handdator

Visa fullständig version : Kinberg Batra: myndigheter ska kunna göra hembesök hos bidragstagare


blåvitt
2016-04-28, 14:40
... för att försöka få ut fler i arbetslivet. Är det rätt att göra detta i hopp om att det ska ha god effekt eller är det diskriminering av "fattiga" och en kränkning av medborgares personliga integritet? Oanmälda hembesök av myndigheter hos privatpersoner låter som ett obehagligt steg i lagstiftningen, om det ska användas så bör det väl först vara för att reda ut missförhållanden i barnfamiljer osv? Vad tycker ni?

http://www.svd.se/m-hembesok-kravs-for-att-bryta-bidragsberoende

Hövdingen
2016-04-28, 14:43
Vad är syftet? Kontrollera att folk verkligen är fattiga?

blåvitt
2016-04-28, 14:48
Ja det är så jag uppfattar det. En annan del av förslaget är att arbetslösa ska tvingas söka jobb i hela landet istället för i sin närort för att kunna få bidrag. Jag tycker det är helt orimligt.

Gober
2016-04-28, 14:54
Ja det är så jag uppfattar det. En annan del av förslaget är att arbetslösa ska tvingas söka jobb i hela landet istället för i sin närort för att kunna få bidrag. Jag tycker det är helt orimligt.

Har det inte alltid varit så? Hade några få korta kontakter med arbetsförmedlingen för tio år sedan. Vill minnas att de krävde att man sökte jobb i hela landet för att ha rätt till a-kassa. Sen om de verkligen kollade att man sökte alla dessa jobb vet jag inte då jag aldrig varit långtidsarbetslös. Men visst är det orimligt, särskilt om du har familj. Däremot bör det ställas krav, inte bara för att det kostar pengar med bidrag, men för individens bästa. Att hamna i långtidsarbetslöshet kan ju få förödande konsekvenser.

Diomedea exulans
2016-04-28, 15:03
Helt rätt!

Kränkning, my ass. Sitter man och kokar meth hemma när myndigheterna knackar på får man skylla sig själv.

Macroman
2016-04-28, 15:14
Ja det är så jag uppfattar det. En annan del av förslaget är att arbetslösa ska tvingas söka jobb i hela landet istället för i sin närort för att kunna få bidrag. Jag tycker det är helt orimligt.

Så länge man blir försörjd av andra är det rimligt med sådana här regler. Särskilt med tanke på att det kommer stora mängder migranter som direkt kommer att hamna i denna grupp. Det prognosticeras att det kommer vara 1 miljon i bidragsförsörjning år 2020 vilket givetvis är helt bisarrt.

Gerdler
2016-04-28, 15:23
Skitbra. Speciellt det med att man måste söka jobb i hela landet. Folk blir som fastmurade och det bildas ghetton... hela Malmö är ett ghetto. Var där för två veckor sedan, träffade en ekomupp som skulle odla sin egen mat, en vänsterpartist, en flyktingkramare och en enligt egen utsago stolt nazist. Inget man höjer ögonbrynen för nuförtiden men jag tyckte i varje fall att mångkulturen hade gått för långt eftersom det var en och samma person... De behöver flytta från sin inskränkthet och få sina konspirationsteorier utmanade av folk med lite vett bak pannbenet.

Sen om de gör hembesök kan de säkert hitta de som sitter med en sprillans ny TV och röker i sin soffa samtidigt som de kammar hem bidrag för att de är fattiga.

JHilding
2016-04-28, 15:31
Tror inte ni som är för detta hade varit så sugna på det om ni varit i den situationen. Räcker att AF gör ett bättre jobb och har hårdare krav via deras arbetslösprogram. Sen är det väl lätt att ha åsikter om att de skasöka i andra städer.. Kanske inte jättekul att flytta ifrån vänner, familj etc.

Tomten
2016-04-28, 15:38
En stor del av de som är arbetslösa är personer som saknar utbildning eller enbart har gymnasieutbildning.

Det finns inte jobb åt alla människor.

För att söka jobb på annan ort krävs möjlighet att få ett boende på orten. I många städer är det i princip hopplöst att hitta ett boende, speciellt om man är långtidsarbetslös och knappt har råd med mat & boende (inte kan köpa en bostadsrätt eller villa).

Arbetsförmedlingen ersätter resekostnader när man söker jobb på annan ort. Problemet är bara att man inte får de pengarna omgående. Om man lever på existensminimum så kan man ofta inte ligga ute med en 1500~ i kostnader för tur och returbiljetter för tåg eller flyg.

Det finns inte jobb till alla. Det är ett faktum. Arbetsgivare har inte problemet med att inga söker deras jobb, om det inte handlar om branscher där man kräver en högre utbildning. Tror ni verkligen vi skulle få fler personer i jobb bara för att de reser fram och tillbaka i Sverige på arbetsförmedlingens bekostnad?

Baskagge
2016-04-28, 15:42
Sverige håller ju på att bygga upp en ordentlig underklass så det är väl tvunget att strama åt bidragen.

Jag tycker att förslaget är bra eftersom det fuskas väldigt mycket med bidrag.

Tomten
2016-04-28, 15:45
Förövrigt så blir du också en paria om du är långtidsarbetslös eller har haft kortare anställningar.

Är du långtidsarbetslös så arbetsgivaren per automatik tro att det är något fel på dig. Om de hittar en kandidat med liknande meriter som har haft fast anställning löpande, så är det stor risk att man istället väljer den personen.

Har du haft flera kortare anställningar så är risken stor att du får samma bemötande, då man anses vara opålitlig.

Ett Orm
2016-04-28, 15:55
Bra. Det är inget tvång att ta emot bidrag, och har man dem ska man kunna visa att man är berättigad till dem också.

Gerdler
2016-04-28, 15:57
Tror inte ni som är för detta hade varit så sugna på det om ni varit i den situationen. Räcker att AF gör ett bättre jobb och har hårdare krav via deras arbetslösprogram. Sen är det väl lätt att ha åsikter om att de skasöka i andra städer.. Kanske inte jättekul att flytta ifrån vänner, familj etc.
Vadå jag har flyttat från familj/vänner två gånger och ska snart göra det igen. Hade varit kul att få bra lön och jobb och utbildning likaså i närheten av föräldrahemmet men det är få förunnat. Dessutom är det utvecklande.
Det finns inte jobb till alla. Det är ett faktum. Arbetsgivare har inte problemet med att inga söker deras jobb, om det inte handlar om branscher där man kräver en högre utbildning. Tror ni verkligen vi skulle få fler personer i jobb bara för att de reser fram och tillbaka i Sverige på arbetsförmedlingens bekostnad?
Det är sant att det inte finns jobb till alla. Men vi har historiskt stor arbetskraftsbrist i ett Sverige med hög arbetslöshet idag och det är bland annat på grund av att folk är mindre mobila. Det är dock inte bara deras eget fel utan det har med bostadsmarknaden att göra med. Sen är det vissa kompetenser som helt enkelt saknas också men det löser man kanske bäst med utbildning.

Att nån reser lite och hittar ett jobb tidigare är definitivt bra för samhällsekonomin. Man får ju bli kallad till intervju först. Oftast har de redan gjort minst en telefonintervju innan den fysiska intervjun. Så det är sällan att man blir kallad på intervju när man inte har en chans att få jobbet enligt min erfarenhet i varje fall. Kanske branschspecifikt?

Alexton
2016-04-28, 15:57
Jag ser inget fel i att kolla att pengarna verkligen går till en person som söker arbete, även om det går trögt eller om personen jobbar svart vid sidan eller liknande.

När jag bodde i hooden som yngre så var det rätt vanligt att folk arbetade svart i någon kiosk, personlig assistent åt släkting när man egentligen var hemma.
Dessutom kan ju eventuella hembesök visa om personen är deprimerad eller har svårt att ta hand om sig själv.

ps: utvidga det gärna till pensionärer för att kolla att de får den standard de borde ha på olika hem.

JamesD
2016-04-28, 16:23
Ser ständigt drägg som går på bidrag som har det alldeles för bra. Alla förslag som försämrar för fanskapen är positiva.

BelowAverage
2016-04-28, 16:32
Vill man granska var skattepengar försvinner i onödan tycker jag det vore lämpligare att försöka hitta och sätta dit skattesmitare. Lägga onödiga pengar på att se om någon som orkar bemöda sig med att genomgå all skit som arbetsförmedlingen hittar på faktiskt har ont om pengar - ja, förmodligen.
Stort derp på detta, slöseri på resurser. Vem ska utföra alla dessa hembesök? Det är ett ganska stort arbete, vilket är en kostnad...
Dessutom att kräva att människor som har varit utan ordentlig inkomst länge ska kunna flytta genom hela Sverige för ett arbete, då hoppas jag man ser till att stötta dem ekonomiskt nog att ha råd att genomföra denna flytt också för det är ofta varken billigt eller lätt.

Annars är det ju vettigt med krav på motprestation men det kan skötas mer eller mindre bra.
Det klingar rätt illa med allt fler lågbetalada jobb, en mättad arbetsmarknad och att man ska tvingas acceptera vilket jobb som helst, varsomhelst. Hur ofta ska man behöva flytta? Säsongsjobb hit & dit? Ifall företaget i Skövde lägger ned ska man åka till Kalix över sommaren och sen till Gotland, och bekosta flytt själv och det på en låg lön?
Vore ju jäkligt fint för oss som har utbildning och förhoppnings slipper anta rollen av billig och extremt mobil arbetskraft. Så jag ska väl inte klaga :d

Tomten
2016-04-28, 16:35
Förstår inte hur folk kan rösta på att det här är något bra. Vi har redan ett system där arbetssökande måste rapportera i månadsvis om vad de gjort den senaste månaden. Yngre personer (upp till 25) blir också erbjudna att gå ut på arbetspraktik och hamnar i olika arbetsmarknadsprogram.

När man är över 25 så är det mindre koll, men du blir fortfarande erbjuden att ta del i arbetspraktik eller arbetsmarknadsprogram.

När du varit arbetslös i ett år, så är du långtidsarbetslös. Då kan arbetsförmedlingen gå in och betala upp till 80% av lönen första året om du blir erbjuden ett jobb (tror det är upp till 20.000kr). Du får också möjlighet att få en KY-utbildning bekostad av arbetsförmedlingen.

Rolfarsson
2016-04-28, 16:42
Att arbetslösa ska tvingas söka jobb i hela landet är bra korkat, speciellt med den kraftiga bostadsbristen som vi har i landet.

Hövdingen
2016-04-28, 16:42
Vore det inte bättre med medborgarlön? Det måste kosta mycket att behandla alla bidragsansökningar, med tanke på det massiva köttberg av människor som går på bidrag?

Alexton
2016-04-28, 16:43
Förstår inte hur folk kan rösta på att det här är något bra. Vi har redan ett system där arbetssökande måste rapportera i månadsvis om vad de gjort den senaste månaden. Yngre personer (upp till 25) blir också erbjudna att gå ut på arbetspraktik och hamnar i olika arbetsmarknadsprogram.

När man är över 25 så är det mindre koll, men du blir fortfarande erbjuden att ta del i arbetspraktik eller arbetsmarknadsprogram.

När du varit arbetslös i ett år, så är du långtidsarbetslös. Då kan arbetsförmedlingen gå in och betala upp till 80% av lönen första året om du blir erbjuden ett jobb (tror det är upp till 20.000kr). Du får också möjlighet att få en KY-utbildning bekostad av arbetsförmedlingen.

Ja vi har massvis med möjligheter men det påverkar ju fortfarande inte kärnfrågan som de säger som är huvudargumentet för att införa detta.

anvihl
2016-04-28, 16:43
Eftersom det krävs bostadsköer på flera år även i små skitorter är det rätt uteslutet att kunna bara flytta hipp som happ för dom allra flesta. Att sedan lägga ned enorma resurser på att anställa kontrollanter och hela den administrativa delen av det hela kostar ju fan lika mycket resurser som man sparar in på att hitta dom som faktiskt bidragsfuskar.

Tomten
2016-04-28, 16:50
Ja vi har massvis med möjligheter men det påverkar ju fortfarande inte kärnfrågan som de säger som är huvudargumentet för att införa detta.

Åtgärderna tycker jag generellt är ganska ineffektiva. Vet inte hur mer ineffektiva åtgärder kommer lösa problemen.

En stor del av problemet är också kopplat till invandring, speciellt när vi kollar på socialbidragstagarna. Problemet där är väl snarare bristande kunskaper i svenska, bristande utbildning och brist på arbetserfarenhet. Om man inte har någon grundförutsättning att få jobb, så är det inte mycket som hjälper före man ser över grundproblemet.

Gober
2016-04-28, 17:02
Jag tänker att man kanske skulle lägga lite resurser på de stora skattesmitarna som kostar oss väldigt mycket pengar. Och sen borde man skrota arbetsförmedlingen i den form den är nu och satsa på nya och bättre program för att få ut långtidsarbetslösa i arbetslivet. Det finns dock bra möjligheter med erbjudande om KY-utbildningar osv. Men en del projekt för arbetslösa har varit rena katastroffen och inte gett ett skit (förutom i fickan på de bakom projekten).

BelowAverage
2016-04-28, 17:07
Vore det inte bättre med medborgarlön? Det måste kosta mycket att behandla alla bidragsansökningar, med tanke på det massiva köttberg av människor som går på bidrag?

Du är inte särskilt förtjust i att tänka va?

Bärsärk
2016-04-28, 17:12
Att arbetslösa ska tvingas söka jobb i hela landet är bra korkat, speciellt med den kraftiga bostadsbristen som vi har i landet.

Precis, lediga lägenheter som står tomma gör det i städer som folk flyttat ifrån för att det saknas arbete.

Det finns ju en anledning till varför det inte finns bostäder i exempelvis Stockholm.

Hövdingen
2016-04-28, 17:35
Du är inte särskilt förtjust i att tänka va?

Istället för att skriva meningslösa skitinlägg kan du kanske istället söka runt och hitta argument emot det?

Ha en basinkomst som är lägre än socialbidrag besparar oss väldigt mycket pappersarbete.

Hövdingen
2016-04-28, 17:41
Tänk om man kunde ersätta försörjningsstöd, bostadsbidrag och CSN med ett enhetligt stöd och samtidigt slippa alla krångliga behovsprövningar? Ett stöd som i en handvändning gör en hel rad myndigheter överflödiga. I Finland kan detta bli verklighet då social- och hälsovårdsministeriet har börjat samla in idéer för hur basinkomst ska kunna införas.

Fördelen med basinkomst, om den utformas på det sätt som Friedman föreslog, är att man skapar en grundtrygghet samtidigt som systemet underlättar för människor att arbeta, i stället för ett omfattande bidragssystem. Dessutom kan de många bidragssystemen som i dag är behovsprövade och dyra att administrera ersättas. Dagens system leder till svinn, felaktiga beslut och fusk. Varför behålla en enorm offentlig byråkrati när alternativet är ett enkelt och förutsägbart system utan handläggningstider?

Dagens försörjningssystem är skadligt av flera skäl. Den som erhåller stöd kan varken äga kapital, lägenhet eller bil. Tryggheten som bidragssystemet skapar vilar på en falsk grund. Som bidragsmottagare måste du konstant utvärderas och prövas. Det handlar om en sorts offentlig livegenskap där du, månad efter månad, står med mössan i hand.
http://www.gp.se/ledare/cwejman-inf%C3%B6r-basinkomst-i-sverige-1.11605

BelowAverage
2016-04-28, 17:52
Ärligt talat trodde jag att du var sarkastisk och menade motsatsen till vad du skrev. Har fått den uppfattningen om dig sedan tidigare.
Jag tycker det du säger låter vettigt.

Magnus N
2016-04-28, 19:02
Mycket bra om det kollas upp mer noggrant, mindre bra om detta innebär mer byråkrati som ska bekostas med skattepengar, kan vi lika gärna elda upp pengarna på något bål istället, gör lika mycket nytta

Luca Brasi
2016-04-28, 19:16
Ja det är så jag uppfattar det. En annan del av förslaget är att arbetslösa ska tvingas söka jobb i hela landet istället för i sin närort för att kunna få bidrag. Jag tycker det är helt orimligt.
Så var det på det glada 90-talet efter att yuppierna hade bränt ihjäl arbetsmarknaden.

z_bumbi
2016-04-28, 19:16
Har det inte alltid varit så? Hade några få korta kontakter med arbetsförmedlingen för tio år sedan. Vill minnas att de krävde att man sökte jobb i hela landet för att ha rätt till a-kassa. Sen om de verkligen kollade att man sökte alla dessa jobb vet jag inte då jag aldrig varit långtidsarbetslös

Numera får man får rapportera från första månaden vilka jobb och andra åtgärder man utfört och detta går direkt in en databas (eller vad det nu är) så det är lätt att kontrollera. Man kan också bli anvisad att söka jobb i hela landet men det är inte direkt så att inblandade inte förstår problemen med att flytta och AF verkar jobba med en mall med "rimliga avstånd".

Vem ska utföra alla dessa hembesök? Det är ett ganska stort arbete, vilket är en kostnad...

Min första tanke var att det var en bra idé men inte för att kontrollera om någon fuskar utan för att de "kontrollerade" personerna faktiskt får träffa en socialsekreterare och t ex en utredare från AF. Min andra tanke var att det redan nu är brist på socialsekreterare och AF drar ner så vem ska utföra arbetet?

Tomten
2016-04-28, 19:52
Min första tanke var att det var en bra idé men inte för att kontrollera om någon fuskar utan för att de "kontrollerade" personerna faktiskt får träffa en socialsekreterare och t ex en utredare från AF. Min andra tanke var att det redan nu är brist på socialsekreterare och AF drar ner så vem ska utföra arbetet?

Klart som korvspad att det inte finns några resurser för att utföra de här kontrollerna. AF-handläggarna spenderar majoriteten av sin tid med administrativt arbete. När man är över 25 har man uppföljning på sin höjd var tredje månad (ett samtal på drygt 30 minuter, där man gör/uppdaterar handlingsplan) och sen har man en handläggare på nätet också (som tar emot den digitala rapporteringen). Ibland kan det hända att den personen ringer (extremt ovanligt) eller lägger in en anvisning om ett jobb man ska söka (också extremt ovanligt).

Jag har varit långtidsarbetslös när jag var under 25, och är på gränsen till att räknas som det igen. Problemet med arbetsförmedlingen är att man inte kan få någon hjälp att komma vidare före man räknas som långtidsarbetslös... när man väl är långtidsarbetslös, då får man mer möjligheter, och kan få hjälp med utbildning och potentiella arbetsgivare kan få ens anställning subventionerad.

LillisJ
2016-04-28, 19:55
2016 och folk går fortfarande till af :)

Sök jobb själv, ni kommer bli förvånade över hur fort det kan gå om man har ett bra cv och ler mycket. Tror att arbetslösheten hade varit lägre om af lades ned.

blåvitt
2016-04-28, 19:58
2016 och folk går fortfarande till af :)

Sök jobb själv, ni kommer bli förvånade över hur fort det kan gå om man har ett bra cv och ler mycket. Tror att arbetslösheten hade varit lägre om af lades ned.

Asså ursäkta men är inte du typ 16?

LillisJ
2016-04-28, 20:02
Asså ursäkta men är inte du typ 16?

Jo juste, hade glömt bort det *cry*

hugok
2016-04-28, 20:08
Gillar man inte att någon kommer på hembesök till en kan man ju alltid säga upp bidraget.

BelowAverage
2016-04-28, 20:23
Gillar man inte att någon kommer på hembesök till en kan man ju alltid säga upp bidraget.

De kommer inte på hembesök till mig men jag tycker ändå att det är onödigt att lägga mina skattepengar på hembesök. Tankevurpa much?

Gober
2016-04-28, 20:57
2016 och folk går fortfarande till af :)

Sök jobb själv, ni kommer bli förvånade över hur fort det kan gå om man har ett bra cv och ler mycket. Tror att arbetslösheten hade varit lägre om af lades ned.

Du är medveten om att du är så illa tvungen att anmäla dig till AF om du ska vara berättigad A-Kassa när du tex är mellan jobb. Det är inte alla som vill ta första bästa jobbet utan söker de som de är utbildade till och då vill du gärna ha en inkomst.

LillisJ
2016-04-28, 20:59
Du är medveten om att du är så illa tvungen att anmäla dig till AF om du ska vara berättigad A-Kassa när du tex är mellan jobb. Det är inte alla som vill ta första bästa jobbet utan söker de som de är utbildade till och då vill du gärna ha en inkomst.

Det är jag medveten om, menade i syftet att få ett jobb istället för en praktikplats. :)

Gober
2016-04-28, 21:07
Det är jag medveten om, menade i syftet att få ett jobb istället för en praktikplats. :)

Nej det är nog otroligt sällsynt att AF genererar arbeten, därav min åsikt att skrota den nuvarande formen.

LillisJ
2016-04-28, 21:07
Nej det är nog otroligt sällsynt att AF genererar arbeten, därav min åsikt att skrota den nuvarande formen.

Då är vi på samma plan. ;)

hugok
2016-04-28, 21:49
De kommer inte på hembesök till mig men jag tycker ändå att det är onödigt att lägga mina skattepengar på hembesök. Tankevurpa much?

Då har du ju inte bidrag.

Yes
2016-04-28, 23:31
Om det ska vara ett praktiskt förslag mer än ett populistiskt behövs det något mer konkret, där man vägt kostnaderna mot vad man får in.

Det förekommer visserligen en hel del fusk, särskilt genom Försäkringskassan, men det arbetas också med att komma åt det. Samtidigt är det väldigt många som är fattiga.

Att förrätta hos privatpersoner har prövats regelmässigt tidigare, och när det sker som en stående order blir det inte bra. Det blir kostsamt och ineffektivt.
Om det sker vid misstanke om oegentligheter kan det göra viss nytta, men det är förutsatt att det finns handläggare som är kompetenta nog att göra bra bedömningar. Med tanke på att det skulle utgöra en liten del av berörda myndigheters verksamhet blir kostnafsfrågan mer aktuell.

Jag är inte emot förslaget av princip, utan jag tror snarare det är något populistiskt utan adekvat koppling till verkligheten.

Fru Batra får ju dock gärna komma med ett konkret förslag som visar på en faktisk vinst.

Diomedea exulans
2016-04-28, 23:45
AF är nästan universellt hatat på internet. Jag tycker inte det är så kasst. Jag har fått jobb därifrån; nu är jag ju en så fantastisk skribent att jag inte behövde hjälp med CV:t, tillika så charmig att jag gör bra ifrån mig på intervjuer, men de hjälpte mig att hitta jobb att söka.

Det känns iofs ganska bra att jag är ensam om den här åsikten, för det gör mig ju till en gigantisk hipster.

Fortsätt hata ni. Kom ihåg vem som gillade AF innan det var coolt.

Klein
2016-04-29, 01:00
En vuxen människa borde krävas på läkarintyg för att få bidrag. Problem solved.

anvihl
2016-04-29, 04:03
En vuxen människa borde krävas på läkarintyg för att få bidrag. Problem solved.

Och dom som söker alla jobb som finns men inte får något och är friska? Låt dom dö bara?

Klein
2016-04-29, 04:39
Och dom som söker alla jobb som finns men inte får något och är friska? Låt dom dö bara?

De kan vända sig till släkt och vänner, söka sig till frälsningsarmén, eller gå runt och tigga, eller dö om de inte ens ids det.

Gober
2016-04-29, 05:12
De kan vända sig till släkt och vänner, söka sig till frälsningsarmén, eller gå runt och tigga, eller dö om de inte ens ids det.

Kan din åsikt vara färgad utav din självdiagnostiserade diagnos? Inget illa menat, men avsaknad utav empati och förståelse får en att tro att så är fallet.

Visst finns det människor som inte vill arbeta, men många vill men har svårt att få in en fot av olika anledningar, socialt handikappade, fysiskt handikappade, eller okunskap i hur de kan gå till väga för att öka sina chanser. Det måste finnas möjligheter och hjälp för alla de som vill men inte kan/vet hur/vad de ska göra.

anvihl
2016-04-29, 06:06
De kan vända sig till släkt och vänner, söka sig till frälsningsarmén, eller gå runt och tigga, eller dö om de inte ens ids det.

Så naturligt urval även hos människan? Jag vet att du ser ner på människor som inte lyckats i livet och/eller att du tror att alla kan få jobb bara man söker, men du borde fundera på hur dina diagnoser faktiskt påverkar ditt tankesätt istället för att framhäva din åsikt som den enda rätta när du uppenbarligen saknar empati och förståelse för andras situation.

Vill du nu bli den stora tänkaren du så gärna eftertrånar måste du övervinna ditt inskränkta och binära tankesätt och faktiskt gå utanför din egna kropp och försätta dig i andra situationer än din egen, annars kommer du aldrig någonstans.

BelowAverage
2016-04-29, 06:18
Då har du ju inte bidrag.

Ja, och? Har du någon poäng ?
Nej, jag har inte bidrag. Aka man kan vara emot detta förslag utan att gå på bidrag.
Alltså blir det rätt infantilt när du säger att man lika gärna kan säga upp bidraget om man inte vill ha hembesök.
Poängen är att hembesöken antagligen skulle kosta mer än de ger. Men om du tycker det är något slags självändamål så sure.

Klein
2016-04-29, 06:21
Visst finns det människor som inte vill arbeta, men många vill men har svårt att få in en fot av olika anledningar, socialt handikappade, fysiskt handikappade, eller okunskap i hur de kan gå till väga för att öka sina chanser. Det måste finnas möjligheter och hjälp för alla de som vill men inte kan/vet hur/vad de ska göra.

Därav läkarintyg för att få bidrag.

Blott okunskap i hur man går till väga är inte en godtagbar ursäkt i dagens informationssamhälle.

Klein
2016-04-29, 06:31
Så naturligt urval även hos människan? Jag vet att du ser ner på människor som inte lyckats i livet och/eller att du tror att alla kan få jobb bara man söker, men du borde fundera på hur dina diagnoser faktiskt påverkar ditt tankesätt istället för att framhäva din åsikt som den enda rätta när du uppenbarligen saknar empati och förståelse för andras situation.

Jag ser inte ner på någon som inte lyckats i livet. Min egen far är förtidspensionerad alkoholist och jag har spenderat mycket tid med honom och hans socialfall till bekanta. Vad det här handlar om är att det högst troligt skulle bli fart på folk som endast lider av lättja om alternativet till att jobba var att bli en börda för familj och vänner eller stå och tigga utanför ica. Och även om man inte får något jobb så finns ju möjligheten att skaffa sig lämpliga kvalifikationer nästan gratis. Eller starta eget.

r1kkie
2016-04-29, 07:04
AF borde inte få heta AF längre, för inte fan förmedlar dem några arbeten. *mini

4623
2016-04-29, 07:35
AF borde inte få heta AF längre, för inte fan förmedlar dem några arbeten. *mini

De byggde en hemsida för 100 miljoner. Så några jobb har de allt förmedlat.

Yes
2016-04-29, 07:57
En vuxen människa borde krävas på läkarintyg för att få bidrag. Problem solved.
Fusket är iof ett stort problem i bidragssystemet, och det finns gott om läkare som hjälper till att fixa intyg.

Klein
2016-04-29, 08:39
Fusket är iof ett stort problem i bidragssystemet, och det finns gott om läkare som hjälper till att fixa intyg.

Om intyg skrivs ut med läkarlicensen som insats så kanske det skulle göras med bättre omdöme.

Yes
2016-04-29, 09:14
Om intyg skrivs ut med läkarlicensen som insats så kanske det skulle göras med bättre omdöme.
Falska intyg sker redan med läkarlegitimationen som insats. Problemet är bara att det är svårt att leda i bevis. Ta en diffus diagnos, i samförstånd med patienten såklart, och skriv lite hittepå i journalen. Det blir svårt att komma åt.
Det blir svårt även när berörda myndigheter upptäcker att Dr. Kvack skriver tveksamma intyg och har misstänkt många patienter med fibromyalgi.

För att komma åt fusket behövs det folk som jagar fuskarna (vilket det finns) och hembesök hade kunnat underlätta. Det blir dock en fråga om kostnad mot vinst.

Macroman
2016-04-29, 09:29
Tror inte ni som är för detta hade varit så sugna på det om ni varit i den situationen. Räcker att AF gör ett bättre jobb och har hårdare krav via deras arbetslösprogram. Sen är det väl lätt att ha åsikter om att de skasöka i andra städer.. Kanske inte jättekul att flytta ifrån vänner, familj etc.

Det är klart det inte är kul. Det ska inte heller vara kul att bli försörjd av andra.

Problemet är att det finns många freeriders som utnyttjar systemet vilket drabbar de som behöver det mest. Det är det som är det sämsta med detta system tycker jag.

phattrance
2016-04-29, 09:39
Det kommer alltid finnas folk som utnyttjar systemet. Bättre att köra med medborgarlön och sedan plocka bort alla extra utgifter som kommuner genererar. Sjukt mycket pengar som försvinner pga byråkrati och dåliga upphandlingar etc

Yes
2016-04-29, 10:01
Det kommer alltid finnas folk som utnyttjar systemet. Bättre att köra med medborgarlön och sedan plocka bort alla extra utgifter som kommuner genererar. Sjukt mycket pengar som försvinner pga byråkrati och dåliga upphandlingar etc
Det skulle utrota alla låglönejobb och kraftigt öka priserna på vissa varor och tjänster.

Diomedea exulans
2016-04-29, 10:12
Det skulle utrota alla låglönejobb

Menar du då medborgarlön som alla får, eller bara som folk utan inkomst får? För om det är det förstnämnda så hade väl folk fortsatt jobba, för att få pengar utöver medborgarlönen?

Loke
2016-04-29, 10:12
Det skulle utrota alla låglönejobb och kraftigt öka priserna på vissa varor och tjänster.

Hur då? Medborgarlön är ju snarare en metod för att tvinga folk att ta låglönejobb. Alla får 1000 kr i månaden av staten, i övrigt 0 bidrag. Toknyliberalt.

Klein
2016-04-29, 10:18
Falska intyg sker redan med läkarlegitimationen som insats. Problemet är bara att det är svårt att leda i bevis. Ta en diffus diagnos, i samförstånd med patienten såklart, och skriv lite hittepå i journalen. Det blir svårt att komma åt.
Det blir svårt även när berörda myndigheter upptäcker att Dr. Kvack skriver tveksamma intyg och har misstänkt många patienter med fibromyalgi.

För att komma åt fusket behövs det folk som jagar fuskarna (vilket det finns) och hembesök hade kunnat underlätta. Det blir dock en fråga om kostnad mot vinst.

Det kanske kan närma sig en lösning genom en väldigt specifik lista på vilka typer av handikapp som är kvalificerade samt kräva intyg från två oberoende läkare.

Yes
2016-04-29, 10:19
Menar du då medborgarlön som alla får, eller bara som folk utan inkomst får? För om det är det förstnämnda så hade väl folk fortsatt jobba, för att få pengar utöver medborgarlönen?
Medborgarlön innebär väl ändå att alla medborgare får en viss summa. Annars är det någon form av bidrag.

Hur då? Medborgarlön är ju snarare en metod för att tvinga folk att ta låglönejobb. Alla får 1000 kr i månaden av staten, i övrigt 0 bidrag. Toknyliberalt.
Han skrev det som ett alternativ till dagens bidrag, och i det fallet behöver det vara tillräckligt för att det ska gå att leva på.

Gerdler
2016-04-29, 10:25
Ser ständigt drägg som går på bidrag som har det alldeles för bra. Alla förslag som försämrar för fanskapen är positiva.
+1

Känner ett dussin sånna här människor som i omgångar levt på samhällets naivitet och levt gott på det.
Vill man granska var skattepengar försvinner i onödan tycker jag det vore lämpligare att försöka hitta och sätta dit skattesmitare. Lägga onödiga pengar på att se om någon som orkar bemöda sig med att genomgå all skit som arbetsförmedlingen hittar på faktiskt har ont om pengar - ja, förmodligen.

Varför ska det ena utesluta det andra. Ingen som föreslagit att vi inte ska jobba för att stoppa skattesmitarna. Om vi minskar utgifterna och ökar intäkterna så kan vi ju kanske sänka skatten en del också så att folk har mindre drivkraft att skattefuska.
De kan vända sig till släkt och vänner, söka sig till frälsningsarmén, eller gå runt och tigga, eller dö om de inte ens ids det.
+1
Gillar dig i denna diskussionen, progressiva idéer.
Så naturligt urval även hos människan? Jag vet att du ser ner på människor som inte lyckats i livet och/eller att du tror att alla kan få jobb bara man söker, men du borde fundera på hur dina diagnoser faktiskt påverkar ditt tankesätt istället för att framhäva din åsikt som den enda rätta när du uppenbarligen saknar empati och förståelse för andras situation.
Klart som korvspad att vi ska ha ett naturligt urval även hos människan. Problemet idag är ju snarare tvärtom, de som är anpassade för att leva i vårt samhälle och gör vad de ska dvs utbildar sig, startar/driver företag och/eller jobbar hårt har inte tid att skaffa mer än 1-2 barn. Samtidigt så skaffar de mindre lämpade 6 ungar! vänta 10000 år och se om det gör bra saker för det mänskliga genomet.
Om intyg skrivs ut med läkarlicensen som insats så kanske det skulle göras med bättre omdöme.
+1
Det skulle utrota alla låglönejobb och kraftigt öka priserna på vissa varor och tjänster.
Om man lägger den på riktigt låg nivå och ger den till alla, även de som har jobb så har man inte detta problemet. Varför skulle man inte längre vara medborgare bara för man fått jobb? :smash:
Nu är jag inte direkt för medborgarlön men jag ser inte din invändning som vettig. Jag tror det skulle kosta på tok för mycket och risken är att det bara skulle bli mer progressivitet i skatterna och därmed nettoinkomsterna vilket skull minska gini-koefficienten ännu mer och således förstöra den sista uns av drivkraft som finns kvar att jobba hårdare, satsa på karriären, starta eget, utbilda sig osv.

Yes
2016-04-29, 10:27
Det kanske kan närma sig en lösning genom en väldigt specifik lista på vilka typer av handikapp som är kvalificerade samt kräva intyg från två oberoende läkare.
Den listan blir svår att göra om den ska vara rättvis och det går fortfarande att ljuga om patientens handikapp. Att läkarna är oberoende är svårt att kontrollera, samtidigt som Dr. Kvack och Dr. Salvare mycket väl kan känna varandra.

Klein
2016-04-29, 10:29
Den listan blir svår att göra om den ska vara rättvis och det går fortfarande att ljuga om patientens handikapp. Att läkarna är oberoende är svårt att kontrollera, samtidigt som Dr. Kvack och Dr. Salvare mycket väl kan känna varandra.

Så vad är din lösning på bidragsproblemet? Inga bidrag alls?

blåvitt
2016-04-29, 11:58
Så vad är din lösning på bidragsproblemet? Inga bidrag alls?

När en eld ska släckas brukar det funka bättre att spruta vatten på det som brinner än på lågorna.

Yes
2016-04-29, 12:00
Så vad är din lösning på bidragsproblemet? Inga bidrag alls?
Ja, på lite längre sikt iaf (succesiv avveckling av bidragssystemet).

Nog för att regler och byråkrati kan förbättras, men det är systemet i sig som är problemet. Vi har myndigheter som Försäkringskassan vars främsta uppgift är att betala ut pengar till folk.
Det kommer alltid finnas folk som utnyttjar systemet samtidigt som kostnaderna ökar desto hårdare man jobbar mot det. För myndigheternas del blir det också mer som ett nödvändigt ont att försöka stoppa fusket. Man måste liksom jobba mot sig själv; å ena sidan betala ut pengar och å andra sidan granska besluten och stoppa fusk/felaktiga utbetalningar.

Yes
2016-04-29, 12:04
Om man lägger den på riktigt låg nivå och ger den till alla, även de som har jobb så har man inte detta problemet. Varför skulle man inte längre vara medborgare bara för man fått jobb? :smash:
Nu är jag inte direkt för medborgarlön men jag ser inte din invändning som vettig. Jag tror det skulle kosta på tok för mycket och risken är att det bara skulle bli mer progressivitet i skatterna och därmed nettoinkomsterna vilket skull minska gini-koefficienten ännu mer och således förstöra den sista uns av drivkraft som finns kvar att jobba hårdare, satsa på karriären, starta eget, utbilda sig osv.
Har du redan börjat med fredagsgroggen? På det första, se mitt svar till Loke. Vad gäller resten ser jag ingen koppling alls till det jag skrivit. Vem är det du försöker argumentera mot?

Klein
2016-04-29, 12:20
Ja, på lite längre sikt iaf (succesiv avveckling av bidragssystemet).

Nog för att regler och byråkrati kan förbättras, men det är systemet i sig som är problemet. Vi har myndigheter som Försäkringskassan vars främsta uppgift är att betala ut pengar till folk.
Det kommer alltid finnas folk som utnyttjar systemet samtidigt som kostnaderna ökar desto hårdare man jobbar mot det. För myndigheternas del blir det också mer som ett nödvändigt ont att försöka stoppa fusket. Man måste liksom jobba mot sig själv; å ena sidan betala ut pengar och å andra sidan granska besluten och stoppa fusk/felaktiga utbetalningar.

Jag har egentligen inget emot att de offentliga bidragen försvinner helt. Det är ganska troligt att privata välgörenhetsorganisationer kommer att fylla ut vakuumet efter det offentliga bidragssystemets upplösning. Vilket är både mer etiskt och effektivt.

Luca Brasi
2016-04-29, 12:22
Jag har egentligen inget emot att de offentliga bidragen försvinner helt. Det är ganska troligt att privata välgörenhetsorganisationer kommer att fylla ut vakuumet efter det offentliga bidragssystemets upplösning. Vilket är både mer etiskt och effektivt.
Funkar bra i Rumänien.

Yes
2016-04-29, 12:30
Jag har egentligen inget emot att de offentliga bidragen försvinner helt. Det är ganska troligt att privata välgörenhetsorganisationer kommer att fylla ut vakuumet efter det offentliga bidragssystemets upplösning. Vilket är både mer etiskt och effektivt.
Helt enig.

Funkar bra i Rumänien.
Rumänien som är en sådan förebild vad gäller politik...

Luca Brasi
2016-04-29, 12:58
Hur många procent av er inkomst kommer ni att donera till välgörenhet?

4623
2016-04-29, 13:11
noll, det lämnar jag åt sossarna

Macroman
2016-04-29, 13:20
Hur många procent av er inkomst kommer ni att donera till välgörenhet?

Jag skulle lätt donera en del om vi fick en regressiv låg skatt på runt 10-20 %. Säg 1000/månad kanske mer.

filmjölk
2016-04-29, 15:53
Jag tycker att det är uselt när förslaget kommer från moderaterna. Man behöver inte vara särskilt smart för att räkna ut att dessa hembesök och tvångsarbete trots sjukdom nästan uteslutande kommer drabba ursprungsbefolkningen. Ungefär som försäkringskasseskandalerna, där svårt sjuka svenskar piskades upp ur dödsbädden för att tvingas iväg till jobbet, ersättningarna myglades bort och/eller hetsade de sjuka till självmord.

Baan
2016-04-29, 17:12
Spontant vill man ju såklart inte ha folk som utnyttjar systemet men om det är värt mödan, tveksamt.

Som någon nämnde är en förenkling av systemet i form av medborgarlön en väg att gå. Man förenklar utdelning av statlig vinst :)

Rent principiellt och på en global nivå finns pengar att hämta hos dem få som kontrollerar en stor del av alla resurser, inte hos fattiglapparna.

shut teh face
2016-04-29, 17:50
Jag betalar gärna extra mycket skatt om det går åt att sätta dit fuskare.

olwe
2016-04-29, 18:20
Orimligt och feltänkt. Typisk utspel som låter bra på utsidan men helt faller ihop om man själv arbetat inom dessa system. Dessutom gör redan försörjningsstöd hembesök så det är inget "nytänk". Skulle man göra det på stor skala/kolla alla som tar försörjningsstöd så skulle man behöva anställa många tusentals socialtjänstarbetare. Men vill man utöka den offentliga sektorn och skapa mer övervakning och kontroll så låter det bra.

Krav på att leta jobb i hela landet ställer redan a-kassan genom Arbetsförmedlingen (som agerar kontrollant). Låt dem sköta det istället om man vill ha den kontrollen istället för att ge samma uppdrag till flera myndigheter (dubbelarbete).

Eller (som redan nämnt) gå åt andra hållet och dra ner på kontrollen helt och skapa medborgarlön istället.

Två alternativ här. Antingen har Moderaterna ingen koll alls på hur vårt offentliga arbete ser ut nära golvet eller så fiskar de röster hos förbannade personer som bara är allmänt frustrerade och vill hata lite.

hugok
2016-05-01, 20:38
Ja, och? Har du någon poäng ?
Nej, jag har inte bidrag. Aka man kan vara emot detta förslag utan att gå på bidrag.
Alltså blir det rätt infantilt när du säger att man lika gärna kan säga upp bidraget om man inte vill ha hembesök.
Poängen är att hembesöken antagligen skulle kosta mer än de ger. Men om du tycker det är något slags självändamål så sure.

Då missuppfattade du mitt inlägg. Det var riktat emot att folk skulle tycka att det är kränkande att få hembesök. Jag har svårt att se att ett sånt förslag skulle gå igenom utan någon slags ekonomisk kalkyl.