handdator

Visa fullständig version : Peak-end rule

AquaRegia
2016-04-27, 12:56
Jag läste en bok för en tid sedan som nämnde en studie inom psykologi som var rätt intressant:

When More Pain Is Preferred to Less: Adding a Better End

Abstract

Subjects were exposed to two aversive experiences: in the short trial, they immersed one hand in water at 14 °C for 60 s; in the long trial, they immersed the other hand at 14 °C for 60 s, then kept the hand in the water 30 s longer as the temperature of the water was gradually raised to 15 °C, still painful but distinctly less so for most subjects. Subjects were later given a choice of which trial to repeat. A significant majority chose to repeat the long trial, apparently preferring more pain over less. The results add to other evidence suggesting that duration plays a small role in retrospective evaluations of aversive experiences; such evaluations are often dominated by the discomfort at the worst and at the final moments of episodes.

http://pss.sagepub.com/content/4/6/401

Fenomenet kallade man för Peak-end rule, och Wikipedia sammanfattar det såhär:

The peak–end rule is a psychological heuristic in which people judge an experience largely based on how they felt at its peak (i.e., its most intense point) and at its end, rather than based on the total sum or average of every moment of the experience. The effect occurs regardless of whether the experience is pleasant or unpleasant.

Mina funderingar nu är om någon har tänkt på det här i relation till träning, när man t.ex. bygger ett schema. Åtminstone i teorin så borde det vara möjligt att t.ex. ändra i ordningen på övningarna för att göra så man minns ett pass som mindre jobbigt (och därmed inte behöver lika hög motivation för att köra samma pass igen), trots att det upplevdes som väldigt jobbigt. Det kanske även finns en psykologisk poäng med att avsluta ett tungt pass med typ lite avslappning eller stretching.

Vad tror ni?

Linjedomarn
2016-04-27, 20:01
Låter rimligt.

3bz
2016-04-28, 15:11
The Exercise Intensity–Affect Relationship: Evidence and Implications for Exercise Behavior (http://www.sciencedirect.com.sci-hub.io/science/article/pii/S1728869X09600216)

Exploring the peak and end rule of past affective episodes within the exercise context (http://www.sciencedirect.com.sci-hub.io/science/article/pii/S1469029212001136)

Masterpan
2016-04-29, 10:40
Man brukar ju avslutta med lättare övningar än svåra ändå, t.ex benpress/knäböj för att avsluta med t.ex benspark. Eller Bröstpressar --> Cablecross/flies

Loke
2016-04-29, 11:30
Hmm. Detta är faktiskt riktigt intressant. Som sagt, lite så här fungerar ju ofta träningen i praktiken, men det understryker behovet av att avsluta pass med en positiv känsla. Och just detta, att få väldigt hård träning att, åtminstone i efterhand, framstå som "inte så farligt" är verkligen viktigt för att kunna hålla motivationen uppe tror jag.

Kanske skulle detta även kunna vara en väldigt rationell grund för lite smarta dropsets. Typ 3x150 i böj, sen av med två 20:or och köra 1x110 direkt på. Lätt! Åh. Detta vill jag experimentera med i framtiden.