handdator

Visa fullständig version : Den svenska konsumtionshetsen.


leo1
2016-04-29, 13:19
Jag har haft semester 2 veckor i våran hufvudstad och har insett hur sjukt mycket pengar vi lägger på skräp. Och det jag tänker på är säkerligen toppen av ett isberg. Det känns som jag sitter och fikar bort min farfars slit och släp om jag jämför hur han hade det.

Varje gång jag går in på Espresso House så är det smockfullt med folk. Kaffepriserna börjar på 27 kronor. Vi köper vatten på pressbyrån för 25 kronor. Alltså vatten, en halvliter, för 25 kronor.

Biobiljetten kostade 120:- eller nåt sedan skulle jag ha en liten läsk och den minsta sizen på popcornsbägaren. Det kostade 62:- för automatläsk och popcorn.

Nu ska jag inte sitta och grina bara för vi har det bra men det blir så sjukt. Sedan förstår jag att våran konsumering leder till jobb vilket är kanonbra.

Mall of Scandinavia är ett lysande exempel på allt detta.

Vet inte var jag vill rikta mitt agg, antagligen mig själv som lever på stan hela tiden.

Xtreme-G
2016-04-29, 13:28
Jag har hört av min handledare att vi konsumerar för 14 månadslöner per år. Jag vet inte alls hur det beräknat men det möjliggörs via upplåning till de låga räntorna.

Gerdler
2016-04-29, 13:40
Men varför köper du skit för pengar då? Biobiljetten kanske var värd det? Annars varför se en skitfilm för 120 kr? Varför köpa vatten på pressbyrån? Jag väntar hellre med att dricka, struntar i kaffet på fiket och att besöka fiket överhuvudtaget. Varför köper du automatläsk och popcorn? Ger det inte dig nåt så skit i det, kanske? Ja, det är bara dig själv du har att skylla. Det är likadant för alla andra.

leo1
2016-04-29, 13:43
Men varför köper du skit för pengar då? Biobiljetten kanske var värd det? Annars varför se en skitfilm för 120 kr? Varför köpa vatten på pressbyrån? Jag väntar hellre med att dricka, struntar i kaffet på fiket och att besöka fiket överhuvudtaget. Varför köper du automatläsk och popcorn? Ger det inte dig nåt så skit i det, kanske? Ja, det är bara dig själv du har att skylla. Det är likadant för alla andra.


Ja, absolut. Jag blir mest förvånad över hur mycket vi konsumerar, uppriktigt förvånad.

The_RobRoy
2016-04-29, 13:54
Människor som köper all in på detta som du beskriver, det är förklaringen till varför man kan höra kommentarer som, tur att lönen kom idag, inga pengar kvar på kontot. Nu är jag visserligen högavlönad, men även som student var detta helt främmande för mig.

MackeJuve
2016-04-29, 13:58
Ja, absolut. Jag blir mest förvånad över hur mycket vi konsumerar, uppriktigt förvånad.

Det här är inte mitt ämne, det vill jag lägga in en brassklapp för MEN jag tycker inte att sakerna du tar upp är något bra exempel på att vi lever i en sjuk värld. Våra föräldrar gick också på bio, fikade och köpte godis. Mina gjorde det garanterat i större utsträckning än vad jag gör och har gjort. Något som gränsar till sjukt tycker jag snarare är hetsen att byta telefon, padda, TV etc. Det är ju något som många gör för att det är kul med nya saker och man vill hänga med i kompisarnas prylköpande. Där kan det bli en hets att alltid ha det nyaste, trots att det ofta bara är marginellt bättre.

4623
2016-04-29, 14:03
Det här är inte mitt ämne, det vill jag lägga in en brassklapp för MEN jag tycker inte att sakerna du tar upp är något bra exempel på att vi lever i en sjuk värld. Våra föräldrar gick också på bio, fikade och köpte godis. Mina gjorde det garanterat i större utsträckning än vad jag gör och har gjort. Något som gränsar till sjukt tycker jag snarare är hetsen att byta telefon, padda, TV etc. Det är ju något som många gör för att det är kul med nya saker och man vill hänga med i kompisarnas prylköpande. Där kan det bli en hets att alltid ha det nyaste, trots att det ofta bara är marginellt bättre.

:d;)

leee
2016-04-29, 14:07
http://www.svtplay.se/video/323650/varldens-hardaste-jobb/avsnitt-2

MackeJuve
2016-04-29, 14:18
:d;)

Haha ;) Jag hade haft min 30" i närmare 10 år innan gårdagens köp. Det är min första egenköpta TV. Mobilen är farsans kollegas gamla, min dator har jag haft i fyra år(min första). Äger ingen padda. Jag ger dig din kommentar, den var bra, men jag kvalar fan inte in under någon konsumtionshets!

mangemani
2016-04-29, 14:32
känns skönt att man inte är mainstream och ska göra som de flesta andra och bara köpa bara för att. sitta och trängas på ett fik och dricka kaffe för 27 spänn bara för att, eller köpa den nyaste mobilen när den andra är hur duglig som helst bara för att, eller slänga ut fullt dugliga möbler och göra om lägenheten så det ser ut som andras bara för att, sälja en fullt duglig bil bara för att en ny lite bättre finns bara för att, sälja en fullt duglig lägenhet och köpa ett hus och dra på sig en massa lån bara för att...och en massa mer, helt *screwy* enligt mig och det som är ännu sjukare(och smått patetiskt) är att folk sen sitter och klagar och gnäller över att de inte har nå pengar kvar när månaden är slut eller måste låna pengar för att de helt har kört sin ekonomi i botten eller åtminstone ligger på gränsen för att klara sig varje månad. :smash:*screwy**facepalm*

Alexton
2016-04-29, 14:36
Jag ser egentligen inget problem med det du listar. Hur ofta går du på bio ensam istället för med ett par vänner för en trevlig stund ?

Kaffe är livets nektar och världen skulle se ut som om vi inte tog en stund i gott sällskap med drycken. Vi är fika-folket och det är perfekt att komma ut i gott sällskap med en bit dryck.

Pressbyrån vatten däremot kan man nog skippa.

Tycker det andra är billiga nöjen.

Ett Orm
2016-04-29, 14:37
Fy fan vad mycket bättre miljön skulle vara om alla köpte det de behöver (eller åtminstone använder) och lagade det som var trasigt samt återanvände det som inte lägre kan lagas/behövs..

Gerdler
2016-04-29, 14:38
Människor som köper all in på detta som du beskriver, det är förklaringen till varför man kan höra kommentarer som, tur att lönen kom idag, inga pengar kvar på kontot. Nu är jag visserligen högavlönad, men även som student var detta helt främmande för mig.
Haha jag kommer ihåg hur det var på korridoren. Det var endast havregryn och vatten sista veckan för flera av idioterna. :d Är ganska säker på att de lever likadant idag.

Det är så sjukt för jag levde på 5k i månaden när CSN var knappt 7k i månaden, sen dess har priserna högst stigit 10-15% och nu är CSN knappt 10k i månaden.
Studenter lär sig knappast hålla i pengarna med sådana monsterinkomster och subventionerade hyror.

MackeJuve
2016-04-29, 14:46
känns skönt att man inte är mainstream och ska göra som de flesta andra och bara köpa bara för att. sitta och trängas på ett fik och dricka kaffe för 27 spänn bara för att, eller köpa den nyaste mobilen när den andra är hur duglig som helst bara för att, eller slänga ut fullt dugliga möbler och göra om lägenheten så det ser ut som andras bara för att, sälja en fullt duglig bil bara för att en ny lite bättre finns bara för att, sälja en fullt duglig lägenhet och köpa ett hus och dra på sig en massa lån bara för att...och en massa mer, helt *screwy* enligt mig och det som är ännu sjukare(och smått patetiskt) är att folk sen sitter och klagar och gnäller över att de inte har nå pengar kvar när månaden är slut eller måste låna pengar för att de helt har kört sin ekonomi i botten eller åtminstone ligger på gränsen för att klara sig varje månad. :smash:*screwy**facepalm*

Nu håller jag ju i princip aldrig med dig men vissa av grejerna du rabblar upp tycker jag är jättekonstigt att du stör dig på. Att fika på stan är ju jättetrevligt, folk i rörelse och det händer en del omkring en. Menar du att man bör dricka kaffet hemma? Det är ju inte jämförbart, två olika aktiviteter. Hur många fikar egentligen "bara för att", de flesta gillar väl helt enkelt att vara ute bland folk? Merparten köper dessutom inte ett hus "bara för att" utan för att de tycker att det är trevligare att bo i villa. Ja, det är dyrt, men det är det ju att köpa lägenhet också sett till vad man får för priset. Man spenderar ju massvis av tid i sitt boende och då är det väl en bra sak om man bor som man vill. Du trivs i din lägenhet, någon annan gör det inte. Min mamma skulle t.ex. aldrig kunna tänka sig att bo i lägenhet. Hon älskar att ha en tomt att röra sig på samt skogen in på knuten. Inga grannar på andra sidan väggen. Samma sak med att byta ut möbler. Du lyfter fram det som att det är idiotiskt att byta ut en fullt fungerande möbel, det är det ju inte om den är ful eller inte passar in bland övriga möbler. Många gillar att ha fint där de bor.

MasterChief
2016-04-29, 15:40
Nu håller jag ju i princip aldrig med dig men vissa av grejerna du rabblar upp tycker jag är jättekonstigt att du stör dig på. Att fika på stan är ju jättetrevligt, folk i rörelse och det händer en del omkring en. Menar du att man bör dricka kaffet hemma? Det är ju inte jämförbart, två olika aktiviteter. Hur många fikar egentligen "bara för att", de flesta gillar väl helt enkelt att vara ute bland folk? Merparten köper dessutom inte ett hus "bara för att" utan för att de tycker att det är trevligare att bo i villa. Ja, det är dyrt, men det är det ju att köpa lägenhet också sett till vad man får för priset. Man spenderar ju massvis av tid i sitt boende och då är det väl en bra sak om man bor som man vill. Du trivs i din lägenhet, någon annan gör det inte. Min mamma skulle t.ex. aldrig kunna tänka sig att bo i lägenhet. Hon älskar att ha en tomt att röra sig på samt skogen in på knuten. Inga grannar på andra sidan väggen. Samma sak med att byta ut möbler. Du lyfter fram det som att det är idiotiskt att byta ut en fullt fungerande möbel, det är det ju inte om den är ful eller inte passar in bland övriga möbler. Många gillar att ha fint där de bor.

Och andra köper väldigt dyra ej ihopmoterade plastleksaker som de sen ägnar oändlig tid med att bygga ihop. Folk värdesätter olika saker men tydligen är det bara det mangemani värdesätter som är vettigt. Folk som kör sin ekonomi i botten finns i alla typer av kategorier människor med alla typer av intressen.

MackeJuve
2016-04-29, 15:47
Och andra köper väldigt dyra ej ihopmoterade plastleksaker som de sen ägnar oändlig tid med att bygga ihop. Folk värdesätter olika saker men tydligen är det bara det mangemani värdesätter som är vettigt. Folk som kör sin ekonomi i botten finns i alla typer av kategorier människor med alla typer av intressen.

Pricken över i:et. Man måste vidga sina vyer lite och förstå att folk har olika intressen och prioriterar olika.

leo1
2016-04-29, 15:59
Och andra köper väldigt dyra ej ihopmoterade plastleksaker som de sen ägnar oändlig tid med att bygga ihop. Folk värdesätter olika saker men tydligen är det bara det mangemani värdesätter som är vettigt. Folk som kör sin ekonomi i botten finns i alla typer av kategorier människor med alla typer av intressen.

Pricken över i:et. Man måste vidga sina vyer lite och förstå att folk har olika intressen och prioriterar olika.

Det var det jag jag hade för mig:d kom inte ihåg om det var krigargubbar eller tanks och sånt där. Har för mig att RÖ har en samling av andra grejer också:)

shut teh face
2016-04-29, 16:02
Det är ju så att bo i stan. Vad ska man annars göra än o spendera pengar i olika former
Hit me!

// bor i skogen

filmjölk
2016-04-29, 16:11
Jag är ingen ekonom, men jag tror det är bra ur ett makroperspektiv att vi konsumerar. Den där krogkvällen du brände 4000 på istället för att dricka dig full hemma på bolagets billigaste vin med hemlagad middag köpt från LIDL gynnar samhället enormt på sikt. Särskilt om du mfl. konsekvent spenderar era fredagar på restaurang/krog istället för hemma.

Ado2000
2016-04-29, 16:29
En kollega på jobbet berättade om att folk (i detta fallet hans grannar) generellt belånade sina hus så att de kunde köpa nya prylar. Som en ny bil tex eller ta en resa nånstans. Vet inte hur vanligt detta är men enligt honom så var det jättevanligt. För egen del så var det första gången jag hörde om det.

Någon som vet något mer om detta fenomen där man har lån å sen belånar ännu mer för att kunna köpa grejer ?

Yes
2016-04-29, 16:29
Jag är ingen ekonom, men jag tror det är bra ur ett makroperspektiv att vi konsumerar. Den där krogkvällen du brände 4000 på istället för att dricka dig full hemma på bolagets billigaste vin med hemlagad middag köpt från LIDL gynnar samhället enormt på sikt. Särskilt om du mfl. konsekvent spenderar era fredagar på restaurang/krog istället för hemma.
Resultatet blir kortsiktigare investeringar och samhället riktar in sig på konsumtion istället för produktion. Det som produceras konsumeras upp i alkoholens dimmor istället för att generera ytterligare värde.

Tyvärr lever de flesta i villfarelsen att sparade pengar inte gör någon nytta.

MackeJuve
2016-04-29, 16:32
Tyvärr lever de flesta i villfarelsen att sparade pengar inte gör någon nytta.

Utveckla? Det där är något som jag inte känner igen.

shut teh face
2016-04-29, 16:32
En kollega på jobbet berättade om att folk (i detta fallet hans grannar) generellt belånade sina hus så att de kunde köpa nya prylar. Som en ny bil tex eller ta en resa nånstans. Vet inte hur vanligt detta är men enligt honom så var det jättevanligt. För egen del så var det första gången jag hörde om det.

Någon som vet något mer om detta fenomen där man har lån å sen belånar ännu mer för att kunna köpa grejer ?

Det är vanligt med bil iaf. Men behöver ju inte va ny

För resa verkar ju dumt. Men med tanke på prisutvecklingen så kommer man ju undan med det

filmjölk
2016-04-29, 16:43
Resultatet blir kortsiktigare investeringar och samhället riktar in sig på konsumtion istället för produktion. Det som produceras konsumeras upp i alkoholens dimmor istället för att generera ytterligare värde.

Tyvärr lever de flesta i villfarelsen att sparade pengar inte gör någon nytta.

Sparar du dem på en bank så kan ju banken handla med dem, men vad för samhällsnytta gör sparade pengar i en madrass eller i ett kassaskåp?

Bärsärk
2016-04-29, 16:48
Skrattar alltid och skakar på huvudet när jag ser folk köpa saker på bensinmackar till hutlösa priser när ett ICA ligger bara några sekunder bort med bilen.

MackeJuve
2016-04-29, 16:52
Skrattar alltid och skakar på huvudet när jag ser folk köpa saker på bensinmackar till hutlösa priser när ett ICA ligger bara några sekunder bort med bilen.

Beror ju på hur snål man är och VAD man köper. Har jag tankat och är sugen på en Cola och en chokladbit så gör jag ju inte ett till stopp bara för att spara 15-20 kr. Ska jag köpa större mängder av något så gör jag med största sannolikhet stoppet.

Baan
2016-04-29, 17:01
Hets och hets... En del lägger ut mycket på onödigheter men de flesta är tillräckligt förmögna att kunna göra det. Dem jag funderar över mest är småtjejer som kanske har ett studiebidrag som fikar för tiondel av den.

Jag upplever det inte som någon hets. Jag är ganska snål och lägger väldigt lite pengar på något och jag får ingen känsla av att någon ser mig som konstig. Då bor jag ändå i en större stad och träffar mest folk som har bättre löner än dem flesta i stan.

PureWhey
2016-04-29, 17:06
beror ju på hur snål man är och vad man köper. Har jag tankat och är sugen på en cola och en chokladbit så gör jag ju inte ett till stopp bara för att spara 15-20 kr. Ska jag köpa större mängder av något så gör jag med största sannolikhet stoppet.

+1

MasterChief
2016-04-29, 17:09
Skrattar alltid och skakar på huvudet när jag ser folk köpa saker på bensinmackar till hutlösa priser när ett ICA ligger bara några sekunder bort med bilen.

Tja, jag skiter i 20kr i överpris. Är jag på macken och är törstig så köper jag något att dricka. Prisskillnaden är då lika relevant som ett barr i skogen.

Det finns säkert någon som skrattar åt dig när du köper någon fysiologiskt onödig produkt på ICA. Det bästa vore ju att leva på egenplockad svamp, insekter och te på avkok från kottar. Idioter som konsumerar lyxvaror utan vett är inte ens värda ett skratt.

Wzup2u
2016-04-29, 19:27
människor som köper all in på detta som du beskriver, det är förklaringen till varför man kan höra kommentarer som, tur att lönen kom idag, inga pengar kvar på kontot. Nu är jag visserligen högavlönad, men även som student var detta helt främmande för mig.

+1

filmjölk
2016-04-29, 19:41
Hade jag haft mycket stålar hade även jag valt att handla på en bensinmack om det var nån liten grej. Man betalar ju för bekvämligheten isåfall så man behöver inte känna sig lurad över överpriset.

Lite samma som att gå ut och äta istället för att laga mat.

(Nu hör jag rösten i skallen av min fars morbror, miljonär, ekobrottsling och snål som fan skäller på mig. När han passade mig när jag var barn och vi åt frukost på ett hotell tvingade han mig att äta enbart wienerbröd och nån svart äcklig kaviar för att tjäna på det)

z_bumbi
2016-04-29, 19:47
Skrattar alltid och skakar på huvudet när jag ser folk köpa saker på bensinmackar till hutlösa priser när ett ICA ligger bara några sekunder bort med bilen.

En extra start med bilen kostar också pengar och inte är det miljövänligt att åka en extra sväng för att spara några kronor. Iofs tycker jag inte att bensinmackar är så mycket dyrare än ICA men jag kanske inte handlar på rätt ICA (eller fel mackar).

Det bästa vore ju att leva på egenplockad svamp, insekter och te på avkok från kottar. Idioter som konsumerar lyxvaror utan vett är inte ens värda ett skratt.

Te på kottar borde smaka vedervärdigt och innehåller ingen c-vitamin som te gjort på barr gör. Iofs smakar te gjort på barr också vedervärdigt utan socker. :D

Köttis
2016-04-29, 20:01
En kollega på jobbet berättade om att folk (i detta fallet hans grannar) generellt belånade sina hus så att de kunde köpa nya prylar. Som en ny bil tex eller ta en resa nånstans. Vet inte hur vanligt detta är men enligt honom så var det jättevanligt. För egen del så var det första gången jag hörde om det.

Någon som vet något mer om detta fenomen där man har lån å sen belånar ännu mer för att kunna köpa grejer ?

Jag har läst om det och kan säkert vara vettigt om man vet vad man håller på med. Huset ökar förhoppningsvis i värde och är säkert förmånligare än att ta ett nytt lån till bilen. Sen ska man väl ha pengar att gå in med om det skulle skita sig. Kan väl investera pengarna man lånar också. Dock är jag inte vuxen så jag har ingen erfarenhet av sånt.

Ett Orm
2016-04-29, 21:22
Har några på mitt jobb som är belånade över öronen, en går numer på skuldsanering tom.
Gemensamt mellan dessa är att de inte har ett piss av värde egentligen, skruttiga hus, skruttiga bilar, slitna möbler mm.

Men ta mig fan om de inte har den senaste telefonen, samtliga kanaler och ett sparkapital i form av en stor buk.
Många "unna sig" resor till Tallinn med spa och weekend på gekås.

Bärsärk
2016-04-29, 21:25
Beror ju på hur snål man är och VAD man köper. Har jag tankat och är sugen på en Cola och en chokladbit så gör jag ju inte ett till stopp bara för att spara 15-20 kr. Ska jag köpa större mängder av något så gör jag med största sannolikhet stoppet.

Jag har bara aldrig varit i en situation där jag måste ha något på minuten som absolut inte kan vänta.

Vart drar du gränsen då? Du vill inte göra ett extra stopp för 15-25 kronor men skulle du göra det om det handlade om 25-50 kr? 50-75 kr? 75-100 kr?

Bärsärk
2016-04-29, 21:31
Hade jag haft mycket stålar hade även jag valt att handla på en bensinmack om det var nån liten grej. Man betalar ju för bekvämligheten isåfall så man behöver inte känna sig lurad över överpriset.

Lite samma som att gå ut och äta istället för att laga mat.

(Nu hör jag rösten i skallen av min fars morbror, miljonär, ekobrottsling och snål som fan skäller på mig. När han passade mig när jag var barn och vi åt frukost på ett hotell tvingade han mig att äta enbart wienerbröd och nån svart äcklig kaviar för att tjäna på det)

Känslan av att köpa något till ett vettigt pris är skönare än bekvämligheten i att bara handla något, åtminstone för mig.

filmjölk
2016-04-29, 21:38
Har några på mitt jobb som är belånade över öronen, en går numer på skuldsanering tom.
Gemensamt mellan dessa är att de inte har ett piss av värde egentligen, skruttiga hus, skruttiga bilar, slitna möbler mm.

Men ta mig fan om de inte har den senaste telefonen, samtliga kanaler och ett sparkapital i form av en stor buk.
Många "unna sig" resor till Tallinn med spa och weekend på gekås.

Låter som min bror. han är expert på att unna sig saker:) Han hade kunnat tjäna hur mycket som helst och ändå behövt låna pengar i slutet av varje månad. Eller han har faktiskt skärpt sig sedan jag slutade låna ut oavsett krisens storlek. Nu gäller det bara att farsan och hans svärmor gör samma sak så blir det ordning på honom tror jag.

High1ander
2016-04-29, 21:41
Vad, hur, när och varför man handlar spelar roll.

T.ex. jag vet att spel på den lokala brädspelsbutiken kostar mer än på nätet, men ibland så vill jag främja den butiken för det är skönt och kul att ha sådant nära, samma sak med bensinmackar, etc. Om man bara ska köpa det billigaste eller prisvärdaste så blir det fan inget svensktillverkat... det är tyvärr bra att folk tror de behöver dyra väskor o annat skit, det behövs variation, på samma sätt som olika kulturformer får pengar. Ibland så vill man bara slappna av och njuta, vilket innebär att man inte vänder på varenda krona. Jag har t.ex. bekanta som ska snåla in 10kr här, 20kr där o whoops, p-bot på 500kr eller avgift för glömt x, y eller z... för miljön är konsumptionen dålig, men inte för ekonomin...

filmjölk
2016-04-29, 22:32
Vad, hur, när och varför man handlar spelar roll.

T.ex. jag vet att spel på den lokala brädspelsbutiken kostar mer än på nätet, men ibland så vill jag främja den butiken för det är skönt och kul att ha sådant nära, samma sak med bensinmackar, etc. Om man bara ska köpa det billigaste eller prisvärdaste så blir det fan inget svensktillverkat... det är tyvärr bra att folk tror de behöver dyra väskor o annat skit, det behövs variation, på samma sätt som olika kulturformer får pengar. Ibland så vill man bara slappna av och njuta, vilket innebär att man inte vänder på varenda krona. Jag har t.ex. bekanta som ska snåla in 10kr här, 20kr där o whoops, p-bot på 500kr eller avgift för glömt x, y eller z... för miljön är konsumptionen dålig, men inte för ekonomin...

På en brädspelbutik får man ju även en viss underhållning för pengarna. Det är åtminstone där jag handlar (sci-fi bokhandeln gbg) rätt underhållande övriga konsumenter ibland. Klassiska nördar, hipsters och "alternativa" med roliga kläder. Pizza Hut ligger nära osv.

Diomedea exulans
2016-04-29, 22:50
Svårt att inte sätta sig på en hög häst när man läser skräckexemplen i den här tråden. Jag har många karaktärsfel, men onödigt spenderande är inte ett av dem. Om jag vill ha något som jag inte behöver, och jag märker att det kostar pengar, då brukar jag helt enkelt skita i att köpa det.

Min inställning beror inte så mycket på att jag är snål, utan för att jag inte har fast anställning och sannolikt inte kommer jobba kvar i många år på mitt nuvarande jobb, i kombination med att jag bor i lägenhet men någon gång vill köpa hus, så jag har alltid i bakhuvudet att jag har mycket, mycket mindre pengar än jag behöver.

Sen blir "sparade pengar" en bieffekt av vissa andra beslut. Jag brukar strunta i att äta ute mycket beroende på en mycket lätt variant av ortorexi, så jag lagar all mat själv, vilket gör den billigare. Jag lägger aldrig ett öre på alkohol, men det är för jag är helnykterist för jag inte klarar av att dricka. Jag shoppar aldrig kläder, men det är mest för att jag tycker det är så satans tråkigt. Och sen brukar jag inte hitta på saker med vänner, för jag har typ inga såna heller.

MackeJuve
2016-04-30, 08:29
Jag har bara aldrig varit i en situation där jag måste ha något på minuten som absolut inte kan vänta.

Vart drar du gränsen då? Du vill inte göra ett extra stopp för 15-25 kronor men skulle du göra det om det handlade om 25-50 kr? 50-75 kr? 75-100 kr?
Har ingen bestämd och tydlig gräns som du säkert förstår. Men säg att jag ska åka bil jättelångt och tanka innan. Behöver köpa 5 halvliters Red Bull, då åker jag nog till ett ICA(de kan kosta upp mot 30 kr st på mack).

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Yes
2016-04-30, 09:32
Sparar du dem på en bank så kan ju banken handla med dem, men vad för samhällsnytta gör sparade pengar i en madrass eller i ett kassaskåp?
Om det sker på större skala kommer det öka värdet på pengarna som är i rörelse (förutsatt då att staten inte motverkar det). Företagen kan ökar också sin likviditet och blir mer solventa.

Sett över hela ekonomin är det dock omöjligt för alla att göra detta. Vad A sparar är pengar som kommit ur B's besparingar.

Tänk dig ett klassrum där läraren låser dörren och säger åt eleverna att leka marknadsekonomi. Eleverna har bara pengarna de har på fickan och inga nya pengar kan tillföras.
Oavsett hur mycket som köps och säljs kommer mängden pengar och varor vara konstant i klassrummet. Enda sättet att öka det är att producera mer varor. Annars kommer pengar och varor bara byta ägare, där vissa lägger pengarna på hög och andra konsumerar varorna.

För att öka produktionen behövs investeringar i kapitalvaror, dvs varor som används för att producera konsumtionsvaror. Eftersom kapitalvaror är dyra krävs det besparingar för att kunna finansiera det.

Nu kanske någon vill invända att det går att låna till kapitalvaror, eller ta in investerare. Det är dock fortfarande sparade tillgångar, bara att någon annan gjort sparandet.

Sparande är alltså en förutsättning för att ekonomin ska växa.

Yes
2016-04-30, 09:41
Utveckla? Det där är något som jag inte känner igen.
Förutom det jag skrev till filmjölk kan jag tillägga att politiker och ekonomer idag lever i villfarelsen att konsumtion är viktigare än sparande för att öka tillväxten. Det synsättet missar helt varifrån pengar kommer och tar produktion för givet ("om det konsumeras mer kommer det produceras mer", typ).

Frisk
2016-04-30, 10:30
Förutom det jag skrev till filmjölk kan jag tillägga att politiker och ekonomer idag lever i villfarelsen att konsumtion är viktigare än sparande för att öka tillväxten. Det synsättet missar helt varifrån pengar kommer och tar produktion för givet ("om det konsumeras mer kommer det produceras mer", typ).

Ja se bara på Kina.

Frisk
2016-04-30, 10:33
Men jag ser inte varför vi har minusränta bara för att minska värdet på svenska valutan så vi får en konstgjord inflation.

leo1
2018-03-30, 12:56
Vi har olika uppfattningar om 500k eller 1 miljon är mycket. Självklart är det inviduellt.

Förr betalde man 60% av inkomsten till sitt boende. Nu är det 20%. Man får råd med mycket lull lull för dom där 40% :)

r3mpuh
2018-03-30, 13:13
En extra start med bilen kostar också pengar och inte är det miljövänligt att åka en extra sväng för att spara några kronor. Jag stod & hackade fram bilen & asfalten för parkeringsrutan bakom från isberg, med en hammare, ett par timmar mitt i natten vintern som var(ett par gånger). Allt för att jag skulle kunna lyckas dra bilen i dragkroken till den andra parkeringsrutan utan att behöva starta bilen. Man får ju bara stå parkerad i 24h vardagar & man måste ju tänka på miljön!!


Kan man spara 3 kr på Willys vs ICA när man skall handla wienerbröd så går man även 5 km extra för att göra det. Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. (=Köp mera kläder?*jorgen*)

Patriarch K
2018-03-30, 13:20
Kan man spara 3 kr på Willys vs ICA när man skall handla wienerbröd så går man även 5 km extra för att göra det. Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder.

Håller med! Plockade på mig varor på Tempo häromdagen, men insåg sedan att allt var typ 2kr dyrare plus att om jah handlar på hemköp så får man ju bonuspoäng som blir pengar att handla för sedan. Så jag lastade av alla varor i hyllorna igen och gick och handlade på hemköp i stället :d

Angel
2018-03-30, 14:29
Var helt insnöad på ”kupongande” ett tag.

Alkro
2018-03-30, 17:36
Håller med! Plockade på mig varor på Tempo häromdagen, men insåg sedan att allt var typ 2kr dyrare plus att om jah handlar på hemköp så får man ju bonuspoäng som blir pengar att handla för sedan. Så jag lastade av alla varor i hyllorna igen och gick och handlade på hemköp i stället :d

Man får ju dock värdesätta sin egen tid. Om jag vill få ihop pengar är det mer effektivt för mig att jobba en timme extra än att dra iväg till en affär långt bort för att spara pengar.

Patriarch K
2018-03-30, 17:51
Man får ju dock värdesätta sin egen tid. Om jag vill få ihop pengar är det mer effektivt för mig att jobba en timme extra än att dra iväg till en affär långt bort för att spara pengar.

I detta fallet var det en butik på vägen hem. Så förlorade ingen tid förutom den onödiga tid jag spenderade i första butiken!

Starke75an
2018-03-30, 18:18
Man får ju dock värdesätta sin egen tid. Om jag vill få ihop pengar är det mer effektivt för mig att jobba en timme extra än att dra iväg till en affär långt bort för att spara pengar.

Samma här. Jag kan jobba hur mycke jag vill och spara nån krona här och där eller fakturera nån timme mer.

Patriarch K
2018-03-30, 18:57
Samma här. Jag kan jobba hur mycke jag vill och spara nån krona här och där eller fakturera nån timme mer.

I teorin kan jag också göra det. Men jag brukar aldrig orka jobba mer än 7.5h men fakturerar ändå 8 timmar (när jag jobbar 10h fakturerar jag också 8h). Därför kan man ju säga att de där små kronorna sker på arbetstid :d