryggen på golvet, så den är redan väldigt avbelastad..

Tack för input men allt du skriver känns helt galet. "Bara kroppsvikten" är inte så bara för många. Du får det att låta som att bara för att det är kroppsvikt är det ok? Det är även en ordentlig hävstång vilket gör belastningen extremt hög och kan endast klaras av med hjälp av studsande och fart. Sen att ryggen är avlastad för att man ligger på rygg är ju också ett märkligt utlåtande. Kraftvektorerna och belastningen i länden struntar väl i om man ligger på rygg eller inte?

MasterChief
2016-05-01, 17:53
Som vanligt så beror det väl på vad man har för mål. Det ser ut som en alldeles utmärkt övning för klättrare.

Målet är såklart att få starkare bål utan att riskera skador. I detta fall är det handboll så övningen är inte ens avlägset likt något man utför under en handbollsmatch.

svenbanan
2016-05-01, 18:44
Rotationer i samband med böjning av ryggraden/bålen brukar ju inte vara nån höjdare om det inte sker väldigt kontrollerat. Men i denna övningen är ju bålen rätt rak, så den borde ju vara (relativt) riskfri ur denna synvinkel. Sen är det ju kanske mindre bra att "kasta ner benen" ifall tjejerna inte klarar av att hantera nedbromsandet. Men annars skulle jag tro att det är en bra övning om man tänker på vad den förmodligen är tänkt att åstadkomma. Tjejerna ska ju rimligen "stå och slåss" med varandra på planen. Handboll är ju väldigt fysiskt, och att kunna generera kraft explosivt i rotationer är nog väldigt viktigt.

Det är ju en klassisk övning från skolgympa och allt möjligt. Jag har aldrig hört talas om att nån gjort sig illa av den.

Det ska ju vara att nåt skiter sig med ryggraden på lång sikt då. Men som sagt så tycker iaf jag att själva ryggraden verkar vara i en rätt bra position för att hantera rotationerna.

Det var iaf mina spontana 5 cent...

pezrulezhaakon
2016-05-01, 19:17
Själva övningen är ok sålänge man spenderat tillräcklig tid att vänja och stärka kroppen för belastningen. Om man inte är tillräckligt stark för raka ben, så kan man hålla dem böjda.

Att rotera underkroppen medför att man har större ROM än om man har höften still och roterar överkroppen.
Så för ländryggens del så innebär det en lägre riskskala att köra vindrutetorkaren.

Problemet för de flesta är att höftböjarna är starkare än magen kan kontra med.

Grotesk
2016-05-01, 19:23
Jag körde den väldigt seriöst då jag hade fått ryggskott. Vill påstå att den hjälpte återhämtningen, kombinerat med andra övningar, men jag är ingen forskare.

Tolkia
2016-05-02, 06:35
Jag skulle inte oroa mig så mycket för den övningen; som någon skrivit tidigare är ju ryggen ganska avlastad, och det är inte nödvändigtvis farligt att böja och vrida mycket i ryggen så länge bålmuskulaturen är någorlunda med (se till att tjejerna fattar att det är en övning för bålen och inte en övning för att göra dem vigare).

Vad jag SKULLE oroa mig för, eftersom det är handboll och fjortistjejer, är huruvida de får tillräckligt med BENTRÄNING. jag tycker att jag ser alldeles för många tonårstjejer i olika lagsporter som evigt har "växtvärk", "något probem med brosket", "något reumatiskt (mormorsmor hade ju reumatism, det MÅSTE vara någon sjukdom!!!)" etc etc vilket i verkligheten kan översättas till "många pass per vecka i rolig bollsport som kräver stabila knän och starka ben, men ingen träning som GER stabila knän och starka ben. Tycker personligen att det är för många tonåringar som går runt i vulkanskydd för att det skall kännas helt bra.

LunaSpice
2016-05-02, 07:42
Finns en variant som kallas woodchopper som jag gillar att köra i kabelmaskin. Går att kör upp till ner samt horisontellt. Den tillsammans med stång i landmina är standardövningar i magträningen.

svenbanan
2016-05-02, 11:00
Jag skulle inte oroa mig så mycket för den övningen; som någon skrivit tidigare är ju ryggen ganska avlastad, och det är inte nödvändigtvis farligt att böja och vrida mycket i ryggen så länge bålmuskulaturen är någorlunda med (se till att tjejerna fattar att det är en övning för bålen och inte en övning för att göra dem vigare).

Vad jag SKULLE oroa mig för, eftersom det är handboll och fjortistjejer, är huruvida de får tillräckligt med BENTRÄNING. jag tycker att jag ser alldeles för många tonårstjejer i olika lagsporter som evigt har "växtvärk", "något probem med brosket", "något reumatiskt (mormorsmor hade ju reumatism, det MÅSTE vara någon sjukdom!!!)" etc etc vilket i verkligheten kan översättas till "många pass per vecka i rolig bollsport som kräver stabila knän och starka ben, men ingen träning som GER stabila knän och starka ben. Tycker personligen att det är för många tonåringar som går runt i vulkanskydd för att det skall kännas helt bra.

plusett på benträning för högstadie och gymnasietjejer. Det är väl i princip koncensus kring att bristande benstyrka är en väldigt stor bov för knäskador hos unga tjejer.