handdator

Visa fullständig version : Leg Drive Bänkpress


AntonHA
2016-04-28, 20:54
Lyfter på röven när jag försöker använda leg drive. Har kollat runt lite på youtube och jag ska prova att ha fötterna bredare isär alt. längre bak för att förhindra detta. Men det jag inte hittat svar på är om benen ska vara spända hela tiden eller bara när man trycker upp stången?

LillisJ
2016-04-28, 20:55
Måste du lyfta stjärten är det nog för tungt. Spända hela tiden.

AntonHA
2016-04-28, 20:57
Måste du lyfta stjärten är det nog för tungt. Spända hela tiden.

Kan lyfta vikten även utan leg drive men när jag försöker använda den tekniken så har röven en tendens till att lyfta. Jag har iof bara spänt benen när jag trycker upp stången så det kanske hjälper att spänna hela tiden för att motverka rövlyft

EDIT: För att vara tydlig, jag ska alltså trycka hälarna ned i golvet under hela lyftet?

LillisJ
2016-04-28, 21:06
Hela foten ska vara i golvet hela tiden! Kör inte med endast framfot/tår, jag pajade ryggen så förut. Hela foten i samtidigt som du har dom så långt bak det går utan att hälen lyfter.

AntonHA
2016-04-28, 21:12
Hela foten ska vara i golvet hela tiden! Kör inte med endast framfot/tår, jag pajade ryggen så förut. Hela foten i samtidigt som du har dom så långt bak det går utan att hälen lyfter.

Yes! Men ska jag trycka hälen ned ''genom marken'' (vad jag förstått är leg drive?) under hela lyftet? Tycker att när man kollar på klipp då folk bänkar att det ser ut som att leg drive bara utförs t.ex. efter pausen i pausbänk

LillisJ
2016-04-28, 21:29
Yes! Men ska jag trycka hälen ned ''genom marken'' (vad jag förstått är leg drive?) under hela lyftet? Tycker att när man kollar på klipp då folk bänkar att det ser ut som att leg drive bara utförs t.ex. efter pausen i pausbänk

Så kan man uttrycka det, ja. Givetvis, man spänner mer när det blir högst belastning i rörelsen och därför syns det mer medan man pressar. Slappna inte av dock, håll stjärt och lår spända, det ger stabilitet under hela lyftet.

AntonHA
2016-04-28, 21:39
Så kan man uttrycka det, ja. Givetvis, man spänner mer när det blir högst belastning i rörelsen och därför syns det mer medan man pressar. Slappna inte av dock, håll stjärt och lår spända, det ger stabilitet under hela lyftet.

Ok tack, ska prova det imorn. Låg slappt innan och spände sen för kung och fosterland vid press, var nog inte opti.

LillisJ
2016-04-28, 21:40
:thumbup:

PrimalAeon
2016-04-28, 21:41
Tänk att kraften från benen inte ska upp i höften utan att den skall trycka dig längre bak på bänken, ner i skulderbladen.

MikaelB
2016-04-28, 21:42
Eric Spoto gick igenom detta och mer nyttigt när han var på supertraining(06), kolla upp det klippet det är riktigt bra.

AntonHA
2016-04-28, 21:46
Tänk att kraften från benen inte ska upp i höften utan att den skall trycka dig längre bak på bänken, ner i skulderbladen.

Det hände nån gång när jag provade leg drive (trots tung arbetsvikt) att jag trycktes bak på bänken. Vad är felet då? Att jag inte var tillräckligt tajt?

PrimalAeon
2016-04-28, 21:52
Det hände nån gång när jag provade leg drive (trots tung arbetsvikt) att jag trycktes bak på bänken. Vad är felet då? Att jag inte var tillräckligt tajt?



Du menar att du gled iväg? Då är det nog att du inte riktigt får ner skulderbladen i bänken. Men jag har inget bra svar.

oscarovegren
2016-04-28, 22:17
Knip bänken med vaderna och på så sätt håll kvar röven i bänken

waspen123
2016-04-29, 10:12
Tror inte ens jag kan få röven att lyfta oavsett hur mycket jag försöker, slipa på tekniken kanske :)

Loke
2016-04-29, 10:17
Det hände nån gång när jag provade leg drive (trots tung arbetsvikt) att jag trycktes bak på bänken. Vad är felet då? Att jag inte var tillräckligt tajt?

Det gäller att man har mycket vikt på axlarna som är i kontakt med bänken och att man har kläder som skapar friktion mot bänken. Folk har ju på magnesium på axlarna av det skälet :)

Tror inte ens jag kan få röven att lyfta oavsett hur mycket jag försöker, slipa på tekniken kanske :)

Lite så är jag också, min rumpa trycks in under kroppen. Men samtidigt är det ju så att man naturligtvis vill nudda rumpan så lite som man kan komma undan med och det är nog också så att rörelsen när rumpan åker upp (utan att lämna bänken) i sig kan överföras till stången. Så rätt teknik är helt enkelt balans, så vi vars rumpor snarare trycks ner i bänken gör nog också i viss mån fel... Även om det är ett mindre problematiskt fel. Tror jag :)

svenbanan
2016-04-29, 12:36
Intressant tråd.
Går legdrive alltså ut på att skjuta höften närmare skuldrorna, och alltså skapa lite mer brygga? För mig känns det mer som att jag blir stabilare då jag spänner benen, och därför klarar lite tyngre vikter. Vette tusan om jagfår någon ökad brygga dock. Kanske får kika in lite teknik där...

Guckenn
2016-04-29, 14:23
Intressant tråd.
Går legdrive alltså ut på att skjuta höften närmare skuldrorna, och alltså skapa lite mer brygga? För mig känns det mer som att jag blir stabilare då jag spänner benen, och därför klarar lite tyngre vikter. Vette tusan om jagfår någon ökad brygga dock. Kanske får kika in lite teknik där...

För mig blir det lite både och. Jag försöker att driva all kraft i kroppen mot stången för att bli starkare/stabilare, och då åker höfterna närmare skuldrorna som en bieffekt.

Wormzie
2016-04-29, 14:57
Finns vissa som förespråkar 50% anspänning vid excentrisk fas för att sedan öka till 100% i koncentrisk och få en liten "kick" i botten.

AntonHA
2016-04-29, 15:38
Nyss tillbaka från ett bänkpass och jag lyckades lyfta samma vikter idag utan rövlyft så det känns gött! Var dock riktigt jobbigt i hela kroppen då man låg spänd hela tiden :P