handdator

Visa fullständig version : Feedback på marklyft


Wal
2016-04-28, 12:51
Hej kollo!

Har stundtals haft problem med ländryggen vid marklyft. Har läst och sett massor av videos och misstänker att jag lyfter för mycket med benen och/eller i kombination med felaktig tajming mellan överkropp/ben vilket gör att knäna kommer i vägen. Skulle därför uppskatta lite feedback på min form:)

https://www.youtube.com/watch?v=hwqEvrAx6rM&feature=youtu.be

delta_mats
2016-04-28, 13:00
Ser inte alls förskräckligt ut. Du kan prova vinkla ut fötter och knän lite så kommer knäna lite ur vägen för stången. Upplever också att det är lättare att spänna röven om fötterna pekar lite utåt istället för rakt fram. Vet inte om det spelar någon roll på riktigt dock.

Wal
2016-04-28, 13:08
Ser inte alls förskräckligt ut. Du kan prova vinkla ut fötter och knän lite så kommer knäna lite ur vägen för stången. Upplever också att det är lättare att spänna röven om fötterna pekar lite utåt istället för rakt fram. Vet inte om det spelar någon roll på riktigt dock.
Tack för tipset, känns som att knäna är onödigt mycket i vägen, så ska absolut testa det!

Loka
2016-04-30, 07:45
Jag är själv ingen expert men om man går efter Rippetoes instruktion ska nog stången närmare smalbenen i lyftet, över mitten av fot i start.

Rahf
2016-04-30, 11:52
Ja, stången ska kyssa benet under start och utförande av ett marklyft, däremot ska den inte grovhångla och börja bitas.

Jag tycker du ska göra en trådsökning där du enbart söker "thread titles only" och använder sökordet "marklyft". Du kommer garanterat hitta ett helt arkiv trådar, där precis samma frågor besvarats ad nauseum. Ge gärna läsningen och sökandet mer tid än 15 minuter.

Matsa
2016-04-30, 12:24
Det ser ok ut, jag tycker att du verkar ha stången lite långt ifrån dig och du skulle kunna ha mindre bråttom mellan repetitionerna. Låt stången vila på marken ett kort ögonblick innan du drar igen. Sen tycker jag att kameran verkar vriden, det gör det svårare att ge korrekt feedback så undvik det.