handdator

Visa fullständig version : Kombinera ramadan med konditionsidrott


raramuri
2016-04-22, 16:49
Har någon erfarenhet av detta? Kan man kombinera ramadan (vilket i mitt fall innebär fasta från mat och vätska mellan 03:00 - 22:00) med löpning, simning och cykling? Vilka är nackdelarna? Vilka risker finns det?

tossefar
2016-04-22, 17:01
Självklart. Det är väl bara att träna på kvällen?

raramuri
2016-04-22, 17:16
Självklart. Det är väl bara att träna på kvällen?

Nu menar jag om man vill träna under dagen. Kanske fungerar simning under dagen och löpning precis efter man druckit?

ITK
2016-04-22, 20:04
Är det inte enklare att bara äta och dricka som vanligt? Varför krångla till livet mer än nödvändigt, det gör ingen glad.

Scorpionida
2016-04-22, 20:26
Är det inte enklare att bara äta och dricka som vanligt? Varför krångla till livet mer än nödvändigt, det gör ingen glad.

Pga ramadan kanske?

Ät en stor kaloririk frukost. Ät ordentligt på kvällen. Borde inte vara nåra problem. Typ så många äter idag iaf:)

Om du märker problem, ändra till nästa år. Finns ingen orsak att noja i onödan:)

poppen11
2016-04-22, 20:30
Pga ramadan kanske?

Ät en stor kaloririk frukost. Ät ordentligt på kvällen. Borde inte vara nåra problem. Typ så många äter idag iaf:)

Om du märker problem, ändra till nästa år. Finns ingen orsak att noja i onödan:)

När skulle den frukosten intas? kl 02:59?

Att träna kommer ge dig bättre resultat än om du ej tränade - optimalt är nog att lägga träningen så sent som möjligt.

Diomedea exulans
2016-04-22, 20:38
Träna som vanligt på dagen och ät sjuka mängder på kvällen. :)

Rahf
2016-04-22, 21:22
Har någon erfarenhet av detta? Kan man kombinera ramadan (vilket i mitt fall innebär fasta från mat och vätska mellan 03:00 - 22:00) med löpning, simning och cykling? Vilka är nackdelarna? Vilka risker finns det?

Risken med att träna utan möjlighet till vätskeersättning är att åka på uttorkning och andra relaterade åkommor. Hur du kommer fysiskt prestera i övrigt kan jag inte svara på.

Skulle det funka att lägga konditionspass strax innan första matintaget?

peterson
2016-04-22, 21:37
Att konditionsträna utan vätska på sommaren låter jävligt dumt.

Scorpionida
2016-04-22, 21:46
Aha ok, missade att inte fick dricka vatten heller. Matbiten klarar man nog av, även om tufft. Vätska däremot... I Indien så drack man en hel 1,5 l flaska vatten på en gång på morgonen (våra lokala guider). På så sätt slipper man bli törstig o drabbas av vätskebrist under dagen.

Tar dock emot att dricka 1,5 liter vatten på en gång, men ren vanesak. Magsäcken vänjer sig efter ett tag.

Så det är nog mitt enkla tips:)

Diomedea exulans
2016-04-22, 22:31
Oj, missade också det med vattet.

Då ändrar jag mitt svar till "träna, ät och drick sjuka mängder efter 22".

Rahf
2016-04-22, 22:43
Oj, missade också det med vattet.

Då ändrar jag mitt svar till "träna, ät och drick sjuka mängder efter 22".

Det säger ju sig självt, men jag tycker samtidigt det är en dålig idé att träna under dagen.

Diomedea exulans
2016-04-22, 23:12
Det säger ju sig självt, men jag tycker samtidigt det är en dålig idé att träna under dagen.

Det var det jag menade också. Att hen inte bör träna innan 22.

Jag skulle nog ätit en stor måltid med massa dricka vid 22, tränat precis efter maten, och ätit en till stor måltid med massa dricka precis efter maten.

spoon
2016-04-22, 23:32
Att träna på kvällen innan man bryter fastan eller på natten låter som det bästa alternativet. Det handlar ju bara om en månad så egentligen så handlar det nog mer om att bibehålla formen än att förbättra sig under Ramadan.

kaspen
2016-04-22, 23:33
Det blir sämre effekt men inte så dåligt som man kan tro så länge du kompenserar energiintaget och vätskan efter solnedgången plus att du sover tillräckligt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3397348/#!po=0.276243

raramuri
2016-04-23, 10:39
Risken med att träna utan möjlighet till vätskeersättning är att åka på uttorkning och andra relaterade åkommor. Hur du kommer fysiskt prestera i övrigt kan jag inte svara på.

Skulle det funka att lägga konditionspass strax innan första matintaget?

Det vore det allra, allra bäst. Springa 10-12 km precis innan jag får äta. Jag kommer cykla och simma en del också :) Har styrketränat under ramadan förut, inga bekymmer förutom att jag gick ner i vikt. Kanske ska man spara deffen till ramadan?

raramuri
2016-04-23, 10:39
Är det inte enklare att bara äta och dricka som vanligt? Varför krångla till livet mer än nödvändigt, det gör ingen glad.

För att det är ramadan. Jag fastar. Handlar om det mentala. Vi lever i en värld där konstant flöde av mat ses som nödvändigt. Folk tror de kommer bli sjuka om de inte äter på 24 timmar..

Guckenn
2016-04-23, 12:59
Handlar om det mentala. Vi lever i en värld där konstant flöde av mat ses som nödvändigt. Folk tror de kommer bli sjuka om de inte äter på 24 timmar..

Ja för det är ju så mycket sundare att svulla som en gris på kvällarna än att äta flera mindre mål på dagen...

raramuri
2016-04-23, 13:03
Ja för det är ju så mycket sundare att svulla som en gris på kvällarna än att äta flera mindre mål på dagen...


Svullar inte på kvällen. Äter en normal portion. Det handlar om att känna hur det är att inte ha tillgång till mat och vatten. Ramadan ger mig mycket insikt, mycket tankar som föds. Det finns en anledning till att fasta är ett vanligt förekommande fenomen i de flesta religioner.

Guckenn
2016-04-23, 13:11
Svullar inte på kvällen. Äter en normal portion. Det handlar om att känna hur det är att inte ha tillgång till mat och vatten. Ramadan ger mig mycket insikt, mycket tankar som föds. Det finns en anledning till att fasta är ett vanligt förekommande fenomen i de flesta religioner.

Men du har ju konstant tillgång till mat och vatten. Du vet att du kommer att kunna äta och dricka varje kväll.

On topic så tror jag(likt många andra i tråden) att vätskebrist under dagen kan bli det största problemet om du tränar hårt. Tvinga i dig tillräckligt med vätska under kvällen/natten och lägg träningspassen på sådana tider att du kan fylla på med vatten snart efter träningen.

raramuri
2016-04-23, 13:41
Men du har ju konstant tillgång till mat och vatten. Du vet att du kommer att kunna äta och dricka varje kväll.

On topic så tror jag(likt många andra i tråden) att vätskebrist under dagen kan bli det största problemet om du tränar hårt. Tvinga i dig tillräckligt med vätska under kvällen/natten och lägg träningspassen på sådana tider att du kan fylla på med vatten snart efter träningen.

Jag har tillgång, men kan varken dricka eller äta. Det ger mycket som sagt. Sen att vissa har islamofobi och skyr ramadan på grund av det är en annan femma :)

Du borde testa. Det är en "renande" (inte fysiskt, det existerar inte detox) månad för sinnena.

Donkens
2016-04-23, 17:38
Ja för det är ju så mycket sundare att svulla som en gris på kvällarna än att äta flera mindre mål på dagen...


Det var inte så vanligt förr i tiden, särskilt ute i Savannen att man fick tag på mat under dagen. Flocken kunde samla sig på kvällarna och äta fångsten för dagen.

raramuri
2016-04-23, 17:46
Det var inte så vanligt förr i tiden, särskilt ute i Savannen att man fick tag på mat under dagen. Flocken kunde samla sig på kvällarna och äta fångsten för dagen.

Bästa profilbilden på Kolozzeum!

Rahf
2016-04-23, 18:23
Det vore det allra, allra bäst. Springa 10-12 km precis innan jag får äta. Jag kommer cykla och simma en del också :) Har styrketränat under ramadan förut, inga bekymmer förutom att jag gick ner i vikt. Kanske ska man spara deffen till ramadan?

Ja, det skulle vara en duglig kombination.

Gällande konditionsträningen tycker jag det känns smartare att dra ner en aning på volymen under ramadan. För även om ni äter en stor familjemåltid efter 22:00 kommer du förmodligen ändå inte få i dig samma mängd energi som under en vanlig dag. Samma sak gäller vätskeintaget och hur det påverkar din prestation.

Kortfattat: Jag tror att du får offra på prestationsförmågan under den månaden. Men att deffa under den perioden kan säkert funka jättebra, eftersom disciplinen och det potentiella uppoffrandet redan är utstakat innan Eid al-Fitr.

Ozziking
2016-04-23, 20:37
Konditionsträning innan första måltiden, styrketräningen mellan första och sista måltiden innan fastan börjar igen :)

Bandid0
2016-04-23, 22:16
Träna precis innan du bryter fastan, det skulle jag rekommendera.
Vill du träna tidigare så gör det väl inget heller, om det inte är ultra-maraton och du ska svettas ut massvis med vätska.

Man dör inte av att anstränga sig och inte dricka vatten under en dag, så länge man inte svettas ut helt kopiösa mängder. Typ om du ska springa 8 timmars ultra maraton utan att dricka, då blir det livsfarligt.

Shqypnia
2016-04-24, 07:37
Det finns kända fotbollsspelare som fastar under ramadan och lär antagligen göra det under EM. Kan de så kan du.

PureWhey
2016-04-24, 08:12
Får man ta vätska via iv? Skulle jag kört på isf


Skickat från min iPhone med Tapatalk

raramuri
2016-04-24, 09:26
Träna precis innan du bryter fastan, det skulle jag rekommendera.
Vill du träna tidigare så gör det väl inget heller, om det inte är ultra-maraton och du ska svettas ut massvis med vätska.

Man dör inte av att anstränga sig och inte dricka vatten under en dag, så länge man inte svettas ut helt kopiösa mängder. Typ om du ska springa 8 timmars ultra maraton utan att dricka, då blir det livsfarligt.

Kommer köra 5-6 löppass (8-15 km/pass) och 2-3 cykelpass (25-50 km). Absolut, ska testa fasta nu innan samtidigt som jag tränar för att se hur det känns.

Kommer jag tappa mycket i vikt? Bor ensam och äter inga megamåltider med sötsaker osv. Äter helt vanlig mat - t.ex. 2-3 kycklingfileer, lite ris och grönsaker sen vaknar jag mitt i natten och käkar 0,5-1 kg gurka samt 1-2 liter vatten.

svenbanan
2016-04-24, 09:31
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre att träna precis innan man bryter fastan. Det lär ju vara då man är som mest uttorkad. Jag skulle hellre käkat nåt litet och fyllt på vätskedepåerna och sedan kört löpträning en timme senare eller så. Sedan käkat middag osv efter löpträningen.

Men vad vet jag, jag har aldrig fastat över huvud taget...

peterson
2016-04-24, 12:57
På vinterhalvåret har jag inga problem med att springa 15-20km och sedan glömma dricka på några timmar. Väntar jag för länge mår jag kass. På sommaren funkar det inte för mig, då måste jag fylla på med vätska för att fungera efter träningen. Ramadan är väl i juni?

Ta semester och vänd på dygnet.

replacement
2016-04-24, 13:24
Vätskebrist känns ju definitivt som ett potentiellt problem, speciellt om du är en person som svettas mycket. Apostasi eller träning strax innan 22.00 är nog de enda bra alternativen. Fast om sen träning rubbar din sömn så vet jag inte riktigt om det är värt det.

raramuri
2016-04-24, 13:31
Det är i början av juni. Får avvakta och se. Återkommer.