handdator

Visa fullständig version : Varför sittande vadpress?


Arbeider
2016-05-01, 11:39
Förstår inte vad poängen är med denna värdelösa övning? Benpressar, hacksquats, utfall, knäböj, marklyft.. i alla dessa övningar så tar alla vadmusklerna förutom Gastrocnemius hyfsat med stryk. Och Gastrocnemius är trots allt den största vadmuskeln av de alla! På mitt gym så tränar de flesta sina vader på bendagen med sittande vadpress istället för stående, fast det egentligen är Gastrocnemius som behöver kärlek och inte t ex Soleus som redan har fått mycket stryk från de tidigare benövningarna under passet.

Stående vadpress tränar inte bara enbart Gastrocnemius väldigt effektivt, till skillnad från den sittande varianten, utan den tränar även Soleus och de andra plantarflektorerna lika effektivt.. SÅ VARFÖR ÖVERHUVUDTAGET KÖRA ENBART SITTANDE OCH INTE STÅENDE VADPRESS?

Luca Brasi
2016-05-01, 11:45
Stående vadpress är inte heller effektivt vilket de flesta av oss har lärt oss av erfarenhet.

micke81
2016-05-01, 11:50
Ingen aning,föredrar den stående varianten då den kräver att man håller ihop hela kroppen.

Sheogorath
2016-05-01, 11:58
Ptja, det verkar som sagt inte spela någon roll hur man tränar vaderna på gymmet så då kan man lika gärna köra sittande vadpress som stående. ;)

Anders The Peak
2016-05-01, 12:51
Ptja, det verkar som sagt inte spela någon roll hur man tränar vaderna på gymmet så då kan man lika gärna köra sittande vadpress som stående. ;)

Det där är bara en bortförklaring för att slippa träna vader eftersom det är oftast den svåraste muskeln, kräver mycket arbete, att få att växa. Bättre att lägga tiden på sina starka sidor ;)

Sheogorath
2016-05-01, 13:00
Äsch då, jag tränar vaderna ändå. Men det är framförallt spinning och kampsport som gett centimetrar. Alla hundratals timmar som jag sammantaget spenderat på vadträning genom åren har varit i princip bortkastade. Kanske att jag blivit lite starkare i dem. :) Men det hade känts fel i hjärtat att skippa vadträningen, så jag gör den plikttroget.

Sverker
2016-05-01, 13:05
Man kör sittande vadpress för att det är en bekväm, avslappnad övning, där man kan guppa enorma vikter.


Fast sittande vadpress är en fantastisk komplementövning till vadpressar med rak knäled. Man kommer djupare ned i botten och sträcker ut hälsenan. Man får en bättre aktivering av alla möjliga muskler som sitter i fötterna ( tror jag ).

Paperbasket
2016-05-01, 13:07
Soleus eftersom den arbetar mest när benet är böjt. Typ I fibrer, högreps. Feel the burn!!

Gastro, stående. Arbetar bäst vid raka ben. Typ II fibrer, explosivt arbete. Bara köra på för fan.

Gnällrövar :)

Rolfarsson
2016-05-01, 13:12
På mitt gym så tränar de flesta sina vader på bendagen med sittande vadpress

På mitt med, och anledningen till detta är okunskap, dom flesta som går till gymmet har inte en aning om att Gastrocnemius tränas mindre ju mer man böjer knäleden.

Luca Brasi
2016-05-01, 13:47
Är det helt omöjligt att det finns någon sorts spärr emot hypertrofi i vad muskulaturen på grund av att de behövs för att bekämpa gravitationen när vi står upp av evolutionära skäl?

Anders The Peak
2016-05-01, 14:13
Är det helt omöjligt att det finns någon sorts spärr emot hypertrofi i vad muskulaturen på grund av att de behövs för att bekämpa gravitationen när vi står upp av evolutionära skäl?

Det tror jag inte på. Men det tar tid för de som inte är begåvade med genetiken helt på sin sida. Räkna med 4-6 års träning för att få volym men kanske 1-2 år för att få vader som ser ut som vältränade vader med bra separationer. Oftast behöver inte vaderna få så stor volym och brukar följa storleken på armarna hyggligt nära om man lägger ned samma träningsmängd på dem som på armarna.
Men vet inte om sittande vadpress ger något mer än vanlig vadpress. Trodde det förr men med resultat av att ha avstått den under flera år är jag nu inte säker på att den ger något mer för soleus.

Arne Persson
2016-05-01, 15:58
Soleus eftersom den arbetar mest när benet är böjt. Typ I fibrer, högreps. Feel the burn!!

Gastro, stående. Arbetar bäst vid raka ben. Typ II fibrer, explosivt arbete. Bara köra på för fan.

Gnällrövar :)

M. soleus jobbar lika bra med benet böjt eftersom den muskeln mfl inte påverkar knäleden...

Ett Orm
2016-05-01, 16:12
Förstår inte vad poängen är med denna värdelösa övning? Benpressar, hacksquats, utfall, knäböj, marklyft.. i alla dessa övningar så tar alla vadmusklerna förutom Gastrocnemius hyfsat med stryk. Och Gastrocnemius är trots allt den största vadmuskeln av de alla! På mitt gym så tränar de flesta sina vader på bendagen med sittande vadpress istället för stående, fast det egentligen är Gastrocnemius som behöver kärlek och inte t ex Soleus som redan har fått mycket stryk från de tidigare benövningarna under passet.

Stående vadpress tränar inte bara enbart Gastrocnemius väldigt effektivt, till skillnad från den sittande varianten, utan den tränar även Soleus och de andra plantarflektorerna lika effektivt.. SÅ VARFÖR ÖVERHUVUDTAGET KÖRA ENBART SITTANDE OCH INTE STÅENDE VADPRESS?

För att det finns en maskin för det och det känns som det tar minst lika bra som med raka ben.
Men för gastrocnemius blir det som att träna greppträning med böjd handled, jobbigt men inte särskilt effektivt.

Bob90
2016-05-01, 16:32
Vad skiljer egentligen soleus och gastrocnemius rent funktionsmässigt?
Båda sträcker väl fotleden?

Kan man förenkla det så pass mycket att man kan hävda att soleus jobbar mest vid långvarig påfrestning (promenader) och gastrocnemius vid kortvarig påfrestning (hopp)?

Eller har det ändå till stor/liten del med knäledens vinkel att göra?

svenbanan
2016-05-01, 17:09
Vad skiljer egentligen soleus och gastrocnemius rent funktionsmässigt?
Båda sträcker väl fotleden?

Kan man förenkla det så pass mycket att man kan hävda att soleus jobbar mest vid långvarig påfrestning (promenader) och gastrocnemius vid kortvarig påfrestning (hopp)?

Eller har det ändå till stor/liten del med knäledens vinkel att göra?

Gastroc fäster ovanför knäleden. Dvs den går över två leder.

Gastroc kopplas alltså ifrån då man kör sittande, vilket väl är anledningen att folk kör sittande. För att det då är bara soleus som jobbar. Vid stående jobbar bägge...

Arbeider
2016-05-01, 17:21
Gastroc fäster ovanför knäleden. Dvs den går över två leder.

Gastroc kopplas alltså ifrån då man kör sittande, vilket väl är anledningen att folk kör sittande. För att det då är bara soleus som jobbar. Vid stående jobbar bägge...
Och folk när de tränar vaderna kopplar då medvetet ur den överlägset största vadmuskeln Gastrocnemius, den enda vadmuskel som inte får jobba dynamiskt vid de olika flerledsövningarna för benmusklerna.. *screwy*

Man and Machine
2016-05-01, 17:49
Vad menar ni med att koppla ur gastrocnemius? Den spänns ju fortfarande även om knäleden är böjd.

svenbanan
2016-05-01, 18:29
Vad menar ni med att koppla ur gastrocnemius? Den spänns ju fortfarande även om knäleden är böjd.

Jo, men eftersom den redan är förkortad (pga att knät är böjt) så kan den inte generera lika mycket kraft. alltså blir soleus tvungen att göra större del av jobbet jämfört med stående.


In the seated calf raise (knees flexed to 90º), the gastrocs are virtually inactive while the load is borne almost entirely by the soleus.

http://www.exrx.net/Muscles/Gastrocnemius.html

Dock vet jag väl inte riktigt om gastroc är helt passiv vid sittande vadpress.

Isseman
2016-05-01, 18:49
Kör giraffen aKa vandrande pinnen (från animalistic workout) med extra vikter (typ kettlebells eller hantlar) för att få vaderna att växa! Full kontraktion hela tiden gående, tränar också musklerna i foten :D #opti

svenbanan
2016-05-01, 19:01
http://www.strength-shoes.com/images/strength-shoes-thumb.jpg

Grotesk
2016-05-01, 19:24
Mycket lättare att använda mobilen aktivt samtidigt. :)

Arne Persson
2016-05-02, 06:33
Vad skiljer egentligen soleus och gastrocnemius rent funktionsmässigt?
Båda sträcker väl fotleden?

Kan man förenkla det så pass mycket att man kan hävda att soleus jobbar mest vid långvarig påfrestning (promenader) och gastrocnemius vid kortvarig påfrestning (hopp)?

Eller har det ändå till stor/liten del med knäledens vinkel att göra?

Hört talas om aktiv insufficiens på M. gastrocnemius?

Old Nick
2016-05-02, 07:26
Äsch då, jag tränar vaderna ändå. Men det är framförallt spinning och kampsport som gett centimetrar. Alla hundratals timmar som jag sammantaget spenderat på vadträning genom åren har varit i princip bortkastade. Kanske att jag blivit lite starkare i dem. :) Men det hade känts fel i hjärtat att skippa vadträningen, så jag gör den plikttroget.

Jag tränar aldrig vader själv. Ger en överjävlig träningsvärk, verkar inte vara värt att lägga ner tid på och är, ärligt talat, skittråkigt. Men något jag undrat över är om vaderna åtminstone blir starkare av träning? Jag har inte ens orkat testa någon längre tid för att se om det går att få till någon progression.

Jag mäter inte omkretsen på en enda muskel. Jag tränar för att bli stark. Och jag skulle kunna träna vaderna om jag såg någon mening med det. Det mesta man läser indikerar att de ändå inte växer för de flesta, men fokus verkar alltid vara på hypertrofi. Så hur är det med styrkeökningarna? Och om folk nu ökar i vadstyrka, märks det då av i vardagliga livet eller olika sporter?

ARMSTARK
2016-05-02, 07:30
Vaderna måste vara de enda musklerna som folk tycker att man bara ska köra en enda övning. Vad är grejjen jämfört med andra muskler?

Diomedea exulans
2016-05-02, 08:49
Man vill väl fokusera på soleus?

Sheogorath
2016-05-02, 17:46
Jag tränar aldrig vader själv. Ger en överjävlig träningsvärk, verkar inte vara värt att lägga ner tid på och är, ärligt talat, skittråkigt. Men något jag undrat över är om vaderna åtminstone blir starkare av träning? Jag har inte ens orkat testa någon längre tid för att se om det går att få till någon progression.

Jag mäter inte omkretsen på en enda muskel. Jag tränar för att bli stark. Och jag skulle kunna träna vaderna om jag såg någon mening med det. Det mesta man läser indikerar att de ändå inte växer för de flesta, men fokus verkar alltid vara på hypertrofi. Så hur är det med styrkeökningarna? Och om folk nu ökar i vadstyrka, märks det då av i vardagliga livet eller olika sporter?

Tycker det är svårt att öka även styrka i vaderna, och det har väl också att göra med att jag spenderat tid på gymmet sedan 2002 och plockat ut alla nybörjargains med råge. Stod och stampade i en och samma vikt i vadpress i benpressen och sen när jag i höstas började träna thaiboxning sa det bara "tjoff" och jag kunde lägga på 10 kg för samma intensitet.

250cc
2016-05-03, 15:56
Personligen tränar jag bara vaderna för att undvika smärta i hälsenor vid löpning samt hopprep, upplever då att sittande vaddpress är effektivare!

filmjölk
2016-05-03, 16:05
Det finns ju dem (inte jag) som är rent vulgärt starka i vaderna. Hela magasinet och extravikter i stående vadpress. Detta utöver den egna kroppsvikten. Det blir en rejäl belastning på hela kroppen. I en sittande så belastar du vaderna och lite till, men inte knän/höfter/rygg.

Så om man dessutom tränar andra övningar där kroppen utsätts för enorma belastningar kanske det är klokt att välja bort det ibland och köra övningen sittande?

Ett Orm
2016-05-03, 16:57
Det finns ju dem (inte jag) som är rent vulgärt starka i vaderna. Hela magasinet och extravikter i stående vadpress. Detta utöver den egna kroppsvikten. Det blir en rejäl belastning på hela kroppen. I en sittande så belastar du vaderna och lite till, men inte knän/höfter/rygg.

Så om man dessutom tränar andra övningar där kroppen utsätts för enorma belastningar kanske det är klokt att välja bort det ibland och köra övningen sittande?

Fast i en benpress blir det ju inte så särskilt stora belastningar på resterande delen av kroppen.

Skillnaden är ju inte mellan sittande eller stående utan böjda vs raka ben.

micke81
2016-05-03, 19:49
Det finns ju dem (inte jag) som är rent vulgärt starka i vaderna. Hela magasinet och extravikter i stående vadpress. Detta utöver den egna kroppsvikten. Det blir en rejäl belastning på hela kroppen. I en sittande så belastar du vaderna och lite till, men inte knän/höfter/rygg.

Så om man dessutom tränar andra övningar där kroppen utsätts för enorma belastningar kanske det är klokt att välja bort det ibland och köra övningen sittande?

Känn dig inte avskräckt av det man behöver inte vara så stark i vaderna för att pressa hela magasinet, stående vadpressar tycks generellt ha klent tilltagna magasin.