handdator

Visa fullständig version : Vilopuls


yogio
2016-04-26, 22:16
Hej!

Jag har under ett antal veckor i idrotten haft i uppgift att skriva en hälsodagbok och varje vecka dokumentera min vilopuls. Det här har jag självklart inte gjort... Så nu undrar jag helt enkelt hur stor utveckling som är rimlig?

Det handlar om 12 veckor. Jag skaffade ett gymkort när den började och har varje vecka gått på minst 4 pass i veckan bland annat ett spinningpass. Jag har dessutom sprungit 6-8 km minst två gånger i veckan. Jag är i grunden vältränad och har alltid haft hyfsad kondition men den har förbättrats märkbart under den här perioden.

Min vilopuls är i dagsläget ca 60. Det som bör tänkas på är 1) jag har alltid haft relativt hög vilopuls oavsett hur mycket jag tränat (det är genetiskt) och 2) jag har alltså förbättrat min kondition avsevärt de senaste 12 veckorna.

Vad är en rimlig vilopuls för 12 veckor sedan? Och hur mycket är det rimligt att jag har förbättrats med varje vecka? Går det väldigt jämnt eller hoppar den helt plötsligt ner?

Det här blev väldigt långt men jag hoppas att någon orkade läsa, känner lite sympati och vill hjälpa mig haha! :)

Tolkia
2016-04-26, 22:43
Den där frågan är lite som att fråga "hur långt är ett snöre?" Det blir svårt för någon att backa i tiden och göra en rimlig gissning. I övrigt hänvisas till medlemsreglerna, §13 (läxhjälpsparagrafen). Gör din läxa själv.