handdator

Visa fullständig version : Ska börja styrketräna


Urban
2004-04-18, 23:08
Hej, Jag har nu tänkt att börja styrketräna 2-3 ggr i veckan. Det är så här att jag tränar Thai-boxning Måndag, Onsdag och ibland Fredagar. Jag tänkte slänga in styrkepassena på tisdagar och torsdagar sen kanske ett pass till på lördagen eller söndagen.

Kommer musklerna att ta skada av träning varje dag?
På thaiboxningen så är det lite lätt styrketräning med vanliga armhävningar och situps, musklerna blir ju inte så väldigt mycket överbelastade utan mer utmattade, aja ni vet nog hur jag menar.

Så tror ni det funkar eller är det helt enkelt för mycket träning?

//Ubbe

Fors
2004-04-18, 23:47
6 pass per vecka känns lite överambitiöst om du frågar mig. Jag hade hållt styrketräningen till 2 pass per vecka och placerat åtminstone ett av dem på en thaiboxningsdag.

Exempelvis:
Måndag: Thai
Onsdag: Thai+styrka
Fredag: Thai
Lördag: Styrka

Så här hade jag iaf föredragit att träna.
Känner du för att träna styrka 3 ggr i veckan kan du alltid lägga in ett pass till på någon av thaidagarna.

watertouch
2004-04-19, 00:25
Säg inte att det är en Tibia bild du har som avatar

randig
2004-04-19, 04:50
tja urban ja tycker att du ska styrketäna kanske typ var 4e dag eller nåt sånt o kör helkropspass o fokosera på bas övningar såna som böj,mark, ståendepressar, bänk o ståenderodd. kör me fria vikter slösa inte krafter o tid på sådant som flyes o sånt skit. O kör hårt som fan.

Fors
2004-04-19, 05:57
Originally posted by watertouch
Säg inte att det är en Tibia bild du har som avatar

Du kan dina onlinespel :)

Urban
2004-04-19, 16:08
Originally posted by Fors
6 pass per vecka känns lite överambitiöst om du frågar mig. Jag hade hållt styrketräningen till 2 pass per vecka och placerat åtminstone ett av dem på en thaiboxningsdag.

Exempelvis:
Måndag: Thai
Onsdag: Thai+styrka
Fredag: Thai
Lördag: Styrka

Så här hade jag iaf föredragit att träna.
Känner du för att träna styrka 3 ggr i veckan kan du alltid lägga in ett pass till på någon av thaidagarna.

Okej jag har funderat på det du skrev och det låter vettigt, men ska jag köra styrkepasset före eller efter thaiboxningen på onsdagen?

Player
2004-04-19, 20:07
Originally posted by Urban


Okej jag har funderat på det du skrev och det låter vettigt, men ska jag köra styrkepasset före eller efter thaiboxningen på onsdagen? '

Det bestämmer du helt själv. Om jag var du så skulle jag sätta en av styrketräningarna efter en av Thaiträningarna som är mer inriktade på teknik.
Iaf styrkan efter thai, se bara till att äta något litet mellan, typ banan eller grovmacka eller liknande.

Buckethead
2004-04-19, 20:11
Originally posted by Player
'

Det bestämmer du helt själv. Om jag var du så skulle jag sätta en av styrketräningarna efter en av Thaiträningarna som är mer inriktade på teknik.
Iaf styrkan efter thai, se bara till att äta något litet mellan, typ banan eller grovmacka eller liknande.
Det är ju mycket bättre att köra styrke innan så han har energi till att lyfta tungt.

z_bumbi
2004-04-19, 20:21
Originally posted by Buckethead

Det är ju mycket bättre att köra styrke innan så han har energi till att lyfta tungt.

Och kanske skada sig på kampsporten för att musklerna inte regagerar som de ska?

Urban: Råden du har fått är i övrigt bra.

Max två pass
Ett av dem efter den andra träningen = Kortare pass med färra övningar.
Ett på en dag då du inte gör något annat= det tyngsta passet styrka.

Jag skulle t o m kanske börja med att köra styrkan bara på lördagen och sen när det känns dags att öka lägga till en dag till men det är något man får känna efter själv.

Buckethead
2004-04-19, 20:32
Originally posted by z_bumbi


Och kanske skada sig på kampsporten för att musklerna inte regagerar som de ska?

Har aldrig varit några problem för mig eller dom jag känner som kör likadant, men det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra. Personligen så känns det som att man får renare tekniker om man inte kan fläska på med muskelkraft.

mr_ping2
2004-04-19, 21:36
Vill du bli stark, stor eller båda och ?

Urban
2004-04-20, 09:12
Tack för alla råden killar.
Jag kommer nog att köra styrkepasset efteråt på onsdagen och sen ett lite hårdare på lördagen, målet med styrketräningen är att jag bara vill bli lite starkare och lite större kanske.

tack igen gubbz