handdator

Visa fullständig version : Återkommande knäproblem


Scrubby
2016-04-25, 11:10
Sedan något år tillbaka så har jag fått återkommande knäproblem varje gång jag ökar träningsfrekvensen, till exempel när jag börjar springa då det blir mildare ute. Det är alltid höger knä och det är alltid på precis samma ställe. När jag tar det lugnt några veckor så försvinner smärtan helt.

Det känns inte alls när jag går eller står och så länge jag håller benet rakt så känns ingenting. När jag däremot böjer mig ner, till exempel knäböjer eller hukar mig, så gör det ont innanför knäskålen. När jag sitter still en längre period med benet böjt så gör det också ont och jag måste snabbt räta ut benet. Jag kan även känna smärtan om jag drar med fingrarna över knäskålen, det känns som att det går en horisontell linje över knäskålen som triggar smärtan.

Är det tecken på ett solklar meniskskada eller kan det vara något annat som man kan jobba bort?

Scratch89
2016-04-26, 23:13
Har du någon känselnedsättning? Har du tappat rörlighet?

Det har vissa tecken på en meniskskada, men det är absolut inte solklart. Om du får ont av att dra fingrarna över knäskålen låter det som om huden är involverad och då får man kanske börja tänka lite neurologi. Hur är det med höftstabilitet? Och stabilitet i bål i övrigt?

Scrubby
2016-04-27, 20:06
Har du någon känselnedsättning? Har du tappat rörlighet?

Det har vissa tecken på en meniskskada, men det är absolut inte solklart. Om du får ont av att dra fingrarna över knäskålen låter det som om huden är involverad och då får man kanske börja tänka lite neurologi. Hur är det med höftstabilitet? Och stabilitet i bål i övrigt?

Nej och nej skulle jag säga på de första frågorna.

När jag menar att det gör ont att dra fingrarna över knäskålen så menar jag att jag kan hitta smärtpunkten med fingrarna, det gör inte ont i själva huden ovanpå utan jag kan hitta punkter där jag känner av smärtan inuti knät.

Jag har heller aldrig upplevt några problem med höftstabilitet eller rörlighet, aldrig känt mig instabil vid tunga mark eller böj t ex och höften har alltid varit följsam.

Problemet är att smärtan bara dyker upp när jag börjar löpa.. För något år sedan drog jag 200 i mark och böjde 160 med en kroppsvikt på 73 kg och jag har aldrig någonsin märkt av knäproblem vid styrketräningen. När sommaren kommer och man börjar ge sig ut på lite löpturer så kommer smärtan som ett brev på posten, alltid på samma ställe också.

rexb
2016-04-30, 21:47
Låter som du har fått hopparknä (jumpers knee). Jag lider av det i båda mina knän och har samma problem med att det gör ont att böja sig och sitta still länge. Det är patellasenan som fått stryk. Excentriska knäböj kan bli kvitt det om man börjar i tid. Skulle rekommendera att kolla upp det hos en sjukgymnast.
Har själv haft det såpass att sprutor eller operation är enda lösningen.