handdator

Visa fullständig version : vart går gränsen mellan diet och svält?


stocktown
2004-04-19, 08:37
hur lågt i kcal kan man gå, utan att förbränningen blir allt för dålig?

Tezz
2004-04-19, 08:54
Det är nog högst individuellt!
Jag vet att vissa dietister inte rekomenderar någon att gå under 1300 kcal/dag då det är svårt att få i sig alla näringsämnen du behöver. Dock tror jag 1300 kcal är väldigt lite för vilken idrottande person som helst även om det är diet det är frågan om.

Sverker
2004-04-19, 09:15
Jag skulle säga att svält är det när du äter så lite kalorier att kroppen måste omvandla kroppsprotein ( muskelmassa ) för att få energi.

Det betyder inte att allt kroppsfett är borta utan att du äter alldeles för lite för att komma iform.

stocktown
2004-04-19, 10:56
Originally posted by Sverker
Jag skulle säga att svält är det när du äter så lite kalorier att kroppen måste omvandla kroppsprotein ( muskelmassa ) för att få energi.

Det betyder inte att allt kroppsfett är borta utan att du äter alldeles för lite för att komma iform.

och hur lite är det? vart går gränsen och hur hittar man den? är det =BMR el?

z_bumbi
2004-04-19, 11:11
Originally posted by stocktown


och hur lite är det? vart går gränsen och hur hittar man den? är det =BMR el?

Hitta den nivå där du ligger still i vikt.

Förbränningen avstannar oftast ganska markant om du går lägre än 1000 kcal/dag i underskott, försök undvika det.

Sikta på 500 kcal/dag så är risken mindre att det inträffar.

Ett kilo kroppsfett motsvarar ungefär 7000-7500 kcal=äter man 3500 kcal mindre per vecka så går man ner ca 0,5 kg.

Att börja eller öka dosen av konditionsträning samtidigt som man drar ner kalorierna ger ett högre underskott, bränner man 300 kcal mer och minskar maten med 500 kcal så hamnar man på 800 kcal minus osv. (Vanligt misstag skulle jag tro.)
Så väljer man den vägen bör man inte dra ner kalorierna så mycket.

Om man ska dra ner maten eller öka träningsdosen avgörs mycket av hur mycket man äter och tränar i ursprungsläget.
Tränar man inte kondition skulle jag börja med att lägga till det och se vad som händer och sen dra ner maten lite senare, kör man 3-4 pass kondition i veckan så kanske man får dra ner lite på maten istället. Det gäller att hitta en balans mellan träningsmängd och den mängd näring man bör få i sig.

Vartefter man tappar fett så kommer förbränningen att minska något och man kan få justera träningsdosen och/eller kalorierna.