handdator

Visa fullständig version : Mjölkprotein = Eksem?


Donkens
2016-04-23, 17:27
Jag har lidit av eksem sedan jag var liten. Inte eksem då men har lätt för att få ´huden att torka ut.

Det har dock blivit enormt mycket bättre på senaste tiden då jag skippat överdrivet mycket mjukgörande krämer och har låtit kroppen jobba på bättre hudhälsa genom bra kost.

Började träna igen 2 månader sedan, det är då man laddar på med mycket keso, kvarg, proteinpulver med mera. Under dessa två månader jag har varit med om enormt mycket klåda och torr hud. Innan jag tränade så var i princip mejeriprodukter uteslutet för mig, är inte det största fanet av det, samtidigt som jag har lätt att dricka för mycket mjölk när jag väl börjar och det är rinnande kalorier.

Har någon nån koppling på om mjölkprotein, laktos eller i sig mejeriprodukter försämrar hudhälsan eller bidrar till att folk reagerar med eksemliknande symptom?

Ibland kör jag en vassle/kasein drink på kvällarna för att få upp proteinintaget, men börjat käka väldigt mycket keso och kvarg till kosten nu med.

Spelevink
2016-04-23, 17:46
Studier har kunnat påvisa tendenser att få mer akne av intag av mejeriprodukter, så man kan säkert få andra symtom i huden av det.

Därmed sagt behöver det inte vara så i ditt fall. Men pröva att exkludera alla mejeriprodukter från din diet i 1-2 månader och se om du märker någon skillnad :)

grescha
2016-04-24, 10:31
Hur mycket påverkar respektive mjölk produkter, av de vanligaste? Dvs vad motsvarar en dl vassle i mjölk exempelvis?

PureWhey
2016-04-24, 11:25
Hur mycket påverkar respektive mjölk produkter, av de vanligaste? Dvs vad motsvarar en dl vassle i mjölk exempelvis?

Motsvarar vadå..?

Luca Brasi
2016-04-24, 12:53
Jag har lidit av eksem sedan jag var liten. Inte eksem då men har lätt för att få ´huden att torka ut.

Det har dock blivit enormt mycket bättre på senaste tiden då jag skippat överdrivet mycket mjukgörande krämer och har låtit kroppen jobba på bättre hudhälsa genom bra kost.

Började träna igen 2 månader sedan, det är då man laddar på med mycket keso, kvarg, proteinpulver med mera. Under dessa två månader jag har varit med om enormt mycket klåda och torr hud. Innan jag tränade så var i princip mejeriprodukter uteslutet för mig, är inte det största fanet av det, samtidigt som jag har lätt att dricka för mycket mjölk när jag väl börjar och det är rinnande kalorier.

Har någon nån koppling på om mjölkprotein, laktos eller i sig mejeriprodukter försämrar hudhälsan eller bidrar till att folk reagerar med eksemliknande symptom?

Ibland kör jag en vassle/kasein drink på kvällarna för att få upp proteinintaget, men börjat käka väldigt mycket keso och kvarg till kosten nu med.
Kanske om man är allergisk emot mjölkprotein?

DJJOHANSSON
2016-04-24, 13:20
Jag är känslig mot mjölkprodukter. Får torr hud och eksem + finnar. (Lindrigt)

Dricker mandelmjölk istället för mjölk och äter alpros soja'kvarg' istället för kvarg/yoghurt

Tar 50g vassle och 125g proteinkeso om dagen. Kommer prova att köra 5-6 veckor utan mjölk i sommar.

PureWhey
2016-04-24, 14:52
Får också finnar utav vassle och mjölk. Är dock inte beredd att ge upp mina gains.

:(

grescha
2016-04-24, 17:44
Motsvarar vadå..?

Motsvarar eventuell negativ effekt såsom finnar eller eksem.

Bruce Banner
2016-04-24, 18:56
Donkens, jag har lite samma funderingar som du.

Har också eksem från och till, verkar dock vara en koppling mellan träning+intag av mjölkprotein och mina eksem.

Har faktiskt inte tänk på det hela förens nu men det föreligger definitivt någon sorts koppling. Kan också vara så att kopplingen är mellan eksemet och just själva träningen även om jag nog håller kosten som trolig bov.

MVH
/Bruce

Donkens
2016-04-24, 22:06
Får se över hur jag gör, om det kanske istället blir kokta ägg, äggprotein/biff protein i pulverform. Räknas ägg som en mejeriprodukt/mjölkprodukt?

PureWhey
2016-04-25, 08:21
Hur får du ägg till en mjölkprodukt? :D

mela
2016-04-25, 09:24
Barn som är allergiska mot komjölksprotein får ofta eksem, så det finns säkert en koppling även för äldre.

Men jag hade en annan tanke också, du har inte börjat att ändra på dina duschvanor osv sen du började träna igen? De kan också vara en bidragande faktor.

mommy
2016-04-26, 09:21
Det är väldigt ovanligt att vuxna får eksem av födoämnesallergi. Mer troligt att det är duschning och svettning som gett mer eksem.

Jag jobbar på en hudklinik...

camarade
2016-04-28, 19:58
Tror att min hy påverkas negativt av mejerier, försöker hålla mig till enbart vassle (hade helst skippat det också men har så dåligt återhämtning om jag tar bort vasslet)