handdator

Visa fullständig version : Pullups/chins som enda träning?


Mags
2016-04-26, 20:53
Som tonåring hade jag en stång i dörren och som min enda träning gav det en relativt stark rygg, på en annars spenslig pojke... Efter några års gymmande så tänker jag att det var väldigt tacksam träning och undrar: hur skulle det bli om man gjorde 10-20 pullups om dagen, som enda träning? Det är ju en ryggövning (låter bra) men man sträcker ju inte ut ryggen (är väl de musklerna man på sikt vill vara stark i). Antar att det är bättre än bänk men sämre än mark när det gäller hållning/allmän hälsa.

Shqypnia
2016-04-28, 09:21
Du kan köra det ordentligt istället (mer rep/set) sisådär 3 ggr i veckan. Det är en j-vla bra övning iaf.

svenbanan
2016-04-28, 13:50
Enbart pullups ger ju bra träning för lats, grepp och biceps. Så det är ju en hel del man missar om man nöjer sig med enbart detta. Men lägger man till armhävningar, handstående armhävningar och kroppsviktsrodd så behöver man inte nojja över överkroppsträningen i alla fall. Alla dessa kan man dessutom köra med lite extravikt ifall man börjar bli ordentligt repstålig och behöver lite mer utmaning för att ej stagnera.

För tillfället gör jag pullups 5ggr/v. Även armhävningar 5ggr/v. Förutom detta kör jag kroppsviktsrodd (under ett bord)och handstående armhävningar 3ggr/v. Dessutom gör jag bicepscurls, sidolyft med hantel, situps och plankor 2-3ggr/v.

Detta ger en rätt bra överkroppsträning tycker jag. Det enda jag saknar är väl nån typ av rygglyft, för erektorerna.

DJJOHANSSON
2016-04-30, 07:17
Detta ger en rätt bra överkroppsträning tycker jag. Det enda jag saknar är väl nån typ av rygglyft, för erektorerna.

Provat superman? Liggandes på mage, lyfter höger arm och vänster ben. Håller posen, byter arm/ben.

Som en planka för ryggen.

svenbanan
2016-04-30, 10:16
Provat superman? Liggandes på mage, lyfter höger arm och vänster ben. Håller posen, byter arm/ben.

Som en planka för ryggen.
Jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag har ingen övning för korsryggen i mitt överkroppsprogram, men jag kör andra övningar (dvs inte kroppsviktsövningar) som tar på korsryggen så jag saknar det egentligen inte. Jag menade bara att jag får med hela överkroppen utom erketorerna i med det kropssviktsprogrammet.

Jag tror säkert supermanövningen är bra. Jag brukar ibland göra samma sak fast stående på alla fyra. Jag har en känsla av att den varianten inte är lika jobig kanske?

Jag brukar dock föredra dynamiska övningar för korsryggen ifall jag siktar in mig specifikt på den. Jag har en tendens att stelna till rejält av väldigt statiska övningar. Rygglyft med stödet ganska högt upp mot magen är min favorit. Brukar luckra upp diverse stelheter samtidigt som man tränar erektorerna.

svenbanan
2016-04-30, 10:18
Fast nåt kroppsviktprogram är det ju egentligen inte, insåg jag precis. Fast jag skulle lika gärna kunna skita i hantelcurlsen, biceps får ju träning av roddar och pullups också.