handdator

Visa fullständig version : Fryser i princip konstant


raramuri
2016-04-27, 09:29
Jag har alltid haft detta problem och tycker det är väldigt, väldigt påfrestande och mycket jobbigt. Jag är kall och fryser hela tiden. Har inte superlågt kroppsfett, så det kan inte handla om det. Vad kan orsaken vara? Behöver oftast ha 2 tjocktröjor, långkalsonger, vinterjacka, mössa, vantar och luva för att inte frysa en vanlig dag i april. På vintern är det så jobbigt så att jag undviker att gå upp, ibland ligger jag i badkaret bara för att få upp värmen lite.

De få gånger jag är varm är 1) när jag springer och 2) när jag bastar.

Hur kan det komma sig? Är det onormalt? Vad kan det bero på? Hur ska jag åtgärda det förutom att ta på mig mer kläder (vilket onekligen är jobbigt)? Jag känner dock att jag blir lite varmare precis efter jag ätit, men det försvinner 10-30 minuter efter.

xcv
2016-04-27, 09:49
Äter du för lite? En av sakerna som händer i kroppen när det inte finns massa energi att tillgå är väl att man blir kallare?

Är en väldig skillnad i hur varm jag är när jag deffar/äter på överskott

Zrob
2016-04-27, 09:50
Jag frös också väldigt ofta förr, men sen jag började äta tillskott av CLA så har det blivit betydligt bättre.

Gerdler
2016-04-27, 09:59
Jag frös också väldigt ofta förr, men sen jag började äta tillskott av CLA så har det blivit betydligt bättre.
Hur mycket CLA äter du om dagen?

Morrris
2016-04-27, 10:17
Gå till vårdcentralen och ta lite prover. Finns många relativ vanliga tillstånd som gör att man känner sig frusen.

HMB
2016-04-27, 10:30
Ät mer protein.

raramuri
2016-04-27, 10:55
Äter normalt. Litet underskott på kanske 500-600 kalorier. Ska testa det med CLA. Finns det någonforskning bakom att det skulle motverka kyla?

Loke
2016-04-27, 11:26
Äter normalt. Litet underskott på kanske 500-600 kalorier. Ska testa det med CLA. Finns det någonforskning bakom att det skulle motverka kyla?

Yeah... Du skrev ju tidigare om ramadan och fasta. Jag får ärligt talat lite ätstörningsvibbar av dig. 500 kcal underskott är helt klart tillräkcligt för att man ska frysa konstant om man är ganska smal. Det är nog faktiskt ganska oundvikligt. Misstänker att de enda kosttillskott som verkligen kan lösa det är dopingklassade. Vad har du för längd och vikt?

Klein
2016-04-27, 11:37
Kan ju vara ett symptom på något metaboliskt problem. Bäst att kolla upp sköldkörtlarna och blodsockret hos doktorn.

Macroman
2016-04-27, 11:57
Äter normalt. Litet underskott på kanske 500-600 kalorier. Ska testa det med CLA. Finns det någonforskning bakom att det skulle motverka kyla?

Där har du svaret.

Zrob
2016-04-27, 12:27
Hur mycket CLA äter du om dagen?

1g på morgonen och 1g på kvällen,
(äter samtidigt 0,5g L-Carnitine, 1g HMB, 2g Omgega3 och Epicatechin men det har jag inte hört något om att det ska påverka kroppstempen)

raramuri
2016-04-27, 14:41
Yeah... Du skrev ju tidigare om ramadan och fasta. Jag får ärligt talat lite ätstörningsvibbar av dig. 500 kcal underskott är helt klart tillräkcligt för att man ska frysa konstant om man är ganska smal. Det är nog faktiskt ganska oundvikligt. Misstänker att de enda kosttillskott som verkligen kan lösa det är dopingklassade. Vad har du för längd och vikt?

Ätstörning? Hah, en sådan skulle jag behöva ☺

75 -76 på 181 ungefär.

PureWhey
2016-04-27, 15:01
Ätstörning? Hah, en sådan skulle jag behöva ☺

75 -76 på 181 ungefär.

Hmmm..

Blaine
2016-04-27, 15:12
Som nämnt, och som alltid är givet, ring 1177 till att börja med.

Generella råd är att försöka se till att du får i dig tillräckligt med näring och energi som behövs för att alstra kroppslig värme, och se till att dagligen vara fysiskt aktiv i åtminstone trettio minuter för att hålla igång blodcirkulationen, varför för det ändamålet tillräcklig energitillförsel är nödvändig.

raramuri
2016-04-27, 16:38
Ska ta bort underskottet helt och äta på balans för att se om det blir bättre. Kanske kan några dagars överskott vara bra för att få upp temperaturen eller vad man ska säga? Äter ändå rätt mycket, cirka 2900 på deff.