handdator

Visa fullständig version : Fråga angående kolhydrater.


azarr
2016-04-27, 19:50
Jo jag undrar hur det är med kolhydrater och energin när man styrketränar.
Jag brukar äta ca 1,5 h innan jag tränar men kommer den maten och energin hinnas tas upp av kroppen och användas under/till passet eller kommer det jag åt igår vara det som används? (Tränar på sen förmiddag/dagen.
Hört mycket olika om just detta så undrar om nån här som är kunnig o innsat har något svar?!
Mvh

Linjedomarn
2016-04-27, 20:05
Både och. Det beror på vad du åt "igår" men om du äter kolhydratsrikkost lagras kolhydrater in som glykogen i dina muskler samt lever som kan används vid ett senare tillfälle (ex. vid din träning). Men maten du äter 1,5h innan kommer också användas som energi.

cero
2016-04-27, 20:07
Men maten du äter 1,5h innan kommer också användas som energi.

Hinner allt brytas ned och tas upp till just det träningspasset då? 1.5h låter inte så mycket. Jag brukar tänka att det viktigaste målet är det man äter 4-5 timmar innan passet. Vet inte hur bra det stämmer dock.

Rahf
2016-04-27, 20:10
Jo jag undrar hur det är med kolhydrater och energin när man styrketränar.
Jag brukar äta ca 1,5 h innan jag tränar men kommer den maten och energin hinnas tas upp av kroppen och användas under/till passet eller kommer det jag åt igår vara det som används? (Tränar på sen förmiddag/dagen.
Hört mycket olika om just detta så undrar om nån här som är kunnig o innsat har något svar?!
Mvh

Båda används. Måltiden du åt igår kommer att vara "viktigare". Att äta strax innan träning är mer för att stävja hungern.

LunaSpice
2016-04-27, 20:18
Båda används. Måltiden du åt igår kommer att vara "viktigare". Att äta strax innan träning är mer för att stävja hungern.

Och som blodsockerstabilisator.

Rahf
2016-04-27, 20:23
Och som blodsockerstabilisator.

Har man inte diabetes är kroppen säker på att reglera det.

Skrollovicz
2016-04-28, 05:09
Du tränar alltid bättre med en bättre blodsockernivå än en sämre, ändå.