handdator

Visa fullständig version : grönsaker - hur mycket?


frys
2016-04-23, 11:06
Vad finns det för rekommendationer för hur mycket grönt man ska få i sig per dag? Och vilken varation behövs det?

Har kört utan grönsaker väldigt länge och tänkte testa nu. dock är det många som jag inte gillar.

Hur gör ni?

z_bumbi
2016-04-23, 11:49
500 g frukt och grönt per dag är den vanligaste rekommendationen.

Eljest
2016-04-23, 12:01
Är det fysiskt möjligt att äta för mycket grönsaker (inte frukt alltså) och vad skulle isåfall konsekvensers bli? Tänker på stora mängder sallad, paprika, tomat, gurka osv? De innehåller ju knappt några kalorier men finns det nackdelar med för stora mängder av dessa grönsaker?

Skrollovicz
2016-04-23, 12:04
Det går att få i sig för mycket av de grova grönsakerna, konsekvensen blir gaser p g a ett för högt fiberintag. Ofarligt, fördelarna överväger ändå nackdelarna om man skulle få i sig för mycket en enskild dag.

Luca Brasi
2016-04-23, 12:22
Är det fysiskt möjligt att äta för mycket grönsaker (inte frukt alltså) och vad skulle isåfall konsekvensers bli? Tänker på stora mängder sallad, paprika, tomat, gurka osv? De innehåller ju knappt några kalorier men finns det nackdelar med för stora mängder av dessa grönsaker?
Depression?

Cletus
2016-04-23, 12:48
Hur mycket grönsaker? Mycket

JHilding
2016-04-23, 13:15
Har ni koll på intag av mineral eller kör ni typ "idag kör jag på paprika"..? Har ni tips på någon sida där man kan räkna ut behovet? Vill ju vara så opti som möjligt.

JacobHeitmann
2016-04-23, 13:29
Har ni koll på intag av mineral eller kör ni typ "idag kör jag på paprika"..? Har ni tips på någon sida där man kan räkna ut behovet? Vill ju vara så opti som möjligt.

Jag använder cronometer.com där man får veta om man uppnår standardrekommendationerna.

JHilding
2016-04-23, 13:33
Jag använder cronometer.com där man får veta om man uppnår standardrekommendationerna.

Ok, tackar!

Ozziking
2016-04-23, 15:37
Myyycket!! Ös på bara! gott som fan!

kaspen
2016-04-23, 16:43
Myyycket!! Ös på bara! gott som fan!


Seriöst är det här bästa svaret. Du bör i princip alltid äta mer. Jag vet ingen, inte ens av de som är seriösa med hälsa och träning, som får i sig onödigt mycket grönsaker.

z_bumbi
2016-04-23, 16:55
Det finns ett antal som äter alldeles för mycket grönsaker men äter man inga så är det ganska långt att nå den nivån.

kaspen
2016-04-23, 17:16
Det finns ett antal som äter alldeles för mycket grönsaker men äter man inga så är det ganska långt att nå den nivån.

Ja det är väl teoretiskt möjligt om man når en sån nivå att man helt utarmar andra essentiella näringsämnen som protein och essentiella fettsyror.

svenbanan
2016-04-23, 19:31
Halva tallriken grönsaker och andra halvan delas av protein och kolhydrater. Åsså en skvätt olja på toppen.

Rahf
2016-04-23, 19:55
Har ni koll på intag av mineral eller kör ni typ "idag kör jag på paprika"..? Har ni tips på någon sida där man kan räkna ut behovet? Vill ju vara så opti som möjligt.

Det har blivit lite av det här för mig. Men balansen hålls nog rätt bra ändå, och absolut minst åker två olika sorters frukt och grönt ned varje dag.

G_lund
2016-04-23, 21:16
Jag använder cronometer.com där man får veta om man uppnår standardrekommendationerna.

Något säger mig att du ligger en bit över de nivåerna :D

exevision
2016-04-24, 11:30
Depression?

Förklara.

Wzup2u
2016-04-24, 11:52
Förklara.

Tror han menade att överdrivet mkt av kalorierna kommer från grönsaker och finns inte mkt över till annat =) deprision av en kost på grönsaker och inga kalorier över till andra godsaker :D

btw...

http://oi64.tinypic.com/2d8kugj.jpg

Autografer kan vi ta sedan jag vet bilden är ett mästerverk som borde hänga i var mans kök som tavla.

Luca Brasi
2016-04-24, 13:05
Förklara.
Enorma mängder gurka och sallad låter deprimerande trist att äta.

Luca Brasi
2016-04-24, 13:06
Tror han menade att överdrivet mkt av kalorierna kommer från grönsaker och finns inte mkt över till annat =) deprision av en kost på grönsaker och inga kalorier över till andra godsaker :D

btw...

http://oi64.tinypic.com/2d8kugj.jpg

Autografer kan vi ta sedan jag vet bilden är ett mästerverk som borde hänga i var mans kök som tavla.

Utmärkt tolkning.
Stilig illustration.

1x0
2016-04-24, 14:06
Ätit 1-2kg grönsaker per dag i 5 år nu kanske. Bulk som deff.

Vitkål, broccoli, kålrot, blomkål, sparris, rotselleri, palsternacka, gröna bönor, aubergine, zucchini, spenat, morötter, sommargrönsaksmix (fryst). +Paprika, lök, champinjoner.
Blir sällan "sallad" (tomat, gurka osv) - tycker inte det mättar något (fast blir en del krossade tomater i matlagning).

Inte mycket frukt. En del frysta bär (hallon och jordgubbar).


Nackdelar:
*Gaser, uppblåst och orolig mage. Av dessa 3 (säkert mer) anledningar/faktorer;
1. Fiberintaget blir för högt.
2. Kvalité/tillagning på grönsaken; ibland käkat halvdålig kålrot (t.ex) och magen blivit totalt kaos.
3. Kombinationen av vissa grönsaker ihop. Om jag äter mycket lök (säkert inte bara lökens fel, starka kryddor också, kanske) får jag dra ner på grönsaksintaget den dagen (mindre fiber*) annars blir magen kaos. Alltså, ska jag äta mycket grönsaker får jag passa mig för lök-intaget.

*Dyrt
Min grönsakskonsumtion samt uppnå ~300g protein per dag blir ca 3500kr mån. Då handlar jag smart (annars 4000-5000kr mån).



Omöjligt att svara om jag märkt något positivt haha.
Kostprogrammet/appen jag använde innan räknade ut mikronutrienter och inget stod ut direkt, vad jag kan minnas. Fiberintaget 50-75g har jag för mig, känns dock som man bygger upp tolerans mot fiber(?). T.ex om svensson äter 0 grönsaker, börjar äta 1kg per dag och landar på 30-50g fiber, magen lär bli kaos första veckan. =p

Ozziking
2016-04-24, 15:29
Tror han menade att överdrivet mkt av kalorierna kommer från grönsaker och finns inte mkt över till annat =) deprision av en kost på grönsaker och inga kalorier över till andra godsaker :D

btw...

http://oi64.tinypic.com/2d8kugj.jpg

Autografer kan vi ta sedan jag vet bilden är ett mästerverk som borde hänga i var mans kök som tavla.

Trodde du sade att du äter mycket fett i din kost. Det där ser oerhört fettsnålt ut ;)

Jonte321
2016-04-24, 15:42
Kan man få i sig tillräckligt vitaminer osv från vitaminer i kosttillskott om man inte äter sallad varje dag?

Sverker
2016-04-24, 16:47
Sallad innehåller inte så mycket vitaminer och mineraler. Nästan inget alls:(.
Andra grönsaker som grönkål, vitkål, morötter etc innehåller mer vitaminer men även antioxidanter som skyddar dig.

kaspen
2016-04-24, 16:52
Kan man få i sig tillräckligt vitaminer osv från vitaminer i kosttillskott om man inte äter sallad varje dag?

Det finns oändligt mycket fler ämnen i grönsaker som skyddar dig, du behöver dessa också och i dagsläget finns inget substitut för grönsaker. Men för att svars på frågan, angående vitaminer så är svaret ja, dom kan du få i dig via kosttillskott.

shut teh face
2016-04-24, 17:16
Ätit 1-2kg grönsaker per dag i 5 år nu kanske. Bulk som deff.

Vitkål, broccoli, kålrot, blomkål, sparris, rotselleri, palsternacka, gröna bönor, aubergine, zucchini, spenat, morötter, sommargrönsaksmix (fryst). +Paprika, lök, champinjoner.
Blir sällan "sallad" (tomat, gurka osv) - tycker inte det mättar något (fast blir en del krossade tomater i matlagning).

Inte mycket frukt. En del frysta bär (hallon och jordgubbar).


Nackdelar:
*Gaser, uppblåst och orolig mage. Av dessa 3 (säkert mer) anledningar/faktorer;
1. Fiberintaget blir för högt.
2. Kvalité/tillagning på grönsaken; ibland käkat halvdålig kålrot (t.ex) och magen blivit totalt kaos.
3. Kombinationen av vissa grönsaker ihop. Om jag äter mycket lök (säkert inte bara lökens fel, starka kryddor också, kanske) får jag dra ner på grönsaksintaget den dagen (mindre fiber*) annars blir magen kaos. Alltså, ska jag äta mycket grönsaker får jag passa mig för lök-intaget.

*Dyrt
Min grönsakskonsumtion samt uppnå ~300g protein per dag blir ca 3500kr mån. Då handlar jag smart (annars 4000-5000kr mån).



Omöjligt att svara om jag märkt något positivt haha.
Kostprogrammet/appen jag använde innan räknade ut mikronutrienter och inget stod ut direkt, vad jag kan minnas. Fiberintaget 50-75g har jag för mig, känns dock som man bygger upp tolerans mot fiber(?). T.ex om svensson äter 0 grönsaker, börjar äta 1kg per dag och landar på 30-50g fiber, magen lär bli kaos första veckan. =p
Samma här med lök, men det innehåller ju mycket Oligofruktos (inulin) som är känt för det. Men det är å andra sidan bara ett tecken på att det är bra för tarmen. :D

Cykelcykel
2016-04-24, 17:26
Haha.
Har också lärt mig att lök får man passa sig för när man äter mkt grönsaker och bönor som mab gör.

LunaSpice
2016-04-24, 17:37
Halva tallriken grönsaker och andra halvan delas av protein och kolhydrater. Åsså en skvätt olja på toppen.

+1 Pretty standard! :D

cero
2016-04-24, 18:50
Sallad innehåller inte så mycket vitaminer och mineraler. Nästan inget alls:(.
Andra grönsaker som grönkål, vitkål, morötter etc innehåller mer vitaminer men även antioxidanter som skyddar dig.

Finns det ens någon poäng att äta den klassiska mixen med isbergssallad, paprika, gurka och tomater? Knappt några vitaminer och mineraler. Men en del fibrer och annat antar jag. Från och med nu ska det bli mer grova grönsaker som dom du nämner, spenat, rotfrukter osv.

Här (http://matkalkyl.se/) kan man snabbt söka och få reda på det mesta.

Animalier verkar vara ganska överlägset det mesta i växtriket tyvärr. Ägg ftw.

Spiffy
2016-04-24, 18:58
Jag alternerar mellan dessa vilket gör det rätt enkelt. Sen om det är det mest optimala vet jag inte. Ska jag orka fixa med grönsaker så måste det vara enkelt, så det är lösningen för mig.
Finns i 500g (en av dem är 450) påsar, så äter en varje dag.


http://www.findus.se//images/products/7310500106366_500px.jpg
http://www.findus.se//images/products/7310500052311_500px.jpg
http://www.findus.se//images/products/7310500052342_500px.jpg
Bilderna var rätt stora, så la de i spoiler.

raramuri
2016-04-24, 19:46
Rekommendationer för bra grönsaksblandningar? Skulle vilja påstå att min kost består till 70-80% av grönsaker. Gott, nyttigt, bra.

kaspen
2016-04-24, 20:15
Rekommendationer för bra grönsaksblandningar? Skulle vilja påstå att min kost består till 70-80% av grönsaker. Gott, nyttigt, bra.

Njae, tror inte det spelar nån direkt roll med en sån mängd grönsaker så länge du äter varierat. Du kan ju alltid ta ett blodprov och se om du har någon brist på nåt.

Wzup2u
2016-04-24, 20:47
Trodde du sade att du äter mycket fett i din kost. Det där ser oerhört fettsnålt ut ;)

*gah!* :smash:

LunaSpice
2016-04-24, 20:47
Färska grönsaker som man tillagar är döenkelt annars.

Broccoli, paprika olika i färger, champinjoner, rödlök, fint strimlad/tunt skivad morot etc. Bred ut på en plåt och in ugnen 20-25 min. Salt/peppar/kryddor och fördela i matlådor tillsammans med protein och kolhydrater. Detta gör jag i princip varje söndag. :D

Flygplan
2016-04-24, 21:05
Jag tillagar 200g spenat och 50g grönkål (fryst, hackad) i mircon som jag äter med kokta ägg. För C-vitamin äter jag jordgubbar tillsammans med gröten.

Enkelt, gott och snabbt. Jag mår betydligt bättre nu än tidigare då jag förlitade mig på multivitamintabletter.

shut teh face
2016-04-25, 05:22
Finns det ens någon poäng att äta den klassiska mixen med isbergssallad, paprika, gurka och tomater? Knappt några vitaminer och mineraler. Men en del fibrer och annat antar jag. Från och med nu ska det bli mer grova grönsaker som dom du nämner, spenat, rotfrukter osv.

Här (http://matkalkyl.se/) kan man snabbt söka och få reda på det mesta.

Animalier verkar vara ganska överlägset det mesta i växtriket tyvärr. Ägg ftw.
Du har rätt typ men jag skulle inte sätta paprika ihop med gurka och isbergssallad.
Paprika är ju fullproppat med C-vitamin, röd paprika har mycket mer än apelsin t.ex. Och tomat innehåller ju mycket av antioxidanten lykopen

Gurka, isbergssallad, majs är vad jag typ skulle klassa som "meh"-grönsaker. :)
Men de fyller ju sin funktion i kosten ändå, men inte för det höga näringsinnehållet. :)

Sverker
2016-04-25, 16:44
Man kommer inte åt lykopenet från färska tomater. Krävs att de kokas, typ i ketchup eller tomatpuré.

anvihl
2016-04-25, 17:30
Man kommer inte åt lykopenet från färska tomater. Krävs att de kokas, typ i ketchup eller tomatpuré.

Nej! Nu ljuger du, igen.

Biotillgängligheten blir högre med upphettade tomatprodukter, men man kan fortfarande tillgodogöra sig lykopen i form av färska tomater. Kanske ska läsa om dom där kemikurserna? ;)

Sverker
2016-04-25, 17:37
Ljuger gör jag inte. Möjligen lever jag på stenåldern.

Någon speciell undersökning där man studerat mängden lykopen i blodet efter intag av färska tomater jmf med juice eller puré.

Anders The Peak
2016-04-25, 18:11
Ljuger gör jag inte. Möjligen lever jag på stenåldern.

Någon speciell undersökning där man studerat mängden lykopen i blodet efter intag av färska tomater jmf med juice eller puré.

Lycopene content and antioxidant activity of fresh and processed tomatoes and in vitro bioavailability of lycopene

Lycopene, a phytochemical, has attracted a great deal of interest over the past few years. This has triggered research on the biological properties of lycopene and on the numerous factors that control these properties. Therefore, the aim of the study was to investigate lycopene content and antioxidant activity of fresh, sun-dried and canned tomatoes. In addition, in vitro bioavailability of lycopene was determined. RESULTS: Lycopene contents of fresh, sun-dried and canned tomatoes were found to be 1.74, 5.51 and 3.55 mg 100 g−1, respectively, on a fresh wet basis. The highest lycopene bioavailability was obtained for sun-dried tomatoes (58.05%) and this was followed by fresh (28.67%) and canned tomatoes (21.83%). Fresh tomatoes showed the highest antioxidant activity against ABTS radical oxidation. This was followed by sun-dried tomatoes and canned tomatoes. The inhibition effect of intestinal dialysates of the samples on ABTS radical oxidation was between 51.34% and 92.96%. CONCLUSION: Maintenance antioxidant activity and existence of lycopene following an in vitro digestion process were the main findings, which might contribute forthcoming studies in this scientific field. Copyright
a. I en studie undersöktes värmebehandlad (90°C), pastöriserad tomatjuice med avseende på dess karotenoidinnehåll. Denna juice jämfördes med en tomatjuice som inte var värmebehandlad. Resultatet visade att värmebehandling har en positiv verkan på mängden extraherat lykopen och lutein. Däremot minskar mängden β-karoten. (Sánchez-Moreno et. al 2005) En annan studie visar att så länge grönsaker inte behandlas i en temperatur över 100°C sker ingen betydande förlust av karotenoidinnehållet. Dock minskar innehållet betydligt vid en upphettning över 100°C. (Brugård Konde et al. 2006)

jonkii
2016-04-28, 10:46
Tänk om folk åt lite mer grönkål, broccoli, brysselkål, spenat och morötter cofffee Istället för isbergs och gurka :)

Cykelcykel
2016-04-28, 12:04
Tänk om folk åt lite mer grönkål, broccoli, brysselkål, spenat och morötter cofffee Istället för isbergs och gurka :)
Blomkål vitkål rödkål morot potatis bönor.
Är typ hela min kostcirkeln.
Sen frukt på det

Ajemän
2016-05-02, 22:13
Juicar 500-1000gr grönsaker/lite frukt om dagen, sen lite på varje tallrik

Donkens
2016-05-03, 00:12
Sallad innehåller inte så mycket vitaminer och mineraler. Nästan inget alls:(.
Andra grönsaker som grönkål, vitkål, morötter etc innehåller mer vitaminer men även antioxidanter som skyddar dig.

Kan man kringgå dem med att dricka té och äta choklad *popcorn*
Choklad ska tydligen vara det mest antioxidantsrika livsmedlet.

kaspen
2016-05-03, 00:23
Kan man kringgå dem med att dricka té och äta choklad *popcorn*
Choklad ska tydligen vara det mest antioxidantsrika livsmedlet.

Inte en chans. Det finns flera tiotusentals ämnen i grönsaker som fortfarande hittas idag som vi inte studerat och som vi inte vet hur de samverkar med andra ämnen i kroppen. Hälsa handlar om mer än att få i sig antioxidanter.

Däremot kan det säkert vara bra med en måttlig konsumtion av mörk choklad.

CoolHandLuke
2016-05-03, 17:21
Jag brukar köra med grönsaker som är i säsong, har vettigt pris och verkar "intressant". Det mesta åker i tjocka soppor eller grytor. Lite råa ibland som blandsallad eller tilltugg. Sen brukar ofta ha någon form av rå lök att krydda med.

Isbergsallad är inte så dåligt. Bra med K-vitamin och Folat för den kalorimängden. Tomat har lite nyttigt också. Slanggurka är dock relativt menlös näringsmässigt men den get lite saftighet till sallader.