View Full Version : Seg i benen...
Alcazara
19-04-2004, 08:58
Jag har kännt mig "trött" i benen en längre tid nu, typ 2 månader. För övrigt så är jag hur pigg som helst, det är bara benen. Varje dag känns det som om jag har kört ett riktigt hårt benpass dagen före...
Nu var det exakt 2 veckor sedan jag körde ett benpass, och en vecka sedan jag körde HIIT, men känslan finns dock kvar.
Konstigt nog så kan jag köra riktigt hård benträning ändå om jag vill, trots detta. Vad kan det vara? Förstadium till överträning?
Tacksam för svar!!!
Själv blir jag förbannat "trött" i benen om jag har suttit framför datorn hela dagen. Det jag menar är att jag får en trötthetskänsla i benen om jag inte använder dem någonting.
Det kanske är så att du bara sitter framför datorn och väntar på att tröttheten ska försvinna? Ut och rör på dig och testa ;)
Originally posted by Alcazara
Jag har kännt mig "trött" i benen en längre tid nu, typ 2 månader. För övrigt så är jag hur pigg som helst, det är bara benen. Varje dag känns det som om jag har kört ett riktigt hårt benpass dagen före...
Nu var det exakt 2 veckor sedan jag körde ett benpass, och en vecka sedan jag körde HIIT, men känslan finns dock kvar.
Konstigt nog så kan jag köra riktigt hård benträning ändå om jag vill, trots detta. Vad kan det vara? Förstadium till överträning?
Tacksam för svar!!!
Deff?
Testa att vila hela kroppen från all hård träning en vecka eller mer men rör på dig i övrigt, dvs inte intervallträning men gå ut och gå promenader eller liknande (Inte deffpromenad utan att gå och strosa.).
King Grub
19-04-2004, 10:56
Se till att få i dig ordentligt med snabba kolhydrater efter kondispassen, inte någon banan eller liknande mängd, så du får bra återhämtning och glykogeninlagring i lårmuskulaturen.
Alcazara
19-04-2004, 12:25
Z-bumbi: Grejen är att jag har nyss haft en viloperiod på 9 dagar, och trodde det skulle gå över då. Det kanske har med kosten att göra...? Har nog inte fått tillräckligt med kolhydrater, så jag ska se över det!!
King Grub: Jag har också tänkt på att kanske öka de snabba kolisarna efter träningen något (tar nu 1g per 1kg) för glykogeninlagring. Och då speciellt efter benpass och konditionsträning!!
Vir: Nja det är nog snarare tvärtom i så fall tror jag, rör mig ganska mycket.
Tack ska ni ha grabbar!!!
Jag har också tänkt på om jag kanske kör ben FÖR hårt rent av, har legat på 8 reps och 3-4 set per övning...kanske är det bättre att lägga mig på 12-15 reps??
King Grub
19-04-2004, 13:12
Jag har också tänkt på om jag kanske kör ben FÖR hårt rent av, har legat på 8 reps och 3-4 set per övning...kanske är det bättre att lägga mig på 12-15 reps??
8-reppare är inte speciellt tungt, och 12-15 reps till failure ger snarare större utmattning och glykogentömning än mindre.
Alcazara
19-04-2004, 13:23
Originally posted by King Grub
8-reppare är inte speciellt tungt, och 12-15 reps till failure ger snarare större utmattning och glykogentömning än mindre.
Ok, så med andra ord så bör jag fortsätta på 8, men lägga till ordentligt med snabba kolisar!!!???
King Grub
19-04-2004, 13:25
Originally posted by Alcazara
Ok, så med andra ord så bör jag fortsätta på 8, men lägga till ordentligt med snabba kolisar!!!???
Var inte så fixerad vid ett visst repsantal. Variation förnöjer. Jag brukar variera mig mellan 3 och 15+ reps och ser bara positiva saker med att inte alltid köra samma antal reps.
Men prova att höja kolhydratintaget och se vad som händer. Hård träning kräver bränsle!
Alcazara
19-04-2004, 13:27
Originally posted by King Grub
Var inte så fixerad vid ett visst repsantal. Variation förnöjer. Jag brukar variera mig mellan 3 och 15+ reps och ser bara positiva saker med att inte alltid köra samma antal reps.
Men prova att höja kolhydratintaget och se vad som händer. Hård träning kräver bränsle!
Japp, ska ske!!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.