Visa fullständig version : Måste jag äta LCHF för att magen ska fungera?
Utbölingen
2016-04-25, 14:25
Är det någon annan som varit med om detta?
Var ute och drack öl i helgen. Tog väl två klunkar och sen var toabesöket oundvikligt. Sen kan jag inte förmå mig att dricka en klunk till ens för känns som jag ska kräkas. Såhär är det hela tiden. Äter jag inte strikt LCHF så sprutlackerar jag toaletten i alla dess olika nyanser. Oftast ljust, ljust brunt, vattnigt. Det konstiga är att vissa ölmärken klarar jag utmärkt. Väldigt sällan så klarar jag även att äta potatis, flingor, bröd osv. Oftast måste jag springa iväg direkt efter matintag.
Övrigt så kan går jag knappt ner i vikt på vanlig kost. Äter fruktansvärt små mängder vilket gör det ohållbart i längden. På LCHF tappade jag 10 kg på 1 1/2 månad och då var det endast promenader och ingen övrig träning.
Luca Brasi
2016-04-25, 14:51
Drick vodka istället för öl.
Vodka är en sort potatis i och för sig.
Utbölingen
2016-04-25, 18:48
Drick vodka istället för öl.
Vodka är en sort potatis i och för sig.
Vodka går bra, ren vodka då alltså :) Känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart att beställa ett eller två glas vodka :)
Finns glutenfritt öl om det är problemet.
Tar du någon medicin för lös mage?
Varför började du med LCHF? Var det för att fixa magen från början eller någon annan anledning? Det jag undrar är helt enkelt om du får magproblem för att du ätit en speciell kost hela tiden och den plötsliga förändringen är boven i dramat, eller om LCHF helt enkelt var botemedlet mot en mage som redan krånglade vilket i såna fall skulle kunna vara nån form av glutenallergi.
Utbölingen
2016-04-26, 06:01
Varför började du med LCHF? Var det för att fixa magen från början eller någon annan anledning? Det jag undrar är helt enkelt om du får magproblem för att du ätit en speciell kost hela tiden och den plötsliga förändringen är boven i dramat, eller om LCHF helt enkelt var botemedlet mot en mage som redan krånglade vilket i såna fall skulle kunna vara nån form av glutenallergi.
Började med det för att se om de vart skillnad sen kom viktnedgången som en bonus endast. Innan så åt jag helt vanlig husmanskost, normalstorlek på portionerna. Har funderat på att det kan vara gluten men lägger jag till t ex en potatis till LCHF kosten så är magen förstörd igen, direkt!
Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Hur var magen innan lchf?
Utbölingen
2016-04-26, 06:15
Hur var magen innan lchf?
Som vanligt för mig, dålig.
Då har du svarat på din egen fråga. Fungerar det, varför ändra nåt?
Precis som du upptäckt så är det bättre att äta i princip samma varje dag än att hålla på och variera sig. Att du reagerar så starkt på några klunkar öl indikerar ju dock att allt inte står rätt till med magen. Tar du någon probiotika eller prebiotika?
Utbölingen
2016-04-26, 08:32
Precis som du upptäckt så är det bättre att äta i princip samma varje dag än att hålla på och variera sig. Att du reagerar så starkt på några klunkar öl indikerar ju dock att allt inte står rätt till med magen. Tar du någon probiotika eller prebiotika?
Fast äter ju inte samma sak varje dag bara att jag håller mig inom 20 g kolhydrater per dag. Konstigt att vissa märken går det utmärkt med och andra så går det skit, bokstavligt talat! Men får fortsätta äta lchf helt enkelt.
Äter inga mediciner alls
Fast äter ju inte samma sak varje dag bara att jag håller mig inom 20 g kolhydrater per dag. Konstigt att vissa märken går det utmärkt med och andra så går det skit, bokstavligt talat! Men får fortsätta äta lchf helt enkelt.
Äter inga mediciner alls
Vilka märken av vilka livsmedel?
Pre och probiotika är inte mediciner. Prebiotika är speciella fibrer som gödslar den bra tarmfloran och probiotika är delar av den bra tarmfloran.
Kanske varit på tapeten tidigare men ta kontakt med läkarvården så du kan få hjälp att göra en riktig undersökning då dina problem direkt påverkar din livssituation.
Ja, vården är osmidig som ett kylskåp i en trappa men ligger du på lite kommer du få hjälp av personen som troligtvis har sett ditt problem och värre.
Att inte ens kunna dricka en öl utan att magen brakar ihop låter inte som en situation du vill befinna dig i.
camarade
2016-04-28, 19:52
Några månaders LCHF "fixade" större delen av mina magproblem, men visst, äter jag mycket kolhydrater så. Öl har väl kanske snarare med andra ingridienser att göra.
EnergiÖverskott
2016-04-30, 07:28
Om du känner att du mår bäst av en kosthållning baserat på fett och protein så ät så. Gör det inte svårare än vad det egentligen behöver vara.
Jag hade i så fall prioriterat fett från ägg, fet fisk, avokado etc och hållt nere större konsumtion av rött kött, charkuterier osv.
Samma för mig. Så fort jag käkar carbs blir skitarna som mjukglass. Min mage har dock aldrig varit så bra som den är nu när jag kör strikt och äter 40g potatismjöl/opastöriserad surkål. Varje dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.