handdator

Visa fullständig version : En fråga om muskelminne


Diomedea exulans
2016-04-25, 09:42
Föreställ er följande scenario (not the best possible scenario):

Nisse börjar som smalfet, sedan bulkar han och tränar bra, och lägger på sig muskler och mycket fett. Sen deffar Nisse för hårt, och är nere på utgångsläget igen. Efter det börjar Nisse bulka väldigt långsamt - han lyckas pricka in +50 kcal/dag - och tränar fortfarande bra.

Min fråga: Kommer Nisse ha nytta av muskelminnet under sin andra, mer långsamma bulk? Eller "funkar" bara muskelminnet om kroppen får ungefär samma förutsättningar som när musklerna tillskansades, t ex att man har samma kaloriöverskott?

King Grub
2016-04-25, 09:45
Muskelminne handlar inte om bulk, ätande och kaloriöverskott, utan om träning och träningsuppehåll. Satellitceller som bildats av tidigare träning återaktiveras när träningen återupptas efter ett uppehåll.

Diomedea exulans
2016-04-25, 09:48
Okej, nu har ju Nisse inte haft träningsuppehåll, utan svält bort musklerna. Får han nytta av muskelminnet ändå?

Määng
2016-04-25, 11:22
Okej, nu har ju Nisse inte haft träningsuppehåll, utan svält bort musklerna. Får han nytta av muskelminnet ändå?

Ja.

HenrikJ
2016-04-25, 11:29
Här är ju en berömd Nisse (låt vara en som kan lägga orimligt mycket tid på att nissa sig)

https://pbs.twimg.com/media/BYpPLAiCMAI0Dxr.jpg:large

Diomedea exulans
2016-04-25, 13:41
Okej, tack!

AlexGBG
2016-04-25, 15:21
Muskelminne handlar inte om bulk, ätande och kaloriöverskott, utan om träning och träningsuppehåll. Satellitceller som bildats av tidigare träning återaktiveras när träningen återupptas efter ett uppehåll.


Detta muskelminne, hur länge räcker det?

Diomedea exulans
2016-04-25, 16:40
Detta muskelminne, hur länge räcker det?

Hela livet, om jag fattat rätt.

AlexGBG
2016-04-25, 17:02
Hela livet, om jag fattat rätt.


Skönt, då är ju mina nästan 10års frånvaro från träningen ingenting i sammanhanget!

Har tränat i 5 veckor nu, sen min starkaste period för runt 10 år sen, och är nu uppe i 70kg i bänk 1RM mot personbästa på 100kg.

Tycker jag växer så det knakar dessutom, trots mina 32 år.

Då detta varit lite av en mjukstart så har jag inte kört värst mycket mark eller böj (speciellt inte som mitt minimala gym i kontorsbyggnaden har någon squat rack, eller dedikerad markstång) så har jag inte börjat köra några såna övningar ännu då jag fortfarande bara är i uppstartsfasen.

Hoppas på liknande resultat i de andra basövningarna förutom bänk, då blir det ju riktigt roligt att träna!

Grans
2016-04-25, 17:44
Jag åkte på in på sjukan för runt 18 månader sen nu för brusten blindtarm och tarmvred. Dock en vecka mellan operationerna då läkarna (vet inte om de var riktiga läkare ärligt talat) inte kunde fatta att jag låg med tarmvred som ett resultat av första operationen på bara blindtarmen. Innan jag åkte in hade jag inte ätit på 2-3 dar + veckan jag låg med tarmvred gick det såklart inte äta sen tog det ytterligare 5 eller så dar efter tarmvredet var fixat tills jag kunde inta föda. Kort sagt förlorade jag närmare 20kg på två veckor.
Vägde bra precis 100kg, markade runt 240 och bänkade runt 160 och hade tränat i närmare 3 år. Men det gick jävligt snabbt tillbaks. Tror det tog runt 8-10 månader tills jag var tillbaks på samma vikter om jag minns rätt. Nu vet jag inte exakt hur mycket av vikten förlorad var ren muskelmassa men en hel del var det.

Velander
2016-04-25, 18:25
Jag åkte på in på sjukan för runt 18 månader sen nu för brusten blindtarm och tarmvred. Dock en vecka mellan operationerna då läkarna (vet inte om de var riktiga läkare ärligt talat) inte kunde fatta att jag låg med tarmvred som ett resultat av första operationen på bara blindtarmen. Innan jag åkte in hade jag inte ätit på 2-3 dar + veckan jag låg med tarmvred gick det såklart inte äta sen tog det ytterligare 5 eller så dar efter tarmvredet var fixat tills jag kunde inta föda. Kort sagt förlorade jag närmare 20kg på två veckor.
Vägde bra precis 100kg, markade runt 240 och bänkade runt 160 och hade tränat i närmare 3 år. Men det gick jävligt snabbt tillbaks. Tror det tog runt 8-10 månader tills jag var tillbaks på samma vikter om jag minns rätt. Nu vet jag inte exakt hur mycket av vikten förlorad var ren muskelmassa men en hel del var det.

Hur länge var du borta från gymmet?

Grans
2016-04-26, 16:14
3 månader säkert

Velander
2016-04-26, 18:28
3 månader säkert

Och det tog dig 8-10 månader att komma tillbaka? :O

Strumpa
2016-04-26, 18:42
Muskelminne handlar inte om bulk, ätande och kaloriöverskott, utan om träning och träningsuppehåll. Satellitceller som bildats av tidigare träning återaktiveras när träningen återupptas efter ett uppehåll.

I all vänlighet så undrar jag nu bara om det kan vara därför som det då inte är en fördel att ligga på för allt för stor träningsdos om man nu plötsligt märker att detta var för mycket för en?

Grans
2016-04-26, 19:05
Och det tog dig 8-10 månader att komma tillbaka? :O

Ja, runt där nånstans om jag kom ihåg rätt. dvs 8-10mån efter jag börjat träna igen. Snabbt gick det, mycket mycket snabbare än att bygga musklerna från scratch, så muskelminne är real deal enligt min upplevelse iaf.

demode85
2016-04-27, 14:39
Kan också intyga att muskelminnet är starkt även efter 4-5 års uppehåll. Bra gains som fan redan från start. Men man måste äta därefter!

Velander
2016-04-27, 15:43
Ja, runt där nånstans om jag kom ihåg rätt. dvs 8-10mån efter jag börjat träna igen. Snabbt gick det, mycket mycket snabbare än att bygga musklerna från scratch, så muskelminne är real deal enligt min upplevelse iaf.

Jag reagerade snarare på att det gick VÄLDIGT långsamt, jag har läst mycket om detta nu när jag själv har tvingats till vila i lite över 2 månader, och dom allra flesta verkar komma tillbaka på ungefär halva den tiden som dom har var borta, vissa snabbare.

Mantus
2016-04-27, 15:46
Jag reagerade snarare på att det gick VÄLDIGT långsamt, jag har läst mycket om detta nu när jag själv har tvingats till vila i lite över 2 månader, och dom allra flesta verkar komma tillbaka på ungefär halva den tiden som dom har var borta, vissa snabbare.

Han låg sängliggande (antar jag) utan mat i runt en månad och sedan ytterligare träningsuppehåll i två månader. Då tycker jag att 8-10 månader för att nå upp till gamla nivåer är riktigt bra.

AlexGBG
2016-04-27, 16:38
Kan också intyga att muskelminnet är starkt även efter 4-5 års uppehåll. Bra gains som fan redan från start. Men man måste äta därefter!

Visst är det skönt? :)

Nu är det bara bygga förbi dom som nyss börjat och visa hur man gjorde förr i tiden...

demode85
2016-04-27, 17:11
Det är fint, har tränat 5 månader och folk börjar redan komma till mig för tips och program. Tycker inte ens jag är vältränad men något intryck måste jag väl ge vännerna som gör att de tror jag vet en hemlighet hahah,...
Finns ingen hemlis, träna hårt, träna regelbundet och ät inte mcdonalds som bas. xD

Grans
2016-04-27, 19:35
Jag reagerade snarare på att det gick VÄLDIGT långsamt, jag har läst mycket om detta nu när jag själv har tvingats till vila i lite över 2 månader, och dom allra flesta verkar komma tillbaka på ungefär halva den tiden som dom har var borta, vissa snabbare.

Eh, dom skar först upp magen och spolade ut allt var och skit efter en sprucken blindtarm. Sen skar dom upp magen igen på mitten (2.5decimeter ärr mellan magmusklerna). Dvs två rätt så stora operationer. Sen läketiden på det. Och jag kan säga att man inte är så mobil när man haft magen uppskuren då det används till allt. Även om du vilar från träningen men är i övrigt frisk så kan du fortfarande göra vanliga vardagssysslor. Det går inte jämföra att vila från träningen och vila från operation. Vila två månader från träningen om du i övrigt är hyffsat frisk är ingenting, mest viktvana du förlorar. Sen tänk på att jag fick ta det väldigt försiktigt när jag började träna igen, inga övningar där man använde magen allt för mycket. Så det blev mest kablar och maskiner och mestadels sittande övningar.

Poängen är iaf att jag tog tillbaks det som tog 3 år att bygga på 8-10 mån.

kamisama
2016-04-27, 21:19
Hade ett uppehåll på 1 år efter 2 års träning och tappade en hel del massa men framförallt styrka.
Tog upp träningen igen tidigare i år och efter första passen kände jag mig verkligen klen men jag var tillbaka på samma nivå som förut efter ganska precis 2 månader. Nu 4 månader senare går träningen bättre än någonsin.