handdator

Visa fullständig version : Magrutor? hur ska man bära sig åt? Ung kille


AndreasG
2016-04-21, 19:44
Hej allesammans! jag är ny här på kolozzeum efter jag fått en rekomendation för detta forum av en vän.

Är en kille på 15 år.

Somsagt, så har jag ett mål och det är att få det där sexpacket, utan att behöva flexa/spänna samt få snyggare muskler i övrigt.

Fast jag är inte någon kille som suttit hemma halva livet framför dator utan en kille som tränat och älskat att träna en mycket lång tid. Har tränat friidrott sen jag var 7 och fotboll ännu längre. Har dock slutat med fotbollen precis, eftersom jag tyckte de blev för mycket och inte "gillade" det lika mycket som förr.
Har tränat ca 4-7 gånger/v under en rätt lång tid 12-14 år. Nu när jag slutat med fotboll tränar jag ca 4 gånger + 2 gånger gym.

Vi tränar redan en hel del gym på friidrotten, men tränar gym också på fritiden eftersom jag tycker det är kul. Tränar även kondition/intervalltäräning på friidrotten 1 gång i veckan.

Och i skolan så har vi skolidrott och raster då vi lirar fotboll och sånt.

Så det är så jag lever, tränar och rör mig en del.

Men det jag är ute efter och har velat ha under en lång tid, speciellt det senaste året. Är ju att bli starkare och få ett snyggt sexpack som det flesta vill ha. Men har inte lyckats få det än.

jag är inte alls tjock, men inte speciellt smal heller skulle jag säga. Jag är den typen av person som kan bli tjock lätt (en del i min släkt är lite tjocka).

Jag tror det är mitt underhudsfett som döljer musklerna. Något jag nästan är säker på är att mina magmuskler inte är för svaga/små. Har tränat mage i flera år och har fått en rätt stark mage. jämför man med vänner som har sixpack så har jag fortfarande rätt mycket starkare magmuskler än dem (tar mer vikter/klarar rätt mycket mer jobbiga mag övningar.

När jag spänner magen kan man även se att magmusklerna blir rätt stora (speciellt de övre, vet inte varför). De nedre musklerna döljs dock av fett.

Så att jag inte har magrutor beror säkert inte på för svaga muskler. Utan fett?

Har läst en hel del om muskler och fett och har försökt att få synligare rutor. Har inte sett nån större skillnad dock. Tycker personligen att det är lite orättvist att en del av mina vänner som inte tränar mycket alls (kanske 1-2 gånger i veckan gym) har magrutor. Det beror på att dem inte kan bli tjocka alls, hur mycket godis, chips och läsk det än äter. Har även en kille i min friidrotts grupp som tränar friidrott ca 4 gånger i veckan (han är inte så stark) fast han har ett riktigt grovt sixpack. Som man också vill ha.
En del kompisar undrar faktiskt varför jag inte har ett sexpack, de tror att jag har det eftersom jag är så "sportig".

Det jag undrar är hur jag ska ta mig åt? Har ingen speciell lust att ta värsta dieten (banta?) eftersom jag håller på att växa och gymmar för att bygga muskler. Äter inte mycket mat alls (som är dåligt om man tränar som mig) inte för att jag vill gå ner i vikt utan bara för att jag blir mätt snabbt och är rätt petig när det gäller mat.
Föräldrar och tränare säger att jag borde äta mer.

Har hört att man ska ha låg fettprocent för att få ett synligt sixpack, och eftersom jag har lite fett så tror jag det döljer rutorna. testade att räkna ut kroppsfett på denna hemsida http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-kroppsfett.aspx och fick resultatet 13,50% kroppsfett.
Hur mycket ska jag ha för att få mitt sixpack?
Hur ska jag bära mig åt? För att få bort underhudsfett. Skräpmat har jag försökt sluta med. Men lite choklad eller chips kan jag äta ibland.

Vet att det är svårt att bygga muskler samtidigt som man vill förlora fett, men att förlora fett är prioriteringen.

Har kämpat med ett sixpack under mycket lång tid, och borde ha nästan det bästa förutsättningarna eftersom jag är rätt stark i övrigt och tränar och har tränat länge.

Vad ska jag fokusera på och hur ska jag göra?
Alla tips uppskattas enormt!

Alkro
2016-04-21, 19:56
Alla kan få synliga magmuskler så länge man går ner tillräckligt i vikt. När man är 15 år är det ganska lätt att tänka kortsiktigt. Du vill ha synliga magmuskler för att det anses coolt och snyggt. Att gå ned i vikt bara för att få synliga magmuskler när man är 15 år är väldigt kontraproduktivt för din träning på sikt.

Om du istället tränar för att det är kul att träna och för att förbättra dina prestationer så kommer du även att få bättre synliga resultat på sikt.

Dovahkiin
2016-04-21, 19:57
Att beräkna kroppsfett från formler är bara grova uppskattningar, och kan vara rätt långt ifrån sanningen, så lägg inte för stort värde vid det. Det är oftast enklare att bara se i spegeln och uppskatta, och försöka få ett hum om hur olika fettprocent ser ut genom bilder på webben (som inte alltid är sanna givetvis, så återigen, i grova drag, försök se på ett ungefär bara). Men siffran kvittar egentligen, och syns inte musklerna så är det för att det är för mycket fett utanpå.

Den enda vettiga lösningen för att få fram magrutorna är att träna, äta ett litet kaloriunderskott, och äta tillräckligt med protein för att motverka att musklerna minskar när kroppsmassan minskar. Det är dock lite svårare att rekommendera underskott till en person som fortfarande växer, då du av naturen troligen går upp i vikt ett tag till, då du blir grövre och kanske även lite längre. Testa dock om du verkligen är motiverad först och främst att skippa all skräpmat och sockersötad läsk och äta enbart bra mat, och lagom mycket av det. Det är en fördel oavsett när i livet, och är klart mindre lurigt än att försöka påverka vikten när man fortfarande växer. Det kräver en hel del självdisciplin, speciellt i början dock.

Scorpionida
2016-04-21, 20:00
Alla kan få synliga magmuskler så länge man går ner tillräckligt i vikt. När man är 15 år är det ganska lätt att tänka kortsiktigt. Du vill ha synliga magmuskler för att det anses coolt och snyggt. Att gå ned i vikt bara för att få synliga magmuskler när man är 15 år är väldigt kontraproduktivt för din träning på sikt.

Om du istället tränar för att det är kul att träna och för att förbättra dina prestationer så kommer du även att få bättre synliga resultat på sikt.

+1111

Glöm magrutor. Otroligt onödigt. Om du är ute efter komplimanger, tjejer eller what evs, sikta på att bli starkare och därmed mer muskulös. Muskler ger självförtroende, men förhoppningsvis än mer; viljan att fokusera på att träna för att ha kul och att må bra.

Magrutor gör man endast för andras skull.

PureWhey
2016-04-21, 20:00
+1111

Glöm magrutor. Otroligt onödigt. Om du är ute efter komplimanger, tjejer eller what evs, sikta på att bli starkare och därmed mer muskulös. Muskler ger självförtroende, men förhoppningsvis än mer; viljan att fokusera på att träna för att ha kul och att må bra.

Magrutor gör man endast för andras skull.

Möh. Nej.

Scorpionida
2016-04-21, 20:05
Möh. Nej.

Alla har rätt till sina egna åsikter:)

Men förutom det, tror du att magrutor var lika populärt för tex 30 år sedan. Nej? Kanske för att de inte insåg magrutornas ytterst viktiga effekt för hälsan;)

Magrutor är för det estetiska. Träning är för livet:) Oavsett träningsform.

PureWhey
2016-04-21, 20:06
Alla har rätt till sina egna åsikter:)

Men förutom det, tror du att magrutor var lika populärt för tex 30 år sedan. Nej? Kanske för att de inte insåg magrutornas ytterst viktiga effekt för hälsan;)

Magrutor är för det estetiska. Träning är för livet:) Oavsett träningsform.

Då kan du skriva "Magrutor gör man endast för andras skull, tror/tycker jag".

Scorpionida
2016-04-21, 20:15
Då kan du skriva "Magrutor gör man endast för andras skull, tror/tycker jag".

Tja, jo, kan väl säga det om du tycker det.

Paradise hotell idealet var ju lika hett för 100 år sedan...

Nja, behovet av magrutor är en social betingelse, tror jag då... :)

Men iaf, att en mycket ung frisk man som TS ska sikta på magrutor är alldeles för lågt och kontraproduktivt. Sikta på muskler istället:)

Dock min åsikt, ville bara visa på att finns andra synpunkter. Andra får gärna ta över ang TS ursprungliga fråga:)

Lycklig
2016-04-21, 20:48
Mina magrutor är definitivt inte för någon annans skull.

Det kan jag lova.

LillisJ
2016-04-21, 20:57
Mina magrutor är definitivt inte för någon annans skull.

Det kan jag lova.

Pojkarna i Paradise Hotel har magrutor för andra och därför har du också det.

*slap*

AndreasG
2016-04-21, 21:24
+1111

Glöm magrutor. Otroligt onödigt. Om du är ute efter komplimanger, tjejer eller what evs, sikta på att bli starkare och därmed mer muskulös. Muskler ger självförtroende, men förhoppningsvis än mer; viljan att fokusera på att träna för att ha kul och att må bra.


Magrutor gör man endast för andras skull.

Själv går jag sällan och simmar, är utan tröja eller liknande. Så jag gör det inte bara för någon annan, visar inte ofta upp mig förutom i duschen. Att ha magrutor är bara nice, och jag tror alla vill ha det.
gör det främst för att se bra ut i övrigt, och att få bättre själv förtroende.

visste att jag skulle få sådana här svar så de e lugnt. men är ute efter svar där folk kan hjälpa mig. eller ge mig några övningar jag kan göra.

AndreasG
2016-04-21, 21:28
Detta kanske är ett forum för folk som endast vill bygga muskler, det vill jag med. Men själv är jag rätt nöjd med hur stark jag är just nu, och har ett mål som är att få ett sexpack.

Och vände mig hit för att se om någon skule kunna ge tips, eller berätta vad man kan göra?

AndreasG
2016-04-21, 21:31
Alla kan få synliga magmuskler så länge man går ner tillräckligt i vikt. När man är 15 år är det ganska lätt att tänka kortsiktigt. Du vill ha synliga magmuskler för att det anses coolt och snyggt. Att gå ned i vikt bara för att få synliga magmuskler när man är 15 år är väldigt kontraproduktivt för din träning på sikt.

Om du istället tränar för att det är kul att träna och för att förbättra dina prestationer så kommer du även att få bättre synliga resultat på sikt.
precis, det håller jag med om. Men eftersom jag har en del fett, så är det väll alltid att få bort det? Är själv kort, och väger ungefär lika mycket som mina långa vänner. Det är ju inte endast muskler utan också fett. Och det är det fettet jag vill få bort, något som jag vet att jag ska försöka att ta bort all skräpmat.

AndreasG
2016-04-21, 21:41
Att beräkna kroppsfett från formler är bara grova uppskattningar, och kan vara rätt långt ifrån sanningen, så lägg inte för stort värde vid det. Det är oftast enklare att bara se i spegeln och uppskatta, och försöka få ett hum om hur olika fettprocent ser ut genom bilder på webben (som inte alltid är sanna givetvis, så återigen, i grova drag, försök se på ett ungefär bara). Men siffran kvittar egentligen, och syns inte musklerna så är det för att det är för mycket fett utanpå.

Den enda vettiga lösningen för att få fram magrutorna är att träna, äta ett litet kaloriunderskott, och äta tillräckligt med protein för att motverka att musklerna minskar när kroppsmassan minskar. Det är dock lite svårare att rekommendera underskott till en person som fortfarande växer, då du av naturen troligen går upp i vikt ett tag till, då du blir grövre och kanske även lite längre. Testa dock om du verkligen är motiverad först och främst att skippa all skräpmat och sockersötad läsk och äta enbart bra mat, och lagom mycket av det. Det är en fördel oavsett när i livet, och är klart mindre lurigt än att försöka påverka vikten när man fortfarande växer. Det kräver en hel del självdisciplin, speciellt i början dock.

Tack för ditt inlägg

Jag har läst mycket om kaloriunderskott, och fattar till viss del. Men hur ska man egentligen göra? Ska man räkna för varje köttbulle och riskorn man äter? Blir ju väldigt rörigt, om man ska ta reda och räkna hur mycket man stoppar i sig.

Jag är ej ute efter att gå ner i vikt, endast ute efter att bränna fett (vilket gör att man går ner i vikt). Om jag nu går efter kaloriunderskott och fortsätter träna, kommer jag förlora muskler? låter lite konstigt. Somsagt så är jag ingen person som äter mycket iallfall, så hur mycket bör jag minska? Protein försöker jag äta så mycket som möjligt. Ägg, keso och kyckling äter jag en hel del av.

Det här med fettprocent tror jag inte själv på, är endast ute efter något ungefärligt.

Så vad ska man göra för att förlora fett? Tycker faktiskt jag har ovanligt mycket fett för folk som tränar som mig. Tränar ju både styrka och kondition, vad bör man göra för att förlora mer fett?

Tack på förhand!

Spelevink
2016-04-21, 21:52
Tror du gör dig själv en otjänst i att fokusera på att få magrutor. Det är inte gynnsamt för din utveckling (fysisk såväl som träningsmässigt).

Dessutom för de flesta som är utseendefixerade (om än milt som i ditt fall) så övergår det bara i något annat. Efter magrutorna så kanske du också vill fokusera på att få fram X eller Y istället för att fokusera på mångsidig träning.

Ha tålamod och ge det några år till innan du fokuserar på fettbränning.

pezrulezhaakon
2016-04-21, 21:53
Tack för ditt inlägg

Jag har läst mycket om kaloriunderskott, och fattar till viss del. Men hur ska man egentligen göra? Ska man räkna för varje köttbulle och riskorn man äter? Blir ju väldigt rörigt, om man ska ta reda och räkna hur mycket man stoppar i sig.

Jag är ej ute efter att gå ner i vikt, endast ute efter att bränna fett (vilket gör att man går ner i vikt). Om jag nu går efter kaloriunderskott och fortsätter träna, kommer jag förlora muskler? låter lite konstigt. Somsagt så är jag ingen person som äter mycket iallfall, så hur mycket bör jag minska? Protein försöker jag äta så mycket som möjligt. Ägg, keso och kyckling äter jag en hel del av.

Det här med fettprocent tror jag inte själv på, är endast ute efter något ungefärligt.

Så vad ska man göra för att förlora fett? Tycker faktiskt jag har ovanligt mycket fett för folk som tränar som mig. Tränar ju både styrka och kondition, vad bör man göra för att förlora mer fett?

Tack på förhand!

Om du är 15 år är du högst sannolikt inte färdigväxt heller, så hålla på och krångla istället för att ära mat och träna är ett sämre val.

AndreasG
2016-04-21, 22:02
Ja det vet jag, men att bränna fett är väll inte så farligt? Har aldrig hört att man slutar växa genom att färsäka få magmuskler.
känner folk som är tjocka och typ inte äter någonting, för att gå ner i vikt. Det är väll inte så farligt om hen ändå får i sig det man nu behöver.

Och som jag sa, jag har varit petig med mat i hela mitt liv, och äter därför inte speciellt mycket mat. Så jag tror inte att jag behöver snåla på någon mat. Utan jag tror att det är något fel jag gör, eftersom jag redan tränar

tycker att det har varit mycket negativitet är, jag är endast här för att försöka få hjälp med att bränna fett, och få synligare muskler.

AndreasG
2016-04-21, 22:09
Tror du gör dig själv en otjänst i att fokusera på att få magrutor. Det är inte gynnsamt för din utveckling (fysisk såväl som träningsmässigt).

Dessutom för de flesta som är utseendefixerade (om än milt som i ditt fall) så övergår det bara i något annat. Efter magrutorna så kanske du också vill fokusera på att få fram X eller Y istället för att fokusera på mångsidig träning.

Ha tålamod och ge det några år till innan du fokuserar på fettbränning.

Vad är det du menar med att det inte är gynsamt? Har knappast tänkt banta, eller svälta mig själv.
Jag är bara ute efter snyggare muskler, genom att bränna fett. Och ja, att bygga muskler på andra ställen är jag intresserad av, och jag tycker att jag fått till det med de mesta.

Eftersom jag är friidrottare, så har jag redan riktigt starka ben (tycker jag iallfall). Tar nästan 110 i knäböj
Armar bröst är det jag fokuserat mest på under min tid då jag gymmat själv, och tycker att jag blivit mycket starkare brösten. Rygg är även nånting vi tränar mycket på min friidrott.

Så nu är det mage som jag fokuserar på, och även triceps. Och det är det jag är ute efter, snyggare magmuskler, och tricep, och det får man lättast genom att bränna fett.
Ja och mitt nuvariga mål är att få bort fett. Och det är det jag vill ha hjälp med.

tackar för hjälpen

svenbanan
2016-04-21, 22:21
Du är ju i princip tvungen att just banta. Dvs gå ner i (fett)vikt.

Det som kan vara kontraproduktivt med det är ju då att det blir lite svårare att bygga muskler och få ut max av din övriga träning.

Största problemet är nog det som Pez skriver om, nämligen att du inte är färdigväxt. Du kanske lägger på dig en decimeter till på längden över sommaren, vilket sprider ut dina kilon på större längd, och dina försök att få fram magrutorna nu blir i princip onödiga. Dessutom skulle du kanske kunnat få ännu bättre resultat på sikt ifall du bara tränade på ordentligt istället.

Men du får bestämma själv vilken approach till detta du vill ha tycker jag.

Vill du tappa fett men samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt (vilket du vill) så ska du äta såpass att du väger lite mindre varje vecka . Typ att du tappar nåt hekto i vikt per vecka. Dvs du ska ligga på kaloriunderskott. För att du inte ska bli av med muskler under denna process så se till att få i dig tillräckligt med protein (nåt i stil med 2g protein per kg kroppsvikt) och att du styrketränar.

AndreasG
2016-04-21, 22:45
Du är ju i princip tvungen att just banta. Dvs gå ner i (fett)vikt.

Det som kan vara kontraproduktivt med det är ju då att det blir lite svårare att bygga muskler och få ut max av din övriga träning.

Största problemet är nog det som Pez skriver om, nämligen att du inte är färdigväxt. Du kanske lägger på dig en decimeter till på längden över sommaren, vilket sprider ut dina kilon på större längd, och dina försök att få fram magrutorna nu blir i princip onödiga. Dessutom skulle du kanske kunnat få ännu bättre resultat på sikt ifall du bara tränade på ordentligt istället.

Men du får bestämma själv vilken approach till detta du vill ha tycker jag.

Vill du tappa fett men samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt (vilket du vill) så ska du äta såpass att du väger lite mindre varje vecka . Typ att du tappar nåt hekto i vikt per vecka. Dvs du ska ligga på kaloriunderskott. För att du inte ska bli av med muskler under denna process så se till att få i dig tillräckligt med protein (nåt i stil meMd 2g protein per kg kroppsvikt) och att du styrketränar.

Ja, då är jag med. Men att förlora muskler fattar jag inte riktigt, var för 4 månader sjuk rätt länge (i 3 veckor). Förlorade jag då mycket muskler?

Att jag äter mindre men fortfarande tränar lika mycket, både kondition, sprint och styrka. Förlorar jag muskler då?Jag borde väll fortfarande bygga muskler fast kanske inte i samma takt?

Vad är det nästa sätter att bränna fett? finns det några övningar till att få bort fett? köra mycket intervaller med max fart? styrketräning?

Har även en annan dum fråga? Brukar ni svettas mycket när ni gymmar? Själv gör jag det sällan, endast när jag kör ben. Kör ofta max vikt.och är helt utmattad efter ett pass.

Men därimot när jag löper, springer intervaller eller kör kondition så svettas jag väldigt mycket.

pezrulezhaakon
2016-04-21, 23:33
Ja, då är jag med. Men att förlora muskler fattar jag inte riktigt, var för 4 månader sjuk rätt länge (i 3 veckor). Förlorade jag då mycket muskler?

Att jag äter mindre men fortfarande tränar lika mycket, både kondition, sprint och styrka. Förlorar jag muskler då?Jag borde väll fortfarande bygga muskler fast kanske inte i samma takt?

Vad är det nästa sätter att bränna fett? finns det några övningar till att få bort fett? köra mycket intervaller med max fart? styrketräning?

Har även en annan dum fråga? Brukar ni svettas mycket när ni gymmar? Själv gör jag det sällan, endast när jag kör ben. Kör ofta max vikt.och är helt utmattad efter ett pass.

Men därimot när jag löper, springer intervaller eller kör kondition så svettas jag väldigt mycket.

Ett underskott innebär i BÄSTA fall att du behåller den muskelmassan du har. Att du bygger mer muskelmassa på ett underskott är definitivt mindre chans. Är man inte så kunnig i kost, så är risken mycket större att man förlorar muskelmassa. Men i ditt fall kanske dina hormonnivåer låter dig behålla muskelmassan.

Högintensiv intervallträning bränner mest fett, men eftersom man inte orkar träna lika länge, så kan lägre intensitet under längre tid bränna mer fett totalt sett.

Svett är inget kvitto på hur mycket eller lite fett du bränner.

Nä, mitt tips är att du avvaktar med att mixtra med kosten tills du är färdigväxt, om 2-5år. Du har ingen anledning att stressa. Under tiden så äter du dig mätt och fortsätter träna , så kommer du bli mer nöjd med ditt mål sen, än vad du blir nu. Passa på att lära dig så mycket du kan om kost och träning.
Det är några snäpp svårare än du tror att lyckas med en deff.

Spelevink
2016-04-21, 23:44
Vad är det du menar med att det inte är gynsamt? Har knappast tänkt banta, eller svälta mig själv.
Jag är bara ute efter snyggare muskler, genom att bränna fett. Och ja, att bygga muskler på andra ställen är jag intresserad av, och jag tycker att jag fått till det med de mesta.

Eftersom jag är friidrottare, så har jag redan riktigt starka ben (tycker jag iallfall). Tar nästan 110 i knäböj
Armar bröst är det jag fokuserat mest på under min tid då jag gymmat själv, och tycker att jag blivit mycket starkare brösten. Rygg är även nånting vi tränar mycket på min friidrott.

Så nu är det mage som jag fokuserar på, och även triceps. Och det är det jag är ute efter, snyggare magmuskler, och tricep, och det får man lättast genom att bränna fett.
Ja och mitt nuvariga mål är att få bort fett. Och det är det jag vill ha hjälp med.

tackar för hjälpen

Det jag menar är att det inte är "optimalt" för din utveckling. Oavsett om det är muskulärt, hälsomässigt eller träningsmässigt. Särskilt som tonåring när det redan händer så mycket i kroppen. Mixtra med käk bör man först göra när man är färdigvuxen (och även då kanske det inte heller är "optimalt").

En lätt grej du kan göra är att minska ditt normala matintag pyttelite, typ att om du vanligtvis äter 1 dl ris, så kan du minska mängden till 0.9 dl istället. Rör inte intaget av protein, grönsaker. Eller ännu bättre, bara helt utesluta allt "onyttigt". Drick inte heller något annat än vatten eller te. Läsk, juice, smoothies, alkohol (dock är du ju under 18 *rolleyes*) (och även mjölk, även om mjölk är mycket bättre än övriga nämnda drycker) innehåller "onödiga" kalorier för dig.

Men att du ändå äter samma mängd mat. Då kommer du troligen att få en långsam men god sänkning av kroppsfett om du även håller kvar dig i samma träningsmängd.
Om du skär ner för mycket så kommer du bara att svänga i vikt, långvariga resultat kräver långvariga processer.

svenbanan
2016-04-22, 00:40
Ja, då är jag med. Men att förlora muskler fattar jag inte riktigt, var för 4 månader sjuk rätt länge (i 3 veckor). Förlorade jag då mycket muskler?

Kanske om du i vanliga fall tränar väldigt mycket styrketräning och har kommit en bra bit på vägen att vara riktigt muskulös. Ju "längre du kommit" ju mer insats krävs för att bygga nya muskler (och behålla det man redan byggt). Dvs för en elitidrottsman krävs massor av träning för att bara bli en liten gnutta bättre. För en nybörjare räcker det med att ströträna lite så sätter man pers varenda träningspass. Med det sagt så tror jag inte du tappat så mycket på att vara sjuk några veckor. Dessutom brukar det gå mycket snabbare att komma tillbaka till en nivå man varit på tidigare, än att ta sig till en helt ny nivå. Särskilt om uppehållet inte varit jättelångt.

Att jag äter mindre men fortfarande tränar lika mycket, både kondition, sprint och styrka. Förlorar jag muskler då?Jag borde väll fortfarande bygga muskler fast kanske inte i samma takt?

Energiunderskott/kaloriunderskott innebär att du stoppar i dig mindre mat än vad du behöver. Kroppen tar då från fettreserverna istället. Men kroppen har också svårare att bygga muskler vid energiunderskott. Rejält med protein kan minimera detta problem. Även styrketräning gör så att kroppen får signaler om att musklerna faktiskt verkar användas och att dessa bör behållas i möjligaste mån. Annars är ju kroppen inte intresserad av att ha en massa onödiga muskler. "Use it or lose it" är en bra tumregel.

Vad är det nästa sätter att bränna fett? finns det några övningar till att få bort fett? köra mycket intervaller med max fart? styrketräning?

Du kan (i praktiken) inte punktförbränna fett genom att göra särskilda övningar för att få bort fett från magen tex. Detta funkar bara i reklamfilmer. Du måste ge kroppen en anledning att vilja använda sig av det lagrade fettet. Dvs göra av med mer energi än du stoppar i munnen.

Har även en annan dum fråga? Brukar ni svettas mycket när ni gymmar? Själv gör jag det sällan, endast när jag kör ben. Kör ofta max vikt.och är helt utmattad efter ett pass.

Kör man tunga vikter så man inte orkar många repetitioner, och behöver mycket vila mellan seten så blir det ju inte lika svettigt som ifall man kör lite lättare vikter och kör 15 reps per set med kortare setvila. Bägge varinaterna har sin plats i träningen. Men just svettandet säger inte mycket om själva träningen.

Men därimot när jag löper, springer intervaller eller kör kondition så svettas jag väldigt mycket.


Förövrigt håller jag med vad övriga har skrivit, om att det förmodligen i bästa fall är bortkastad tid för dig att ägna dig åt viktkontroll i nuläget (om du inte är smällfet då kanske). I sämsta fall kan du sätta käppar i hjulet för din träningsutveckling på lite längre sikt.

Nyland
2016-04-22, 04:08
Jag är 30+ och det är bara under det senaste året som jag lyckats släppa fokuset på att träna för utseende och istället fokusera på prestation, hälsa och att njuta av träningen (iaf. till 90%). Att TS skall komma till den insikten vid 15 års ålder är nog för mycket att hoppas på oavsett vilka råd han får. Fast det är klart, han kanske är smartare än mig. ;)

mommy
2016-04-22, 06:31
Jag är 30+ och det är bara under det senaste året som jag lyckats släppa fokuset på att träna för utseende och istället fokusera på prestation, hälsa och att njuta av träningen (iaf. till 90%). Att TS skall komma till den insikten vid 15 års ålder är nog för mycket att hoppas på oavsett vilka råd han får. Fast det är klart, han kanske är smartare än mig. ;)

Är det dåligt att träna för utseende? Jag är 30+ och tränar för utseende. Inte enbart förstås, men till stor del därför. Jag ser inte problemet i det, det motiverar mig.

Aliaas
2016-04-22, 07:19
Bara svar på din fårga: Gör av med mer kalorier än du får i dig (deffa). Träna magen. Detta kommer få dig att minska i fettvikt och muskelmassa men troligtvis ge dig magrutor då täningen av magen kanske kan motverka atrofin lite.

Egen åsikt: Du kommer se förjävlig ut om du gör ovanstående. Träna hela kroppen och ät ordentligt så kommer både din kropp, din tillväxt, din hormonprofil och din penis tacka dig (all em girls)

Eljest
2016-04-22, 07:27
Den här tråden är ett tydligt bevis på den sjuka utseendefixeringen som fitnessvärlden och dess mediala anstormning har skapat. Att vara femton och fundera på deff och kaloriräkning, är för mig helt snedvridet, under förutsättning att man inte lider av kraftig övervikt. Fitnessutövare i alla kategorier måste verkligen börja ta ett ansvar så denna fokus på yttre attribut inte kryper ännu längre ner i åldrarna. Det är fan bedrövligt.

Freethinker1976
2016-04-22, 07:36
Du är ju i princip tvungen att just banta. Dvs gå ner i (fett)vikt.


Detta är den tråkiga sanningen.

Nyland
2016-04-22, 07:49
Är det dåligt att träna för utseende? Jag är 30+ och tränar för utseende. Inte enbart förstås, men till stor del därför. Jag ser inte problemet i det, det motiverar mig.

För mig innebär att träna för utseende att ha en låg procent kroppsfett (du kanske har en annan definition?) vilket innebär att äta mindre än vad min kropp egentligen behöver för att vara på topp. Därför mår jag bättre nu än tidigare när jag tränade mer för utseendet. Jag är starkare och har mer energi eftersom jag äter ordentligt, dessutom är det skönt att inte tänka på mat lika ofta (jag är sällan hungrig). Att träna är betydligt roligare och jag sover bättre. Jag tycker även att jag oftare blev sjuk när jag låg på lägre BF% men det kanske bara var tillfälligheter. Inte fan fick jag större uppmärksamhet av tjejer heller om det är vad TS hoppas på. Ironiskt nog tycker jag faktiskt att jag ser bättre ut nu men jag kanske bara lurar mig själv. :) Hur som helst, för mig personligen är det alltså bättre att inte fokusera på utseendet men fungerar det för dig, dvs. du har inga av problemen som jag nämner, så behöver du ju inte ändra på något.

LunaSpice
2016-04-22, 07:50
Själv går jag sällan och simmar, är utan tröja eller liknande.

Att gå runt hemma i bar överkropp och då och då (LÄS: ofta) gå och spegla sig för att se framstegen i deffen är inte att underskatta!

Freethinker1976
2016-04-22, 08:54
Att gå runt hemma i bar överkropp och då och då (LÄS: ofta) gå och spegla sig för att se framstegen i deffen är inte att underskatta!

Att ha idealkropp är svinviktigt inte minst för att kvinnor kommer känna sig osäkra och otillräckliga och då kompensera med att agera ut sexuellt på oss.

Diomedea exulans
2016-04-22, 09:31
Nä, mitt tips är att du avvaktar med att mixtra med kosten tills du är färdigväxt, om 2-5år.

Det finns en annan faktor som jag inte sett att någon har nämnt: När man är 15 äter man det man blir bjuden på, av föräldrar och av skolan. Det gör det mycket krångligare att mixtra med kosten än om man bor själv och köper all sin mat själv. Och dyrare, för inte har väl femtonåringar någon inkomst? Om han inte får barnbidraget?

Känns lite ovärt att bränna barnbidraget på att köpa kycklingfilé och broccoli som man lagar själv och sitter och äter medan resten av familjen äter det farsan har lagat... Bättre då att vänta till man är 18-20 och har flyttat hemifrån.

För övrigt håller jag med alla andra om att det är dåligt att tänka på magrutor när man är 15, av alla skäl de sagt.

Rahf
2016-04-22, 09:33
Deffar man som tonåring kommer kroppslängden möjligtvis saktas ned eller avstanna.

AndreasG
2016-04-22, 19:53
Hej uppskattar er hjälp trots att jag inte fått mycket.

Jag har redan full förståelse av att det inte är bra att deffa, och det är precis vad jag inte vill göra. Som jag skrev i mitt första inlägg, jag vill inte gå efter någon diet, eller något speciellt, just för att jag växer och tränar.

Verkar inte vara någon här som läst det, utan bara gnäller över att jag är för ung. (kanske vill ni hjälpa till).

Men det jag var ute efter var, vad man kan göra för att bli av med fetter runt magen utan att skippa maten. T,ex vilken mat jag ska äta och inte, som chips, smör, yoghurt eller liknande.

Eller jag kanske är för ung för att skippa läsken, godiset och chokladen?

Har ju läst att en del "bra" mat bildar fett och sånt.
Och jag var även ute efter om ni hade någon övning, som kan bränna fett bra, eller bygga magmuskler.

För er som tror att detta är för utseende så är ni helt ute och cyklar seriöst, Senast jag var i på ett offentligt ställe utan tröja var ca 1 år sedan. Sen händer det endast i duschen, som inte det blir ofta eftersom jag ofta duschar hemma.

Skulle säga att det är 80% för att jag tycker det är snyggt själv och får bättre personlighet, 30% för andra.

vill även säga att det inte bara är för magen utan också ben, armar osv. Man förlorar ju knappast fett endast på magen. Så att förlora fett på ben och armar är också ett mål. Då jag tycker att jag har ovanligt mycket fett (för att träna så mycket som jag gör).

Jag tror knappast jag ensam över att vilja förlora fett, speciellt tjejer vill ju göra det, skulle gissa på att halva min skola har försökt med det någon gång.

Uppskattar er tid ni lagt ner, och hoppas ni förstår. Men somsagt så vill jag ej deffa och helst inte gå ner i vikt (men blir nog det ifall man ska förlora fett)

Så tack och

Ha Det!!

Rahf
2016-04-22, 20:02
Nej, du är inte för ung för att göra eller ändra något. Men här kommer det absolut viktigaste om du vill ha en snygg fysik: du måste träna. Du måste träna jävligt hårt. Vi snackar om flödande svett och en kropp som känns trött och tung efter ett pass.

"Vinnarna" som har snygga kroppar i din ålder kan träna hårt som fan. Jag tror benhårt på att det är den enskilt största faktorn till varför vissa inte kommer någonstans, medan andra ser skitbra resultat på bara ett år, eller rent av några månader. Sen lär dom inte bry sig särskilt mycket om kosthållningen, utan det är vad som serveras hemma och i skolan som gäller.

Hajaru?

HerrLuta
2016-04-22, 21:23
Uppskattar er tid ni lagt ner, och hoppas ni förstår. Men somsagt så vill jag ej deffa och helst inte gå ner i vikt (men blir nog det ifall man ska förlora fett)

Som du säger, att förlora fett är ju det som sker när man deffar, men som många tidigare sagt kanske det inte är relevant för dig just nu även om jag förstår att det lockar.

Dock har du i din ålder världens chans att hitta en bra väg in i styrketräningen där du bygger muskler på ett effektivt sätt och möjligen kommer att kunna skapa ett sexpack utan att behöva deffa, eftersom som många tidigare sagt kommer antagligen både mer muskler och eventuellt växt på längden omfördela ditt nuläge.

Majoriteten av svaren du får kanske du inte kommer att gilla, men jag är 25 år och tänker minst en gång i månaden att "skit att jag inte gjorde "rätt" från början". Det är ofta tråkigt att tänka långsiktigt, men om fem år har du istället chansen att vara en av de kloka som tog vara på den träningstid du har nu, och jag lovar att du inte kommer att ångra det sen :)

svenbanan
2016-04-22, 22:12
Men det jag var ute efter var, vad man kan göra för att bli av med fetter runt magen utan att skippa maten.

Du har ju fått svaret på det. Vill man gå ner i (fett)vikt så får man lov att äta mindre och ligga på ett (litet) energiunderskott.

Ligger man på energibalans så kan man bli av med en del fett och samtidigt bygga lite muskler, så man inte går ned i vikt, men ändå tappar lite fett. Men detta är som många skrivit lite lurigt att få till.

Det existerar inga särskilda övningar som gör att magfettet försvinner.

Ledsen att inte verkligheten passade din världsbild.

Rahf
2016-04-22, 22:52
Du har ju fått svaret på det. Vill man gå ner i (fett)vikt så får man lov att äta mindre och ligga på ett (litet) energiunderskott.

Ligger man på energibalans så kan man bli av med en del fett och samtidigt bygga lite muskler, så man inte går ned i vikt, men ändå tappar lite fett. Men detta är som många skrivit lite lurigt att få till.

Det existerar inga särskilda övningar som gör att magfettet försvinner.

Ledsen att inte verkligheten passade din världsbild.

Han är 15 år. Vuxnas spelregler gäller inte.

Nyland
2016-04-23, 03:13
Jag har redan full förståelse av att det inte är bra att deffa, och det är precis vad jag inte vill göra.

Jag tror knappast jag ensam över att vilja förlora fett, speciellt tjejer vill ju göra det, skulle gissa på att halva min skola har försökt med det någon gång.


Fast det du beskriver att du vill göra är exakt vad att deffa är, dvs. minska andelen fett du har på kroppen.

Som jag och flera andra skrivit är det ingen bra idé för en 15 åring (som forfarande växer) att begränsa sitt energiintag men eftersom du antagligen inte kommer att lyssna på oss så kan du åtminstone läsa på om vad det innebär att deffa (se länken nedan). Nu kan du iaf. inte hävda att du inte fått någon hjälp. Finns även en hel del annan bra information om styrketräning på den sidan som jag tror du kan ha nytta av.

http://www.styrkelabbet.se/deffa/

Rahf
2016-04-23, 09:20
Det tål att upprepas för en tonåring, och jag gör det i form av en Aftonbladet-rubrik: att banta kan hämma växten!

Spelevink
2016-04-23, 10:49
Vilken timing på denna video förresten, kom ut igår :cool:

https://www.youtube.com/watch?v=1oWcpweTuXs
Pratas om synliga magrutor från 12:45.

AndreasG
2016-04-24, 19:02
somsagt, tackar för mig.

Lyder era råd, men har iallfall tänkt sluta med söta grejer. Då det ibland händer att vi går till matbutiken och köper en chokladkaka eller liknande (jag brukar dock försöka stå över och köpa något som ett äpple). Och fredags snacksen behövs inte då jag äter mycket frukt som är minst lika gott.

Har funderat lite över Pasta, ris och potatis. Vad är egentligen bäst? Själv äter jag nästan endast pasta och tycker att det är överlägset godast. Kan hända att det blir mycket också. Har hört att pasta innehåller en del protein?

Och vad för något har ni att rekomendera när det gäller protein? Äter mycket keso och pasta somsagt. Sen blir det ägg ibland. Vad ska jag äta mer tycker ni? Skippar gärna de veganska alternativen, då jag hatar de.

tack!

Saxnot
2016-04-24, 19:35
Hej uppskattar er hjälp trots att jag inte fått mycket.

Jag har redan full förståelse av att det inte är bra att deffa, och det är precis vad jag inte vill göra. Som jag skrev i mitt första inlägg, jag vill inte gå efter någon diet, eller något speciellt, just för att jag växer och tränar.

Verkar inte vara någon här som läst det, utan bara gnäller över att jag är för ung. (kanske vill ni hjälpa till).

Men det jag var ute efter var, vad man kan göra för att bli av med fetter runt magen utan att skippa maten. T,ex vilken mat jag ska äta och inte, som chips, smör, yoghurt eller liknande.

Eller jag kanske är för ung för att skippa läsken, godiset och chokladen?

Har ju läst att en del "bra" mat bildar fett och sånt.
Och jag var även ute efter om ni hade någon övning, som kan bränna fett bra, eller bygga magmuskler.

För er som tror att detta är för utseende så är ni helt ute och cyklar seriöst, Senast jag var i på ett offentligt ställe utan tröja var ca 1 år sedan. Sen händer det endast i duschen, som inte det blir ofta eftersom jag ofta duschar hemma.

Skulle säga att det är 80% för att jag tycker det är snyggt själv och får bättre personlighet, 30% för andra.

vill även säga att det inte bara är för magen utan också ben, armar osv. Man förlorar ju knappast fett endast på magen. Så att förlora fett på ben och armar är också ett mål. Då jag tycker att jag har ovanligt mycket fett (för att träna så mycket som jag gör).

Jag tror knappast jag ensam över att vilja förlora fett, speciellt tjejer vill ju göra det, skulle gissa på att halva min skola har försökt med det någon gång.

Uppskattar er tid ni lagt ner, och hoppas ni förstår. Men somsagt så vill jag ej deffa och helst inte gå ner i vikt (men blir nog det ifall man ska förlora fett)

Så tack och

Ha Det!!

Magrutorna, såvida du inte har väldigt stora magmuskler, vilket jag antar att du inte har, kommer fram vid låg fettprocent.

För att få en låg fettprocent behöver du deffa och gå ner i vikt. Och det bör växande personer inte göra. Så enkelt är det.

Det är inte värt att förlora centimeter på längden och kanske få diverse andra hälsoproblem för att få synliga magrutor som 15-åring.

Rahf
2016-04-24, 19:37
Jag ger en förenklad förklaring: om du serveras lagad mat i skola och hem, samt äter en stadig frukost så kommer du uppfylla alla krav kroppen behöver. Detta gäller även för träning, då kroppen kommer tillgodose sig lite extra protein för muskelmassa, osv.

Pasta, ris, och potatis är alla väldigt bra källor för kolhydrater. Utifrån ditt scenario har ingen av dom någon särskild nack- eller fördel över en annan.

Om du tvunget vill komplettera proteinintaget kommer ett vassleprotein duga fullt tillräckligt.

Bob90
2016-04-24, 20:39
Magrutorna, såvida du inte har väldigt stora magmuskler, vilket jag antar att du inte har, kommer fram vid låg fettprocent.

För att få en låg fettprocent behöver du deffa och gå ner i vikt. Och det bör växande personer inte göra. Så enkelt är det.

Det är inte värt att förlora centimeter på längden och kanske få diverse andra hälsoproblem för att få synliga magrutor som 15-åring.

Sedan så beror det ju också på hur just du lagrar ditt fett. Vissa lagrar mer fett i "inre" depåer i kroppen och vissa lagrar mer fett i "yttre"?

Finns säkerligen personer som inte har en låg nivå av kroppsfett som har synliga magrutor och likväl personer med vad som skulle klassas som låg nivå som inte har synliga rutor?

Så som jag förstår det i alla fall.

cero
2016-04-24, 20:46
Finns säkerligen personer som inte har en låg nivå av kroppsfett som har synliga magrutor och likväl personer med vad som skulle klassas som låg nivå som inte har synliga rutor?

Nja, det tror jag inte. Mycket viceralt (inre) fett kring organen ser man normalt hos överviktiga personer.