handdator

Visa fullständig version : Hur lång vila mellan passen? (Olika muskelgrupper)


liftbig
2016-04-23, 11:09
Jag undrar hur länge man bör vila mellan passen om man kör olika muskelgrupper?

Fungerar det att köra ett tungt bröstpass klockan 20 och sedan dagen efter köra ett tungt ryggpass vid klockan 15? Eller bör man försöka få åtminstone 24 timmar mellan passen även ifall man tränar muskelgrupper som ej påverkar varandra.

Vet såklart att det fungerar men tänkte mer på hur optimalt det är?

Spelevink
2016-04-23, 11:18
Tror det är svårt att säga, är nog väldigt individuellt. Prova och känn efter hur det känns :)

Zekerna
2016-04-23, 11:20
Jag brukar vila själva muskelgruppen i 48h, det vill säga att jag inte kör bröst igen på 2 dagar minst. Men att köra andra muskelgrupper lär inte vara något problem då muskeln ändå inte är den som utsätts direkt. Om man kör rygg t.ex så är ju biceps en muskel som används men det är ändå inte den som drar det stora lasset om du hänger med.

liftbig
2016-04-23, 11:20
I mitt fall brukar det kännas okej, men vill såklart inte slösa bort ett pass om jag har möjlighet att vila några timmar till.

Men om man exempelvis tränar fredagkväll och sedan på dagen på lördag, ifall man ska göra något på kvällen.

Zekerna
2016-04-23, 11:23
I mitt fall brukar det kännas okej, men vill såklart inte slösa bort ett pass om jag har möjlighet att vila några timmar till.

Men om man exempelvis tränar fredagkväll och sedan på dagen på lördag, ifall man ska göra något på kvällen.

Lär inte vara några problem, aldrig varit det för mig :)

pellepedal
2016-04-23, 14:43
Känner du att du hinner återhämta dig tillräckligt för att kunna ge allt i nästa pass så ska det ju inte vara några problem.