handdator

Visa fullständig version : Formcheck Mark+Böj


oskidur
2016-04-28, 11:55
Formcheck (https://www.youtube.com/watch?v=aZTjn7CnnDs&feature=youtu.be) - YT

Har precis börjat köra lite mer böjar och marklyft.

Vad kan jag förbättra, gärna konstruktiv kritik som jag kan bygga vidare på.

Jag upplever att min mark är ganska kass, jag är väldigt tight i hamstrings men vet inte riktigt något konkret som hjälper just det. Försöker komma ihåg att stretcha men det brukar bli att jag glömmer.

Knäböjen vet jag inte riktigt, knäna faller in en del..


Tack på förhand.

Brofessorn
2016-04-28, 12:04
Videoklippet är privat, försök att göra det olistat eller publikt för att vi ska kunna se det.

oskidur
2016-04-28, 12:12
Videoklippet är privat, försök att göra det olistat eller publikt för att vi ska kunna se det.

Fixat min herre.

kvarnis
2016-04-28, 12:41
Om du "precis börjat" med knäböj och marklyft kanske du inte ska köra så nära ditt 1RM som du gör i klippen.

Skulle även testa köra marklyft i strumpor, dom där skorna kan mycket väl bidra till din dåliga hållning i ländryggen.

oskidur
2016-04-28, 12:43
Om du "precis börjat" med knäböj och marklyft kanske du inte ska köra så nära ditt 1RM som du gör i klippen.

Skulle även testa köra marklyft i strumpor, dom där skorna kan mycket väl bidra till din dåliga hållning i ländryggen.

Ska pröva nästa pass barfota, nä jag håller med om att man inte bör ligga så nära ett 1rm. Men skulle mest se hur formen va på ett personbästa försök. Målet i år är förövrigt 180kg.

Tack för ditt svar :)

delta_mats
2016-04-28, 12:55
Ditt mål bör vara att få till snygga lyft istället för att lägga mer vikt på stången, först och främst.
Sluta stressa och hafsa lyften. Se till att komma i rätt startposition och låt bli att rycka och slita dig ur position som du gör nu. Mitt råd är att plocka av vikt och nöta teknik på lägre vikter.

oskidur
2016-04-28, 13:02
Ditt mål bör vara att få till snygga lyft istället för att lägga mer vikt på stången, först och främst.
Sluta stressa och hafsa lyften. Se till att komma i rätt startposition och låt bli att rycka och slita dig ur position som du gör nu. Mitt råd är att plocka av vikt och nöta teknik på lägre vikter.

Okej, tack för ditt svar. Det kanske vore det bästa att ge upp mitt mål om 4 plattor. Var föreslår du att jag börjar nöta teknik? 60kg? 40?

delta_mats
2016-04-28, 13:07
Okej, tack för ditt svar. Det kanske vore det bästa att ge upp mitt mål om 4 plattor. Var föreslår du att jag börjar nöta teknik? 60kg? 40?

Runt 100 kanske.

oskidur
2016-04-28, 13:25
Runt 100 kanske.

Ok, ska pröva nästa gång.

paropirat
2016-04-28, 13:33
Kör du någon specifik uppvärmning? Om inte, så kan nog lite dynamisk rörlighetsträning hjälpa. Finns många bra varianter att värma upp med, googla!

oskidur
2016-04-28, 13:35
Kör du någon specifik uppvärmning? Om inte, så kan nog lite dynamisk rörlighetsträning hjälpa. Finns många bra varianter att värma upp med, googla!

Ska kolla upp genast, tack.

mattilainen
2016-04-28, 13:41
i marklyften tycker jag det ser ut som du får raka ben tidigare än ryggen kommer upp. Du sträcker alltså ut bena först, sen lyfter du resten med ryggen. Försök att tima detta så när stången går över knät så skjuter du fram höften istället för att "lyfta" vikten med ryggen som du gör. Så ryggen ska vara i rakt läge när du har raka ben, inte senare.

knäböjen ser bra ut i ryggen av det man kan se bakifrån men tänk på knäna. Du går ner med knäna utåt och när du vänder så pressar du ihop knäna mot mitten. Detta kan bli en belastning som man kanske inte vill åt. Så tänk på att knäna ska inte röra sig så mycket i sidled som du gör, utan vara mer stabila och mer gå "rakt" genom hela lyftet. Antingen tränar du på att placera fötterna som du har i början av lyftet och tänker på att trycka ut knäna när du vänder vikten nere i lyftet eller så sätter du fötterna mer rakt från början och helt enkelt har mindre bredd mellan fötterna. Fötterna och knäna ska följa varandras riktning.

oskidur
2016-04-28, 14:11
i marklyften tycker jag det ser ut som du får raka ben tidigare än ryggen kommer upp. Du sträcker alltså ut bena först, sen lyfter du resten med ryggen. Försök att tima detta så när stången går över knät så skjuter du fram höften istället för att "lyfta" vikten med ryggen som du gör. Så ryggen ska vara i rakt läge när du har raka ben, inte senare.

knäböjen ser bra ut i ryggen av det man kan se bakifrån men tänk på knäna. Du går ner med knäna utåt och när du vänder så pressar du ihop knäna mot mitten. Detta kan bli en belastning som man kanske inte vill åt. Så tänk på att knäna ska inte röra sig så mycket i sidled som du gör, utan vara mer stabila och mer gå "rakt" genom hela lyftet. Antingen tränar du på att placera fötterna som du har i början av lyftet och tänker på att trycka ut knäna när du vänder vikten nere i lyftet eller så sätter du fötterna mer rakt från början och helt enkelt har mindre bredd mellan fötterna. Fötterna och knäna ska följa varandras riktning.

Yes, ska tänka på det.

Tack för svaret :)

Aliaas
2016-04-28, 19:34
Helt off topic men jävlar va bra du ser ut jämfört med bilderna jag sett i journalen ahaha :D (no homo)

oskidur
2016-04-28, 20:12
Helt off topic men jävlar va bra du ser ut jämfört med bilderna jag sett i journalen ahaha :D (no homo)

Haha, tack antar jag. Du snackade vett i mig för drygt ett år sedan. :)

Ozziking
2016-04-28, 20:28
Y1IGeJEXpF4

bs_Ej32IYgo

BH11j4kSQ8E

4b4_ZT0yB1I

jEy_czb3RKA

Bra videos :)

Rolfarsson
2016-04-28, 21:23
Om du värderar din rygghälsa så bör du snarast sänka vikterna och lära dig att lyfta med en neutral rygg och i böjen så bör du arbeta på att hålla ute knäna.

oskidur
2016-04-28, 21:55
Y1IGeJEXpF4

bs_Ej32IYgo

BH11j4kSQ8E

4b4_ZT0yB1I

jEy_czb3RKA

Bra videos :)

Oh, allan.

oskidur
2016-04-28, 21:57
om du värderar din rygghälsa så bör du snarast sänka vikterna och lära dig att lyfta med en neutral rygg och i böjen så bör du arbeta på att hålla ute knäna.

yolo.

:)

Rahf
2016-04-28, 22:09
Marklyft, vad jag ser just nu:

Du hittar inte en bra startposition där det är drag i hamstring och kroppen är hård. Istället är det lite av en halvmesyr där du böjt dig ned sen försökt räta upp dig innan draget kommer.

Tänk hellre så här inför starten: Ställ dig tätt mot stången, dra in grymt mycket luft och fatta sen greppet, för att därefter dra dig ned mot stången. Det ska inte vara bekvämt eller möjligt att sitta en längre tid i en stabil bottenposition, och en del av stångens vikt ska redan ligga i händerna-- Alan uttrycker det bättre med engelskans "pulling out the slack of the bar".

Böj: Det lilla jag kan se just nu:

Kontrollera den excentriska (nedåtgående) fasen lite mer. Risken finns att du måste parera vikten om balansen hamnar lite snett, och med den hastigheten är du rökt på tunga vikter. (Ge oss gärna en film med sidvy).

Du taggar till bra inför lyften, och den fokuseringen är nyttig. Men våga släppa den om du ska nöta teknik på lättare vikter. Då kan hjärnan vara med och vara extra känslig för kroppens olika signaler som säger bra, konstigt, obalanserat, osv, osv.

Rolfarsson
2016-04-28, 23:31
yolo.

Ja, och tro mig, det vill du inte gå igenom begränsad och med ryggsmärtor.

Ozziking
2016-04-29, 08:00
yolo.

:)

Det där är jävligt nonchalant av dig. Särskilt eftersom du redan haft ont i ryggen sedan tidigare.

Om du ändå har den inställningen varför bryr du dig då om formcheck i lyften?

Och nej det är inte "yolo". Ryggen ska bära dig hela livet, du har bara en. Ta väl hand om den om du inte vill hamna i samma träsk som du var innan.

Rahf
2016-04-29, 08:16
yolo.

:)

Nu kanske du skämtar, men jag klistrar in den här länken i förebyggande syfte. Den är alltid det första jag tänker på i såna här situationer. Andemeningen är inte en fullträff på dig, men nära nog.

Att passera alla gränser...och sen försvinna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25880&highlight=att+passera+alla+gr%E4nser)

oskidur
2016-04-29, 08:19
Ja, och tro mig, det vill du inte gå igenom begränsad och med ryggsmärtor.

Jag ber om ursäkt om det var nonchalant av mig, budskapet gick fram.

Trevlig helg.

oskidur
2016-04-29, 08:24
Marklyft, vad jag ser just nu:

Du hittar inte en bra startposition där det är drag i hamstring och kroppen är hård. Istället är det lite av en halvmesyr där du böjt dig ned sen försökt räta upp dig innan draget kommer.

Tänk hellre så här inför starten: Ställ dig tätt mot stången, dra in grymt mycket luft och fatta sen greppet, för att därefter dra dig ned mot stången. Det ska inte vara bekvämt eller möjligt att sitta en längre tid i en stabil bottenposition, och en del av stångens vikt ska redan ligga i händerna-- Alan uttrycker det bättre med engelskans "pulling out the slack of the bar".

Böj: Det lilla jag kan se just nu:

Kontrollera den excentriska (nedåtgående) fasen lite mer. Risken finns att du måste parera vikten om balansen hamnar lite snett, och med den hastigheten är du rökt på tunga vikter. (Ge oss gärna en film med sidvy).

Du taggar till bra inför lyften, och den fokuseringen är nyttig. Men våga släppa den om du ska nöta teknik på lättare vikter. Då kan hjärnan vara med och vara extra känslig för kroppens olika signaler som säger bra, konstigt, obalanserat, osv, osv.

Tackar så mycket. Känner också att jag är väldigt snabb ner i position, men det går så snabbt så jag inte hinner parera.

Blir väll att nöta på 60kg igen. Och kanske höja varannan vecka 2,5kg ?

PS. Ber om ursäkt till alla som tog illa upp av min tidigare kommentar. Det var lite sarkasm och jag vill be om ursäkt för det.

Rolf, ditt budskap gick fram.

Rahf
2016-04-29, 08:26
Själva böjformen är svår att bedöma bakifrån, men det är främst hastigheten som bekymrar. Ta det lite lugnare där.

oskidur
2016-04-29, 08:30
Själva böjformen är svår att bedöma bakifrån, men det är främst hastigheten som bekymrar. Ta det lite lugnare där.

Ska tänka på, tack för dina synpunkter.

Trevlig helg.

specs
2016-04-29, 11:55
För att skona ryggen kan du testa böja som hon är gör precis i början av denna video
http://www.youtube.com/watch?v=jiLCNCuMNBA

Iliyas
2016-04-29, 11:57
Testa ta av dig skorna, ser ut som att du lägger vikten på framfoten, syns rätt tydligt på sista repetitionen på marklyften.

Vid benböjen så viker vänstra knät in sig när du går upp.

oskidur
2016-04-29, 14:13
För att skona ryggen kan du testa böja som hon är gör precis i början av denna video
http://www.youtube.com/watch?v=jiLCNCuMNBA

:)

oskidur
2016-04-29, 14:18
Sammanfattning av svaren

* Gå över till rumänska dödslyft ett tag.
* Nöta teknik på lägre vikter
* Stretcha

Någon som har några synpunkter på det?

Om inte så får jag önska alla en trevlig helg.

Arbeider
2016-04-30, 12:28
Du startar med höfterna alldeles för långt ner i marklyften.. och tänk inte på att aktivt dra tillbaka skulderbladen, låt de hänga istället; försök göra dina armar "så långa som möjligt". Det är ok om du inte är rak i den övre delen av ryggen så länge du tänker på att hålla den nedre delen av ryggpelaren hyffsat rak.

I knäböjen: Du måste jobba på att trycka ut knäna maximalt ut åt sidorna på vägen ner.

Sammanfattning av svaren

* Gå över till rumänska dödslyft ett tag.
* Nöta teknik på lägre vikter
* Stretcha

Någon som har några synpunkter på det?

Om inte så får jag önska alla en trevlig helg.
Rumänska marklyft kommer inte göra ett skit för dig. Det är inte vikten heller som är problemet som får din teknik att bryta ner, den är helt fel till att börja med. Stela baksidor kan vara en del av problemet, så stretching kan hjälpa, men du har fortfarande höften alldeles för långt ner i startläget.

Beholder
2016-05-02, 12:18
Tycker mig se lite fel i ditt lyft. https://www.instagram.com/p/BDgCkOwhKeu/ det här är ett bra Marklyft. Det jag tycker är värt att notera är hur axlar och knän båda hänger över stången i startläget och beroende på hur din kropp ser ut kommer du behöva hänga mer eller mindre över stången. Det tredje är hur han spänner sina lats genom att dra dom bakåt neråt. Alla dom tre bitarna tycker jag du kan,bli bättre på. Vad gäller lats så förklarar Mike Tuscherer det i dom här två filmerna https://youtu.be/dm7ZbgjZklE
https://youtu.be/yI7uO02RcGY

oskidur
2016-05-02, 19:27
Tycker mig se lite fel i ditt lyft. https://www.instagram.com/p/BDgCkOwhKeu/ det här är ett bra Marklyft. Det jag tycker är värt att notera är hur axlar och knän båda hänger över stången i startläget och beroende på hur din kropp ser ut kommer du behöva hänga mer eller mindre över stången. Det tredje är hur han spänner sina lats genom att dra dom bakåt neråt. Alla dom tre bitarna tycker jag du kan,bli bättre på. Vad gäller lats så förklarar Mike Tuscherer det i dom här två filmerna https://youtu.be/dm7ZbgjZklE
https://youtu.be/yI7uO02RcGY

Tackar

Johan_P
2016-05-02, 21:43
Markar man med lyftarskor är det lätt att man får en större del av vikten på framdelen av foten istället för bakdelen, så överväg att antingen använda platta skor (hårda sådana, helst med låg sula) eller enbart strumpor.

Vad du vill göra är att dra stången bakåt (istället för uppåt) mer än vad du gör nu och skapa spänning i kroppen (tänk latsen) med hjälp av stången. Sen överlag borde du försöka hitta en bättre startposition där du får bättre spänning i hela kroppen redan innan du börjar dra stången.

Inte lätt men snart nog hittar du säkert en bra känsla!