handdator

Visa fullständig version : Tråden om inkomstdeklarationen


ARMSTARK
2016-04-29, 08:51
På måndag ska den vara inne så dags att börja titta på eländet. Tänkte att det kunde vara bra att ha en tråd där folk kan fråga och ge tips. :)

hahavaffan
2016-04-29, 10:01
Tack för påminnelsen :)

Toni Radanov
2016-04-29, 10:11
va?? trodde folk deklarerat för en månad sen när skiten öppna på webben?

Menar ni allvar med papper alltså? :D Woooaaaat!

fågel
2016-04-29, 10:17
Vad händer om man inte lägger till två fondförsäljningar man gjort? Alla andra affärer på aktie- och fondkontot finns förtryckta men just de här fondförsäljningarna finns av någon anledning inte förtryckta?

hahavaffan
2016-04-29, 10:29
va?? trodde folk deklarerat för en månad sen när skiten öppna på webben?

Menar ni allvar med papper alltså? :D Woooaaaat!Sålt bostadsrätt, var tvungen att leta reda på kvittot för mäklararvodet :cryout:

xodd
2016-04-29, 11:03
Sålt bostadsrätt, var tvungen att leta reda på kvittot för mäklararvodet :cryout:

Har aldrig behövt visa nå kvitto för avdragen för mäklararvodet, men visst, det kan förekomma. Så länge det inte är några onormala siffror så tror jag man är rätt säker utan kvitto också.

hahavaffan
2016-04-29, 11:22
Har aldrig behövt visa nå kvitto för avdragen för mäklararvodet, men visst, det kan förekomma. Så länge det inte är några onormala siffror så tror jag man är rätt säker utan kvitto också.Inte jag heller, men jag kom inte ihåg vad jag betalade :D

ARMSTARK
2016-04-30, 08:42
Räknas skatten man betalar in för aktievinster in i framtida pensionen?

xodd
2016-04-30, 08:50
Räknas skatten man betalar in för aktievinster in i framtida pensionen?

Näe, det skulle jag inte tro (för att inte säga säker). Reavinstskatten går rakt in i subventioner för diverse konstprojekt och genuskunskap för heterogena hens. Det är ju i alla fall så det känns när man skall betala tillbaka i deklarationen :Virro

Minikubik
2016-04-30, 09:02
Förutom resor till och från jobbet, finns det annat man kan dra av för? Fanns tidigare arbetskläder och verktyg till yrket, någon som vet om det fortfarande är godkänt?

Edit; äger inga fastigheter och kan inte styrka dubbelt boende etc

xodd
2016-04-30, 09:19
Förutom resor till och från jobbet, finns det annat man kan dra av för? Fanns tidigare arbetskläder och verktyg till yrket, någon som vet om det fortfarande är godkänt?

Edit; äger inga fastigheter och kan inte styrka dubbelt boende etc

Det är fortfarande godkänt men då räknas framför allt skyddsutrustning in eller kläder som skall skydda mot sådant som inte är normal väderlek.

Saxat från Skatteverket:
Som skyddskläder räknas sådana kläder som har skyddsegenskaper mot frätande ämnen eller mekaniska skador eller mot väta, värme eller kyla som beror på annat än klimatförhållanden. Som skyddsutrustningräknas hjälm, skyddsglasögon, hörselskydd och skor med stålhätta. Den skyddsväst som en polisman använder i tjänsten när det finns risk för skador med skjut- och stickvapen kan också vara avdragsgill.

Minikubik
2016-04-30, 09:24
Det är fortfarande godkänt men då räknas framför allt skyddsutrustning in eller kläder som skall skydda mot sådant som inte är normal väderlek.

Saxat från Skatteverket:
Som skyddskläder räknas sådana kläder som har skyddsegenskaper mot frätande ämnen eller mekaniska skador eller mot väta, värme eller kyla som beror på annat än klimatförhållanden. Som skyddsutrustningräknas hjälm, skyddsglasögon, hörselskydd och skor med stålhätta. Den skyddsväst som en polisman använder i tjänsten när det finns risk för skador med skjut- och stickvapen kan också vara avdragsgill.
Jo det faller sig ju relativt vettigt att man inte kan dra av sina levis jeans och Adidas sneakers, men skyddskläder är ju bra. Tack för hjälpen