handdator

Visa fullständig version : Hur lite fett i kosten för att överäta protein/kolhydrater?

Dovahkiin
2016-04-25, 20:31
Lite oklar rubrik där, men då kroppen är rövkass på att omvandla kolhydrater och protein till fett så gör den som jag förstått mest av med överskott av sådant på annat vis än genom att lagra in som fett. Men för att det ska fungera i praktiken krävs ju ett lågt fettintag i kosten, då kroppen annars bara väljer att tillgodose sina behov med kolhydraterna främst, och då lagrar in större andel av fettet man fått i sig.

Men någonstans finns väl en rimlig minimum-nivå på fettintaget, där kroppen behöver allt det intagna fettet, och inte kommer lagra in något av det även om man under samma dygn äter för mycket kalorier i form av främst kolhydrater och protein då?

Hörde teorin om detta förklaras tydligt av en forskare i en podd, men det klargjordes inte exakt var dessa gränser i praktiken ligger... Delvis kanske för att det säkerligen finns en viss individuell faktor, och dessutom vore det dumt att ligga under sin minimum-nivå av fett i kosten, så lite buffert uppåt kommer behövs, och därmed alltid en viss inlagring vid kaloriöverskott. Men kan man optimera detta och lägga sig bara aningen över sitt minimum av fett bör man ju i teorin då kunna äta så man är proppmätt på kanske framförallt kolhydrater, men givetvis en bra mängd protein med, och ändå knappt lägga på sig något fett, samtidigt som man mer eller mindre garanterar en bra muskeluppbyggnad och tränings-ork, tack vare energiöverskottet.

Hur är kunskapen om lågfettsdiet i syfte att kunna överäta annat för träningsresultat?

AquaRegia
2016-04-26, 12:56
Min något okvalificerade gissning är att kroppen anpassar sig. Om du går från att äta "normalt" till att helt plötsligt en dag äta 0g fett och 5000kcal över balans så skulle du förmodligen inte lägga på dig 5000kcal fett. Skulle du däremot fortsätta med den extrema kosten så skulle kroppen bli bättre på att omvandla kolhydraterna till fett, och i slutändan så är det som vanligt energiprincipen som gäller.

Gerdler
2016-04-26, 13:33
Det måste ske en omvandling och i alla omvandlingar förloras energi det är sant men kroppen är ganska bra på att göra kolhydrater till fett. Protein är värre. Sen är det så som kungsvattnet säger att din förbränning ökar vid ökat kaloriintag.

Vad gällande fettintag så brukar folk säga lite olika 0,5-1g/kg kroppsvikt brukar de lägga miniminivån på, fast rimligen så borde det spela viss roll både vad för fett det är och när och till vad man äter det.

Mitt förslag är att äta 1g/kg kroppsvikt och se om det känns bra om du pallar. Men du bör ännu hellre satsa på att äta gott, proteinrikt, varierat och nyttigt utan att räkna så med sån analprecision. Ett av huvudsyftena med min träning är att ge mig större svängrum i min diet.

Dovahkiin
2016-04-26, 14:04
Tackar för svaren. Återigen tycks jag ha komplicerat något i min strävan att förenkla det. Börjar bli lite less på mig själv gällande detta.

Helt sant att kroppen, enligt samma forskare som pratade om detta, skulle anpassa sig med tiden. Så en långsiktig lösning är det nog inte, tänkte mer i form av en period av hårt tränande och överätande för styrkeresultat, och längre fram en deff för att försöka komma åt mer av det envisa fettet jag har svårt att minska, innan jag förhoppningsvis skulle landa i en mer långsiktig hälsosam balans längre fram. Varför jag inte kan nöja mig med den långsiktiga balansen redan nu vet jag inte, söker nog fortfarande genvägar då det går så förbannat långsamt med mina mål gällande kvarvarande fettdepåer på buken från min forna övervikt. Mina försök till att träna på balans leder till ett visst överskott varje vecka om jag inte ska uppleva det som ständig svält. Försöker därför nu med relativt lite fett i kosten och desto mer kolhydrater för att inte öka i fettvikt för fort, men ändå kunna vara mätt och ha energi till träningen. Klättrar sakta i vikt, men bortsett från vätskan jag tror mig binda är det inte mycket mer än vad jag skulle kunna öka i muskelmassa som hårt tränande relativ nybörjare.. Så alltid det att försöka glädja mig åt när vågen visar på små ökningar över tid.

kaspen
2016-04-26, 14:25
kroppen är ganska bra på att göra kolhydrater till fett.

Källa?

PureWhey
2016-04-26, 14:45
Källa?

Källa på hur kolhydrater blir till fett, eller vad menar du?

kaspen
2016-04-26, 15:01
Källa på hur kolhydrater blir till fett, eller vad menar du?

Källa på påståendet att kroppen är bra på att göra om kolhydrater till fett. Förklara konversationsprocessen för guldstjärna.

PureWhey
2016-04-26, 15:32
Källa på påståendet att kroppen är bra på att göra om kolhydrater till fett. Förklara konversationsprocessen för guldstjärna.

https://examine.com/faq/how-are-carbohydrates-converted-into-fat-deposits/

https://www.researchgate.net/profile/Ji-Young_Cha/publication/51542607/figure/fig6/AS:214247284973588@1428091941496/A-schematic-of-the-de-novo-lipogenesis-pathway-is-shown-Direct-targets-of-ChREBP.png

kaspen
2016-04-26, 15:49
https://examine.com/faq/how-are-carbohydrates-converted-into-fat-deposits/

https://www.researchgate.net/profile/Ji-Young_Cha/publication/51542607/figure/fig6/AS:214247284973588@1428091941496/A-schematic-of-the-de-novo-lipogenesis-pathway-is-shown-Direct-targets-of-ChREBP.png

Snyggt. Som du ser är det där en väldigt lång och komplicerad konversationsprocess och bland det första det står på din länk är att kroppen i extremt liten mängd gör kolhydrater till fett.

PureWhey
2016-04-26, 15:50
Som jag ser? Ska du förklara för mig nu eller vad är det frågan om?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

kaspen
2016-04-26, 15:52
"This process is normally quite inefficient in the body[1], which suggests that carbohydrates cannot be stored as fat to a high degree"

Gerdler
2016-04-26, 23:19
Källa?

When the glycogen stores are saturated, massive intakes of carbohydrate are disposed of by high carbohydrate-oxidation rates and substantial de novo lipid synthesis (150 g lipid/d using approximately 475 g CHO/d) without postabsorptive hyperglycemia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3165600

Så 71% av överskottet av CHO blir lipider(räknat på 9kcal/g respektive 4kcal/g) och då ska man ta i beaktande att "high carbohydrate-oxidation rates" också sågs samtidigt så du kan inte räkna med 29% förluster. De där 9 kcal/g som jag räknar med verkar dock vara en underskattning om man ska räkna på kroppsfett så det är troligen ännu effektivare än så. Källan är referens 1 från vasslegrabbens fina bild.

Rahf
2016-04-26, 23:33
Lite oklar rubrik där, men då kroppen är rövkass på att omvandla kolhydrater och protein till fett så gör den som jag förstått mest av med överskott av sådant på annat vis än genom att lagra in som fett. Men för att det ska fungera i praktiken krävs ju ett lågt fettintag i kosten, då kroppen annars bara väljer att tillgodose sina behov med kolhydraterna främst, och då lagrar in större andel av fettet man fått i sig.

Men någonstans finns väl en rimlig minimum-nivå på fettintaget, där kroppen behöver allt det intagna fettet, och inte kommer lagra in något av det även om man under samma dygn äter för mycket kalorier i form av främst kolhydrater och protein då?

Hörde teorin om detta förklaras tydligt av en forskare i en podd, men det klargjordes inte exakt var dessa gränser i praktiken ligger... Delvis kanske för att det säkerligen finns en viss individuell faktor, och dessutom vore det dumt att ligga under sin minimum-nivå av fett i kosten, så lite buffert uppåt kommer behövs, och därmed alltid en viss inlagring vid kaloriöverskott. Men kan man optimera detta och lägga sig bara aningen över sitt minimum av fett bör man ju i teorin då kunna äta så man är proppmätt på kanske framförallt kolhydrater, men givetvis en bra mängd protein med, och ändå knappt lägga på sig något fett, samtidigt som man mer eller mindre garanterar en bra muskeluppbyggnad och tränings-ork, tack vare energiöverskottet.

Hur är kunskapen om lågfettsdiet i syfte att kunna överäta annat för träningsresultat?

Jag kör en förenklad förklaring, som fortfarande går i linje med ovanståendes överkurs och studieonani.

Kom ihåg att kroppen alltid strävar efter homeostas, ett läge där allt är "som det varit". Där den enklaste vägen att ta till överlevnad är att föredra. Således kommer den använda det livsnödvändiga fettet till processer som upprätthåller god hälsa, och kolhydraterna kommer användas för energi men bara så mycket energi som krävs. Får kroppen då ett överskott av energi så kommer den föredra att lagra åtminstone en del av påslaget som fett, oavsett vilken källa denna extra energi kommer ifrån. Detta skulle då säkerställa framtida behov, ifall ett underskott skulle nalkas.

Att försöka hitta den magiska gränsen mellan P/K/F är att riskera besatthet, besvikelse, och jämbördiga resultat med en mer avslappnad hållning. Ja, det är en god idé att konsumera lite extra protein som tränande. Ja, kolhydrat är en överlägsen energikälla för hårdare fysiska aktiviteter. Nej, det är inget jag tycker man ska börja leka med i tidiga skeenden av ens "karriär". Särskilt om man i första hand inte ska elitsatsa eller tävla inom kort, och även då anser jag att man bör rådfråga med en tredje part som kan fatta mer objektiva beslut.

Ännu mer förenklat: för viktförändringar är kaloribalansen det absolut viktigaste. Därefter kommer intag av fett och protein för överlevnad, och efter det kommer kolhydrater för energi. Man kommer lägga på sig fett med ett överskott, och tappa fett med ett underskott.

PS: Satana vad jag raljerar.

kaspen
2016-04-27, 01:32
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3165600

Så 71% av överskottet av CHO blir lipider(räknat på 9kcal/g respektive 4kcal/g) och då ska man ta i beaktande att "high carbohydrate-oxidation rates" också sågs samtidigt så du kan inte räkna med 29% förluster. De där 9 kcal/g som jag räknar med verkar dock vara en underskattning om man ska räkna på kroppsfett så det är troligen ännu effektivare än så. Källan är referens 1 från vasslegrabbens fina bild.

Den där källan diskuterar en väldigt extrem kontext som knappast är allmängiltig.

Gerdler
2016-04-27, 09:55
Den där källan diskuterar en väldigt extrem kontext som knappast är allmängiltig.
Jo, men faktum är att kroppen har ganska go verkningsgrad på omvandlingen mellan kolhydrater till fett vid överätning av kolhydrater. Vilket TS frågade efter.

Sen har jag ingen som helst aning varför verkningsgraden skulle sjunka om man överåt mindre kolhydrater. Man kanske skulle få större procentandel av kaloriöverskottet som gick till ökad NEAT men det är inte samma sak som minskad verkningsgrad på de novo lipogenesis.

paropirat
2016-04-27, 10:20
Att försöka hitta den magiska gränsen mellan P/K/F är att riskera besatthet, besvikelse, och jämbördiga resultat med en mer avslappnad hållning. Ja, det är en god idé att konsumera lite extra protein som tränande. Ja, kolhydrat är en överlägsen energikälla för hårdare fysiska aktiviteter. Nej, det är inget jag tycker man ska börja leka med i tidiga skeenden av ens "karriär". Särskilt om man i första hand inte ska elitsatsa eller tävla inom kort, och även då anser jag att man bör rådfråga med en tredje part som kan fatta mer objektiva beslut.

Så vackert så man vill gråta.

kaspen
2016-04-27, 14:43
Jo, men faktum är att kroppen har ganska go verkningsgrad på omvandlingen mellan kolhydrater till fett vid överätning av kolhydrater. Vilket TS frågade efter.

Sen har jag ingen som helst aning varför verkningsgraden skulle sjunka om man överåt mindre kolhydrater. Man kanske skulle få större procentandel av kaloriöverskottet som gick till ökad NEAT men det är inte samma sak som minskad verkningsgrad på de novo lipogenesis.

Läste du länken du postade källan från? Överst stod "This process is normally quite inefficient in the body[1], which suggests that carbohydrates cannot be stored as fat to a high degree"

Källa http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10365981/

AquaRegia
2016-04-27, 14:53
Läste du länken du postade källan från? Överst stod "This process is normally quite inefficient in the body[1], which suggests that carbohydrates cannot be stored as fat to a high degree"

"Normally", sen om överätning utav kolhydrater räknas som normalt låter jag vara osagt.

kaspen
2016-04-27, 15:21
Ja det finns väldigt extrema undantag där konverteringen kan inträffa. Läs länken han postade tidigare i tråden.

Gerdler
2016-04-27, 15:38

Din länk förklarara jättebra:

Only when CHO energy intake exceeds TEE does DNL in liver or adipose tissue contribute significantly to the whole-body energy economy. It is concluded that DNL is not the pathway of first resort for added dietary CHO, in humans.

Det är alltså inte på något sätt DNLs effektivitet som är begränsad utan det faktum att

Du säger alltså inte att den är ineffektiv utan endast att den sällan används. Men än en gång; nu talade TS om att minska på fettet och överäta kolhydrater och då kommer DNL spela roll. Och den sker med en OK verkningsgrad vilket jag visat.
Sen måste du se att den referensen som är [1] inte ger stöd för det som skrivs. Det är en misstolkning alternativt en subjektiv värdering som inte ger oss någonting. Att säga att en metabolisk pathway inte används ofta är inte samma som att säga att den är ineffektiv.

Från samma källa, i fulltext:
Of the energy consumed in excess of maintenance energy, 75% was retained and 25% dissipated.
http://ajcn.nutrition.org/content/48/2/240.long
Vet ej om du kan läsa den.

Så 75% effektivitet, och det är efter matsmältning och det faktum att det kostar 2 av 36 ATP att göra om kolhydraterna till glykogen innan de går in i DNL.

Om du kallar de här 82-85% effektivitet för "dålig" så är det väl upp till dig. Men hur som haver så kan man bli fet snabbt på att överäta kolhydrater om man går in för det. vsv

kaspen
2016-04-27, 15:46
Tack Gerdler, det här var faktiskt ny information för mig. Eller inte ny men det var längesen jag läste de där kapitlen och jag behövde uppdatera min uppfattning.

Cletus
2016-04-27, 16:51
Studierna du länkar till Gerdler är ju från 1988 :D Enligt nyare studier visar det sig att kolhydrater inte ombildas till lipider i samma utsträckning som man tidigare trott. (Har tyvärr ingen att länka :()

kaspen
2016-04-29, 08:23
Kan någon reda ut den här frågan en gång för alla?

kaspen
2016-04-29, 18:35
Jag frågade Lyle McDonald om han hade en siffra och han sa att det krävs 23% energi att omvandla kolhydrater till fett så vi kan väl avsluta med att jag verkligen hade jättefel. Men nu har jag lärt om.

z_bumbi
2016-04-29, 19:35
Jag kör en förenklad förklaring, som fortfarande går i linje med ovanståendes överkurs och studieonani.

Kom ihåg att kroppen alltid strävar efter homeostas, ett läge där allt är "som det varit". Där den enklaste vägen att ta till överlevnad är att föredra. Således kommer den använda det livsnödvändiga fettet till processer som upprätthåller god hälsa, och kolhydraterna kommer användas för energi men bara så mycket energi som krävs. Får kroppen då ett överskott av energi så kommer den föredra att lagra åtminstone en del av påslaget som fett, oavsett vilken källa denna extra energi kommer ifrån. Detta skulle då säkerställa framtida behov, ifall ett underskott skulle nalkas.

Ännu mer förenklat: för viktförändringar är kaloribalansen det absolut viktigaste. Därefter kommer intag av fett och protein för överlevnad, och efter det kommer kolhydrater för energi. Man kommer lägga på sig fett med ett överskott, och tappa fett med ett underskott.

PS: Satana vad jag raljerar.

Du raljerar bra! :thumbup:

Dovahkiin
2016-04-29, 23:01
Du raljerar bra! :thumbup:
Instämmer, glömde tacka för svaret Rahf. Jag behöver plockas ner på jorden igen när jag blir för besatt med detaljer i sånt här, annars mår jag nog inte bra i längden. Dock är jag samtidigt rätt intresserad ur ett rent vetenskapligt perspektiv, hur sådant här fungerar, och det kan ju vara nyttigt ändå så länge man inte tar det för långt på det personliga planet. Svår balans det där med.

Eljest
2016-04-29, 23:23
jag kör en förenklad förklaring, som fortfarande går i linje med ovanståendes överkurs och studieonani.

Att försöka hitta den magiska gränsen mellan p/k/f är att riskera besatthet, besvikelse, och jämbördiga resultat med en mer avslappnad hållning. Ja, det är en god idé att konsumera lite extra protein som tränande. Ja, kolhydrat är en överlägsen energikälla för hårdare fysiska aktiviteter. Nej, det är inget jag tycker man ska börja leka med i tidiga skeenden av ens "karriär". Särskilt om man i första hand inte ska elitsatsa eller tävla inom kort, och även då anser jag att man bör rådfråga med en tredje part som kan fatta mer objektiva beslut.

ännu mer förenklat: för viktförändringar är kaloribalansen det absolut viktigaste. Därefter kommer intag av fett och protein för överlevnad, och efter det kommer kolhydrater för energi. Man kommer lägga på sig fett med ett överskott, och tappa fett med ett underskott.

Ps: Satana vad jag raljerar.

du raljerar bra! :thumbup:

+1000