handdator

Visa fullständig version : Limma melaminbelagd skiva mot limträ?


exevision
2016-05-01, 11:27
Limma melaminbelagd spånskiva mot en limträskiva. Samt melaminbelagt mot melaminbelagt. Vilket lim bör användas?

Limträet ska limmas mot den melaminbelagda spånskivan så att det blir dubbla tjockleken, finns det risk att limträet spricker eller är det lungt?

Daniel L
2016-05-01, 12:32
Vad ska det användas till?

exevision
2016-05-01, 12:34
Högtalarbygge.

svenbanan
2016-05-01, 14:33
Limträ? Menar du plywood? Varför tror du det ska spricka?

pl400 eller pl600 kanske. Det ena av dessa sättlim är ej vattenlösligt (innan det torkat), men jag minns inte vilket. De sitter som berg i alla fall, och fäster såvitt jag vet i allt, utom möjligen fet plast. Så ifall du ska limma nåt ovanpå melaminet så kanske du ska testlimma först. Det är dock kletigt som bara helvete, och jag tror det fäster även på detta.

Om jag minns rätt nu så bör man ha materialet under tryck (dvs tvingar) över natten, och sedan sitter det fast riktigt bra. Men tydligen så fortsätter det härda i ungefär en månad. Men efter nån dag är det iaf så hårt att om man har limmat ihop två träplankor, så är det trät som går sönder ifall man bänder isär dem.


Ska du limma plywood med spånskiva (dvs trä mot trä) så tror jag vanligt trälim funkar perfekt. Kanske att du drar på lite im på spånskivan och smetar ut jämnt och låter det suga åt sig detta i några minuter innan du tar på lim på nytt och sätter ihop skivorna. Spånskiva suger ju åt sig som tusan, och kanske går allt limmet in såpass djupt i trät ifall man bara limmar. Detta är dock en oprövad teori...

exevision
2016-05-01, 14:38
Inte plywood. Typ som dessa: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hyllplan#!

PL400 kan nog fixa det hela. Skulle bara gärna fått vara lite mer lättflytande för att det inte ska bygga för mycket.

Jag tänker att det kan spricka om träskivan ändrar fuktkvot och spånskivan är stum. Kanske inte händer så mycket?

svenbanan
2016-05-01, 14:56
Ifall melaminet ska limmas mot limträskivan så skulle jag nog inte använt vanligt trälim. Men ifall du ska ha själva trät på spånskivan mot limträt så skulle jag nog i alla fall kört med vanligt trälim. Eventuellt att låta spånskivan få suga i sig lite lim innan, som jag skrev ovan (typ som målning med primer). Men vanligt trälim är faktiskt riktigt jäkla starkt.

Att limträt skulle spricka tycker jag verkar långsökt. Men jag är ju inte nån hantverkare eller snickare, så vad vet jag.

Du kan ju kanske köra med epoxy om du skulle vilja ha nåt riktigt hårt, men tunnflytande. Kanske rugga upp melaminet först då.

r1kkie
2016-05-01, 16:21
Någon typ av sättlim.

xodd
2016-05-01, 17:26
Titebond Melamin finns. Titebonds trälim är ju bästa på marknaden, men kanske kan vara lite besvärliga att få tag på.

svenbanan
2016-05-01, 18:58
Jag har fortfarande inte fattat om det är melaminet som ska limmas mot limträt eller spånsidan som ska limmas mot limträskivan. Eller det kanske är melamin på bägge sidorna?

exevision
2016-05-01, 19:35
Jag har fortfarande inte fattat om det är melaminet som ska limmas mot limträt eller spånsidan som ska limmas mot limträskivan. Eller det kanske är melamin på bägge sidorna?

Melaminbelagd spånskiva, alltså melamin runt hela spånskivan, limmas mot limträskiva.

exevision
2016-05-04, 19:17
Var på en byggaffär och pratade med en säljare. Han trodde att det var stor risk att limträet skulle kunna röra sig och göra att melaminet släppte från spånskivan.

svenbanan
2016-05-04, 22:06
Varför skulle limträt röra på sig? Skulle det inte vara högtalare? Vad har man för rörelse där? Vibrationerna?

Vad ska limträt vara till egentligen?

Melaminspånskivorna ska väl rimligtvis vara utsidorna av högtalarna.
Ska du ha limträt som nån typ av förstärkning längs kanterna, eller ska du ha en hel box av limträ, med en spånskivebox utanpå?

Köp en tub sättlim och provlima två småbitar och se hurpass mycket våld du behöver bruka för att slå isär dem. Du kan ju även göra motsvarande test med två vanliga brädbitar och vitt lim, så har du nån slags referenspunkt.

Morrris
2016-05-05, 07:34
Bygg med MDF istället.

exevision
2016-05-05, 15:40
Varför skulle limträt röra på sig? Skulle det inte vara högtalare? Vad har man för rörelse där? Vibrationerna?

Vad ska limträt vara till egentligen?

Melaminspånskivorna ska väl rimligtvis vara utsidorna av högtalarna.
Ska du ha limträt som nån typ av förstärkning längs kanterna, eller ska du ha en hel box av limträ, med en spånskivebox utanpå?

Köp en tub sättlim och provlima två småbitar och se hurpass mycket våld du behöver bruka för att slå isär dem. Du kan ju även göra motsvarande test med två vanliga brädbitar och vitt lim, så har du nån slags referenspunkt.

Rörelsen skulle uppkomma av olika fuktkvoter i limträet. Furu rör sig mer än spånskivan. Anledningen till konstruktionen är för att få en snygg front som samtidigt är stabil. Det är endast framsidan som ska göras på detta sätt.

Bygg med MDF istället.

Gärna det. Tänkte mest att göra det billigt och smidigt med färdigkapade skivor i rätt mått.

svenbanan
2016-05-05, 17:20
Hur stor skillnad kan det vara då trät sväller krymper? Okej om det är ett helt golv, men en högtalarfront?

Då skulle det väl vara ett större problem med själva spånskivan och melaminmembranet, som ju rimligen inte sväller alls.

exevision
2016-05-05, 17:39
Hur stor skillnad kan det vara då trät sväller krymper? Okej om det är ett helt golv, men en högtalarfront?

Då skulle det väl vara ett större problem med själva spånskivan och melaminmembranet, som ju rimligen inte sväller alls.

Ja, just det som skulle kunna vara problemet. Att spånskivan rör sig mindre än limträet. Antingen spricker limträet eller så lossnar melaminet från spånskivan.

En variant skulle vara att fräsa ut hål i limträet som är större än högtalarelementen och limma med ett mjukt lim eller silikon. Det borde iaf vara snyggt, men kanske inte så stabiliserande.

Eller så limmar jag med en fogmassa som tillåter demontering. Om det blir problem så kan jag ändå byta ut skivan.

exevision
2016-05-05, 17:48
http://www.svenskttra.se/siteassets/1-om-tra/2-att-valja-tra/03/krympning-eller-svallning-mellan-vinter-och-sommar-inom-hus.jpg

Det limträ jag tänker använda är 40cm brett. Så maximalt 6,4mm rörelse på bredden. Låter väldigt mycket!
Längden kommer att vara minst en meter.

Men den rör sig kanske mindre när jag oljar in den eller klarlackar?

svenbanan
2016-05-05, 19:58
Ja, just det som skulle kunna vara problemet. Att spånskivan rör sig mindre än limträet. Antingen spricker limträet eller så lossnar melaminet från spånskivan.


Jo, jag förstod att det var så du menade.

Men det jag menade var att själva spånskivan i sig består ju av två element. Dels melaminet som inte sväller, och dels själva kärnan/spånskivan som ju rimligtvis sväller. Så ifall melaminmembranet klarar av att sitta kvar på spånskivan utan problem så borde det väl gå ett limma fast limträ på det också...