handdator

Visa fullständig version : Press bak nacken för att rehabilitera supraspinatustendinit


Arne Persson
2004-04-18, 22:49
Eftersom jag börjar bli djävligt trött på mina krånglande axlar så är det hög tid att testa något nytt! Jag har ju för f-n inte tränat något riktigt ordentligt pass sedan början på januari. Körde lite bänk i kväll upptill 120 kg vilket gjorde mkt ont. Fick stoppa där. Körde därefter sittande axelpress i smithmaskin utan ryggstöd upptill 80 kg. Detta gjorde mindre ont.
Testade därefter lite latsdrag framför och bakom nacken. Självklart var det inga problem att köra någon av varianterna.
Avslutade med att testa "supraspinatusdödaren" press bak nacken i smith utan ryggstöd och stången självklart ända ner till axlarna.
Började med 5x10 på vår lätta Nordicsmith (15 kg). Stramade och värkte som f-n i början. Kändes lite bättre efter 3:e settet. Körde därefter 3x10 på vår Nordic tunga smithmaskin (30 kg). Kändes ganska bra.
Nu skulle säkert en Leg. Sjg., PT eller dylikt tycka man är totalt vansinnig som väljer just den övningen som är så skadlig för just M. supraspinatus. Anledningen till detta är att helt enkelt med lätta vikter i början få upp smidigheten igen som var sämre än vanligt samt öka genomblödningen. OBS, att jag inte körde några högreppare (>10) eftersom jag INTE vill ha mjölksyra i området utan endast ökad genomblödning. Detta är för att ev. snabbare komma till rätta med inflammationen. Har förr om åren gjort liknade kureringar på andra muskler med gott resultat.

Medusa
2004-04-18, 22:51
Arne: Är verkligen press bakom nacken så farlig som alla vill ha den till? Jag har använt sedan jag började och inte haft några problem.

Du kan ju en del om anatomi, vad säger du själv?

Arne Persson
2004-04-18, 22:58
Originally posted by Medusa
Arne: Är verkligen press bakom nacken så farlig som alla vill ha den till? Jag har använt sedan jag började och inte haft några problem.

Du kan ju en del om anatomi, vad säger du själv?

Ja, det är den! Du kommer i en ansträngade för axelleden position speciellt i bottenläget. Supraspinatus utsätts även för, i bottenläget, stora påfrestningar i denna övning. Dock hävdar jag att det är viktigt att träna genom hela rörelsebanan i denna övning och inte stanna vid öronhöjd och på så sätt riskera skada på M. supraspinatus om man skulle komma nedanför denna position, tex vid en maxning. Press bak nacken är annars en alldeles utmärkt axelövning.

Medusa
2004-04-18, 23:00
Så även om den tar lite extra på rotatorcuffen så är det bara att pressa på? :smokin:

Arne Persson
2004-04-18, 23:02
Originally posted by Medusa
Så även om den tar lite extra på rotatorcuffen så är det bara att pressa på? :smokin:

Tveklöst! Om du inte har några problem förståss!

Björn S
2004-04-18, 23:07
Jag kör en hel del sittande axelpress med fri stång och utan ryggstöd....
Det är altså viktigt för mig att gå ner hela vägen? Jag brukar jag försöka göra det, men de sista repsen brukar bli en bra bit övanför bottenläget ju. Skaderisk?

tackar för svar.

Arne Persson
2004-04-18, 23:10
Originally posted by Feeble
Jag kör en hel del sittande axelpress med fri stång och utan ryggstöd....
Det är altså viktigt för mig att gå ner hela vägen? Jag brukar jag försöka göra det, men de sista repsen brukar bli en bra bit övanför bottenläget ju. Skaderisk?

tackar för svar.

Du kommer att få en genomgång av axelleden och dess skador mm på kursen.;)

Björn S
2004-04-18, 23:28
Originally posted by Arne Persson


Du kommer att få en genomgång av axelleden och dess skador mm på kursen.;)

Perfekt! :thumbup:
Får försöka ta en kurs i "läsbar snabbskrivning" nu innan helgen :D Känner på mig att det kommer noteras en hel del!

Haré!

RobbeliRobban
2004-04-19, 09:20
Arne: Nu kör jag iofs inte denna övningen längre, men jag fick ont, när jag använde ryggstöd i bakomnackpressar (oavsett om jag körde tunga 3:or eller sega 15-reppare), fast jag hade ingen smärta när jag inte använde ryggstöd oavsett tyngd på stången. Vad beror det på?

Arne Persson
2004-04-19, 09:41
Originally posted by RobbeliRobban
Arne: Nu kör jag iofs inte denna övningen längre, men jag fick ont, när jag använde ryggstöd i bakomnackpressar (oavsett om jag körde tunga 3:or eller sega 15-reppare), fast jag hade ingen smärta när jag inte använde ryggstöd oavsett tyngd på stången. Vad beror det på?

Därför att du låser axelleden när du använder ryggstöd.

Pinglan
2004-04-19, 09:43
Originally posted by Arne Persson
Anledningen till detta är att helt enkelt med lätta vikter i början få upp smidigheten igen som var sämre än vanligt samt öka genomblödningen. OBS, att jag inte körde några högreppare (>10) eftersom jag INTE vill ha mjölksyra i området utan endast ökad genomblödning. Detta är för att ev. snabbare komma till rätta med inflammationen. Har förr om åren gjort liknade kureringar på andra muskler med gott resultat.
Tycker det låter vettigt men jag funderar över varför du inte testat detta tidigare, du har ju gjort liknande kureringar på andra muskler och nu har du väntat ända från januari fram till nu att testa detta för supraspinatus, någon särskild anledning till denna väntan?

Arne Persson
2004-04-19, 09:56
Originally posted by Pinglan

Tycker det låter vettigt men jag funderar över varför du inte testat detta tidigare, du har ju gjort liknande kureringar på andra muskler och nu har du väntat ända från januari fram till nu att testa detta för supraspinatus, någon särskild anledning till denna väntan?

Därför att jag trodde att skadan skulle ge med sig snabbare utan drastiska kureringar

Medusa
2004-04-19, 11:09
Finns det något lika effektiv pressövning för axlarna som är ofarlig eller mindre farlig än press bakom nacken?

Tacksam för snabba svar killar :thumbup:

Karl_alfred
2004-04-19, 11:24
Originally posted by Medusa
Finns det något lika effektiv pressövning för axlarna som är ofarlig eller mindre farlig än press bakom nacken?

Tacksam för snabba svar killar :thumbup:

Hantelpressar utan ryggstöd.

Nils
2004-04-19, 11:55
Angående press övningar.
Enhands lyft som ryck och stöt har varit mycket respekterade grenar och tom varit med i OS fram till 50 -talet. Men numera ses aldrig ens enhands press på gymmen.

Efter att ha läst lite i några av Pavel T's böcker där han skrev om den och att den till exempel var klart lättare tekniskt än militärpress så har jag testat några gånger nu och undrar ännu mer varför det inte är en använd övning. Lätt för ryggen, mindre tendenser till felaktig svank, mycket bra för stabilisationsmuskler om man kör riktigt med OL-stång och tillfredställande stabil känsla när man får in tekniken efter ett par pass.

Så, vad gör övningen dålig?
Är det bara att man riskerar att få aningen större obliques som så många verkar vara rädda för?

z_bumbi
2004-04-19, 12:03
Nils: Jag har inte testat men det verkar ganska lätt att man får lite svaj och då far stången väl iväg lite hur som helst?

Att köra med en hantel i taget däremot ser jag vissa fördelar med men inga nackdelar just nu.

Nils
2004-04-19, 13:05
Originally posted by z_bumbi
Nils: Jag har inte testat men det verkar ganska lätt att man får lite svaj och då far stången väl iväg lite hur som helst?

Att köra med en hantel i taget däremot ser jag vissa fördelar med men inga nackdelar just nu.
Första gången var det klart svajigt!
Men nyper man till lite till med handen så går det bra. Det skulle nog vara lite svårare att hantera om någon annan stöter till den dock. Men ingen har vågat sig i närheten när jag kört :D

JAM
2004-04-19, 13:11
Originally posted by Karl_alfred
Hantelpressar utan ryggstöd. Är det dåligt med ryggstöd eller? Jag brukar alltid ha det... :confused:

z_bumbi
2004-04-19, 13:34
Originally posted by Nils

Första gången var det klart svajigt!
Men nyper man till lite till med handen så går det bra. Det skulle nog vara lite svårare att hantera om någon annan stöter till den dock. Men ingen har vågat sig i närheten när jag kört :D

Hur mycket vikt har du på?
Det känns rent instinktivt som något som används för att göra en övning häftigare än vad det tillför träningseffekt, de äldre stängerna man använde för övningen var oftast betydligt kortare (Tänker på stängerna med klotvikter t ex.).
Men som vanligt så är ju ni grepptyper lite speciella iom att ni har ett bättre grepp än vad de flesta andra besitter så då kanske det är lättare.

Nils
2004-04-19, 15:47
Originally posted by z_bumbi


Hur mycket vikt har du på?
Det känns rent instinktivt som något som används för att göra en övning häftigare än vad det tillför träningseffekt, de äldre stängerna man använde för övningen var oftast betydligt kortare (Tänker på stängerna med klotvikter t ex.).
Men som vanligt så är ju ni grepptyper lite speciella iom att ni har ett bättre grepp än vad de flesta andra besitter så då kanske det är lättare.
Upp till treor har jag gett mig på, vikten är samma som med enhandshantel för mig, och ca några kilo över vad varje hantel kan vara med dubbla hantlar pga av att man trycker lite åt sidan.
Men visst, den primära effekten med lång eller kort vikt är densamma, bara lite extra för stabilisatorerna med lång.

Den stora frågan är ju vad som är nackdelen med att köra en i taget, oavsett om stången är lång eller kort!?

Grepptyp ;)
Kan säga om det att jag försökte använda mitt grepp som jag framförallt övat riktigt hårt över vintern på riktigt och såga och framför allt hugga träd med yxa igår.

Det gick åt pipan! Underarmarna blev som stenhårda smärtande pinnar stup i kvarten så jag fick ta pauser för att få dit blod. Och nu idag är bägge händerna helt "fried" och vänstern smärtar lite bara att röra fingrarna :insane:

Jag har långt kvar innan det blir någon grepptyp av mig!
Men visst, det är ett extra bonus för mig att jag får spänna handen/handleden för att balansera en lång stång. Så andra som inte tycker det är kul bör nog använda kort.

Jense
2004-04-19, 16:34
om inte annat så stabiliserar du handleden av den övnincen. ett offtopictips till dig nils är att ta din yxa (stor yxa?) , håll den längst nere i handtaget, med lillfingret närmst yxhuvudet och flexa upp den med handleden mot ryggen/baksida axel.. gr det inte för snabbt bara då det är en yxa.. antar att du inte vill ha en arm mindre i sommar =)

Nils
2004-04-19, 18:52
Originally posted by Jense
om inte annat så stabiliserar du handleden av den övnincen. ett offtopictips till dig nils är att ta din yxa (stor yxa?) , håll den längst nere i handtaget, med lillfingret närmst yxhuvudet och flexa upp den med handleden mot ryggen/baksida axel.. gr det inte för snabbt bara då det är en yxa.. antar att du inte vill ha en arm mindre i sommar =)
Det har jag gjort ett tag med min slägga istället, ingen risk att skära sig då. Men jag föreslår att göra det med yxan/släggan framåt också. Mer användbart, om du inte kör spikböj med underhandsgrepp såklart som liknar det du skrev en hel del och tränar just för det.

Att ha armen framåt med släggan snett uppåt/bakåt i riktning mot ansiktet är också utmärkt, och likt ena handen arbete i den spikböj teknik jag använder. Lurigt när man blir trött dock då man får se upp så att man inte slår sig i ansiktet med släggan :D

Men efter mina hugg i helgen skall jag träna uthållighet framåt mer, förhoppningsvis genom att hugga mer trä, kvistar och sly! Kan iofs låna maskiner också men det är himla trist!

Jense
2004-04-19, 19:13
hehe ja den kör jag hemma med ett hanteltag och vikter på ena sidan.. gör ont när den träffar armvecket i full kraft när man inte orkar bara.

Karl_alfred
2004-04-19, 21:06
Originally posted by JAM
Är det dåligt med ryggstöd eller? Jag brukar alltid ha det... :confused:

testa utan. får du se att de tar mycket bättre.

Aeis
2004-04-19, 22:38
Originally posted by Medusa
Arne: Är verkligen press bakom nacken så farlig som alla vill ha den till?

Vad är "press bakom nacken"?

JAM
2004-04-19, 22:52
Originally posted by Karl_alfred
testa utan. får du se att de tar mycket bättre. OK, ska testa på onsdag eller torsdag. :bpump:

Arne Persson
2004-06-10, 17:14
Nu har man kört några pass och igår till min stora förvåning så kände jag betydligt mindre smärta än tidigare, körde senast i söndags. I går kör de jag följande serie i smithen (alltid utan ryggstöd och ända ner i bottenläget): 3x10 med stången på Nordics lillsmith (15 kg) därefter 10 reps/ 30 kg, 10/40, 10/50 och 10/60kg på den stora nordicsmithen (30 kg stång). Senast för en veckan sedan så var 30 kg max jag kunde köra på pga smärtan. Press Bak Nacke en underbar rehab-övning (rätt använd!).

Pingu
2004-06-10, 22:12
Arne :

Jag skadade min högra axel förra året. Körde axelpress tungt (52 kg hantlar) och skulle ha pass på sista men då var inte min "kompis" med så jagåkte ner med hanteln bakom nacken. Det gjorde ont. Skadade då rotator cuffen (var och undersökte den hos en naprapat). Men jag har fortfarande problem med axeln, speciellt med vanlig bänkpress och hantel lyft åt sidan.

Kan "dina" pressar bakom nacken vara nått för mig ???

Vid nyckelbens fästet så har jag fått en bula som stiker ut och som det knakar i. Är sned i axeln men det går att få till med massage. När jag gjorde illa mig så vasr det riktigt snett och vint. Skulder bladet på höger sida var på väg ut mot latsen...

Börjar vara ganska less även jag på axel helvetet :cryout:

Arne Persson
2004-06-10, 22:51
Originally posted by Pingu
Arne :

Jag skadade min högra axel förra året. Körde axelpress tungt (52 kg hantlar) och skulle ha pass på sista men då var inte min "kompis" med så jagåkte ner med hanteln bakom nacken. Det gjorde ont. Skadade då rotator cuffen (var och undersökte den hos en naprapat). Men jag har fortfarande problem med axeln, speciellt med vanlig bänkpress och hantel lyft åt sidan.

Kan "dina" pressar bakom nacken vara nått för mig ???

Vid nyckelbens fästet så har jag fått en bula som stiker ut och som det knakar i. Är sned i axeln men det går att få till med massage. När jag gjorde illa mig så vasr det riktigt snett och vint. Skulder bladet på höger sida var på väg ut mot latsen...

Börjar vara ganska less även jag på axel helvetet :cryout:


Var sticker nyckelbenet ut? Vid bröstbenet eller vid skulderbladet? Du kan visst testa denna teknik, MEN kom ihåg och var superförsiktig i början och kör hela rörelsebanan. Använd absolut inget ryggstöd, då det bara ökar påfrestningen på axelleden!

Slim
2004-06-10, 23:59
Jag har haft(har) en muskelbristning i nedre delen av M. Deltoideus, precis i området mellan biceps och triceps i mitten på armen. Vet inte om det är samma ställe som du Arne, eller nån annan här? I mer än ett år har jag hållt på att rehabilitera muskeln. Men jag känner fortfarande av den, specielt på morgonarna efter jag vaknat eller om jag t ex har utfört ryckiga rörelser som att kasta en tennisboll. Ibland kan det uppstå smärta utan någon direkt anledning. T ex om jag suttit ner länge framför datorn. Om jag springer känner jag den också, troligen pga de ryckiga rörelserna. Vissa dagar känner jag knappt av skadan alls.

Det jag har fattat hittills är att rehabilitering, i form av isolerande övningar, inte hjälper för att komma tillbaka helt.

Mitt tålamod rinner snart ut. Jag har inte kunnat genomföra ett vanligt träningspass på 1 och ett halv år snart.

Jag undrar om de övningar som ni har diskuterat här kanske är det som behövs? Har någon av er erfarenhet av denna skada som jag har?

Tacksam för hjälp.

Pingu
2004-06-11, 08:47
Arne : Det är inte nyckelbenet som sticker ut utan något annat. Om jag följer nyckelbenet ut mot sidan av axeln mot deltoideusen. Är jävligt dålig på vad allt heter men jag hoppas du förståtr vad jag menar.

Har kört med stången framför ansiktet men med stöd för ryggen i vår. Det konstiga är att det har gjort ont som fn då jag har kört 10 -12 reppare och när jag har kört tungt (110 -130 kg) med 5-7 reps så känner jag ingen smärta alls. Kan det var det därt med mjölksyran ???

Åse Columbus
2004-06-11, 09:15
Jag hade oxå stora problem med min supra på vänster sida...efter vila och smärtlindring så började jag träna den igen..och har lagt in press bakom nacke med låg vikt. :D

Härligt!!!!

Men så har jag märkt en sak...vid sidolyft så är jag starkare i den f.d skadade axeln ärn i den högra ...innan skadan så var det tvärtom...

så den gamla ramsan..what doesn´t kill you makes you stronger...gäller även för muskler!!!!

:smokin:

Pingu
2004-06-14, 10:57
Körde Arnes övning igår kväll och det kändes fint eller känns fint. Har inte ont i axeln odag så det är ett stort plus. Får se om 4-5 veckor om det gör någon skillnad ..

Tackar och bockar Arne :bow:

joonah
2004-06-14, 12:40
Är det "dåligt" med ryggstöd även om det bara täcker den nedre delen av ryggen, just för att få stöd i svanken?

Åse Columbus
2004-06-14, 14:21
alla ryggstöd fixerar kroppen ...vilket man inte vill här då...;)