handdator

Visa fullständig version : Jag kan inte pressa saker.


Luca Brasi
2016-04-25, 15:01
Jag tror jag har en tendens till Scheuermann's (mycket kyfos+lite skolios.)
Kort sagt så kan jag inte göra pressövningar.

Det gör ont och känns fel på så många sätt i kroppen när jag försöker så att det inte går att beskriva.
Är det normalt med mina förutsättningar eller?*cry*

Rahf
2016-04-25, 15:57
Ja. Nej. Kanske. Surra med en legitimerad sjukgymnast.

Luca Brasi
2016-04-25, 16:13
Ja. Nej. Kanske. Surra med en legitimerad sjukgymnast.

Har gjort det.
Problemet är väl att inte så många av dem verkar tycka att det är ett problem.
Typiskt råd: lyft inte så tunga vikter.

Rahf
2016-04-25, 16:32
Då måste du förklara din situation och vad du vill kunna göra inte vad du behöver göra för att vara smärtfri. Som i alla relationer och möten är öppen och ocensurerad kommunikation väldigt viktig.

Vi kan inte hjälpa dig. Ok, kanske lite grann med slumpmässiga råd och tips, men förmodligen inget konkret som kan styra dig i en bättre riktning.

Paperbasket
2016-04-25, 17:14
Jag kan bara ge dig råd från mig som har en kyfotisk rygg.

De rekommendationer jag fick från läkare var "träna inte, det blir värre".

Från sjukgymnaster "träna, det kan bara bli bättre".

Jag har lagt mycket fokus just ryggen för att stärka upp och stabilisera. Utifrån det har jag senare fokuserat på pressar. Är ryggen stabil så kommer du (jag) att kunna pressa säkrare och med mindre(ingen smärta).

Luca Brasi
2016-07-04, 16:10
Ja. Nej. Kanske. Surra med en legitimerad sjukgymnast.

Gjorde det.
Mina axlar ska vara välmående.

Nu funderar jag på att det kanske beror på att levator scapulae på vänster sida är extremt stel.

Loke
2016-07-05, 09:42
Vitsen med en sjukgymnast är väl att du ska slippa fudnera? :P

Vad sa hen? Fick du övningar att göra eller?

Luca Brasi
2016-08-17, 14:23
Jag fick inga övningar.
Mina axlar och rörligheten verkar fungera utan extra belastning.
Jag tycker att jag verkar ha "upper crossed syndrome",
Jag har haft enorma problem med smärta som startar i nacken och övergår till spänningshuvudvärk som övergår till migränanfall.
Trigger punkter i övre trapezius misstänker jag.

Vid vissa lägen som när jag har ryggen på en bänk eller vid press överhuvudet så märker jag att delar av trapezius eller kanske möjligtvis rhomboid musklerna är extremt svaga eller tappar kraft.
Min vänstra levator scapulae är kort,stel och gör ont.
Jag ska väl ta nya tag med att få hjälp av en fysioterapeut.

Ajemän
2016-08-17, 14:47
Jag fick inga övningar.
Mina axlar och rörligheten verkar fungera utan extra belastning.
Jag tycker att jag verkar ha "upper crossed syndrome",
Jag har haft enorma problem med smärta som startar i nacken och övergår till spänningshuvudvärk som övergår till migränanfall.
Trigger punkter i övre trapezius misstänker jag.

Vid vissa lägen som när jag har ryggen på en bänk eller vid press överhuvudet så märker jag att delar av trapezius eller kanske möjligtvis rhomboid musklerna är extremt svaga eller tappar kraft.
Min vänstra levator scapulae är kort,stel och gör ont.
Jag ska väl ta nya tag med att få hjälp av en fysioterapeut.


Gå till en ny sjukgymnast/naprapat - gå till en erkänt duktig som håller på med idrott. Glöm att ta nån random i gula sidorna, varannan är total nitlott

Gerdler
2016-08-17, 15:22
Det är trist med sådana här grejer. Är det bara problem i pressövningar? Jag tänker att marklyft och knäböj och dess varianter kan vara grymt jobbiga också?

Har en i min närhet som tränar med väldigt sned rygg, och jag försöker hjälpa henne så gott jag kan, men det känns lite farligt att belasta för mycket då ryggen belastas snett. Önskar jag hade mer kunskap. Och jag önskar att sjukgymnaster som säger att man ska sluta träna eller liknande blir omskolade eller blir av med sin licens.

Hoppas du hittar nån vettig, lycka till!

Bandid0
2016-08-17, 17:33
Har gjort det.
Problemet är väl att inte så många av dem verkar tycka att det är ett problem.
Typiskt råd: lyft inte så tunga vikter.

Haha, fy fan. Känner igen den där från många (inte alla) fysioterapeuter. Många verkar ha inställningen att om du kan göra vardagliga aktiviteter utan smärta, då har du inte ett problem som det behöver läggas tid på. Att du vill förbättra prestation, rörlighet eller bara vill kunna styrketräna eller ägna dit åt en viss idrott utan smärta/problem med kroppen anses som ett lyxproblem.