handdator

Visa fullständig version : Axelproblem


svartakronan
2016-04-30, 09:48
Hej, i ungefär ett halvår tillbaka har jag haft känningar i axlarna när jag kör pressövningar och även i vissa dragövningar så som rodd och latsdrag. Men nu på senare tid har det börjat bli värre. Svårt att förklara men det känns lixom ner i armen.
Började för ca en vecka sedan med rörlighetsövningar för axlar och bröstrygg. Men det har börjat göra ännu ondare i axeln nu efter jag börjat med rörlighet, känner av det om jag bara gör en speciell rörelse med armen, innan så kände jag det bara på träningspassen och inte i vardagen...
Kan det vara så att jag gör rörlighetsövningarna fel på något sätt eller vad tror ni?
Tack på förhand.

CoKEmaN
2016-05-03, 10:06
Vilken rörelse är det som känns?

svartakronan
2016-05-04, 19:05
Vilken rörelse är det som känns?

Fick ont när jag körde en rörlighetsövning då man står på knäna framför en bänk och har händerna på bänken så ska man andas ut och samtidigt sjunka med bröstryggen ner mot golvet, vet ej vad övningen heter.
Sen igår fick jag ont när jag körde donkey calf raises, och även av plankan fick jag ont.
Så med andra ord får jag ont när jag belastar axlarna när jag har armarna framåt.
Sen så får jag ont av bänkpress och de flesta axelövningar med.

CoKEmaN
2016-05-05, 09:43
Kör du någon stabiliserande träning för axelleden?

svartakronan
2016-05-05, 11:50
Kör du någon stabiliserande träning för axelleden?

Hmm nej tror inte det ? Hur gör man det? Är det rörlighetsövningar för axlarna som du menar? Det har jag börjat med ja. Kör den när man håller en pinne med raka armar och för den över huvudet tills den tar emot ländryggen.

svartakronan
2016-05-05, 12:06
Förresten är mina axlar ganska framåtroterande.

svartakronan
2016-05-23, 15:44
Kör du någon stabiliserande träning för axelleden?

Ja jag kör övningar för rotatorcuffarna innan varje presspass.

CoKEmaN
2016-05-25, 08:11
Hej, ursäkta lång tid för svar.
Vart i axeln är det det gör ont? t ex Framsida, baksida, utsida, 5cm från vilken punkt osv.. Beskriv så gott du kan :)

Antingen går du och undersöker dig så snart du kan, eller så experimenterar du lite till själv så länge det inte blir värre, med t ex stabiliserande träning för skuldrorna.
Som du nämner är axlarna framåtroterade, det kan vara pga att man kör för mycket pressövningar i förhållande till dragövningar och dåligt med stretching av t ex pec minor.
Stabilisering av skuldrorna borde kunna hjälpa även under rörlighetsövningarna.

svartakronan
2016-05-29, 19:56
Hej, ursäkta lång tid för svar.
Vart i axeln är det det gör ont? t ex Framsida, baksida, utsida, 5cm från vilken punkt osv.. Beskriv så gott du kan :)

Antingen går du och undersöker dig så snart du kan, eller så experimenterar du lite till själv så länge det inte blir värre, med t ex stabiliserande träning för skuldrorna.
Som du nämner är axlarna framåtroterade, det kan vara pga att man kör för mycket pressövningar i förhållande till dragövningar och dåligt med stretching av t ex pec minor.
Stabilisering av skuldrorna borde kunna hjälpa även under rörlighetsövningarna.

Jag var hos en sjukgymnast för ca 3 veckor sedan. Hon kunde inte sätta en exakt diagnos på det men hon gav mig en övning som jag skulle göra varje dag, det har jag gjort och det blev bättre först men sen när smärtan i axeln hade släppt så provade jag bänkpress igen, väldigt lätt vikt då ska tilläggas, körde mest teknikpass. Men då kom smärtan tillbaka igen och nu har jag fortfarande ont sen någon vecka tillbaka. Det känns ibland när jag lyfter armen framför kroppen. Svårt att säga men det känns mitt i axeln framsida axel tror jag, ilande smärta. Det kan kännas när jag har axeln neutralt med.
Det konstiga jag tycker är att jag fick ont igen av ett såpass lätt pass som jag körde. Körde lixom endast 40 kg bänkpress.... Körde ju så lågt endast för att slippa få ont igen men hjälpte tydligen inte....
Har sådan jävla motivation till att träna men detta sätter stopp för mig...*gah!*
Innan jag körde bänk med så värmde jag upp i 15 minuter kanske med olika rotatorcuffs övningar samt axelövning med mera.

svartakronan
2016-05-31, 16:12
Efter läst runt lite så låter det som att jag har inflammation i bicepssenan, för när jag till exempel gör en bicepspose med vänster armen så ömmar det i axeln. Borde väl vara det då?
Någon som har koll på hur man rehabiliterar inflammation i bicepssenan?

adast
2016-05-31, 17:22
Hur känns det i axeln om du lyfter axeln upp mot örat (som om du typ ryckte på axlarna). Spänner/svider det i mitten av axeln uppepå/framsida - dvs runt benpluppen som är ovan på axeln?

Iallafall, det är så min smärta är sedan ca 5 veckor tillbaka efter hantelpressar. Jag har testat, stretch, viss rotatorcuffs, roddar, voltaren/tiger balsam, inget av de har blivit bättre, men ska testa och vila helt från överkroppen och sedan tillbaka till att stretcha varje dag (arm mot dörr och trycka fram bröstet) då jag känner att värken släpper när jag gör den. Jag har även kunnat att köra lats drag och övrig rygg (även smalbänk) utan att det smärtande i axel

Så¨, stretch hjälper mig men tror att jag snart bör gå till en sjukgymnast då det kan vara någon av följande: axel impingement (klämd muskel - kör mer baksida), slemsäcksinflammation (bursit) - vila, övningar och spruta? Atros i axel (svullnad i ac-led). Detta är vad jag kommit fram till efter några timmar på google och forum, men står still.

svartakronan
2016-05-31, 17:27
Hur känns det i axeln om du lyfter axeln upp mot örat (som om du typ ryckte på axlarna). Spänner/svider det i mitten av axeln uppepå/framsida - dvs runt benpluppen som är ovan på axeln?

Iallafall, det är så min smärta är sedan ca 5 veckor tillbaka efter hantelpressar. Jag har testat, stretch, viss rotatorcuffs, roddar, voltaren/tiger balsam, inget av de har blivit bättre, men ska testa och vila helt från överkroppen och sedan tillbaka till att stretcha varje dag (arm mot dörr och trycka fram bröstet) då jag känner att värken släpper när jag gör den. Jag har även kunnat att köra lats drag och övrig rygg (även smalbänk) utan att det smärtande i axel

Så¨, stretch hjälper mig men tror att jag snart bör gå till en sjukgymnast då det kan vara någon av följande: axel impingement (klämd muskel - kör mer baksida), slemsäcksinflammation (bursit) - vila, övningar och spruta? Atros i axel (svullnad i ac-led). Detta är vad jag kommit fram till efter några timmar på google och forum, men står still.

känns inget om jag lyfter axeln mot örat.
Jag har också bestämt mig för att helt vila från överkropp ett tag nu för har fått ont av ryggövningar med.

Rolfarsson
2016-05-31, 20:02
Förresten är mina axlar ganska framåtroterande.

Här har du förmodligen orsaken till dina problem, dålig hållning sänker utrymmet mellan skulderbladsutskottet och är en väldigt vanlig orsak till inklämning, speciellt om du kombinerar din dåliga hållning med sidolyft.
Och jag är nyfiken, hur utför du dina bröstpressar? Drar du bak och ned skulderbladen samt bröstar upp dig? Har du armarna i en ~45° vinkel?

svartakronan
2016-05-31, 20:08
Här har du förmodligen orsaken till dina problem, dålig hållning sänker utrymmet mellan skulderbladsutskottet och är en väldigt vanlig orsak till inklämning, speciellt om du kombinerar din dåliga hållning med sidolyft.
Och jag är nyfiken, hur utför du dina bröstpressar? Drar du bak och ned skulderbladen samt bröstar upp dig? Har du armarna i en ~45° vinkel?



Kör mycket marklyft. Det ska väl va jättebra för att få bättre hållning?
När jag bänkar så är jag väldigt noga med tekniken och drar axlarna och ihop med skulderbladen.

Rolfarsson
2016-05-31, 21:54
Kör mycket marklyft. Det ska väl va jättebra för att få bättre hållning?

En dålig hållning kommer du inte att kunna träna bort, visst hjälper övningar för övre ryggen (jämn drag/press volym, helst mer drag), att stretcha pec minor osv, men det avgörande är att du själv tänker på att sträcka på dig och hålla bak axlarna varje vaken sekund tills det blir vad som känns normalt.
Scrolla ned till "protracted shoulder girdle" här (http://www.exrx.net/Kinesiology/Posture.html) för att läsa lite mer om det.

svartakronan
2016-05-31, 22:00
En dålig hållning kommer du inte att kunna träna bort, visst hjälper övningar för övre ryggen (jämn drag/press volym, helst mer drag), att stretcha pec minor osv, men det avgörande är att du själv tänker på att sträcka på dig och hålla bak axlarna varje vaken sekund tills det blir vad som känns normalt.
Scrolla ned till "protracted shoulder girdle" här (http://www.exrx.net/Kinesiology/Posture.html) för att läsa lite mer om det.

Jag tänker på det när jag sitter vid datorn och allt sånnt. Men mina axlar har blivit bättre sedan jag började med rörlighetsövning med en pinne för axlarna, den som man har raka armar och för över pinnen över huvudet tills man nuddar nedre rygg.
Men det som stör mig är att det onda inte försvinner i axlen, nu har jag inte kört pressövningar på över en vecka och har fortfarande ont, måste vara någon inflammation. Tror du att voltaren kan hjälpa läkningen?
Som sagt känner jag smärtan när jag böjer armen och gör typ en bicepspose. Vad tror du att det är?

svartakronan
2016-05-31, 22:35
Glömt att säga att jag är även stel i vänster sida nacke(vänster axeln som ömmar). Antar att det har en koppling.

Rolfarsson
2016-06-01, 01:05
Jag tänker på det när jag sitter vid datorn och allt sånnt. Men mina axlar har blivit bättre sedan jag började med rörlighetsövning med en pinne för axlarna, den som man har raka armar och för över pinnen över huvudet tills man nuddar nedre rygg.

Okej, något som hjälpte mig och som fortfarande hjälper mig att hålla en bra hållning är att köra 50 lätta "pull-aparts" (1s knip) med ett motståndsband spritt över dagen, typ 50 på förmiddagen, 50 eftermiddagen och 50 på kvällen.
Att även stretcha pec minor (3x20 dagligen) har gjort en del, här (https://youtu.be/aEtuF9m_xOY) har du en simpel stretch för den.

Men det som stör mig är att det onda inte försvinner i axlen, nu har jag inte kört pressövningar på över en vecka och har fortfarande ont, måste vara någon inflammation. Tror du att voltaren kan hjälpa läkningen?
Som sagt känner jag smärtan när jag böjer armen och gör typ en bicepspose. Vad tror du att det är?

En vecka är inget, har det inte blivit bättre om 2-3 så skulle jag söka mig till en annan sjukgymnast om jag var du, gärna en som är vidareutbildad inom idrottsmedicin.
Du skrev förresten att du hade ont ut i armen, är det en brännande smärta på sidan av överarmen? Om det är fallet så är det ett klassiskt symptom på inklämning, vilket inte skulle vara förvånande om du har gått omkring med framåtroterande axlar ett tag.
Om du söker på "impingement test" på Youtube så finns det en del som du kan göra själv, som painful arc, kennedy hawkins osv.

svartakronan
2016-06-01, 23:57
Okej, något som hjälpte mig och som fortfarande hjälper mig att hålla en bra hållning är att köra 50 lätta "pull-aparts" (1s knip) med ett motståndsband spritt över dagen, typ 50 på förmiddagen, 50 eftermiddagen och 50 på kvällen.
Att även stretcha pec minor (3x20 dagligen) har gjort en del, här (https://youtu.be/aEtuF9m_xOY) har du en simpel stretch för den.



En vecka är inget, har det inte blivit bättre om 2-3 så skulle jag söka mig till en annan sjukgymnast om jag var du, gärna en som är vidareutbildad inom idrottsmedicin.
Du skrev förresten att du hade ont ut i armen, är det en brännande smärta på sidan av överarmen? Om det är fallet så är det ett klassiskt symptom på inklämning, vilket inte skulle vara förvånande om du har gått omkring med framåtroterande axlar ett tag.
Om du söker på "impingement test" på Youtube så finns det en del som du kan göra själv, som painful arc, kennedy hawkins osv.

Aa det känns i framsida axlar men även ut i överarmen. Men idag har det faktiskt försvunnit, axeln ömmar inte idag.
Så hur länge bör jag vänta nu innan jag ens övar på min pressteknik ? För ett par veckor sedan så gjorde jag misstaget att jag började köra pressar direkt när smärtan hade försvunnit, och då kom smärtan tillbaka lika fort...