handdator

Visa fullständig version : Vilket "schema" hade ni valt i min sits?


Skånsk
2016-04-26, 21:36
Sitter här och funderar över att förändra mitt nuvarande träningsschema. Träningsschema är väl egentligen för mycket att kalla det men det är något egetkomponerat program som jag kör iallafall. Har egentligen inte tröttnat på det men tycker det är kul att försöka knåpa ihop något som gör processen till drömkroppen kortare.

Just nu har jag delat upp kroppen på två pass. Antal träningstillfällen per vecka brukar landa på fyra (ibland fler) så jag kör igenom kroppen två gånger i veckan.

Pass A: Ben / Bröst / Triceps
Knäböj 4x5
Stela marklyft 3x10
Benpress 3x10

Lutande hantelpress 2x8
"Lätt" lutande hantelpress 2x8
Hantelpress 2x8
Cabelflyes 2x10

Dips 2x max
Tricepsövning 3x10

Pass B: Rygg / Axlar / Biceps / Mage
Chins 2x max
Latsdrag (fast med två stycken handtag istället för stång) 2x10

Stångrodd 3x10
T-bar 2x10

Militärpress i smith 4x10
Sidolyft i kabel 2x10

Hammercurls 2x10
Isolerade curls 2x10

Mage

Funderar dock på att byta till något mer helkroppsinspirerat och köra det måndag, onsdag och fredag istället. Hade antagligen lag upp det på följande vis.

Måndag:
Knäböj 5x5
Lutande hantelpress 3x10
Stångrodd 3x10 (lätt)
Latsdrag 3x10 (lätt)
Militärpress 3x10
Triceps 3x10
Mage

Onsdag:
Hantelpress 5x5
Stångrodd 3x10
Latsdrag 3x10
Knäböj 3x10 (lätt)
Militärpress 3x10 (lätt)
Triceps 3x10
Biceps 3x10

Fredag:
T-bar 5x5
Latsdrag 5x5
Knäböj 3x10
Bänkpress 3x10 (lätt)
Militärpress 5x5
Biceps 3x10
Mage

För tillfället tränar jag främst för att bygga muskler och det är även det jag vill göra ett tag framöver. Har en idé för progression men eftersom jag ligger i en deffperiod just nu är jag nöjd över att jag inte tappat någon styrka på 2 månader och -8 kg.

Har tränat i 2 år nu och nått följande träningsvikter:
Hantelpress 40kg 5x5
Stångrodd 95kg 5x5
Chins kv 1x12
Knäböj 95kg 5x5
Militärpress 55kg 5x5

Skånsk
2016-04-26, 21:37
Eller är båda alternativen rent åt h*lvete dåliga?

baktung
2016-04-26, 22:11
Militärpress tre gånger i veckan känns lite mycket. Räcker om du kör axlarna tungt en gång i veckan då de är rätt involverade även vid andra övningar. Är väl störst skaderisk där också skulle jag påstå.

Överlag tycker jag att ditt nuvarande schema ser vettigare ut. Finns ingen anledning att träna igenom hela kroppen tre gånger i veckan. Två gånger är redan i överkant så kör på med ditt nuvarande schema om det funkar för dig. Men byt ut någon av hantelpressarna till en stångpress, och byt ut militären i smith mot en stångmilitär.

Sen tror jag på mer basövningar och mindre maskiner. In med marklyft. Benpress är inte nödvändig.

PureWhey
2016-04-26, 22:12
Militärpress tre gånger i veckan känns lite mycket. Räcker om du kör axlarna tungt en gång i veckan då de är rätt involverade även vid andra övningar. Är väl störst skaderisk där också skulle jag påstå.

Överlag tycker jag att ditt nuvarande schema ser vettigare ut. Finns ingen anledning att träna igenom hela kroppen tre gånger i veckan. Två gånger är redan i överkant så kör på med ditt nuvarande schema om det funkar för dig. Men byt ut någon av hantelpressarna till en stångpress, och byt ut militären i smith mot en stångmilitär.

Sen tror jag på mer basövningar och mindre maskiner. In med marklyft. Benpress är inte nödvändig.



Jag kör milipress 3 gånger i veckan samt tyngre bänk 3 ggr vecka också, funkar utmärkt.

baktung
2016-04-26, 22:16
Jag kör milipress 3 gånger i veckan samt tyngre bänk 3 ggr vecka också, funkar utmärkt.

Grym återhämtningsförmåga kan jag bara konstatera då. Men du verkar vara elitlyftare och till en kille som bara kört ett par år känns det onödigt med militärpress tre gånger i veckan. Du har säkert dina ändamål men det behöver han knappast för att bygga större axlar.

För övrigt saknade jag lite vadpressar på schemat!

Rova
2016-04-26, 22:54
Grym återhämtningsförmåga kan jag bara konstatera då. Men du verkar vara elitlyftare och till en kille som bara kört ett par år känns det onödigt med militärpress tre gånger i veckan. Du har säkert dina ändamål men det behöver han knappast för att bygga större axlar.

För övrigt saknade jag lite vadpressar på schemat!

Jag kör också militärpress 3ggr/vecka och det fungerar bra, med bra progression, finns inget negativt med de så länge man hinner återhämta sig, och det är väll högst individuellt

Riddle
2016-04-27, 06:31
Grym återhämtningsförmåga kan jag bara konstatera då. Men du verkar vara elitlyftare och till en kille som bara kört ett par år känns det onödigt med militärpress tre gånger i veckan. Du har säkert dina ändamål men det behöver han knappast för att bygga större axlar.

För övrigt saknade jag lite vadpressar på schemat!

Att köra 3ggr i veckan är väl inga problem? Men man kanske inte kör 10 set maxtungt

OnT, jag hade valt att köra Helkropp

PureWhey
2016-04-27, 07:44
Grym återhämtningsförmåga kan jag bara konstatera då. Men du verkar vara elitlyftare och till en kille som bara kört ett par år känns det onödigt med militärpress tre gånger i veckan. Du har säkert dina ändamål men det behöver han knappast för att bygga större axlar.



För övrigt saknade jag lite vadpressar på schemat!


Anpassar såklart volymen och intensiteten.

Skånsk
2016-04-27, 15:42
Överlag tycker jag att ditt nuvarande schema ser vettigare ut. Finns ingen anledning att träna igenom hela kroppen tre gånger i veckan. Två gånger är redan i överkant så kör på med ditt nuvarande schema om det funkar för dig. Men byt ut någon av hantelpressarna till en stångpress, och byt ut militären i smith mot en stångmilitär.

Sen tror jag på mer basövningar och mindre maskiner. In med marklyft. Benpress är inte nödvändig.

Gillar tyvärr inte att köra bänkpress själv, måste sänka vikten med 10kg av någon anledning och det är fan inte roligt för egot haha. Har egentligen alltid kört militärpress med fri stång men har haft enorma problem att öka i den övningen. Varierat allt från antal set och reps och vila men det funkade inte. Har kört militärpress i smith nu i 2 veckor och får en helt annan kontakt med axlarna. Så jag tänkte fortsätta med den ett tag för att sedan återgå till fri stång.

Skånsk
2016-04-27, 15:45
För övrigt saknade jag lite vadpressar på schemat!

Har genetiskt väldigt stora vader i jämförelse med resten av kroppen så hade tänkt och vänta med den till vaderna en dag släpar

Skånsk
2016-04-27, 20:44
Några fler åsikter? Räcker att ni skriver träningsupplägg 1 eller 2 så jag får en idé om vad som anses vara bäst

baktung
2016-04-27, 21:19
Angående militärpressen. Jag hade själv förbaskat svårt att öka i den övningen först. Stod still på 30-35 kg i tre månader. Men sen plötsligt en dag gjorde jag en 6a på 40 kg och sen dess har det bara fortsatt lossna! Fortsätt nöta så är jag övertygad om att du kommer öka tillslut. Jag testade själv smithen när det gick trögt, men tyckte rörelsebanan kändes onaturlig och fick mer skadekänningar av det än av vanlig militär.

Angående vaderna. Jag har genetiskt stor rumpa, eller så har den bara vuxit sig kraftig efter en massa fotboll i unga år, men jag undviker inte att träna den för det. Tvärtom så har den mest blivit fastare och nästan mindre sen jag började med knäböj och utfall. Jag tror inte att dina vader kommer att växa sig enorma om du kör vadpress ibland. Ingen måsteövning kanske, men jag gillar den.

Ni är flera som vittnar om att det funkar utmärkt att köra igenom kroppen tre gånger i veckan. Så jag avslutar väl bara med att ställa mig på motsatt sida med inställningen att 1-2 gånger i veckan räcker för att bygga muskler, och att redan två gånger i veckan är i överkant. Det kokar ändå ner till hur individen föredrar att träna (hårdare eller lättare pass) och hur ofta han har möjlighet att ta sig till träningslokalen.

Skånsk
2016-04-27, 22:04
Angående militärpressen. Jag hade själv förbaskat svårt att öka i den övningen först. Stod still på 30-35 kg i tre månader. Men sen plötsligt en dag gjorde jag en 6a på 40 kg och sen dess har det bara fortsatt lossna! Fortsätt nöta så är jag övertygad om att du kommer öka tillslut. Jag testade själv smithen när det gick trögt, men tyckte rörelsebanan kändes onaturlig och fick mer skadekänningar av det än av vanlig militär.

Angående vaderna. Jag har genetiskt stor rumpa, eller så har den bara vuxit sig kraftig efter en massa fotboll i unga år, men jag undviker inte att träna den för det. Tvärtom så har den mest blivit fastare och nästan mindre sen jag började med knäböj och utfall. Jag tror inte att dina vader kommer att växa sig enorma om du kör vadpress ibland. Ingen måsteövning kanske, men jag gillar den.


Som jag nämnde tidigare tycker jag att militärpress i smith kändes mycket bättre än med fri stång då jag upplevde att jag fick mer kontakt med mina axlar. Men som jag också nämnt innan är planen att återgå (iallafall delvis) till att köra med fri stång!

Vid närmare eftertanke kanske man ska slänga in ett par vadpressar som man kan superseta med diverse magövningar!